Klara morgonrutinen självständigt
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips från er som kämpat och lyckats med att lära barnen att själva komma ihåg och hinna med allt på morgonen och komma i tid till skolan. Hur gjorde ni?
Min dotter har precis börjat mellanstadiet och jag tycker att hon borde vara gammal nog att klara detta själv (eller?) men det är fortfarande jag som så att säga passar tiden åt henne med hjälp av påminnelser och tjat. Hon är väldigt följsam, "lydig" som man sa förr, så det är inte så att hon vägrar eller tjafsar. Men hon glömmer liksom bort sig och sitter och drömmer eller pratar istället för att få på sig kläderna eller äta. Hon tänker heller inte på att kvällen innan packa gympapåsen, ladda mobilen, lägga ner läxan i väskan osv om jag inte påminner henne, oftast om varje sak för sig.
Just nu har jag själv inte bråttom på morgonen och kan därför påminna henne, men hon måste ju som sagt klara detta själv. Jag vill ogärna ta till drastiska metoder som att låta bli att påminna och helt enkelt låta henne komma för sent till skolan. Det känns inte riktigt snällt att låta henne glömma gympakläder och sådant heller, men kanske är det vad som bäst skulle få henne att komma ihåg? Någon som har bättre idéer som funkat hemma hos er? Tacksam för alla konstruktiva tankar och tips!