PeterGB3G skrev 2017-09-15 18:41:16 följande:
Diskuterar gärna vidare, ville bara bryta vad jag tyckte var en låsning. Det här är ett stort ämne som också för mig har en omfattande teoretisk bakgrund. Svårt att dra hela den. Jag försöker undvika att skriva för långa inlägg, främst för att jag själv inte alltid orkar läsa andras när det blir långt. Kalla mig ytlig om du vill.Ja. Det är en aktiv handling som kräver initiativ, planering, energi och uthållighet = ledarskap. OM du menar att det utgår från din ide och det är du som ser till att det blir av.
MEN inte om du säger "det vore kul att göra nåt på lördag.." Och sen mannen ordnar allt och ser till att det händer.
Om du säger: "jag vill göra nåt på lördag", han säger "Mmmm...." Du säger, "Jag har bokat oss på föreställning X som börjar kl Y på teater Z, vi ses där, jag har biljetterna" = ledarskap från din sida.Här kommer vattendelaren, den bistra sanningen, "min" åsikt:
Män och kvinnor är olika. Genom årtusenden har vi ärvt beteenden som vi bär med oss genetiskt. Sex är riskabelt för kvinnor. Graviditet och förlossning var i tusentals år förenat med livsfara. Samtidigt finns sexdriften och lusten att både para sig för nöjes skull och att föröka sig. Denna konflikt är en balansgång hos kvinnor där dom ständigt måste vara försiktiga med vilken typ av man dom har sex med.
Att vi nu har p-piller och annat har inte förändrat oss i grunden. Det kommer ta några hundra tusen år till.
Jag tycker inte du är ytlig. Tvärtom är du en av få som är givande att diskutera med. Jag har inget emot dig som person, men jag har ibland andra tankar. Jag skriver tyvärr långa inlägg, för jag anser att det behövs för att förklara. Jag får helt enkel riskera att vissa inte läser.
Okej, så du tycker att jag har ett ledarskap när jag bestämmer något. Men grejen är att Anton gör precis lika. Han tar massa initiativ och planerar han också. Jag tror att det sättet fungerar jättebra för många par. Jag mår bra och känner mig viktig, tom kvinnlig, om jag planerat något som blir bra. (och jag tror inte jag är något unikum) Tex en mysig picknick med extra god mat som jag planerar och utför (kanske med kjol utan trosor under). Nästa gång är det Anton som planerar, men ofta planerar och utför vi saker gemensamt. Jag tror man kan tappa gnistan och drivet, och tom bli passiv, om den ena leder för mycket.
Visst kan evolutionära spår påverka oss, men det hindrar inte att män och kvinnor kan må riktigt bra av att dela på ledarskap. Jag tror inte på din teori att mannen måste ha ledarskap, för jag vet flera kvinnor som mår bra av att ta plats i relationen och jag tror tom det kan gynna den sexuella utvecklingen om kvinnor även tar tag i sexlivet mer. För vissa känns det kanske bättre om mannen är ledande, men det måste absolut inte vara så.
Män som inte har något driv, inget intresse eller egen vilja och är "mesiga", behöver dock ofta jobba på din egen personlighet och sig själva, för att bli attraktiva.