• Hojthojt

    Sövd innan jag visste om graviditet

    Jag genomgick en planerad operation (lapraskopi) och blev då sövd. Jag tog ett gravtest före op som var neg men plussade en vecka efter operation då jag fortfarande inte hade fått mens och ville dubbelkolla. Är enligt SM i v. 6-7

    Kan fostret ha tagit skada av narkosen? Är rädd för att narkosläkemedlen kan göra barnet hjärnskadat eller ge något annat men för livet. ????

    Någon annan som blivit sövd innan ni visste om graviditeten?

    (Vi har försökt länge att bli gravida så jag reflekterade inte över att jag ev skulle kunnat vara gravid då första testet var negativt.)

  • Svar på tråden Sövd innan jag visste om graviditet
  • EpicNurse

    Om gravtestet var negativt vid op så fanns det inget foster än, så det behöver du inte oroa dig för! Fostret bildas senare, och dessutom är fostret inte sammanlänkat med mamma förrän moderkakan och navelsträngen bildas vilket sker flera veckor senare!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Hojthojt
    EpicNurse skrev 2017-09-19 21:42:43 följande:

    Om gravtestet var negativt vid op så fanns det inget foster än, så det behöver du inte oroa dig för! Fostret bildas senare, och dessutom är fostret inte sammanlänkat med mamma förrän moderkakan och navelsträngen bildas vilket sker flera veckor senare!


    Första gravtestet tog jag en vecka före op, dvs i fostrets dåvarande v. 4 enligt min SM, har inte haft mens efter det och tog ett till nu efter op och var under op v. 5+. Har läst lite om embryologi och där står att moderkakan anläggs i vecka 5?
  • EpicNurse
    Hojthojt skrev 2017-09-19 21:53:21 följande:

    Första gravtestet tog jag en vecka före op, dvs i fostrets dåvarande v. 4 enligt min SM, har inte haft mens efter det och tog ett till nu efter op och var under op v. 5+. Har läst lite om embryologi och där står att moderkakan anläggs i vecka 5?


    Okej!

    Mja den anläggs, men fostret är lixom inte sammankopplat foster-moderkaka-mamma. Fostret får fortfarande sin näring från gulesäcken i den veckan, inte moderkakan!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Hojthojt

    Okej! Ja jag ska ringa och rådfråga imorgon till gynmottagningen för att höra vad de tror. Om man bör göra en abort. ????????

  • EnBoll

    Jag opererades under narkos när jag var i vecka 16 (visste såklart om graviditeten) och det gick bara bra med bebisen :)

  • Anonym (A)
    Hojthojt skrev 2017-09-19 22:03:37 följande:

    Okej! Ja jag ska ringa och rådfråga imorgon till gynmottagningen för att höra vad de tror. Om man bör göra en abort. ????????


    Ring du men fram till o med vecka sju så har ju bebis all näring från gulekroppen så det låter extremt att göra abort bara pga en sövning i vecka fem? Det känns helt orimligt att fostret skulle ha tagit skada av det. Som dessutom kanske vid en UL-datering visar sig var vecka 3-4?

    Lycka till!
  • Rebecca1987

    Jag sövdes i vecka 6 då jag fick blindtarmsinflamation. Kirurgen sa då att det är större risk att få missfall när man som då opererade så pass nära livmodern än att fostret skulle reagera på narkosen.

  • Anonym (narkos.ssk)
    Mälaröbo skrev 2017-09-19 22:26:58 följande:

    Jag sövdes när mitt barn föddes, dvs kejsarsnitt, så jag tror inte narkos är farligt för foster....


    Det är ju bara ett par minuter innan barnet är ute, så det går inte att jämföra. Vid sövda kejsarsnitt anpassas dessutom anestesin och enbart standardläkemedel ges.  
    EpicNurse skrev 2017-09-19 21:59:42 följande:
    Okej!

    Mja den anläggs, men fostret är lixom inte sammankopplat foster-moderkaka-mamma. Fostret får fortfarande sin näring från gulesäcken i den veckan, inte moderkakan!
    Jo, men läkemedel, alkohol mm går över till barnet ändå. 
    Hojthojt skrev 2017-09-19 22:03:37 följande:

    Okej! Ja jag ska ringa och rådfråga imorgon till gynmottagningen för att höra vad de tror. Om man bör göra en abort. ????????


    Gynmottagningen har inte koll på anestesiläkemedel :) Man har inte sett några fosterskador kopplade till narkos/anestesi. Sömnmedlet Propofol som används när man sövs ner, rekommenderas inte före 12:e veckan, men det beror på att det inte är studerat på gravida heller. Men oavsett har man inte sett några fosterskador. Narkosen underhålls av gas, här har man heller inte sett någon toxisk skada. Oftast rekommenderas inte NSAID, alltså Ipren, Voltaren i första trimestern, men sannolikt gör en enstaka dos ingen fara.  

    Jag skulle inte vara orolig. Det var en engångshändelse, det var kort tid och framförallt hade du ju inget val. 
  • EpicNurse
    Anonym (narkos.ssk) skrev 2017-09-20 10:55:19 följande:

    Det är ju bara ett par minuter innan barnet är ute, så det går inte att jämföra. Vid sövda kejsarsnitt anpassas dessutom anestesin och enbart standardläkemedel ges.  Jo, men läkemedel, alkohol mm går över till barnet ändå. Gynmottagningen har inte koll på anestesiläkemedel :) Man har inte sett några fosterskador kopplade till narkos/anestesi. Sömnmedlet Propofol som används när man sövs ner, rekommenderas inte före 12:e veckan, men det beror på att det inte är studerat på gravida heller. Men oavsett har man inte sett några fosterskador. Narkosen underhålls av gas, här har man heller inte sett någon toxisk skada. Oftast rekommenderas inte NSAID, alltså Ipren, Voltaren i första trimestern, men sannolikt gör en enstaka dos ingen fara.  

    Jag skulle inte vara orolig. Det var en engångshändelse, det var kort tid och framförallt hade du ju inget val. 


    Förlåt, men barnet?

    Och nej, om inte fostret (till och med embryot, inte ens foster, om man ska vara helt korrekt) har någon näringstillförsel från mamman utan bara gulesäcken så kan ju ämnen i mammans blod omöjligt föras över till fostret, eftersom det inte finns någon sammanlänkning av fostrets blodbana och mammans.

    Någon vecka senare, v6-7+ så skulle det dock kunna passera över både det ena och det andra eftersom fostret utvecklats mer och moderkaka/navelsträng börjat utvecklas tillräckligt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Snuttis2

    Men jag blir lite leden att höra att du så snabbt tänker abort när du själv säger att ni försöker bli gravida!

    Ser det som osannolikt att ingreppet skulle påverkat så tidigt i graviditeten, det är ju knappt att embryot hunnit fästa o inte mindre att fostret får näring av moderkakan.

    Självklart ska du vårda dig och fostret och inte utsätta någon av er för onödiga risker, men samtidigt finns det inga garantier i livet. Du kan göra allt rätt o ändå få ett gravt handikappat barn!

    Ta det lugnt och prata med mvc och din bm om oron !!

Svar på tråden Sövd innan jag visste om graviditet