• NELJ

Förkylt barn och idrott?

Hur gör ni med idrotten när era barn är småförkylda men inte så sjuka att de är hemma från skolan? Det är ju lite vanskligt att träna med en infektion i kroppen men det går inte att säga åt min son att "ta det lite lugnt"... Å andra sidan kommer han ju att härja på rasten också.

Jag ska kolla med skolan i morgon men är nyfiken på hur ni andra gör. Låter dem ha idrott eller skickar med en lapp?

• Svar på tråden Förkylt barn och idrott?
  • Bertram

Jag skrev en lapp och skickade med att barnet är lite krassligt, får vara med på gympan om barnet känner att den orkar, men det är inget måste

• Gro2u

Om man är i skolan bygger det på att man klarar av ALLA dagens aktiviteter dvs man kan inte säga att man bara får vara med på den och den aktiviteten.

Är man sjuk=Hemma

• NELJ
    Bertram skrev 2017-10-02 21:59:16 följande:

Jag skrev en lapp och skickade med att barnet är lite krassligt, får vara med på gympan om barnet känner att den orkar, men det är inget måste

Han kommer att vilja vara med. Där tror jag hans leklust är starkare än självinsikten tyvärr, med risk för att han kroknar senare. Eller inte, det är omöjligt att gissa. Idag har han varit jättepigg mellan hostattackerna...

Det jag funderat på är det man hör om att det kan vara farligt att träna med infektion i kroppen, att den kan då sätta sig i hjärtat. Men nu när jag skriver detta så inser jag ju att barn skulle bli sjuka i enorma tal om den risken var allt annat än mimimal, med tanke på hur ofta barn är förkylda och hur dåliga de är på att sitta still. :)
  • cosinus

För mindre barn upplever jag inte det som ett problem. De är i samma intensitet på rasterna som på gymnastiken.

För äldre barn skriver jag en lapp. Men då börjar de också kunna känna om kroppen inte känns som vanligt.

• Duckan

Vår gympalärare skrev att är barnen pigga nog att vara i skolan anser han att de är pigga nog att delta på gymnastiken. Jag håller med och det är så jag själv har lärt mig.
    Jag tycker inte att lite snuva är en sjukdom och jag tränar med det.

• sextiotalist
    Duckan skrev 2017-10-03 08:43:14 följande:

Vår gympalärare skrev att är barnen pigga nog att vara i skolan anser han att de är pigga nog att delta på gymnastiken. Jag håller med och det är så jag själv har lärt mig.
    Jag tycker inte att lite snuva är en sjukdom och jag tränar med det.

Det sa min gympalärare också när jag hade hosta efter luftrörskattaren, när jag rörde på mig mycket löste hostattackerna ut och jag fick knappt luft. Efter ett sådant hostanfall så ändrade hon uppfattning.

• sextiotalist
    Gro2u skrev 2017-10-02 22:24:21 följande:

Om man är i skolan bygger det på att man klarar av ALLA dagens aktiviteter dvs man kan inte säga att man bara får vara med på den och den aktiviteten.

Är man sjuk=Hemma

Oj, du är helt ovetande om att virusinfektioner (utan att man känner sig direkt sjuk) kan sätta sig på hjärtmuskeln.
    Så jag skulle inte rekommendera någon med en virusinfektion (som kan vara snuva) att vara med på idrotten, men mycket väl kunna sitta med på andra lektioner.
  • iorq
    NELJ skrev 2017-10-02 21:19:10 följande:

Hur gör ni med idrotten när era barn är småförkylda men inte så sjuka att de är hemma från skolan? Det är ju lite vanskligt att träna med en infektion i kroppen men det går inte att säga åt min son att "ta det lite lugnt"... Å andra sidan kommer han ju att härja på rasten också.

Jag ska kolla med skolan i morgon men är nyfiken på hur ni andra gör. Låter dem ha idrott eller skickar med en lapp?

Skolidrotten brukar sällan vara så himla hård träning så den tycker jag man kan vara med på om man bara är lite småkrasslig.

Annan idrottaktivitet däremot är kanske lite mer fysisk och krävande och då är det bättre att avstå.
  • sextiotalist
    iorq skrev 2017-10-03 09:55:54 följande:

Skolidrotten brukar sällan vara så himla hård träning så den tycker jag man kan vara med på om man bara är lite småkrasslig.

Annan idrottaktivitet däremot är kanske lite mer fysisk och krävande och då är det bättre att avstå.

Det är väl olika.
  • amia01

Är man frisk nog att gå till skolan kan man vara med på idrotten. Det är den regel vi kör hos oss.
    I regel innebär det att man går till skolan, och är med på idrotten, om man är feberfri.
    Känner barnen sig hängiga och trötta, så brukar de också automatiskt ta det lugnare på idrotten, men de kan i alla fall vara med på sin nivå.

• sextiotalist
    amia01 skrev 2017-10-03 14:46:41 följande:

Är man frisk nog att gå till skolan kan man vara med på idrotten. Det är den regel vi kör hos oss.
    I regel innebär det att man går till skolan, och är med på idrotten, om man är feberfri.
    Känner barnen sig hängiga och trötta, så brukar de också automatiskt ta det lugnare på idrotten, men de kan i alla fall vara med på sin nivå.

Sonen fick gå till skolan när han var feberfri, men inte idrott om han varit rejält dålig, t.ex när han hade haft influensa i två veckor (men lunginflammation) eller någon annan rejäl förkylning. Det var aldrig några problem.
    Min systerson fick hjärtmuskelinflammation och fick inte vara med på idrotten på två månader innan läkaren gav klartecken.

• ter0q
    sextiotalist skrev 2017-10-03 16:29:18 följande:
    Sonen fick gå till skolan när han var feberfri, men inte idrott om han varit rejält dålig, t.ex när han hade haft influensa i två veckor (men lunginflammation) eller någon annan rejäl förkylning. Det var aldrig några problem.
    Min systerson fick hjärtmuskelinflammation och fick inte vara med på idrotten på två månader innan läkaren gav klartecken.
    Oj, bara två månaders vila från träning vid hjärtmuskelinflammation? Det var snålt.

Min man fick inte träna på sex månader efter precis samma diagnos. Men man kanske kan ha det i olika grader? Och han tränar iofs på elitnivå vilket är ju oftast är lite tyngre träning än vanlig skolidrott.
  • sextiotalist
    ter0q skrev 2017-10-03 16:40:23 följande:
    Oj, bara två månaders vila från träning vid hjärtmuskelinflammation? Det var snålt.

Min man fick inte träna på sex månader efter precis samma diagnos. Men man kanske kan ha det i olika grader? Och han tränar iofs på elitnivå vilket är ju oftast är lite tyngre träning än vanlig skolidrott.
    Den var väldigt lindrig, så därav den kortare tiden. Men det var skolidrotten han inte fick vara med på, jag har för mig att han var borta en hel termin från basketen.
  • Bertram

Barnet var alltså bara lite hes/ont i halsen men kry i övrigt, inget att stanna hemma för tycker jag. Nu kör de ju ingen hårdträning med styrkelyft etc så de leker väl lika vilt på rasterna som på gympan. Men jag tyckte att OM barnet inte kände för gympan pga halsont så var det ok för mig att han fick skippa det en gång.

Barnet valde att vara med på gympan och har inte tagit skada av det :)

• Tom Araya
    NELJ skrev 2017-10-02 21:19:10 följande:

Man brukar säga att vid feber och/eller antibiotika-kur så idrottar man inte, men vid en lätt förkylning liksom många andra sorters "krasslighet" och lätta kroppsskador så är lätt motion bra.
  • cosinus
    ter0q skrev 2017-10-03 16:40:23 följande:

Rätt övertygad om att man kan ha det olika allvarligt.

Har en kollega som hade det i tonåren med exakt samma symtom som jag. Jag tränade sjuk, vaknade mitt i natten med skyhög puls som inte gick ner under 180 men lyckades somna om och dagen efter var det snäppet lägre. Han åkte till läkaren och fick träningsförbud några veckor. Jag var hemma några dagar från skolan men levde sen som vanligt. Var aldrig till läkare.

Hört de som fått det så allvarligt att de varit inlagda på hjärtintensiven.

Idag kan jag förundras över att mina föräldrar inte tyckte jag skulle till vårdcentralen iaf men de har aldrig varit mycket för att gå till läkaren i "onödan"
  • NELJ
    Tom Araya skrev 2017-10-03 21:29:53 följande:

Man brukar säga att vid feber och/eller antibiotika-kur så idrottar man inte, men vid en lätt förkylning liksom många andra sorters "krasslighet" och lätta kroppsskador så är lätt motion bra.

Ja, som jag var inne på härjar ju barn runt med förkylningar i kroppen för jämnan så det borde inte vara särskilt stor risk att man råkar ut för något allvarligt.

Jag sa i alla fall till i morse om att sonen var hostig och att de kunde hålla ett öga på honom om han blev trött men det blev han inte utan har varit sitt vanliga pigga jag. :)
Svar på tråden Förkylt barn och idrott?