• Anonym (ts)

Jobb och belastningsregistret?

Har sökt nytt jobb. Intervjun gick jättebra så jag hade nog fått jobbet om det inte fanns en liten detalj.

Dom vill ha utdrag ur belastningsregistret och jag är dömd.

Är inte dömd för något som på något sätt skulle kunna påverka mitt arbete så kommer jag självklart inte få jobbet nu.

Finns det något sätt att få polisen att skriva i utdraget exakt vad domen gäller?

• Svar på tråden Jobb och belastningsregistret?
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-09-08 10:09:32 följande:

Har sökt nytt jobb. Intervjun gick jättebra så jag hade nog fått jobbet om det inte fanns en liten detalj.

Dom vill ha utdrag ur belastningsregistret och jag är dömd.

Är inte dömd för något som på något sätt skulle kunna påverka mitt arbete så kommer jag självklart inte få jobbet nu.

Finns det något sätt att få polisen att skriva i utdraget exakt vad domen gäller?

Bifoga domen själv.
  • Jesper f

Nej, du kan inte påverka vad som står i belastningsregistret, men däremot är domar allmänna handlingar, såvida inte rättegången var sekretess belagd. Men antar att du har en treskodsdom mot dig?

Tycker du ska vara ärlig till din framtida arbetsgivare när du lämnar över utdraget, och berätta vad du vet, vad som hänt, varför. Har det inget att göra med jobbet som du söker, kommer dom heller inte lägga vikt vid juts det. Många har treskodsdommar pga ekonomiska problem, så det är inte helt ovanligt.

• nevermind

Det beror helt på. Jag är väktare och vi blir väldigt kollade av alla möjliga. Men om jag hade smockat till någon i krogkön när jag var 19 så hade det inte varit helt omöjligt att få det här jobbet nu när jag är 33.
    Om jag däremot hade nypt en karl i rumpan för ett halvår sen är det totalnej, även till exempel lite rattfylla dagen efter. Då får jag gå. Det handlar om omdöme och lämplighet.

Vad är det för jobb och brott?

• Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2017-09-08 10:11:29 följande:

Bifoga domen själv.

Ah smart. Fast lite pinsamt kanske? Det är "bara" ett extrajobb så jag kanske söker mig vidare.

Om det bara står åtalspunkt och domslut så är det okej, men inte hela händelseförloppet.

Fick några tim samhällstjänst som straff, dock betecknas "brottet" som grovt då straffskalan ligger på upp till 4 år.

Hur får jag tag på domen? Från tingsrätten? Eller om det var länsrätten? Kommer inte ihåg, det är många år sedan.

Tack för ditt svar.
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-09-08 10:17:42 följande:
    Ah smart. Fast lite pinsamt kanske? Det är "bara" ett extrajobb så jag kanske söker mig vidare.

Om det bara står åtalspunkt och domslut så är det okej, men inte hela händelseförloppet.

Fick några tim samhällstjänst som straff, dock betecknas "brottet" som grovt då straffskalan ligger på upp till 4 år.

Hur får jag tag på domen? Från tingsrätten? Eller om det var länsrätten? Kommer inte ihåg, det är många år sedan.

Tack för ditt svar.
    I belastningregistret står brottet du blivit dömd för, t ex stöld. Inga detaljer.

Vill du redovisa mera skicka med domen, kontakta tingsrätten eller förvaltningrätten beroendde på vad det gäller. Troligtvis tingsrätten..

• Anonym (ts)

"Brottet" gäller egenmäktighet med barn och skedde för ca 6 år sedan.

Jobbet är ta betalt för entré på evenemang.

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2017-09-08 11:44:37 följande:

Tingsrätten har domen.

Fixa ett utdrag, skicka till arbetsgivaren, bifoga ev domen och se vad som händer.
  • nevermind
    Anonym (ts) skrev 2017-09-08 11:44:37 följande:

Det här fallet har nog en väldigt bred gråzon. I det här fallet kan det ju ha funnits förmildrande omständigheter.

Eftersom det inte är ett ekonomiskt brott så tror jag inte att det är något problem. Det bästa är nog att prata om det innan man skickar in papper. Förklara läget.
Svar på tråden Jobb och belastningsregistret?