• Coraline

Klara morgonrutinen självständigt

Hej!
    Jag skulle vilja ha lite tips från er som kämpat och lyckats med att lära barnen att själva komma ihåg och hinna med allt på morgonen och komma i tid till skolan. Hur gjorde ni?

Min dotter har precis börjat mellanstadiet och jag tycker att hon borde vara gammal nog att klara detta själv (eller?) men det är fortfarande jag som så att säga passar tiden åt henne med hjälp av påminnelser och tjat. Hon är väldigt följsam, "lydig" som man sa förr, så det är inte så att hon vägrar eller tjafsar. Men hon glömmer liksom bort sig och sitter och drömmer eller pratar istället för att få på sig kläderna eller äta. Hon tänker heller inte på att kvällen innan packa gympapåsen, ladda mobilen, lägga ner läxan i väskan osv om jag inte påminner henne, oftast om varje sak för sig. 

Just nu har jag själv inte bråttom på morgonen och kan därför påminna henne, men hon måste ju som sagt klara detta själv. Jag vill ogärna ta till drastiska metoder som att låta bli att påminna och helt enkelt låta henne komma för sent till skolan. Det känns inte riktigt snällt att låta henne glömma gympakläder och sådant heller, men kanske är det vad som bäst skulle få henne att komma ihåg?  Någon som har bättre idéer som funkat hemma hos er? Tacksam för alla konstruktiva tankar och tips! 

• Svar på tråden Klara morgonrutinen självständigt
  • Meriall

Kanske sätta en lista med allt som ska göras på kvällen / morgonen typ "Kom ihåg på kvällen:" etc?

• scanmia

Jag blev så trött på att höra min egen röst upprepa samma ramsa varje morgon att vi tillsammans skrev en lista för vad som ska göras på kvällen innan och en för morgonen. När båda listorna är avcheckade så får barnen spela på paddan tills det är dags att gå. 
    Det fungerar väldigt bra här hemma, men så är de väldigt motiverade av att få skärmtid.
    Säkert någon som tycker att de inte får tillfälle att lära sig utföra och planera det själv, men jag tycker att det är ett rätt så bra mellansteg och långt mycket mindre tjatigt och träligt för mig. 

• Coraline

Det var en väldigt bra idé med en lista på allt som ska hinnas med. Det ska jag prova! Hon får skriva den själv med lite stöttning. Det blir nog en hjälp för henne att få överblick över vad som behöver hända. Däremot tror jag inte hon går att motivera med skärmtid. Inte för att hon inte vill ha skärmtid, men hon KAN inte skynda sig, så det blir nog bara en besvikelse varje morgon när hon inte hinner spela... 

Tack båda två för ett bra tips! :) 

• scanmia
    Coraline skrev 2017-09-08 18:00:32 följande:

Det var en väldigt bra idé med en lista på allt som ska hinnas med. Det ska jag prova! Hon får skriva den själv med lite stöttning. Det blir nog en hjälp för henne att få överblick över vad som behöver hända. Däremot tror jag inte hon går att motivera med skärmtid. Inte för att hon inte vill ha skärmtid, men hon KAN inte skynda sig, så det blir nog bara en besvikelse varje morgon när hon inte hinner spela... 

Tack båda två för ett bra tips! :) 

Nej det är ju ingen mening med att introducera något som skulle stressa mer då. Kanske att gå upp 10-15 minuter tidigare skulle kunna hjälpa? Mina barn verkar alltid ta ännu längre tid på sig och röra sig långsammare desto mer man försöker skynda på dem. Någon sorts motreaktion. På det stora hela så vill man ju inte stressa barnen för mycket heller. Det är ju inget positivt i sig.
    Ett annat sätt skulle kunna vara att träna på att göra momenten snabbt. Inte just på morgonen när det är skarpt läge, men vid något annat tillfälle. Låt henne tävla mot klockan och se hur snabbt hon kan göra något. Visa henne att det kan vara lätt och snabbt att ta sig igenom morgonrutinen och inte den här eviga, utdragna rutinen. Lite over the top för en mellanstadietjej, men om det hjälper så varför inte?
    Lycka till!
  • glutten

Jag tycker nog att en 10-åring (som din dotter väl är, TS?) fortfarande är liiiite liten för att förväntas klara allt utan hjälp varje dag. Jag är helt för att träna och se till att hon börjar ta ansvar själv, men hon är fortfarande ganska liten. Inte jättekonstigt att hon har svårt att hålla koncentrationen och komma ihåg allt? Eller?

• nnnnnnnn

Det finns ju sätt att lägga över ansvaret på barnet och ändå stödja barnet steg för steg. Mycket av det som passar barn med särskilda behöv fungerar utmärkt på alla barn, så därför lägger jag in 2 bilder på sådant som alla kan ha hjälp av.
    Nyckelringen som sitter på gympapåsen kan även finnas på skolväskan. Liknande system med bilder kan även finnas tex vid sängen, så kan barnet snabbt bläddra igenom och se att de gjort alla kvällsrutiner du skriver om (ladda mobil, packa gympakläder mm).
    Funkar såklart även med ord om barnet är såpass stort, men en bild gör det hela lite trevligare.

• Fru Ve

Nu har min son på 10 år misstänkt "bokstavsproblematik" så han har lite svårare än andra. Men är också en "drömmare" lite som du beskriver. Han går i åk 4 nu. Vi har whiteboard där vi skriver upp vad som ska ligga i gympapåsen och vad som ska med varje dag. Kläder läggs fram på kvällen. Han väcks i god tid, en dryg timme innan han måste iväg. Vi försöker gå igenom och tänka tillsammans kvällen innan vad han ska packa också så lite hjälp ger jag. En av oss är hemma föräldraledig med hans lillebror nu så det funkar att hjälpa honom. Får se nästa år då han går i åk 5 om han klarar sig, annars får vi ha morgonfritids åt honom då. 

Svar på tråden Klara morgonrutinen självständigt