• buskar

vänd på dygnet, 5 veckor gammal

Min lille sover ofta bra på dagen, men vill inte sova på kvällen/natten, har hört man skall släcka ner vid 7-tiden så bebis lär sig dygmsrytm, tänkte fötsöka hålla han vaken på dagen, men verkar vara många som säger att han då riskerar att bli övertrött med följd att det blir ännu svårare att somna på kvällen

Vad göra?

• Svar på tråden vänd på dygnet, 5 veckor gammal
  • Carambolan

Vad göra? Bunkra upp med snacks och Netflix, försök sova när bebisen sover och ta det lugnt. Det ordnar sig snart automatiskt.

• Dementoria
    Carambolan skrev 2017-09-24 22:34:07 följande:

Vad göra? Bunkra upp med snacks och Netflix, försök sova när bebisen sover och ta det lugnt. Det ordnar sig snart automatiskt.

Precis så! Ingen större idé att försöka vända dygnet just nu, om en vecka eller två har det förmodligen vänt åt andra hållet igen.
  • BuoBä

När de är sådär små går det inte att lära dem någon dygnsrytm. Den är som den är och man får försöka att passa på att sova när barnet sover.

Givetvis kan man släcka ner på kvällen och göra blöjbyten och matningar på natten så tråkiga det bara går för att skapa den rutinen, men det kommer ta några veckor till innan det går att styra dygnsrytmen.

• lövet2

Om du lever som vanligt och inte vänder själv på dygnet, så kommer babyn snart att följa din dygnsrytm. Du behöver inte göra mer än så.

• elin1989

Min son vände på dygnet i den åldern. Han var gärna vaken typ 1-6 och sov 6-12. Jag lät honom inte sova längre än 2-3 åt gången på dagen och det löste sig på ett par dagar. Sov hela nätter från 7 veckor.

• Snuttis2

Har en son på 9 v som tidigare höll en god sömn rytm men som nu börjat vakna nattetid mellan 00-04 o kan vara vaken till o från i timmar! Glad o pratig medan jag knappt kan hålla ögonen öppna!

Känner mig absolut lite stressad över detta särskilt då han tidigare hade en bra natt rytm . Försöker ha is i magen och vänta ut honom och inte roa för mkt nattetid!

• Fru Ve

Jag har haft bebisen bredvid mig på natten, försökt amma honom trött, haft nedsläckt och varit tyst. På sikt fattar bebisens kropp galoppen.

• Snuttis2

Gjorde ni något för att påverka sömnperioderna på dagen? Har uppfattat att man ska låta barnet hållas och inte störa sömn mönstret utan att det med tiden rätar upp sig både på dag o natt!

• Carambolan
    Snuttis2 skrev 2017-09-26 18:19:26 följande:

Gjorde ni något för att påverka sömnperioderna på dagen? Har uppfattat att man ska låta barnet hållas och inte störa sömn mönstret utan att det med tiden rätar upp sig både på dag o natt!

Jag har aldrig försökt påverka mina nyfödda barns sömn utan de har fått sova när de verkat trötta. Första veckorna var lite upp och ner, och jag tror att alla lite senare hade nån period då ville vakna redan vid 03 på morgonen. Jag vågar däremot svära på att alla mina tre barn före tre månaders ålder ändå har ställt in sig på att sova 19-07 och att i princip inga uppvak efter det varit långa nog att behöva ta upp dem ur sängen. Det betyder förstås inte att alla barn är likadan, men här har de tre gånger i rad löst sig fint helt utan några insatser från min sida
Svar på tråden vänd på dygnet, 5 veckor gammal