• buskar

några veckor gammal bebis skriker

Min några veckor gamla bebis skriker väldigt mycket i omgångar. Jag förstår att detta är dennes sätt att kommunicera. Anledningen är ofta hunger, önskan att suga på bröstet, trötthet, ont i magen osv.

På senare tid har dock inget jag gjort hjälpt och han fortsätter att skrika hysteriskt

Igår kväll var ett sådant tillfälle där inget hjälpte och till slut satte jag på mig hörlurar och lyssnade på lite musik och lät honom skrika. Ville se vad som hände om jag inget gjorde på ett tag, han slutade då skrika efter ungefär två timmar, och började då jollra för sig själv och blev betydligt lugnare. Efter 10 min satte han sedan igång igen och fortsatte att skrika hysteriskt i en halvtimma för att sedan lugna ner sig i 10 min osv...

Jag förstår att detta inte är optimalt och att jag till varje pris borde försöka förstå varför bebin skriker, men ville se vad som hände om jag lät honom skrika och se hur länge det höll i sig,.om han skulle kunna lugna sig själv mm

Ni som haft skrikande bebisar som ni ibland låtit vara, och som nu är vuxna, har de fått problem senare i livet?

• Svar på tråden några veckor gammal bebis skriker
  • GAndrea

Bärsjal eller bärsele lugnade min bebis mycket i början. Speciellt när jag visste att hon är mätt, bytt och nyvaken. Ammar du bara? Vi fick reda på ett besök hos bvc att dottern inte gick upp i vikt ordentligt så vi la till lite ersättning efter amningen och hon slutade skrika efter någon dag, hon var mer hungrig än vad jag hade mjölk. Hon är även väldigt känslig mot dofter. Använder du sköljmedel, parfym, hårprodukter, doftljus eller rengöringsmedel med parfym i?

Tänkte ge lite tips som jag inte sett i tråden än... Lycka till! Min dotter är 10 månader nu och enda gången hon gråter eller skriker nu är fejk när jag tar tillbaka min mobil eller fjärrkontroll som hon inte får leka med.

• GAndrea

Bärsjal eller bärsele lugnade min bebis mycket i början. Speciellt när jag visste att hon är mätt, bytt och nyvaken. Ammar du bara? Vi fick reda på ett besök hos bvc att dottern inte gick upp i vikt ordentligt så vi la till lite ersättning efter amningen och hon slutade skrika efter någon dag, hon var mer hungrig än vad jag hade mjölk. Hon är även väldigt känslig mot dofter. Använder du sköljmedel, parfym, hårprodukter, doftljus eller rengöringsmedel med parfym i?

Tänkte ge lite tips som jag inte sett i tråden än... Lycka till! Min dotter är 10 månader nu och enda gången hon gråter eller skriker nu är fejk när jag tar tillbaka min mobil eller fjärrkontroll som hon inte får leka med.

• buskar

Tack för tipsen, skall absolut inte göra det igen. Skall kontakta bvc och prata med dem

Kan det vara kolik om han "bara" skriker i två timmar för att sedan ta en paus?

Hur definieras kolik?

• buskar
    Snuttis2 skrev 2017-10-10 01:52:43 följande:

Lyssna gärna på pampers barnvagnpromenader(podd) med Hallin det finns avsnitt som handlar just om små barn, gråt och skrik!

Var får man tag på dessa poddar?
  • buskar

Jag antar han har magknip då han har mycket gaser i magen. Kanske kan vara en ide att prova magdroppar

annabellelee skrev 2017-10-10 07:58:13 följande:

Kan det vara kolik? Eller vanlig magknip? Vi använde magdroppar för att hjälpa matsmältning. Min lille ville bara vara i famnen och skrek om man la ner honom. Inte för att han var hungrig, utan han ville bara ha närhet. Bulla upp i soffan med ett par bra filmer och mycket mys är mitt tips.

Låt inte barnet skrika sig trött. Brist på närhet kan påverka barnet senare. Har du vänner , partner eller släktingar som kan avlasta?

• buskar

Både amning och ersättning, han går upp i vikt och äter bra.

Nej inga sköljmedel eller parfymer. Körde våtservetter ett tag, men slutade med det då jag upptäckte att de var parfymerade.

GAndrea skrev 2017-10-10 08:43:39 följande:

• Gsvsvdv

Prova att starta dammsugaren, fick tipset av en kompis som har en pojk som hade kolik som liten. Funkar varje gång, bebis blir lugn och kommer till ro.

Teorin va att ljudet "påminner" om det i magen... så det skulle vara därför. Har även märkt att sätta på köksfläkten funkar med. Prova ;) hur tokigt det än låter.

• syntharen

Jag såg en video på Youtube där en läkare visade ett trick han hade för att lugna små bebisar. Om det funkar på riktigt och/eller på alla bebisar vet jag inte men kan vara värt att testa. Sök på ?How to calm a crying baby - dr robert hamilton?

• Anonym (M)
    buskar skrev 2017-10-10 11:17:22 följande:

Var får man tag på dessa poddar?

Googla pampers barnvagnspromenader så hittar du podden.
  • Snuttis2

Helt rätt googla bara Pampers barnvagns promenader , och Avsnitt 64 -fråga två!! Pratar om anknytning om jag inte minns fel!!

Himla bra avsnitt : )

• Snuttis2

Kan också rek sjal o sele och mkt sovande vid bröstet min skrek konstant (kändes det som) första 8 v! Nu är han mkt lugnare även om det går lite upp o ner.

• Anonym (Bär)

Prova bära med barnet hängande på mage längst armen. "Tiger in the tree hold" tror jag det kallas. (Googla bild) Det gillade vår när hon var liten.

Sen som andra säger: man provar mat, kollar blöjan, kollar att inga kläder sitter åt, försöker se om det kan vara magknip och tröstar. Om inget hjälper så får man helt enkelt försöka vänta ut, men lämna den inte ensam, utan vyssja. Orkar du inte bära kan du tex ligga och klappa rumpan lite så den känner att du finns där. Om du behöver en paus.

Ett annat tips om skriket tex börjar samma tid varje dag är att ta en promenad med bärsele mage mot mage så brukar de komma till ro och somna.

• Anotherone

Prata med BVC om inte råden du fått här hjälper. Min pojke började skrika hysteriskt på sin 3v dag och skrek sen 2-3h varje eftermiddag/kväll. Otröstlig. Det tog ett par veckor innan vi började fundera på orsaken, och fick då rådet att testa mjölkfri kost då det inte är helt ovanligt att småbarn får ont i magen av överkänslighet mot just mjölkprotein. Ytterligare några veckor senare hade vi lyckats hitta en sort som funkade och skrikperioderna slutade helt.

Nu är han snart 5 mån gammal och äter fortfarande mjölkfri ersättning. Vi har provocerat med mjölk (testat vanlig ersättning) på inrådan av BVC och då reagerar han med magknip och eksem så han har inte vuxit ifrån det än med förhoppningen är att han ska göra det!

• Anonym (D droppar)

Vill bara tipsa om att testa byta till vattenbaserade d-droppar. Finns på apoteket om man frågar, de förvaras i kylskåp. Min son slutade skrika 2 dagar efter vi bytt, inte säkert det var därför men värt att testa tycker jag. Tydligen kan en del bebisar få ont i magen av oljan.

• Östlund

Man kan lära sig hitta ett mönster,att känna till i förväg varför de skriker!

Våran tjej är ofta glad,men när hon sovit länge tar jag på rutin att det är dags att byta blöja först,annars kan hon inte äta i ro. Efter mat måste hon rapas,annars får hon ont. När jag inte bär på henne så kan hon skrika efter mammas närhet. Ibland vill hon ligga tätt intill bröstet bara och få känna mig nära.

Kör du D-droppar kan de även vara de. Ibland tål vissa inte oljebaserade!

Svar på tråden några veckor gammal bebis skriker