• stockholmis

Letar medförälder!

Hej på er!

Jag är en homosexuell kille på 24 år från stockholm som har en enorm barnlängtan och som har drömt om att skaffa barn sen jag var väldigt ung. Jag letar nu med ljus och lykta efter en medförälder (ensamstående kvinna, lesbiskt par, heterosexuellt par som har svårt att få barn osv.osv.) Jag kan tänka mig både ensam vårdnad men även delad vårdnad 50/50, i detta fall ser jag gärna att vi blir goda vänner så man kan fira högtider och dylikt ihop. Jag är helt öppen för förslag på levnadssätt och allt vad detta nu kan innebära.

Jag har bra anställning, stabilt boende och allting färdigt för mig, nu fattas bara min stora dröm om barn som i princip är meningen med livet.

Hör gärna av er om det låter intressant, om ni vet något eller bara har tips/råd och vill bolla lite idéer! 
    Kram så länge! /D

• Svar på tråden Letar medförälder!
  • Vejden

Är själv också relativt ung, 26 år, men har också funderat på detta, fast vet inte riktigt. Bor dock inte i närheten av Stockholm.

• Anonym (siffror)
    Anonym (eh) skrev 2017-09-06 16:15:37 följande:
    Du får väl ta det med en nypa salt. Inga föräldrar omkring mig bor ihop, man hör om föräldrar som skiljer sig hela tiden. Bonusfamiljen är det nya. Det är vanligare att ha skilda föräldrar nu för tiden.
    Enligt SCB:

"I Sverige finns 1,9 miljoner barn i åldrarna 0?17 år. År 2012 var andelen barn med särlevande föräldrar 25 procent. Det betyder att närmare 480 000 barn har föräldrar som har separerat eller aldrig levt tillsammans."

www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Fler-barn-bor-vaxelvis-hos-mamma-och-pappa/
  • Anonym (S)

Du får väl ta det med en nypa salt. Inga föräldrar omkring mig bor ihop, man hör om föräldrar som skiljer sig hela tiden. Bonusfamiljen är det nya. Det är vanligare att ha skilda föräldrar nu för tiden.

Men alltså så kan man ju inte argumentera. Ta något ur luften och hitta på siffror och sen förvänta sig att andra ska "ta det med en nypa salt". Hur folk i din omgivning lever betyder absolut ingenting om hur det statistiskt ser ut i landet. NEJ det är INTE vanligare att ha skilda föräldrar än sammamboende.
  • stockholmis

Ni som kommer med kommentarer om hur dåligt det är etc kan lämna denna tråd och starta en egen, det var inte syftet med tråden och ingenting som vi behöver heller - det finns ingenting någon av oss vinner på era kommentarer. Framöver önskar jag enbart svar från seriösa med positiv vinkel på detta. Tack på förhand. 

• Anonym (Mamma)
    stockholmis skrev 2017-09-06 17:09:14 följande:

Ni som kommer med kommentarer om hur dåligt det är etc kan lämna denna tråd och starta en egen, det var inte syftet med tråden och ingenting som vi behöver heller - det finns ingenting någon av oss vinner på era kommentarer. Framöver önskar jag enbart svar från seriösa med positiv vinkel på detta. Tack på förhand. 

Jag var lite spontan, kan erkänna att jag inte är insatt i ämnet utan mest funderar kring föräldraskap ur mitt eget perspektiv. Så möjligt att jag på något sätt inte kan förstå eller sätta mig in i din situation. Eller så är der bara så att vi inte delar erfarenhet eller åsikt och aldrig kommer göra det heller.
  • Anonym (S)

Det är också extremt vanligt med psykisk ohälsa hos barn (riktigt små barn) och ungdomar idag. Något att reflektera över.
  • Anonym (S)
    stockholmis skrev 2017-09-06 17:09:14 följande:

Förlåt ts. Det var inte meningen att sprida negativitet i din tråd. Jag önskar dig lycka till och jag hoppas att du/ni hittar ett sätt som fungerar bra för er. Barn är det bästa som finns så förstår att du längtar!
  • Anonym (eh)
    Anonym (S) skrev 2017-09-06 17:55:33 följande:
    Det är också extremt vanligt med psykisk ohälsa hos barn (riktigt små barn) och ungdomar idag. Något att reflektera över.
    Det är knappast på grund av att föräldrar skiljer sig. Jag kan dock tänka mig att barn som bor med sina föräldrar som bråkar etc, lider av psykisk ohälsa i större grad än barn med skilda föräldrar.
  • Anonym (eh)
    Anonym (S) skrev 2017-09-06 16:53:57 följande:
    Men alltså så kan man ju inte argumentera. Ta något ur luften och hitta på siffror och sen förvänta sig att andra ska "ta det med en nypa salt". Hur folk i din omgivning lever betyder absolut ingenting om hur det statistiskt ser ut i landet. NEJ det är INTE vanligare att ha skilda föräldrar än sammamboende.

Haha. Jag förstår givetvis det. Min poäng var att det var många. Jag skriver ingen c uppsats. 

Barn kan alltid ha det bättre och sämre. De som har skilda föräldrar lider nödvändigtvis inte av det, och det är bara okunnigt att påstå det. Men självklart hade alla barn valt att ha föräldrar som bodde ihop, precis som alla barn hade valt att få många födelsedagspresenter. Allt är relativt. 

• Anonym (Anonym (31))

Hej! Jag har också en längtan efter barn. Är en singel homosexuell tjej, snart 31 år och bor också i Stockholm ????

• Hbg33

Lycka till och stå på dig killen, du verkar va mycket sund! Bry dig inte om folk.
    Har förresten skickat pm till dig

• Bunny on speed

Jag tror på att kärleksfulla föräldrar är det viktigaste. Jag och min man (heteropar) har svårt få barn ihop fast vi bägge ska "fungera" och har funderat på denna typ av familjekonstellation.

Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Letar medförälder!