• snutta

Ingen tar hand om katten

Jag är mamma till två barn och har en sambo.
    Vi har oxå en katt som jag har tröttnat på, det är jag som sköter allt med henne.
    Jag sa att jag ska sälja henne nu eftersom det är min katt och jag gör som jag vill.
    Hela familjen protestera. 

Sambon började nästan gråta och erbjöd sig några dar senare att köpa katten av mig. Visst tänkte jag och hoppades på att nu kan jag släppa allt vad har att göra med katten. Jag vill ju inte ha henne längre.

Nä då, ena dagen har inte katten nå mat alls, vattnet vet jag inte när det är bytt och idag stinker det hur mycket bajs som helst från lådan. Jag slänger iväg ett sms till sambon:

"Det luktar skit i kattens låda"

Sambon: "Kan du ta det är du gullig"

Ha! Nej jag är inte gullig längre. De här måste få ett stopp. Jag vill inte längre va nån tjänare åt katten så sambon kan få gosa för "hon e ju såå himla plutti nutti gullig" 

Ska jag sälja katten och få frid i mitt liv och se på sambon när han bölar och beskyller mig för all olycka i våra liv? Tror ni han kommer över det?

Jag vill ju inte sitta och lyssna på sambon om 10 år att jag var den elaka kärringen som sålde våran älskade katt *snyft*

I-lands problem jag vet, men man vill väl försöka hålla friden i hemmet lixom

• Svar på tråden Ingen tar hand om katten
  • Skärgårdsliv

Hej! Jag är helt ny på det här forumet så ni som postat tidigare får ursäkta.

Men jag vill bara fråga: är ni på riktigt seriösa ?!? TS har ställt en fråga som, javisst kattälskare som man är inte kanske själv hade frågat sig. Men det är inte poängen. Vad jag ser är bara en massa dravel och anklagande istället för ( möjligen något) vettigt svar på vad frågan egentligen handlar om. TS har förklarat att det är lite mycket med allt annat i livet samt att ingen annan tar ansvar för katten.

Jag är ingen expert på pedagogik men här handlar det väl egentligen om att få basala saker som toatömning, ge mat och omsorg att fungera?

Om TS själv känner det övermäktigt ( med kanske för mycket ansvar överlag i hemmet) så kanske det bara är tid för familjeråd.

Fråga 1: ( Alla medlemmar i familjen ska vara med, liten som stor) Vill vi ha kvar katten ?

Om svaret är ja, fråga 2:

Det är familjens ansvar att se till att det funkar. Inte bara en person. ( gäller ju de flesta göromål i ett hem) = Gör ett schema med en deadline. Får man det inte att fungera fram tills ett visst datum då är intresset för svalt eller familjemedlemmarna för inkompetenta. Det senare går att råda bot på med att lära sig, idag finns ju smidiga saker som tex Google ????.

Och sen.... Håller man på de reglerna. Så funkar det på det de flesta arbetsplatser. Man kommer överens om en sak, och fördelar ansvar som alla är med på. Någon skrev att det är ett gyllene tillfälle att lära barnen ansvar. Jag håller fullständigt med.

Och som allt annat i livet; Allt är lättare sagt än gjort. Hur än TS väljer att göra önskar jag all lycka till.

• Träskvatten
    That girl skrev 2017-09-23 17:31:43 följande:
    Jag har inte sagt att det är säkert att ett djurhem kommer ta emot katten. Har du något fel som gör det svårt för dig? Eftersom att du ser endast en möjlighet framför dig och det är att avliva.

Verklighetsförankring finns det gott om. Aldrig sett annonser eller inlägg där folk säljer sina djur? Kanske har ts någon bekant hon kan ge bort katten till? Det finns lösningar, du kan bara inte se dem.

Jag bygger inga halmdockor. Jag snackar om att man inte ska avliva fullt friska djur, vilket jag inte är ensam om att tycka. Att du inte tror att ts katt kan få ett annat hem är en annan femma.
    Halmdockor är en sorts argumentationsfel. Och jo, du gör det igen.

Då ditt inlägg här är en halmdocka, du argumenterar mot din egen retorik, är det inte ett svar på mitt inlägg och har således inget med det jag skriver att göra.

Välkommen att försöka igen när du lämnar halmdockorna på andra sidan tangentbordet.
  • Canadasvensk
    snutta skrev 2017-09-23 04:22:51 följande:

Vi har haft henne i 4 år. Jag antar att jag såg framför mig ett härligt familjeliv och jag har velat ha katt sen jag var liten. Men verkligheten blev inte riktigt som jag tänkte mig. Nu känns det som att jag rensar kattlådan medan sambon ligger på soffan och gosar med katten. Jag vill inte ha det så längre.

Ja sambon hjälper väl till hemma men han lever i sin egen lilla värld på nå sätt.

Men härrigud TS! Skaffa dig en ryggrad och sluta straffa katten för din mans lata beteende!

Du får väl ge fan i att laga mat och städa så ska du snart se att han "vaknar".

Tror faktist din man gjort precis så mycket som du har förväntat dig av honom...
  • tradstartare Snutta

Canadasvensk: Jag har provat det mesta men ingen bryr sig. Jag låg i sängen en vecka och var "sjuk". Här såg det då ut som en svinstia. Och familjen bara rycker på axlarna. Då rycker väl jag också bara på axlarna.

Men nu får några uppfattningen om att katten lever i total misär. Det är ju inte riktigt hela bilden. Det är ju vissa delar i familjen som inte funkar.

Katten får äggmjölk varje morgon och bor nära skog och natur. Är ute i skogen varje dag och kommer hem med en råtta lite titt som tätt. Hon har mycket frihet.

• Aska123
    Träskvatten skrev 2017-09-23 14:00:41 följande:

Jag tror inte på något religiöst mumbojumbo så argumentet att leka gud är ett icke-argument i brist på sakligt resonemang. 

Det enda existerande alternativ som finns är att djur ska ha det bra. Då marknaden är fullkomligt översvämmad av djur folk tröttnat på ska man ha bra tur om man får ett omplaceringshem. Hellre att avliva än att djuret ska fortsätta vanvårdas. Faktiskt.

Att tokvägra avlivning när djur vanvårdas är att döma djuren till fortsatt vanvård och lidande. Och appropå att leka gud och avgöra hur någon ska leva sina liv så är det en otroligt grym gud som dömer ett djur till det livet. För som sagt, omplacering är många gånger bra något som existerar i teorin...

Haha hmmm...Ja om det är mumbojumbo alltihop så varför bemödar du dig ens med att kommentera det i slutet av ditt inlägg?

Oavsett om man tror eller inte eller hur du ser på gud är absolut inte relevant.

Eller så börjar familjen ta hand om djuret och slutar gnälla och vara lata..Det ska väl sättas press framför att döda/mörda ett djur helt lättvindigt

Apropå stavas med ett P btw. Inte som du skrev APPROPÅ
  • nernu
    That girl skrev 2017-09-23 12:42:39 följande:

Man avlivar inte friska djur.

Vi avlivar friska djur för att äta dom? Vad är skillnaden för djuret?
  • nernu
    tradstartare Snutta skrev 2017-09-24 07:49:53 följande:

Canadasvensk: Jag har provat det mesta men ingen bryr sig. Jag låg i sängen en vecka och var "sjuk". Här såg det då ut som en svinstia. Och familjen bara rycker på axlarna. Då rycker väl jag också bara på axlarna.

Men nu får några uppfattningen om att katten lever i total misär. Det är ju inte riktigt hela bilden. Det är ju vissa delar i familjen som inte funkar.

Katten får äggmjölk varje morgon och bor nära skog och natur. Är ute i skogen varje dag och kommer hem med en råtta lite titt som tätt. Hon har mycket frihet.

Vänta va? Får katten vara ute? VArför har ni kattlåda då?
  • Meddelande borttaget
  • That girl
    nernu skrev 2017-09-24 09:26:26 följande:

Vi avlivar friska djur för att äta dom? Vad är skillnaden för djuret?

Stämmer, men nu pratar vi om husdjur här. Gör dig inte dum.

Ett friskt husdjur som avlivas ska knappast avlivas för att ätas. Vad som är skillnaden för djuret? Tja, att det dödas även fast det inte är sjukt. Jag tycker att alla friska varelser har rätt till liv.
  • Träskvatten
    That girl skrev 2017-09-24 11:14:31 följande:
    Snarare du som är välkommen att försöka igen när du skaffat bättre argument än att "många katthem är fulla" ;)

Sen vore det en fördel om du slutade trolla också.
    Gör om gör rätt och skippa halmdockorna. Börja med att ta reda på vad det innebär. Och ta reda på fakta, ring några katthem och hör efter hur många som har plats för djur man tröttnat på sähär när det börjar bli höst ordentligt.  Att jag hävdar att katthem är fulla såhär års är för att jag känner till hur det ligger till. Ta reda på fakta nästa gång så kanskeu kan bidra med lite saklighet i tråden..

Men risken är inte så trolig då du agerar som ett troll från början. Saklighet och troll går liksom inte ihop utan de gör precis som du, tjafsar med sig själv och projicerar det tjafset på alla inlägg.
    That girl skrev 2017-09-24 11:17:36 följande:
    Stämmer, men nu pratar vi om husdjur här. Gör dig inte dum.

Ett friskt husdjur som avlivas ska knappast avlivas för att ätas. Vad som är skillnaden för djuret? Tja, att det dödas även fast det inte är sjukt. Jag tycker att alla friska varelser har rätt till liv.
    Vad är det för principiell skillnad på kött och kött?

Man äter det vi kallar husdjur lite varstans i världen och vice versa. Det finns mao ingen ordning bland köttet så länge det inte är människa. Det är helt och hållet en värderingsfråga mao.

Sådant är personligt och du kan inte hävda att din åsikt är den enda rätt och att alla som inte håller med är idioter.
    Klart att du kan hävda det men det är samma sak som att säga att man är underbegåvad och drivs av konflikter snarare än givande diskussioner.

• Meddelande borttaget
  • Läs vad som står och inget annat

Men för fan! Öppna käften o PRATA med varandra!
    Hur i all sin dar skulle du bli "fri" från katten när/om din SAMBO köper den? Då finns den ju ändå i din närhet.

Eftersom inte katten ska bli lidande för era tramserier så bör ni verkligen omplacera katten så den kan få ett tryggt ock kärleksfullt hem!! Blir på riktigt fly tosig av sån här skit! Tänk på katten istället för er själva. Egotrippade svin! Ska ta reda på vart ni bor o ta katten ifrån er!! Inget hot men dock ett löfte! Skrikandes

• Läs vad som står och inget annat
    Kuddebarn skrev 2017-09-23 13:05:03 följande:

Detta är varför ansvarslösa människor inte ska skaffa djur.

En katt innebär ett ansvar, såsom alla andra djur. Dessutom kan en katt bli äldre än 20 år, vilket innebär ett långt ansvar. Därför läser man på och sätter in sig i djurets behov med mera, INNAN man skaffar djuret.

Hoppas verkligen att katten kommer till ett annat bra hem och att ni inte skaffar fler djur.

Tummen upp för dig! Äntligen en människa med vett innanför pannbenet! Hjärta
  • viseversa

Omg det är ett liv vi pratar om här inte en jävla soffa. Väx upp ts. Fy fan hoppas du ALDRIG skaffar djur någonsin igen.

• Jesper f
    viseversa skrev 2017-09-24 18:54:36 följande:

Omg det är ett liv vi pratar om här inte en jävla soffa. Väx upp ts. Fy fan hoppas du ALDRIG skaffar djur någonsin igen.

Jag kan bara hålla med ovan... Det är katten det är synd om.. Och hur man kan tycka att det är "over the edge" att 1 gång om dagen, rensa lådan - och det är inte mycket som behövs göras - ge katten färsk mat och se till att den har knax, och byta vattenskål. Tycker man att det är SÅ mycket, så man håller på att bryta ihop, då får man innerligen HOPPAS att det inte finns några barn med i bilden, för hur dom har det hemma med en sån "mamma", behöver man inte ens fråga sig...

Prata om egenkär slöhög... Usch :/ Stackars misse.

• sebbe420
    Träskvatten skrev 2017-09-23 17:10:34 följande:
    Bara för att det existerar djurhem betyder det inte att de kan ta emot alla djur som folk tröttnat på.
    Det är höst och då är det i princip intagningsstopp på samtliga katthem för husdjur.
    Så man kan inte bara komma drällande med ideal, det måste finnas någon sorts verkligheförankring också.

Felet är att du inte argumenterar sakligt utan bygger halmdockor. Försök hålla dig korrekt och saklig så kommer du att lyckas bättre.
    Träskvatten skrev 2017-09-23 20:48:22 följande:
    Halmdockor är en sorts argumentationsfel. Och jo, du gör det igen.

Då ditt inlägg här är en halmdocka, du argumenterar mot din egen retorik, är det inte ett svar på mitt inlägg och har således inget med det jag skriver att göra.

Välkommen att försöka igen när du lämnar halmdockorna på andra sidan tangentbordet.
    Fy fan vilken attityd du har i hela tråden. Äckligt att läsa. 
  • sextiotalist

Behåll katten, och sälj mannen. Katten är nog mer lättskött än karln i fråga

• lillterror
    sextiotalist skrev 2017-09-25 06:12:09 följande:

Behåll katten, och sälj mannen. Katten är nog mer lättskött än karln i fråga

Tänkte precis samma!

Men är inte det ett alternativ så tycker jag du fått jättebra tips ovan om ett schema. Jag kan ha missförstått dig- men det är inte själva katten du är trött på utan att ha huvudansvaret för den? (Liksom resten av hemmets måsten låter det som). Kan katten komma och gå som den vill? Kattlucka? Då behövs ingen låda, mindre jobb. Är inte det en möjlighet så får den schemaläggas (förutsatt att resten av familjen vill ha kvar katten).

För ditt eget välbefinnande är det nog dags att även schemalägga övriga hushållssysslor- efter ålder och förmåga. Får känslan av att allt bara är för mycket för dig och att göra sig av med katten blir en form av statement?
  • sextiotalist
    lillterror skrev 2017-09-25 07:25:49 följande:
    Tänkte precis samma!

Men är inte det ett alternativ så tycker jag du fått jättebra tips ovan om ett schema. Jag kan ha missförstått dig- men det är inte själva katten du är trött på utan att ha huvudansvaret för den? (Liksom resten av hemmets måsten låter det som). Kan katten komma och gå som den vill? Kattlucka? Då behövs ingen låda, mindre jobb. Är inte det en möjlighet så får den schemaläggas (förutsatt att resten av familjen vill ha kvar katten).

För ditt eget välbefinnande är det nog dags att även schemalägga övriga hushållssysslor- efter ålder och förmåga. Får känslan av att allt bara är för mycket för dig och att göra sig av med katten blir en form av statement?
    Jo, jag är nog inne på din linje. Det är inte kattstackarn som är det största problemet. En katt är generellt väldigt lättskött, ren låda, mat och gos, så trivs den jättebra. Utan jag tror ts bär ett allt för stort ansvar för hemmet som det ser ut nu.
Svar på tråden Ingen tar hand om katten