• ALLIEVERDO

Hur mycket får mitt barn gå på förskolan när jag är arbetslös och sjukskriven för utmattning??

Hej, ingen verkar kunna svaret på detta helt. Hsr kontaktat kommunen om det men allt är å diffust. Vilket gärna undvika kontakta skolan med frågor, då jag och barnen är nya där och det är en liten skvallrig ort.

Jag är har dottern 15h på dagis för det var det jag fick ha som arbetslös. Men denna blev jag sjukskriven för utmattning och det har fortgått. Arbetsterapi tycker jag behöver mer chans att vila, vilket r svprt med 2 mindre barn som kräver mycket energi. Är man sjukskriven när man jobbar så får man ju ha dom där heltid. Men hur fungerar det som arbetslös och sjukskriven?

• Svar på tråden Hur mycket får mitt barn gå på förskolan när jag är arbetslös och sjukskriven för utmattning??
  • Cykelkvinna

Fråga rektor.

När jag var föräldraledig fick vi utökat för äldsta barnet (jag hade komplikationer som gjorde det svårt att ta hand om båda). Det var bara att ringa och förklara läget så ändrade hon tiderna från en dag till en annan. Värt att försöka.

• LeyasMamma

Du är väl heltidssjukskriven? Då borde du få ha heltid gissar jag? Precis som du hade haft om du va sjukskriven från jobb, borde inte va skillnad bara för du är arbetssökande.

• violis

Nja...är du sjukskriven har du rätt att lämna dina vanliga tider...för att få lämna mer tid än du har på schemat behövs ofta ett läkarintyg...

• Madida

Som heltidssjukskriven bör du få nyttja fsk på heltid.

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • solros68

Ta det med förskolechefen, kan inte hen svara på det så kan hen ta reda på det.

• ALLIEVERDO

Jag har läkarintyg. Varit sjukskriven över ett år ..men är svårt att få tiden och chansen att vila så mycket som de kräver när man har en 5 och 7åring . Nu ska jag påbörja ett slags rehab k kommun vilket är 4 dagar och jag har bara 3 dagar med 15h samt att sen har jag ingen tid att vila efter den rehab en samt en tös som ändp är less på gå med sjukskriva morsan. Så hade varit bra med iaf några timma till

• Madida
    ALLIEVERDO skrev 2017-08-31 07:46:18 följande:

Jag har läkarintyg. Varit sjukskriven över ett år ..men är svårt att få tiden och chansen att vila så mycket som de kräver när man har en 5 och 7åring . Nu ska jag påbörja ett slags rehab k kommun vilket är 4 dagar och jag har bara 3 dagar med 15h samt att sen har jag ingen tid att vila efter den rehab en samt en tös som ändp är less på gå med sjukskriva morsan. Så hade varit bra med iaf några timma till

Jag står fast vid att om du är sjukskriven på heltid så får du nyttja fsk på heltid. Skulle t.o.m kunna tänka mig att försäkringskassan hade haft åsikter om du fick ersättning för heltid men har barnen hemma.
    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Zinken

Kan ju var olika från kommun till kommun men när jag blev sjukskriven (var arbetslös innan) för några år sen så hade jag barnet på förskolan några timmar i veckan. Då sa en av pedagogerna där att jag fick ha på heltid om jag behövde så här gäller i alla fall heltid vid alla former av heltidssjukskrivning.

• ALLIEVERDO

Kan nog vara olika kommun till kommun.

Det jag glömt ta upp ( tror jag) ni som tror eller har fått ha heltid när ni varit sjukskriva och egentligen bara haft rätt till 15h innan och betalt för dom timmarna. Har ni fått fortsätta betala för de 15h (ni vet 4 sommar månaderna betalar man) eller betalat heltid?

jag som arbetslös har ju rätt till 15h och betalar alltsp 4 månader. Då sa ju dagis fröken att då har jag ju en plats och rätt att ha fler timmar men vet inte om hon vet att jag är arbetslös bakom sjukskrivningen.

• Elva12sjutton

Problemet är ju att barn också är ett jobb. Är man sjukskriven för utmattning kan Försäkringskassan hävda sig arbetsför om du har otur för att barnen är hemma.

Ring din handläggare o fråga vad som gäller för dig. Sen får du begära ett läkarintyg som säger att du behöver ha barnen fulltid för att kunna bli frisk igen.

• Jennie med ie

Som nämns ovan så varierar det, i vilken omfattning man har rätt till barnomsorg vid sjukskrivning styrs nämligen inte centralt. Så du har nog inget annat val än att fråga eller leta upp kommunens policy på egen hand.

Svar på tråden Hur mycket får mitt barn gå på förskolan när jag är arbetslös och sjukskriven för utmattning??