• Joico

Inte ta ut 5 dagar/vecka efter 1 år?

Min sambo ska vara FL någon gång under 2018, lite oklart när beroende på när jag börjar jobba. Men vad händer om han inte tar ut FP 5 dagar per vecka? Hon kommer att vara över 1 år. Säg att han tar 3 eller 4 dagar? Vad får han för FP, hur baseras den? Och vad händer om han skulle bli sjukskriven? Är inte så haj på det här med SGI och grejer, men har förstått att det är den som påverkas. När "börjar den om", om han inte tar ut 5 dagar?

• Svar på tråden Inte ta ut 5 dagar/vecka efter 1 år?
  • AnkiC
    Tsbsvf skrev 2017-09-27 20:33:15 följande:
    Föräldrapenningen baseras på sjukpenninggrundande inkomst, så där har du fel
    Fast den nuvarande fp sänks inte för att man tar 3 dagar istället för 5.
  • Joico
    AnkiC skrev 2017-09-27 20:38:48 följande:

Din sambo behöver ta ut 5 dagar per vecka eller annan sysselsättning upp till 5 dagar för att kunna behålla sin nuvarande SGI. Dock gäller 3-månadersregeln här. Om han inte tagit ut dagar innan kan han ta färre dagar de tre första månaderna även efter 1-årsdagen utan att SGI påverkas. Om han inte tar ut 5 dagar eller har annan sysselsättning i upp till 5 dagar efter dessa tre månader så sänks hans SGI. Det innebär bl.a att han får lägre ersättning vid sjukdom och vab. Hans fp förblir densamma dock. När han börjar arbeta igen höjs SGI:n direkt.
    Om man vill få ut 80% av sin lön måste man ta ut 7 dagar per vecka. Strax under 80% är det. Finns dock ett maxtak.

Mäkta intressant!! 3-månadersregeln. TACK för den! Aaaldrig hört! Verkar väldigt vanligt dessutom, att folk inte vet om den. Gryyymt ju! 

Dock läste jag en mening när jag googlade, som förbryllade mig. Det stod något om att alla arbetsgivare inte godkänner att man är FL utan att ta ut FP? What? Läste också något om någon som inte vågade utnyttjade den, som "sejfade" och skyddade sin SGI på vanligt sätt. Varför skulle man inte våga?
  • Anotherone
    Joico skrev 2017-09-27 20:52:19 följande:

Mäkta intressant!! 3-månadersregeln. TACK för den! Aaaldrig hört! Verkar väldigt vanligt dessutom, att folk inte vet om den. Gryyymt ju! 

Dock läste jag en mening när jag googlade, som förbryllade mig. Det stod något om att alla arbetsgivare inte godkänner att man är FL utan att ta ut FP? What? Läste också något om någon som inte vågade utnyttjade den, som "sejfade" och skyddade sin SGI på vanligt sätt. Varför skulle man inte våga?

Det stämmer. När barnet fyllt 18 månader så säger föräldraledighetslagen att du bara har rätt att vara ledig i den omfattning som du tar ut fp.

Man kan alltså bli nekad ledighet. Dock få arbetsgivare som kan lagarna.
  • AnkiC
    Joico skrev 2017-09-27 20:52:19 följande:

Ja, det pratas sällan om den. Efter 18 månader måste man ta ut fp när man är fl. Inte innan. Det är dock upp till varje AG tror jag. Vissa är mer givmilda än andra. De har dock rätt att kolla upp att du tar ut dagar efter 18 månader. Jag har dock inte gjort det och det har gått bra. Har ansökt om fl utan fp hos AG.
    Förstår inte heller varför man inte skulle våga. Det är väl bara att ringa FK och få det bekräftat isf.
  • Seven Costanza
    AnkiC skrev 2017-09-27 20:42:03 följande:

Fast den nuvarande fp sänks inte för att man tar 3 dagar istället för 5.

Jo så småningom sänks även FP:n om man inte skyddar SGI - det är bara fram tills barnet fyller två år som man behåller samma föräldrapenning även om man sänkt eller nollat sin SGI. Så om man inte har skyddat SGI:n efter ettårsdagen (eller börjat skydda SGI:n efter att man ev utnyttjat tremånadersregeln) så blir värdet på resterande FP-dagar som den föräldern har kvar efter att barnet fyllt två år enbart värda 250 kr per dag tills man fått upp sin SGI igen. Så har jag förstått det när jag frågat FK.
  • Anotherone
    AnkiC skrev 2017-09-27 21:10:16 följande:

Ja, det pratas sällan om den. Efter 18 månader måste man ta ut fp när man är fl. Inte innan. Det är dock upp till varje AG tror jag. Vissa är mer givmilda än andra. De har dock rätt att kolla upp att du tar ut dagar efter 18 månader. Jag har dock inte gjort det och det har gått bra. Har ansökt om fl utan fp hos AG.

Förstår inte heller varför man inte skulle våga. Det är väl bara att ringa FK och få det bekräftat isf.

Det är inte upp till arbetsgivaren, och regleras inte i kollektivavtal utan det är lag. Däremot är det få chefer och arbetsgivare som har koll. Vilket är synd för det skapar lätt orättvisor i personalen när man tror att man inte kan neka f-ledighet och då blir det ju så att de med barn alltid får igenom ledigheter på tex jul och på sommaren utan att egentligen ha rätt att vara lediga. Medan andra med äldre barn eller som inte har barn alltid får stå tillbaka (och jobba).
  • Seven Costanza
    Anotherone skrev 2017-09-27 21:29:01 följande:

Det är inte upp till arbetsgivaren, och regleras inte i kollektivavtal utan det är lag. Däremot är det få chefer och arbetsgivare som har koll. Vilket är synd för det skapar lätt orättvisor i personalen när man tror att man inte kan neka f-ledighet och då blir det ju så att de med barn alltid får igenom ledigheter på tex jul och på sommaren utan att egentligen ha rätt att vara lediga. Medan andra med äldre barn eller som inte har barn alltid får stå tillbaka (och jobba).

Tror Anki menade just att upp till barnet blir 18 månader kan AG inte neka oavsett ifall man tar ut FP eller inte . Men efter 18 mån har AG rätt att neka om man inte tar ut FP i samma omfattning som man vill vara ledig, men det är naturligtvis upp till AG att de FÅR vara mer generösa och bevilja ledighet ändå - men du har helt rätt i att många AG nog inte känner till att de får kontrollera detta och neka om det inte finns dagar kvar, så de godkänner rutinmässigt.

Däremot undrar jag hur man vågar ta ut massa obetald ledighet - är det inte så att de som tar ut en massa obetalda "föräldraledighetsveckor" t ex över jul/sommar UTAN att ta ut föräldrapenning riskerar att sänka/nolla sin SGI om man är ledig flera veckor utöver sin lagstadgade (och SGI-skyddande) semester utan att ta ut föräldrapenning? Om FK kontrollerar vad man gjort vissa veckor alltså.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-09-27 21:27:31 följande:
    Jo så småningom sänks även FP:n om man inte skyddar SGI - det är bara fram tills barnet fyller två år som man behåller samma föräldrapenning även om man sänkt eller nollat sin SGI. Så om man inte har skyddat SGI:n efter ettårsdagen (eller börjat skydda SGI:n efter att man ev utnyttjat tremånadersregeln) så blir värdet på resterande FP-dagar som den föräldern har kvar efter att barnet fyllt två år enbart värda 250 kr per dag tills man fått upp sin SGI igen. Så har jag förstått det när jag frågat FK.
    Ok. Det är möjligt. Den sänks dock inte på en gång som någon trodde.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-09-27 21:37:55 följande:
    Tror Anki menade just att upp till barnet blir 18 månader kan AG inte neka oavsett ifall man tar ut FP eller inte . Men efter 18 mån har AG rätt att neka om man inte tar ut FP i samma omfattning som man vill vara ledig, men det är naturligtvis upp till AG att de FÅR vara mer generösa och bevilja ledighet ändå - men du har helt rätt i att många AG nog inte känner till att de får kontrollera detta och neka om det inte finns dagar kvar, så de godkänner rutinmässigt.

Däremot undrar jag hur man vågar ta ut massa obetald ledighet - är det inte så att de som tar ut en massa obetalda "föräldraledighetsveckor" t ex över jul/sommar UTAN att ta ut föräldrapenning riskerar att sänka/nolla sin SGI om man är ledig flera veckor utöver sin lagstadgade (och SGI-skyddande) semester utan att ta ut föräldrapenning? Om FK kontrollerar vad man gjort vissa veckor alltså.
    Ja det var precis så jag menade.
  • Anotherone
    AnkiC skrev 2017-09-27 21:43:30 följande:

Ja det var precis så jag menade.

Då är jag med
  • Anotherone
    Seven Costanza skrev 2017-09-27 21:37:55 följande:

Om FK gör en koll så ska ju AG fylla i en blankett och skicka in där de svarar på vilken typ av frånvaro en individ har haft och om det då inte matchar ansökan om Fp hos dem så kanske man utreder vidare. Men jag har ingen aning om hur ofta det sker.

Däremot finns det angivet i flera kollektivavtal (jobbar en del m avtalsfrågor) att medarbetare på begäran av arbetsgivaren är skyldig att uppvisa utdrag från Försäkringskassan på att man faktiskt har dagar kvar, i samband med att man söker ledigt.
  • Seven Costanza
    Anotherone skrev 2017-09-27 21:54:04 följande:

Om FK gör en koll så ska ju AG fylla i en blankett och skicka in där de svarar på vilken typ av frånvaro en individ har haft och om det då inte matchar ansökan om Fp hos dem så kanske man utreder vidare. Men jag har ingen aning om hur ofta det sker.

Däremot finns det angivet i flera kollektivavtal (jobbar en del m avtalsfrågor) att medarbetare på begäran av arbetsgivaren är skyldig att uppvisa utdrag från Försäkringskassan på att man faktiskt har dagar kvar, i samband med att man söker ledigt.

Ja precis man ska kunna visa att man har dagar kvar men det är nog ingen som gör det självmant så om inte chefen känner till att de har rätt att kräva det och säger till kan man ju söka föräldraledigt i all evighet fastän man inte har rätt till det pga slut på dagar. Men det borde ju vara så att detta riskerar ens SGI, för om FK gör stickprov har man ju tagit ut ledighet som inte varit SGI-grundande om man stått som "föräldraledig" hos AG men inte tagit ut FP-dagar. Obetald semester/tjänstledighet utan lön vet jag inte heller om det är SGI-skyddat så det kanske också är riskabelt att ta?

Jag vet inte hur ofta FK gör stickprov men det borde kanske vara oftare, för åtminstone enligt vad jag läst här på FL så verkar det ganska vanligt att söka föräldraledighet gentemot arbetsgivaren men att man sedan inte tar ut FP. Lite konstigt egentligen att inte chefer har bättre koll på föräldraledighetslagen.
  • pigglet

Jag gör ett försök att reda ut begreppen:
    Det är viktigt att skilja på SGI och FP. SGI = SjukpenningGrundande Inkomst. Ungefär samma sak som din lön. SGI ligger till grund för många olika ersättningar, tex föräldrapenning, tillfällig fp, sjukpenning, havandeskapspenning. Man får en SGI när man får en anställning som förväntas pågå minst 6 månader, eller när man faktiskt jobbat 6 månader (om det är ett vikariat som förlängs månad för månad tex).

Under barnets första år är båda föräldrarnas SGI skyddad. Efter det behöver man skydda den. Det gör man antingen genom att jobba, ta fp, vara inskriven på arbetsförmedlingen, sjukskriven osv - det går utmärkt att kombinera flera olika sysselsättningar men det ska bli 5 hela dagar sammanlagt.
    Skyddar man INTE sin SGI räknas den direktom till din faktiska lön.

Det finns en regel för FP (FöräldraPenning) som säger att även om du INTE skyddar din SGI så får du ändå behålla samma FP tills barnet fyller 2 år.
    Du får också behålla samma FP om du blir gravid innan barnet blivit 1:9 år, alltså att barnet beräknas födas innan första barnet blir 2,5 år. Dessa två regler är alltså lite extra generösa och ger dig samma FP även om du väljer att sabba din SGI.

Så länge du skyddar din SGI kommer du få FP enligt den. Då behöver man inte alls bry sig om att bli gravid inom 1;9 år osv. Jag har inte jobbat heltid sista 13 åren, men har fortfarande kvar min heltids-SGI, vilket skulle innebära att om jag blir sjukskriven så får jag sjukpenning på den. Eller om jag blir gravid så blir min FP baserad på heltid.

Detta händer om man är föräldraledig men NTE skyddar sin SGI:
    Redan från första dagen så nollas din SGI. Du får alltså 0 kronor om du själv blir sjukskriven eller om barnet blir sjukt (du kan alltså inte begära TFP). Finns ingen lägstanivå här - du får INGENTING.
    Du behåller dock samma föräldrapenning tills barnet fyller 2 år, sedan räknas den om till din SGI.

Man kan välja att inte skydda sin SGI, tex kanske man tänker att man ändå ska börja om att jobba senare. Börjar man jobba på ett arbete som beräknas pågå minst 6 månader så får man ju en ny SGI redan första dagen.
    Själv tänker jag lite "värsta scenario", dvs att jag eller barnet blir allvarligt sjukt/skadat (tänk trafikolycka, maken dör, barnet skadat - eller att jag eller barnet får cancer), jag kanske inte kan börja jobba heltid på flera år... Under tiden får jag alltså 0 kronor från försäkringskassan, eftersom jag nollat min SGI.
    Bara man är medveten om vad det är man tar ställning till.

3-månadersregeln har ni redan koll på.
Svar på tråden Inte ta ut 5 dagar/vecka efter 1 år?