• Anonym (Felaktig orosanmälan)

Felaktig orosanmälan

Jag vill börja tråden med att säga att jag är tacksam över systemet vi har i Sverige och jag har full förståelse för anmälningsplikt/ skyldighet.

Tråkigt nog så fick vi en rätt allvarlig Orosanmälan för en tid sedan, utredningen är avslutad efter en jobbig process och vi blev "friade" så allt väl där.

Men min fråga är till er andra som gått igenom samma process, hur hanterade ni känslorna av vanmakt, oron, ångesten och obehaget som iallafall vi känt pga orosanmälan.

Även om en logisk del av oss förstår anmälningsplikten så ÄR det jobbigt med en anmälan när man inte gjort något och att behöva gå igenom en utredning med allt det innebär.

Vi kämpar med att komma tillbaka på fötter men det är jobbigt och vi märker att vi oroar oss att något vi gör eller säger ska misstolkas.

Föräldraskapet har fått sig en törn.

Så ni med erfarenhet, hur tog ni er igenom processen och tiden efter?

• Svar på tråden Felaktig orosanmälan
  • Anonym (anonym)

En orosanmälan kan aldrig vara felaktig eftersom oro är något man tror sker eller har skett inte något man vet har skett eller sker.

• Anonym (Jag vet hur du menar)

TS, jag förstår precis hur du menar.

Jag och min man blev anmälda till soc för ett tag sedan. Det var fritids som gjorde en orosanmälan till socialtjänsten efter något som vårt ena barn sagt.

Jag har försökt gå in i det med ett öppet sinne för något säger mig att nåt ändå är på tok när ett barn säger att ?pappa bråkas hemma? och ?mamma är alltid trött? osv, men oj vad man har varit ledsen ibland och känt sig utpekad. Det har efterhand visat sig till störst delen bero på en känsla av att vara åsidosatt och ouppmärksammad.

Utredning är klar och soc säger att vi har så fina barn och att det enda dom skulle vilja erbjuda i vårt fall är en form av samtalsterapi mest riktat mot att hjälpa min man att få andra verktyg till att hantera konflikter med barnen.

Men vår familj som helhet har helt klart fått sig en törn. Det är mer slitningar här hemma. Det barn som hade dessa känslor inom sig säger nu väldigt ofta: ?man får faktiskt inte vara arg på barn!? när vi någon gång hamnar i konflikt. Jag försöker förklara att arg får man visst vara, alla har rätt till sina känslor, det viktiga är att man inte slåss, inte säger fula ord och inte skriker - och att det gäller för ALLA, både vuxna och barn. Hen sätter händerna för öronen, min man gör en uppgiven gest med händerna och går ut i garaget.

Det äldre syskonet är less på socialtjänsten och anklagar sitt yngre syskon för att ha dragit igång det här vilket skapar slitningar mellan dom. Jag har förklarat en miljon gånger att om det är någons fel så är det vårt fel (vi vuxna) eftersom det är en reaktion på något vi gjort.

Gud, jag önskar bara att jag kunde spola tillbaka tiden, vara mer på tumanhand med det yngre barnet och se de här tecknen innan allt gick så långt.

Jag vill heller inte säga något ont om socialtjänsten, dom har varit trevliga och professionella. Men nej - hos oss har bara allt blivit sämre :(

• Hunden1

har haft 7 års helvete med myndigheter!!
    Håller fullständigt med alla föregående talare. utom damen som, så ystert tycker att man ska ta allt med solsken i blick. En utbildad socionom utan livserfarenhet är en samhällsfara!!!!
    Efter att FK och Läkare kommit överens ovanpå mitt huvud, att nu är det nog dags att slänga ut mig, med lögner och t o m utan något giltigt skrivet hälsointyg fr min läkare, kom dessa personer överens om mitt öde många år framöver!
    Tog ifrån mig allt på 2 sekunder utan att blinka!
    Skickad till socialkontoret å till AF utan att fatta att jag blivit  "nollad" det talade damen på AF istället om för mig.
    Jobbat hela mitt liv dåligt underhållet mående samt mångårig stress orkade jag inte mer. Sjukskrev mig till slut....jag var helt under is och låg som ett kolli oförmögen att slåss mot myndigheter.
    7 år senare, har jag med nöd och näppe kravlat mig levande upp från absolut botten till läget att jag nu funkar någorlunda och kan skriva detta t ex.
    Bostadslös vid 58 års ålder, lever jag iaf. 
    Summan av detta vanvett har kostat samhället............?
    7 år med soc minst 20 olika handläggare som ALLA har varit helt utan något som helst förnuft och samarbetsvilja eller att inte ens ta in vad man berättar inte ens orkar läsa in personen dom ska träffa, man måste dra allt om och om och om igen. Jag har gjort mina åtaganden. Det gjorde inte dom. Inte fan skulle dom lysa som solsken om deras utbetalningar kom 1 vecka senare eller att det gjordes felaktiga avdrag på dom stackars 2500 kr som blev kvar efter inbetalda räkningar.

Ett ORD för detta, myndighetsmakt missbruk. Trodde aldrig att det funkade så här..men det gör det. 

man måste vara väldigt välmående och stark om man ska klara livhanken under dessa omständigheter.

ML

• sextiotalist
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-20 14:50:37 följande:
    Varifrån får du den informationen? Hur vet du att grannen är illasinnad och inte genuint orolig? Vi kämpar med att få folk att anmäla i tid innan det fått så långt att frivilliga insatser är svårt. Det är en fet myt att vi är översållade av okynnesanmälningar. Så är icke fallet. Tvärtom anmäler folk för sent och för sällan. Vill inte lägga sig i. Du måste skilja på okynnesanmälningar och anmälningar som kanske visserligen efter utredning visade att ingen anledning till oro finns, men där anmälaren ändå hade ett gott uppsåt. Är man orolig ska man anmäla och överlämna utredandet åt proffsen inte själv agera privatspanare.
    Och socialtjänsten ska vara beredda på att bli granskade av journalister, det är faktiskt en del av journalisters arbete att vara sk privatspanare.
  • Anonym (Soc.)
    sextiotalist skrev 2018-02-20 14:55:52 följande:

Och socialtjänsten ska vara beredda på att bli granskade av journalister, det är faktiskt en del av journalisters arbete att vara sk privatspanare.

Absolut. Men tyvärr blir bilden rätt skev eftersom vi pga sekretess inte kan uttala oss, och bara en sida kommer fram. Tro mig, jag har vid tillfälle i samband med kontakt med pressen absolut inget högre önskat än att få dela med mig av allt material och all fakta. Hade jag kunnat göra det hade det nog inte blivit nåt reportage.
  • sextiotalist
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-20 14:59:28 följande:
    Absolut. Men tyvärr blir bilden rätt skev eftersom vi pga sekretess inte kan uttala oss, och bara en sida kommer fram. Tro mig, jag har vid tillfälle i samband med kontakt med pressen absolut inget högre önskat än att få dela med mig av allt material och all fakta. Hade jag kunnat göra det hade det nog inte blivit nåt reportage.
    Även om personen ifråga som det berör ber er släppa sekretessen?

Äh, jag har två vänner som vid vårdnadtvister blivit riktigt illa behandlade av socialtjänsten, i en fallet har jag läst utredningen (som min väninna gav till mig) där det framgick tydligt att handläggaren tagit ställning, hon påstår, han säger var ordbruket igenom hela utredningen (hovrätten gick inte på socialtjänstens linje) i ett annat fall så satt handläggaren och pappan och dunkade varandra i ryggen när de ansåg att det bästa straffet för ett busigt barn var att stänga in det i sitt rum, min väninna grät när hon kom ut därifrån
  • Anonym (Soc.)
    sextiotalist skrev 2018-02-20 15:04:38 följande:

Även om personen ifråga som det berör ber er släppa sekretessen?

Äh, jag har två vänner som vid vårdnadtvister blivit riktigt illa behandlade av socialtjänsten, i en fallet har jag läst utredningen (som min väninna gav till mig) där det framgick tydligt att handläggaren tagit ställning, hon påstår, han säger var ordbruket igenom hela utredningen (hovrätten gick inte på socialtjänstens linje) i ett annat fall så satt handläggaren och pappan och dunkade varandra i ryggen när de ansåg att det bästa straffet för ett busigt barn var att stänga in det i sitt rum, min väninna grät när hon kom ut därifrån

Vi kan ändå inte uttala oss. Däremot kan klienten begära ut varenda papper, anmälan och utredning, läkarintyg etc etc som finns och själva lämna över till reporten. Men de väljer de oftast att inte göra. Istället heter det lägligt att soc vägrar svara på frågor...

Självklart har handläggaren "tagit ställning" det är det som är vårt jobb. Att göra en bedömning. Sedan lägger föräldrar och barn med hjälp av advokat fram sin sida och rätten fattar ett beslut. Finns inget nederlag i att rätten inte går på vår linje. Det är så rättssäkerhet fungerar. Vi har skyldighet att lägga fram fallet OM det KAN finnas skäl till ett LVU, men sedan är det rätten som bedömer. Vi kan inte bara lägga fram fall som vi är 100% säkra på ska resultera i LVU för då sätter vi rättsäkerheten ur spel.
  • sextiotalist
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-20 15:16:47 följande:
    Vi kan ändå inte uttala oss. Däremot kan klienten begära ut varenda papper, anmälan och utredning, läkarintyg etc etc som finns och själva lämna över till reporten. Men de väljer de oftast att inte göra. Istället heter det lägligt att soc vägrar svara på frågor...

Självklart har handläggaren "tagit ställning" det är det som är vårt jobb. Att göra en bedömning. Sedan lägger föräldrar och barn med hjälp av advokat fram sin sida och rätten fattar ett beslut. Finns inget nederlag i att rätten inte går på vår linje. Det är så rättssäkerhet fungerar. Vi har skyldighet att lägga fram fallet OM det KAN finnas skäl till ett LVU, men sedan är det rätten som bedömer. Vi kan inte bara lägga fram fall som vi är 100% säkra på ska resultera i LVU för då sätter vi rättsäkerheten ur spel.
    Här var det inget LVU, det var en vårdnadstvist och barnet ifråga blev misshandlat av pappan, vilket socialtjänsten valde att inte tro på det (kan berätta att i förlängningen så gjordes flertal försök att få en relation mellan far och son, det misslyckades totalt och sedan bröt sonen helt med sin pappa)
  • Anonym (Soc.)
    sextiotalist skrev 2018-02-20 15:18:59 följande:

Här var det inget LVU, det var en vårdnadstvist och barnet ifråga blev misshandlat av pappan, vilket socialtjänsten valde att inte tro på det (kan berätta att i förlängningen så gjordes flertal försök att få en relation mellan far och son, det misslyckades totalt och sedan bröt sonen helt med sin pappa)

Socialtjänsten är inte immuna mot att felbedömningar görs eller att vissa individer är olämpliga.
  • sextiotalist
    Anonym (Soc.) skrev 2018-02-20 15:30:28 följande:
    Socialtjänsten är inte immuna mot att felbedömningar görs eller att vissa individer är olämpliga.
    Därför är det så viktigt att även ni ska kunna granskas ordentligt, för era beslut kan påverka en individs liv.

Lite OT, men jag tycker det är så fel med det system som är idag. När det gäller avgörande beslut så borde det vara rutin att någon, som inte sitter på samma arbetsplats (oavhängighet) även också ska granska och även ha möjlighet att träffa personerna
  • Anonym (Soc.)
    sextiotalist skrev 2018-02-20 15:35:07 följande:

Därför är det så viktigt att även ni ska kunna granskas ordentligt, för era beslut kan påverka en individs liv.

Lite OT, men jag tycker det är så fel med det system som är idag. När det gäller avgörande beslut så borde det vara rutin att någon, som inte sitter på samma arbetsplats (oavhängighet) även också ska granska och även ha möjlighet att träffa personerna

Så är det ju redan idag. Stora beslut fattas först av nämden som är helt skild från handläggarna och sedan av rätten som hör både föräldrar och barn och där även förälder och barn har varsit juridiskt ombud som utsetts helt oberoende av socialtjänsten. Utöver detta kan man som klient även begära att få handläggningen granskad av IVO.
  • Anonym (Jag)

Mitt x, som har en dotter sedan tidigare på lvu, han ljög sig ur alla anmälningar! Jag visste inte hans bakgrund sen innan. Jag blev tyvärr gravid, inte tyvärr med barnen, för dom älskar jag! Men han blev våldsam mot mig när jag var gravid, o han blev våldsam mot mig när jag födde. O låg på neonatal. Även när vi kom hem..

Orosanmälan kom in från sjukhus. Även från psykolog där. Även från BVC. Allt lades ner!? Han ljög sig ur allt! Och även om det fanns bevis, lyckades han ljuga sig ur det. Jag kunde inget göra. För att skydda barnen...

• Anonym (hagga)

Vi blev anmälda av förskolechefen(som är avskydd av alla och har gjort så mycket märkligt i sina dagar) när barnet var litet. Jag blev efter många års sjukdom äntligen diagnostiserad och sjukskriven. Vi ansökte om att barnet skulle få gå på fsk efter pappans tider och då antog förskolechefen att det bara måste vara något fel hemma. Detta trots att läkare skrivit ett väldigt tydligt sjukintyg. 
    Jag fick hem ett brev om att soc fått in en anmälan och att de skulle kontakta oss efter jul(detta var strax innan jul). Jag blev så jävla urförbannad! Skulle vi gå och oroa oss i flera veckor och dessutom över jul bara för att denna hagga är hopplös?! ALDRIG! Så jag ringde upp mottagningsenheten och blev kopplad lite fram och tillbaka(alla jag talade med var trevliga) och kom sedan till någon som skulle ha vårt ärende och hon sa mer eller mindre direkt att hon inte fattade varför vi blivit anmälda och att de inte skulle kontakta oss och inget skulle hända. 

Ändå har jag än idag inte släppt detta. Jag berättar så lite som möjligt för fröknar och annan dagispersonal, man vet aldrig om de kan misstolka något och i kombination med att man är en yngre förälder så vet man aldrig vad som kan hända. Jag är sjukt paranoid efter det här och får vi fler barn kommer jag att byta till ett dagis med en annan chef.

• Anonym (befogat?!)
    Anonym (Jadu) skrev 2017-09-30 22:47:31 följande:
    Det är väldigt svårt att ta det så när grunden till anmälan är rena lögnerna! Då tar man faktiskt väldigt illa vid sig! Som om jag som kämpat så länge för att få barn skulle svälta mitt barn?! Jag är så asförbannad att jag knappt vet var jag ska göra av min ilska! Jag känner mig kränkt! De som anmälde oss kan jag lugnt säga att jag hatar. De borde förlora sina jobb och aldrig mer få jobba med folk. De fattade inte vad de förstörde!! Att påstå att de hade vårt barns bästa för ögonen är ju rent skitsnack. De hade nåt personligen emot mig och anmälde mig p.g.a det. De fick mig att helt tappa förtroendet för vården och jag kommer i all framtid att dra mig för att söka hjälp. Om jag får fler barn så tänker jag inte ta sån här skit!! Inte från nån!! Värst av allt är att soc. först gick på lögnen och ryckte ut akut. Ni borde ha bättre koll. Att ens tro på den lögn hon kom med, det var ju fullkomligt absurt! Gud vad jag hatar mänskan och den andra med!! Dags för IVO-anmälan, vi har fått rådet att anmäla alla inblandade. Jublar den dagen de här svinen förlorar sina jobb!!!!!!!!!
    Men alltså...om en sån sak som en orosanmälan skulle kunna få dig att medvetet inte söka vård/ hjälp som ditt barn behöver, då är något allvarligt fel. Du har alldeles för stark integritet och kontrollbehov som du alltså medvetet tänker låta gå ut över ditt barn. Du kan artikulera dig och verkar hur intelligent som helst. detta kan och måste du ta tag i.

Just sådana familjer låter barn fara illa ibland; de låsta, isolerade, av rädsla för olika saker, som at utsätta barne för minsta obehag, smärta, att själva riskera granskas och "utlämna" sig. Oftast finns absolut inget t dölja, och det tror jag verkligen inte i ditt fall heller. Men snälla, tänk om. För ditt brans skull.

Svar på tråden Felaktig orosanmälan