• Jessyelina

Dagisbarn på 70-80 talet?

jag var dagisbarn på det glada 80 talets början.
    Började smått tänka på konstiga saker som hände där.
    Tillexempel när vi var till någon strand på sommaren så var alla barnen nakna oavsett ålder. Det skulle INTE gå idag.

Sen kommer jag ihåg att vi var JÄTTERÄDDA för att borsta tänderna efter maten för att vattnet kunde vara "Tjernobyl".

Toaletterna på mitt dagis var unisex och hande inga dörrar utan byxa -formade draperier som var helt öppna i mitten.

vet inte hur det är nu men jag minns att man inte ville gå på toa för att det kunde kommain någon av de busiga killarna och titta på en.

Någon annan som har kosntiga saker att berätta från denn tid?

• Svar på tråden Dagisbarn på 70-80 talet?
  • Linda1976

Jag gick på dagis mellan 77 och fram till skolan började. Aldrig varit med om att vi inte hade dörrar??? Det hade vi, låsbara också.

Det jag minns speciellt från dagistiden:

*Julfesterna med de tråkigaste "godis"påsarna ever: en russinkartong, 2 pepparkakor och en clementin.
    *Grupperna -städgrupp, matgrupp, vattna blommorna-grupp.
    *Snöbollskrigen som var förbjuda.
    *Pulkabacken som var JÄTTESTOR, 25 år senare är den ett litet gupp
    *Mina favvofröknar Elsie och Helene
    *När jag brände mig på sparrissoppa över hela armen.
    *Den äckligaste maten ever: kycklinggryta med vit sås, ärter och morötter. Uäck!!

DOck så hade jag turen att min mamma var föreståndare på den förskolan jag gick, så jag hade alltid henne i huset

Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt.
  • Linda1976

Glömde:

När Stenmark åkte fick vi välja på att kolla på TV eller vara ute... INGEN var ute

• Theorese

Men nog är det väl fler än jag som minns Kuddrummet!! Där man kunde gömma sig och där man vågade sig på att pussa sin dagisförälskelse?

• Linda1976

Självklart!! Kuddrummet! Med överdrag på skumgummikuddarna, som hade vassa blixtlås. Klädseln var lite nopprig plysch, typ. Samma överdrag som var på madrasserna man hade på "vilan". Där fick man turas om att välja LP-skiva. Minns att "Nattpappan" var min favvo. Den handlade om en flicka som hade en mamma som jobbade på nätterna. Så istället för dagmamma fick hon vara hos en nattpappa.

• Droppen

Jag var tvungen att "smaka" på gröten varje morgon, fast jag inte tyckte om den...

• Edie

TSW, gick vi på samma dagis? Jag tycker att din lista låter tämligen bekant.

Jag gick på dagis under 80-talet, och minns bland annat hur fröknarna (åh, så roligt de måste ha haft åt sina "titlar!) lugnt lät oss gå på egna upptäcktsfärder i det intilliggande skogsområdet, så länge som vi inte talade med några främmande människor. Jag har inga egna barn, men hör väldigt underliga historier om daghemmen av idag. De vuxna tyckte ha obegränsat med tid för oss. Det kan vara så att jag romantiserar det hela, men det är mitt intryck av den tiden.

• Jangle

Jo frulan det var egentligen inget speciellt det var bara så kul att du skrev "Shit vad gammal man är" och det är precis så som jag brukar säga o då e jag e född januari 74 helt obetydligt egentligen sen är det så att i de flesta är så mycke yngre eller äldre än jag

• Jangle

Jamboochjag: visst kommer man ihåg kuddrummet men vårat var ett kombination med vilorum samt samlingsrummet sen kommer jag även ihåg dockrummet där vi bla förutom lekte med dockor lekte hårfrisör med riktiga saxar mamma var inte glad på mig.. sen kommer jag ihåg då vi gick till en lockal i närheten och hade gympa

E det någon av er som gick på dagis terassen i skärholmen,stockholm?????

• Jangle

javisst e vi känner mig som en pensionär ibland i alla fall

• E81

Just det här med att tvinga i barn mat, oavsett om de tagit själva eller inte, tycker jag är ganska fruktansvärt. Jag minns en dag mitt i stekheta sommaren när vi åt mellis ute på gården. Fil, flingor och russin stod på menyn och eftersom jag var fem år och tyckte att jag var stor så ville inte jag ta russin med sked utan jag skulle hälla lite snyggt direkt ur burken. Jag trodde ju att russinen skulle komma ut ett och ett men de hade fastnat i varandra och ut kom en klump stor som en knytnäve. Tror ni inte att det var GULA russin också?! Det var bara för mig att sitta där och äta russin medan resten av barnen lekte i bassängen och sprang i vattenspridaren. Jag minns inte exakt, men jag antar att måste ha varit måttligt risig i kistan efter den incidenten.

• Jangle

e de nån som har koll på var man kan hitta dessa gula russin en arbetskompis till mig och jag disskuterade detta utan resultat

E81 Jag kan bara gissa hur din kista mådde, tur att man har blivit äldre o lite klokare...

• Jo Ma

Klart. Dagis och dagmammor (samt liekis och fritids) hör ju 1970- och 80-talen (samt 1990-talets första år) till i Sverige. Det första man tänker på när man hör om Sverige på den tiden är ju Sverige som en stat med mycket stark offentlig sektor (starkare än i dag) och då blev det en hel del sådant. Det var mycket mjukis- och mys. Ser man kort på barn i Sverige från 1950- och 60-talen är de ofta finklädda, men under 1970- och 80-talen ersätts det alltmer av myskläder.

• ForReal
    Theorese skrev 2006-03-10 15:36:11 följande:
    Men nog är det väl fler än jag som minns Kuddrummet!! Där man kunde gömma sig och där man vågade sig på att pussa sin dagisförälskelse?

Åh kuddrummet... älskade det rummet, men vi fick inte vara där så himla ofta som jag hade velat. Jag ville inte leka med dockor som de andra tjejerna, hatade dockor men älskade att hoppa i kuddarna :)

Svar på tråden Dagisbarn på 70-80 talet?