Min son vill mer än tränarna/lagkompisarna
Vår son 13 år är en duktig fotbollsspelare, en talang. Han spelar i ett breddlag med duktiga ledare. Han trivs bra med de flesta av sina lagkompisar men blir allt mer frustrerad på sina ledare. ?Ingen av ledarna vill vinna och alla ska spela lika mycket oavsett om man tränar eller inte.? Laget spelar i två serier, varav ett i den högsta serien. Lag nivåanpassas inte, utan alla spelar lika mycket, oavsett förmåga eller träningsnärvaro.
Ett par storklubbar har kontaktat oss för att vår son ska byta klubb. Vi har tackat nej då den allmänna uppfattningen verkar vara att barn utvecklas bäst utanför akademierna.
En annan anledning till att vi tackat nej är att vår son håller på med en annan sport där han också är duktig. Ytterligare en är att ledarna är duktiga på att lära ut fotboll och att många i laget har gjort stora framsteg.
Jag börjar trots goda skäl fundera på om vi gjort rätt. Min sons passion håller på att svalna och han är ofta arg och frustrerad efter matcherna, till och med när de vinner. Han kämpar på fysträningarna och gör alltid sitt bästa medan det är samtidigt några i laget som knappt tränar alls och ändå får spela lika mycket.
På frågan hur han själv skulle känna det om han inte var så bra och inte fick spela svarar han bara att han då skulle träna mer, och jag tror han verkligen menar det.
Är det dags att byta lag, eller är det kanske så att han inte är så intresserad som vi trott? Jag drar mig lite för att prata med ledarna eftersom de är så mycket för inkludering. Jag är orolig för att uppfattas som en förälder som hetsar.
Tacksam för input.