• svamparna

Är jag en dålig mamma?

Hej! Egentligen vet jag att jag gör så gott jag kan men jag behöver pepp och skriva av mig.

Jag och min man har en son som är drygt 6 månader. Jag är mammaledig och hemma sedan dag 1. Min man och jag delar lika på hushållssysslorna men inte när det kommer till sonen. Självklart förstår jag att den som är hemma automatiskt får mer tid med barnet osv men som exempel har han duschat ungen 2 ggr sen han kom. Så fort jag ber honom att ha barnet så ser han på tv samtidigt, eller håller på med telefonen, eller sätter ner den och plockar med annat. Han orkar knappt hålla med med honom mer än 2-3 min. Jag är en väldigt engagerad förälder. Jag lägger bort telefonen, leker, myser långa perioder. Men man orkar ju inte alltid när man är "ensam" om det. Så ibland måste även jag få sätta ner honom eller göra annat men då får jag så extremt dåligt samvete. Det känns som att jag måste kompensera för min mans dåliga engagemang med att göra ännu mer och håller på att utplåna mig själv. Vi har bråkat om detta så mycket tidigare och jag orkar liksom inte. Det är som att prata med någon som verkligen inte förstår.

Är det någon som har några konkreta tips för jag kan inte njuta av att vara mamma utan jag känner mig så trött, otillräcklig.

• Svar på tråden Är jag en dålig mamma?
  • Crazzy

1. Vi har inte delat lika på hushållsarbetet, det är skitsvårt att försöka hinna när man har en bebis. Min make får ta mer hushåll eftersom jag tar hela nätterna och majoriteten av dygnet med en bebis som inte tillåter pauser.

2. Du MÅSTE få tid till att bara sitta ner och pusta ut, du får ge din kille en ordentlig spark i baken. Visar han inget intresse för barnet lr?

Självklart är du inte en dålig mamma!

• EpicNurse

Du är inte en dålig mamma! Han verkar däremot vara väldigt bristande som pappa. Lider med dig att det blev så här!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym234

Har pappan varit själv något med sonen? Ammar du eller her flaska? Jag har varit lite i samma sits men det blev mycket bättre efter att min sambo hade haft semester och jag slutade amma då han fick mer tid med vår dotter. Kan vara så att det inte kommer per automatik och behöver tränas lite :)

• Tow2Mater
    svamparna skrev 2017-09-19 21:30:37 följande:

. Så fort jag ber honom att ha barnet så ser han på tv samtidigt, eller håller på med telefonen, eller sätter ner den och plockar med annat. Han orkar knappt hålla med med honom mer än 2-3 min. Jag är en väldigt engagerad förälder. Jag lägger bort telefonen, leker, myser långa perioder. Men man orkar ju inte alltid när man är "ensam" om det. Så ibland måste även jag få sätta ner honom eller göra annat men då får jag så extremt dåligt samvete. Det känns som att jag måste kompensera för min mans dåliga engagemang med att göra ännu mer och håller på att utplåna mig själv. Vi har bråkat om detta så mycket tidigare och jag orkar liksom inte. Det är som att prata med någon som verkligen inte förstår. .

Men låt honom sköta barnet som han vill, om barnet nu är nöjt. Sen gör du som du vill när du sköter. Försök heller inte vara 'perfekt'; man behöver inte ägna ett nöjt barn uppmärksamhet i form av 'mys' etc varje minut.
  • svamparna
    Crazzy skrev 2017-09-19 21:34:05 följande:

1. Vi har inte delat lika på hushållsarbetet, det är skitsvårt att försöka hinna när man har en bebis. Min make får ta mer hushåll eftersom jag tar hela nätterna och majoriteten av dygnet med en bebis som inte tillåter pauser.

2. Du MÅSTE få tid till att bara sitta ner och pusta ut, du får ge din kille en ordentlig spark i baken. Visar han inget intresse för barnet lr?

Självklart är du inte en dålig mamma!

Jo, han visar intresse och gullar och älskar honom verkligen. Men ledsnar snabbt.
  • svamparna
    Tow2Mater skrev 2017-09-19 21:53:09 följande:

Men låt honom sköta barnet som han vill, om barnet nu är nöjt. Sen gör du som du vill när du sköter. Försök heller inte vara 'perfekt'; man behöver inte ägna ett nöjt barn uppmärksamhet i form av 'mys' etc varje minut.

Absolut får han göra precis som han vill! MEN barnet är ju inte nöjt. Han sätter ner honom efter någon minut sedan blir han ledsen. Jag brukar vänta ut det för att se om mannen tar honom, vilket han aldrig gör. Ska jag laga mat, städa eller något annat som jag ser som skön egentid så slutar det alltid med att det är jag och sonen som gör detta. Hur svårt kan det vara att underhålla ett barn typ en timme varje dag?
  • erikaABC
    svamparna skrev 2017-09-19 22:23:54 följande:
    Absolut får han göra precis som han vill! MEN barnet är ju inte nöjt. Han sätter ner honom efter någon minut sedan blir han ledsen. Jag brukar vänta ut det för att se om mannen tar honom, vilket han aldrig gör. Ska jag laga mat, städa eller något annat som jag ser som skön egentid så slutar det alltid med att det är jag och sonen som gör detta. Hur svårt kan det vara att underhålla ett barn typ en timme varje dag?
    Testa att var neutral: "Oj nu gnäller han, tar du honom?"
    Tror tyvärr att nöta in detta är nödvändigt.
  • Jemp

Dela på föräldraledigheten. Då finns större möjlighet att det iaf förbättras på sikt. Tills vidare så tror jag som ovan, nöt in det att han har ansvar.

• Norbottensfia

Du är en jättebra mamma helt uppenbart! Han är uppenbarligen inte så bra på läsa av ert barns signaler. Ni behöver nog sätta er ner och prata hur ni vill ha det, kring era olika värderingar osv. Ta upp och förklara hur du känner och din syn på det.

Alla är ju olika, här är pappan super-engagerad och tar vår 6 mån direkt han kommer hem genom dörren från jobbet. Han leker, badar henne och myser. Jag får pyssla med det som behövs, städa undan, fixa mat eller bara sätta mig på ändan och vila ???? vi hjälps åt med alla sysslor....

Svar på tråden Är jag en dålig mamma?