• Anonym (Kim)

Skolkurator brutit tystnadsplikt??

Hej alla smarta fl:are.

I förra veckan fick jag veta av mitt barn att hens "bonusförälder" ringt och pratat med hens kurator. Jag visste inget om att detta skulle ske. Det är alltså inte min partner. Jag vet inte vad dom pratat om eller hur mycket information som lämnats ut.

Det är en ansträngd relation mellan mig och andra föräldern som det är och vi har svårt att kommunicera. Att en tredje part skall lägga sig är inte ok för mig.

Nu undrar jag om någon här vet om detta verkligen är ok ?? Jag har för mig att jag läst att skolan ej får lämna ut uppgifter utan tillstånd från båda vårdnadshavarna?

Jag skall ringa skolan men vill gärna ha lite mer kött på benen innan ...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-05 23:11
    Pratat med andre föräldern och fått mera info nu angående vad för slags info som lämnats ut .
    Magkänslan stämmer oftast .tyvärr.

Vidare vad som hänt kan ju fortsätta spekuleras i om det är så roligt. Kommer ändå inte hänga ut varesig barn eller vuxna .

Ni som är oroliga för kuratorn kan sova tryggt med vetskapen om att jag tänker prata med berörd och ge en chans till förklaring. Som med sjukvården.

Tack för alla relevanta idéer, råd och tips. De som endast vill skapa drama , får leta vidare med den lilla infon jag lagt ut här kan en tydligen koka ihop mycket fantasier.

• Svar på tråden Skolkurator brutit tystnadsplikt??
  • Anonym (Kim)
    nernu skrev 2017-09-05 19:52:17 följande:

Skolkuratorer är väl medvetna om att det är vårdnadshavare som får ta del av information. Varför utgår du från något annat? Släpp det och skärp dig för ditt barns skull.

Nja alltså eftersom det hänt förr så är jag inte så säker på att allt alls funkar som det ska.

Som jag skrivit innan så förstår jag att det inte är något fel att ringa eller av kuratorn att lyssna.

Skärpa mig ? Jag ställde en fråga , bad inte om påhopp :)
  • Anonym (Kim)
    EnAnonumius skrev 2017-09-05 19:07:16 följande:

Ja du skall få lite kött på benen. Den enda uppgiften du har är att bonusförälder har ringt och prata med kuratorn, och det var ditt och ditt ex barn som berättade det. Det är det ENDA du vet.

Det betyder inte att kuratorn har brutit mot något tystnadsplikt för den saken skull. Det betyder inte heller att skolan/kuratorn har lämnat ut vad flickan har sagt under samtalen.

Så varför tar du för givet att skolan och/eller kuratorn har lämnat ut uppgifter om ditt och ditt ex gemensamma barn, bara för att du har fått vetskapen om att bonusföräldern har snackat med kuratorn?

Därför att det hänt förut vilket jag skrivit typ 3 gånger nu :)

Men ja jag har fått lite mer kött på benen nu eftersom jag ringde andra föräldern förut.
  • Anonym (Kim)
    Lucius Vorenus skrev 2017-09-05 19:14:15 följande:

Men om det är så att hon ringt och utgett sig för att vara barnets förälder tycker jag att du bör överväga att anmäla styvmodern.

Det vet jag inte men något liknande har hänt innan jo.
  • nernu
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 20:16:49 följande:

Nja alltså eftersom det hänt förr så är jag inte så säker på att allt alls funkar som det ska.

Som jag skrivit innan så förstår jag att det inte är något fel att ringa eller av kuratorn att lyssna.

Skärpa mig ? Jag ställde en fråga , bad inte om påhopp :)

En viktig vuxen i ditt barns liv engagerar sig och din första reaktion är att vilja anmäla någon. Det är inte bra för ditt barn! Förstår att du är immun mot den informationen.
  • Jesper f
    nernu skrev 2017-09-05 21:59:37 följande:
    En viktig vuxen i ditt barns liv engagerar sig och din första reaktion är att vilja anmäla någon. Det är inte bra för ditt barn! Förstår att du är immun mot den informationen.
    Tror att tråden ganska bra speglar varför det finns ett X - till att börja med. För det andra, att vara så sjukligt misstänksam mot att information - EVENTUELLT - med största sannolikhet inte, skulle läcka ut, talar ju sitt språk om vad det är för information, som inte får komma ut - oavsett tystnadsplikt eller inte.

Att sen försvara sin inställning med div. vaga påståenden om att det skett inom sjukvården förr - vilket heller inte är särskilt sannolikt påstående, och vi vet inte det mer än ett påstående om att det verkligen var så, av samma person som ska anmäla kuratorer innan hen ens tagit reda på vad som hänt i verkliga livet, men inte drar sig för att indirekt smutskasta personen på ett publikt internet forum. I min värld blir det en ganska tydlig förtroende konflikt för den som kastar den stenen.

Jag tror nog att jag ganska väl vet vartåt det här lutar. Är det skärt, går på klövar och säger oink - behöver jag knappast en zoolog för att tala om för mig vad det är frågan om.
  • Anonym (Kim)
    nernu skrev 2017-09-05 21:59:37 följande:

Jag har inte skrivit att jag ska anmäla någon. Jag frågade angående tystnadsplikten .
  • Anonym (Kim)
    Jesper f skrev 2017-09-05 22:33:00 följande:

Tror att tråden ganska bra speglar varför det finns ett X - till att börja med. För det andra, att vara så sjukligt misstänksam mot att information - EVENTUELLT - med största sannolikhet inte, skulle läcka ut, talar ju sitt språk om vad det är för information, som inte får komma ut - oavsett tystnadsplikt eller inte.

Att sen försvara sin inställning med div. vaga påståenden om att det skett inom sjukvården förr - vilket heller inte är särskilt sannolikt påstående, och vi vet inte det mer än ett påstående om att det verkligen var så, av samma person som ska anmäla kuratorer innan hen ens tagit reda på vad som hänt i verkliga livet, men inte drar sig för att indirekt smutskasta personen på ett publikt internet forum. I min värld blir det en ganska tydlig förtroende konflikt för den som kastar den stenen.

Jag tror nog att jag ganska väl vet vartåt det här lutar. Är det skärt, går på klövar och säger oink - behöver jag knappast en zoolog för att tala om för mig vad det är frågan om.

Alltså det är häftigt vad allt kan vridas och vändas av en fråga

Som om att jag skulle skriva ut här detaljerat vad som hänt innan ?

Försvarar inget utan förklarar, eftersom det frågades varför jag var orolig att kuratorn brutit någon tystnadsplikt eller sekretess. Och ja det blir vagt för det är ett internet forum . En delar med sig av det en känner själv för.

Snarare att folk som bemödar sig att läsa och sedan skriva men ändå inte svarar på själva grundfrågan.. det för mig känns som att dessa är ute efter en reaktion .
  • Kjell2

Går inte att svara på då jag inte vet om och vad kuratorn har sagt

Nu undrar jag om någon här vet om detta verkligen är ok ?

Ok att prata, ej ok att lämna ut sekretessbelagda uppgifter

Jag har för mig att jag läst att skolan ej får lämna ut uppgifter utan tillstånd från båda vårdnadshavarna?

Skolan får och måste lämna ut viss information oavsett tillstånd från vårdnadshavare

Annan information får inte lämnas ut.

• Anonym (Kim)
    Kjell2 skrev 2017-09-05 23:17:12 följande:

Jag har för mig att jag läst att skolan ej får lämna ut uppgifter utan tillstånd från båda vårdnadshavarna?

Skolan får och måste lämna ut viss information oavsett tillstånd från vårdnadshavare

Tack för svar. Jag har fått mer vetskap om vad som sagts, verkade vara ganska mycket detaljer . Det handlar inte om någon fara för barnet utan vad skolan planerar och vad barnet sagt.

Vad menas med "viss information" som får lämnas ut ?
  • Kjell2
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 23:24:34 följande:

Tack för svar. Jag har fått mer vetskap om vad som sagts, verkade vara ganska mycket detaljer . Det handlar inte om någon fara för barnet utan vad skolan planerar och vad barnet sagt.

Allmän handling enligt offentlighetsprincipen. Allt som det inte råder sekretess på. T ex betyg, schema, adress.
  • Kjell2
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 23:24:34 följande:

Så vad tänker du göra nu?
  • Anonym (Kim)
    Kjell2 skrev 2017-09-06 05:46:40 följande:

Så vad tänker du göra nu?

Vet inte riktigt , jag ska prata med Kuratorn. Men vill heller inte starta världskrig ifall det påverkar mitt barn på något sätt. Får se vad hen säger själv om saken ...
  • Anonym (G)
    Kjell2 skrev 2017-09-05 23:17:12 följande:

Håller med
  • EnAnonumius
    Anonym (Kim) skrev 2017-09-05 20:18:55 följande:
    Därför att det hänt förut vilket jag skrivit typ 3 gånger nu :)

Men ja jag har fått lite mer kött på benen nu eftersom jag ringde andra föräldern förut.
    Förändra inte mitt innehåll ändå. 

Mer än man kan tillägga, bara för att något "hänt förut" betyder inte att det har "hänt nu".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Kim)
    EnAnonumius skrev 2017-09-06 16:38:26 följande:

Förändra inte mitt innehåll ändå. 

Mer än man kan tillägga, bara för att något "hänt förut" betyder inte att det har "hänt nu".

Jag är medveten om det . Dock så vet jag nu mer vad som sagts och får ta nästa steg utefter den vetskap jag har.
Svar på tråden Skolkurator brutit tystnadsplikt??