• BabyApril17

Missfall m tvilling?

Sitter här nu med min underbara dotter i famnen, men kan inte sluta fundera på om hon skulle haft ett tvillingsyskon.

I ca v 10 fick jag en blödning och kraftig "mensvärk". Jag var på jobbet och kände att det började rinna. Jag sprang fort till toaletten, när jag sätter mig ner kommer det ut en 1-2 cm klump och sen löst blod med lite småklumpar. Jag kände på klumpen med en penna då den åkte ut ur i toaletten, den var hård och slemmig runt om. Ångrar så extremt nu i efterhand att jag inte tog upp den.

Iaf stack direkt från jobbet till gynakuten. Dom hade väldigt lång väntetid så hon bokade en tid till mig 2 dagar senare och sa att det låter definitivt som ett missfall.

2 dagar senare när jag kommer dit får jag ju då se min lilla dotter på skärmen och lyckan var total! Dom kunde inte alls se vad det var för något som hade gjort att jag blött 2 dagar tidigare.

I början av grav var jag extremt illamående och min mage svullna upp ganska fort, kunde inte knäppa jeansen osv. Så hade redan så tankar på om det var tvillingar. Men lyckan blev nog så stor när jag fick de min lilla dotter för första gången att jag inte ens tänkte tanken att det kunde vart ett syskon.

Satt nyss och kolla igenom alla ul bilder. Den bilden som är tagen vid detta tillfälle har en rund ring till vänster om fostret, vad är det för något? Kan det ha vart en tvilling i magen eller inbillar jag mig?

Förstår att ingen kan svara helt säkert, Men någon som vart med om liknande?

• Svar på tråden Missfall m tvilling?
  • Anonym (Avo)

Ser ut som gulkroppen tycker jag. Fråga din BM som nog kan ge ett säkrare svar.

• EpicNurse

Ja det är gulesäcken som tillhör fostret som syns på bilden.

Du kan inte se på bilderna om där eventuellt var en tvilling innan. Om du fick missfall på en tvilling så var det i så fall tvåäggstvillingar i varsin hinnsäck. Man kan inte få missfall på en tvilling som delar hinnsäck med den andra tvillingen för i så fall skulle båda kommit ut.

Så du får tyvärr fortsätta undra för man kan inte se det i efterhand, inte ens om man gjorde ultraljud direkt eftersom fostret i så fall resan har kommit ut, så det enda sättet man kan vara säker på att man fått missfall på en tvilling är genom att se fostret när det kommit ut.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    EpicNurse skrev 2017-10-02 10:30:27 följande:

Man kan inte få missfall på en tvilling som delar hinnsäck med den andra tvillingen för i så fall skulle båda kommit ut.

Edit:

Menar så klart att man kan få missfall på en även om de delar hinnsäck, men då ligger den kvar tills den andra kommer ut. Den kan också tillbakabildas om den dör väldigt tidigt med det tar ganska lång tid.
  • BabyApril17
    BabyApril17 skrev 2017-10-02 12:16:09 följande:

Tack så mycket för svar ?

Skulle vara ett hjärta, inte ?
  • MammAmma

Jag var med om samma sak när jag väntade min första, var dock i 8e veckan. Hade haft småblödningar i ca en vecka och började sedan blöda ordentligt och ut kom en ganska stor klump som var typ orange, lätt genomskinlig med som tunna blodkärl och den var hård/fast.

Gjorde också vul några dagar efteråt och det visade att det fanns ett embryo kvar, livmodern var dock blodfylld så barnmorskan såg inte så bra och kunde inte se några livstecken. Hon bedömde att det inte levde hur som helst, och jag fick en tid för skrapning till veckan därpå.

Läkaren som skulle utföra skrapningen ville dock göra ett till vul samma dag som skrapningen var bokad, och även om jag fortfarande blödde så hade blodmängden i livmodern minskat något och hon konstaterade att mätningarna från föregående gång inte stämde och hon hittade ett hjärta som slog

Hon sa att det inte gick att vara säker, men att det var sannolikt att jag hade haft ett missfall men att de var två och den andra blev kvar. Det kan tydligen hända att man kan få ett 'fullständigt missfall' (dvs att det icke-livsdugliga embryot/fostret stöts ut ur livmodern) med tvåäggstvillingar, medan det andra överlever och blir kvar.

• pandoraDiem
    EpicNurse skrev 2017-10-02 10:30:27 följande:

Ja det är gulesäcken som tillhör fostret som syns på bilden.

Du kan inte se på bilderna om där eventuellt var en tvilling innan. Om du fick missfall på en tvilling så var det i så fall tvåäggstvillingar i varsin hinnsäck. Man kan inte få missfall på en tvilling som delar hinnsäck med den andra tvillingen för i så fall skulle båda kommit ut.

Så du får tyvärr fortsätta undra för man kan inte se det i efterhand, inte ens om man gjorde ultraljud direkt eftersom fostret i så fall resan har kommit ut, så det enda sättet man kan vara säker på att man fått missfall på en tvilling är genom att se fostret när det kommit ut.

Ursäkta om jag kapar tråden, men ville bara passa på att ställa en fråga till dig då du verkar ha koll. Jag var precis på vul efter att ha haft blödningar till och från där de förutom ett levande foster med hjärtslag såg vad som antagligen var en tom hinnsäck bredvid hinnsäcken med det levande fostret. Läkaren menade på att blödningarna kunde bero på att kroppen försöker stöta ut den tomma hinnsäcken och nu är jag såklart orolig att kroppen samtidigt kommer stöta ut det levande fostret. Är det vanligt att det blir så? Förstår om du inte kan svara och att det antagligen bara är att vänta och se men känner mig lite som en tickande bomb.
  • EpicNurse
    pandoraDiem skrev 2017-10-02 15:14:08 följande:

Ursäkta om jag kapar tråden, men ville bara passa på att ställa en fråga till dig då du verkar ha koll. Jag var precis på vul efter att ha haft blödningar till och från där de förutom ett levande foster med hjärtslag såg vad som antagligen var en tom hinnsäck bredvid hinnsäcken med det levande fostret. Läkaren menade på att blödningarna kunde bero på att kroppen försöker stöta ut den tomma hinnsäcken och nu är jag såklart orolig att kroppen samtidigt kommer stöta ut det levande fostret. Är det vanligt att det blir så? Förstår om du inte kan svara och att det antagligen bara är att vänta och se men känner mig lite som en tickande bomb.

Ja det är vanligt men vet inte alls hur vanligt rent statistiskt eftersom det inte finns nån statistik på just detta eftersom det är omöjligt att veta hur ofta det händer. Det kan också blir så att den tillbakabildas, alltså att du inte blöder ut den utan att den löses upp i livmodern, och beroende på vilken vecka du är så kan det mycket väl även vara så att den utvecklats mer och har kommit ikapp nästa gång du gör ul och då ser två levande foster.
  • pandoraDiem
    EpicNurse skrev 2017-10-02 15:30:19 följande:

Ja det är vanligt men vet inte alls hur vanligt rent statistiskt eftersom det inte finns nån statistik på just detta eftersom det är omöjligt att veta hur ofta det händer. Det kan också blir så att den tillbakabildas, alltså att du inte blöder ut den utan att den löses upp i livmodern, och beroende på vilken vecka du är så kan det mycket väl även vara så att den utvecklats mer och har kommit ikapp nästa gång du gör ul och då ser två levande foster.

Tack för svaret! Är i v 7 så tänker att de borde ha sett något om den hade varit levande. Just nu är jag mest orolig att det levande fostret ska stötas bort tillsammans med den tomma hinnsäcken.
  • BabyApril17
    MammAmma skrev 2017-10-02 12:44:43 följande:

Jag var med om samma sak när jag väntade min första, var dock i 8e veckan. Hade haft småblödningar i ca en vecka och började sedan blöda ordentligt och ut kom en ganska stor klump som var typ orange, lätt genomskinlig med som tunna blodkärl och den var hård/fast.

Gjorde också vul några dagar efteråt och det visade att det fanns ett embryo kvar, livmodern var dock blodfylld så barnmorskan såg inte så bra och kunde inte se några livstecken. Hon bedömde att det inte levde hur som helst, och jag fick en tid för skrapning till veckan därpå.

Läkaren som skulle utföra skrapningen ville dock göra ett till vul samma dag som skrapningen var bokad, och även om jag fortfarande blödde så hade blodmängden i livmodern minskat något och hon konstaterade att mätningarna från föregående gång inte stämde och hon hittade ett hjärta som slog

Hon sa att det inte gick att vara säker, men att det var sannolikt att jag hade haft ett missfall men att de var två och den andra blev kvar. Det kan tydligen hända att man kan få ett 'fullständigt missfall' (dvs att det icke-livsdugliga embryot/fostret stöts ut ur livmodern) med tvåäggstvillingar, medan det andra överlever och blir kvar.

När jag ringde bm för någon dag sen så sa hon att det fanns en väldigt liten risk att man bara får missfall med en. Men oavsett så kan ju den lilla risken drabba oss känner jag. Sen även läst att det hänt andra.

Jag är såklart glad att jag har en frisk, sprallig liten tjej hos mig, men kan inte sluta tänka på om det egentligen skulle vart 2 små <3 hur har ni bearbetat det?
  • Skenet

Båda mina graviditeter har startat med tvillingar, förra graviditeten fick jag missfall i v 8 och på vul dagen efter syntes både irritation i livmodern där den andra hinnsäcken suttit samt en liten envis böna med pickande hjärta som sen föddes på BF i våras.

Nu är jag gravid igen och fick en kraftig blödning (dock utan klumpar) både i v 10 och v 11.

När vi var och gjorde kub i v 13 syntes förutom en sprallig liten en ett till foster som gick att mäta till ca 3 cm. BM trodde den hade somnat in där runt v 10-11

På återkontroll en vecka senare verkade det mesta av det döda fostret resorberats av kroppen, för nu var knappt något synligt.

• alexias mamma

Jag hade nästintill exakt så som du beskriver. En stor störtblödning och sedan när jag gick på toaletten så kom det en ganska stor slemmig blodig klump. Lite genomskinlig liksom. Vi åkte in på gynakuten helt övertygad om att jag fått missfall. Tror jag var i vecka 10-11. Men icke, där var ett pickande litet hjärta på skärmen. Hon som gjorde ul sa att det är svårt att veta vad blödningen kunde vara men pratade en hel del om att kroppen kan ha stött ut en tvilling. Barnens pappa har tvillingar i släkten (vet att det endast är ärftligt på mammans sida) men han var och är övertygad om att det var en tvilling som kom ut. Men nu är det 10 år sedan...

Svar på tråden Missfall m tvilling?