• lukasandersson22

ÅNGEST PÅ GRUND AV MIXADE SIGNALER, SNÄLLA HJÄLP

Hej, allihopa.

Jag trodde aldrig jag skulle skriva ett inlägg här, men på senaste tiden har jag varit väldigt förrvirad och med tanke på att jag inte pratar om sånt med folk så känner jag att det skulle vara bra att ventliera här. Skulle därför uppskatta hjälpsamma råd extremt mycket.

Det skulle vara bäst att börja med att skriva lite om mig själv. Jag går andra året i gymnasiet och är 17 år. Jag är en person med en del principer och regler i livet som jag verkligen inte gillar att bryta. Jag anser att en persons karaktär avgör hur pass mycket man kan förlita sig på personen och därmed avgöra hur nära personen ska stå dig.

Så det hela kretser kring en tjej. Vi kan kalla henne Hanna. Hanna är ett år äldre men går i samma klass som jag då hon gick om ett år. Anledning är att hon helt enkelt kuggade för många ämnen. Hon röker och är väldigt lat och omotiverad i skolan. Varför jag nämner att hon röker är för att det säger mig väldigt mycket om personen. Om man inte tar hand om sin egen hälsa så tyder det på att personen inte är ambitiös. Med ambitiös syftar jag inte på karriärsframgång utan jag syftar på ambitiös i form av att utvecklas som person, till sin fulla potential. Av någon anledning dock så har jag starka känslor för den här tjejen. Hon är vacker, social och är hur trevlig som helst. Hon kan konversera med alla och det är bland sakerna jag verkligen gillar med henne. Problemet är främst att hon går i samma klass som mig och det finns en väldigt stor risk att det bara blir jobbigt för oss i skolan om vi bestämmer oss för att ta det till nästa steg. Ett ytterligare problem är att den här tjejen kommer med en del bagage. Hennes ex har inte kommit över henne, det finns mycket problem o det är jobbigt i hennes familj, hon röker, är oseriös och verkar inte ha ambitioner alls.

Grejen är att hennes starka sidor lyser upp hennes dåliga och jag kan verkligen tänka mig spendera 24/24 timmar av dagen med henne. Jag förstår även att det ligger motiv bakom hennes handlingar. Hon röker, tar skolan oseriöst osv av en anledning. Hon har inte haft det helt lätt och det faktumet att jag förstår varför hon gör som hon gör och att hon kan mycket bättre tänder ett glöd inom mig som säger att det verkligen finns potential.

Jag har varit där för henne när hon haft det jobbigt, dock genom sociala medier. I skolan verkar hon ignorera mig helt och det känns stelt mellan oss. Medan med andra pratar hon hur normalt som helst OCH DET ÄR HÄR ÅNGESTEN KOMMER IN. Är det så för att hon känner samma för mig? Hon har skrivit tidigare att hon gillar mig men då jämförde hon med resterande i vår klass. Hon har skickat hjärtan osv (inte för att det behöver betyda något). Jag är väldigt förrvirrad och vill bara höra olika synpunkter. Om jag själv fick välja skulle jag aldrig valt att ha känslor för henne eftersom att det påverkar hela mitt liv från sömn till skola, men jag vet vad jag känner och jag har aldrig känt liknande för någon. Jag tänker på henne konstant och när jag ser henne låtsas att jag inte finns dagen efter att hon skrivit hur bra kille jag är gör mig väldigt frustrerad och har framkallat en jobbig ångest.

Varför gör hon som hon gör?

• Svar på tråden ÅNGEST PÅ GRUND AV MIXADE SIGNALER, SNÄLLA HJÄLP
  • UniformYankie
     Du tjatar om hennes rökning. Hakar upp dig på det. Att man är rökare betyder inte att man inte har ambitioner, att man är oseriös, osv. Om du stör dig så mycket på rökningen som du ger sken av här så tror jag du borde ta och fundera på om du verkligen vill något med henne. Låt oss säga att ni faktiskt skulle bli något. Hur tänker du dig hantera hennes rökning? Förväntar du dig att hon ska sluta för att du tycker det? 
    Du måste förstå att även rökare är individer. Du har en poäng i det du skriver, men det gäller verkligen inte alla. Det är som med andra "grupper" i samhället, allt som oftast så är det de värsta i gruppen som sticker ut mest och därmed får andra att dra slutsatsen att resten av gruppen också är så. Men men! Bara en inflikare. 

Men bortsett från det så tror jag du får ta och prata med henne helt enkelt. Det låter som att hon ser dig som en vän, jag känner igen det där med att skriva via sociala medier och sen inte umgås i skolan. Det betyder dock inte att det är kört! Vore jag du så hade jag dock börjat ge signaler, eller bara rakt på sak talat om för henne att du gillar henne, innan ni är fast i friendzone. På det viset vet du om hon gillar dig. Även om du skulle få ett nej så är det rätt skönt att ha ett rakt svar ju Glad
  • Kjell2

"Jag är en person med en del principer och regler i livet som jag verkligen inte gillar att bryta. Jag anser att en persons karaktär avgör hur pass mycket man kan förlita sig på personen och därmed avgöra hur nära personen ska stå dig. "

• Stårschan

Wow! Mr Darcy skriver om känslorna för sin Elizabeth Bennet, men i Sverige år 2017. Nästan ordagrant! (Så TS - om du inte har läst Stolthet och Fördom av Jane Austen än så gör det!)

Mitt råd just nu är att du ligger lågt. Uppenbarligen känner du ju starkt för denna tjej, men vet inte om du ska agera på det eftersom du inte VILL vara kär i henne. Ni är väldigt väldigt unga. Även om det skulle bli något mellan er är det ju osannolikt att ni kommer att dela resten av era liv ihop. Håll kontakten med henne och se vart det bär, men försök inte skynda på något.

• lukasandersson22
    UniformYankie skrev 2017-10-13 09:37:42 följande:

Du tjatar om hennes rökning. Hakar upp dig på det. Att man är rökare betyder inte att man inte har ambitioner, att man är oseriös, osv. Om du stör dig så mycket på rökningen som du ger sken av här så tror jag du borde ta och fundera på om du verkligen vill något med henne. Låt oss säga att ni faktiskt skulle bli något. Hur tänker du dig hantera hennes rökning? Förväntar du dig att hon ska sluta för att du tycker det? 

Du måste förstå att även rökare är individer. Du har en poäng i det du skriver, men det gäller verkligen inte alla. Det är som med andra "grupper" i samhället, allt som oftast så är det de värsta i gruppen som sticker ut mest och därmed får andra att dra slutsatsen att resten av gruppen också är så. Men men! Bara en inflikare. 

Men bortsett från det så tror jag du får ta och prata med henne helt enkelt. Det låter som att hon ser dig som en vän, jag känner igen det där med att skriva via sociala medier och sen inte umgås i skolan. Det betyder dock inte att det är kört! Vore jag du så hade jag dock börjat ge signaler, eller bara rakt på sak talat om för henne att du gillar henne, innan ni är fast i friendzone. På det viset vet du om hon gillar dig. Även om du skulle få ett nej så är det rätt skönt att ha ett rakt svar ju 

Jag ser absolut inte ner på rökare. Jag förstår att de är individer och vet att absolut inte alla rökare är "dåliga" personer, precis som det finns folk som inte röker och fortfarande gör dåliga saker. Men jag som kommer ifrån en familj där en del röker vet hur det är och vilka konsekvenser det ligger i att röka, därav mitt småhat gentemot rökning.

Jag förväntar mig inte hon ska sluta röka ifall vi blev tillsammans, däremot förväntar jag mig att hon tar tag i sitt liv för att själv vara lycklig. Skära ner på dåliga vanor och börja med bättre. Sen om hon fortfarande vill röka är givetvis hennes beslut. Jag kan ta uppofringar precis som hon bör kunna ta för mig.

Gällande det med att få ett rakt svar (även om det vore ett nej) håller jag absolut med dig. Då kan jag jobba på att gå vidare istället för att försöka lista ut vart jag har henne hela tiden. Det kan mycket möjligt vara så att hon ser mig som en vän men då kommer frågan, hur kommer det sig att hon försöker undvika kontakt med mig i skolan? Jag menar med folk hon ser som vänner är hon hur normal som helst med. Det enda jag kan tänka mig är att det finns lite känslor som gör det pinsammt mellan oss och därför anledningen till att hon gör som hon gör.

Tack så jättemycket för din tid och ditt svar! Uppskattas mycket.
  • Kjell2

Det handlar om en 18-årig lätt stökig tjej. Du kommer inte få ett rakt svar med ett efterföljande konskevent beteende. Frågar du en vecka senare kommer du med största sanolikhet få ett nytt rakt svar.

Välj - kasta dig in i något stökigt eller backa och gå vidare.

• lukasandersson22
    Stårschan skrev 2017-10-13 10:46:01 följande:

Wow! Mr Darcy skriver om känslorna för sin Elizabeth Bennet, men i Sverige år 2017. Nästan ordagrant! (Så TS - om du inte har läst Stolthet och Fördom av Jane Austen än så gör det!)

Mitt råd just nu är att du ligger lågt. Uppenbarligen känner du ju starkt för denna tjej, men vet inte om du ska agera på det eftersom du inte VILL vara kär i henne. Ni är väldigt väldigt unga. Även om det skulle bli något mellan er är det ju osannolikt att ni kommer att dela resten av era liv ihop. Håll kontakten med henne och se vart det bär, men försök inte skynda på något.

Haha ska se till att läsa boken!

Tack för att du förstår!
  • lukasandersson22
    Kjell2 skrev 2017-10-13 14:36:14 följande:

Det handlar om en 18-årig lätt stökig tjej. Du kommer inte få ett rakt svar med ett efterföljande konskevent beteende. Frågar du en vecka senare kommer du med största sanolikhet få ett nytt rakt svar.

Välj - kasta dig in i något stökigt eller backa och gå vidare.

Jag förstår och det var så jag tänkte i början. Jag visste att jag skulle kasta mig in i en rörig situation men det är verkligen inte lätt att backa. Jag menar, ska man följa logiken eller hjärtat?
  • Kjell2
    lukasandersson22 skrev 2017-10-13 14:39:31 följande:
    Jag förstår och det var så jag tänkte i början. Jag visste att jag skulle kasta mig in i en rörig situation men det är verkligen inte lätt att backa. Jag menar, ska man följa logiken eller hjärtat?
    "Jag är en person med en del principer och regler i livet som jag verkligen inte gillar att bryta. Jag anser att en persons karaktär avgör hur pass mycket man kan förlita sig på personen och därmed avgöra hur nära personen ska stå dig. "

• lukasandersson22
    Kjell2 skrev 2017-10-13 14:41:11 följande:

Skulle du kunna förklara vad du menar med att citera det jag skrev? Hänger inte med riktigt, haha.
  • Kjell2
    lukasandersson22 skrev 2017-10-13 15:04:12 följande:
    Skulle du kunna förklara vad du menar med att citera det jag skrev? Hänger inte med riktigt, haha.
    Stämmer det du skriver eller ej?

• Afterlife
    lukasandersson22 skrev 2017-10-13 14:32:24 följande:
    Jag förväntar mig inte hon ska sluta röka ifall vi blev tillsammans, däremot förväntar jag mig att hon tar tag i sitt liv för att själv vara lycklig. Skära ner på dåliga vanor och börja med bättre. Sen om hon fortfarande vill röka är givetvis hennes beslut. Jag kan ta uppofringar precis som hon bör kunna ta för mig.
    Det är ALDRIG en bra idé att inleda en relation med förutsättningen att den andra ska ändra på sig. Är förutsättningarna sådana att personen måste ändra på sig för att man ska kunna tänka sig att ha en relation med den så är den inte rätt. Det spelar ingen roll om det är "bra" förändringar.
  • Kjell2
    lukasandersson22 skrev 2017-10-13 15:13:28 följande:
    Det stämmer såklart.
    Då så. Saken avgjord
  • lukasandersson22
    Afterlife skrev 2017-10-13 15:19:49 följande:

Det är ALDRIG en bra idé att inleda en relation med förutsättningen att den andra ska ändra på sig. Är förutsättningarna sådana att personen måste ändra på sig för att man ska kunna tänka sig att ha en relation med den så är den inte rätt. Det spelar ingen roll om det är "bra" förändringar.

Faktiskt sant. Jag menade inte att jag förväntar mig att hon ska ändra på sig, även om jag skrev så. Det hade varit bra men som jag skrev i inlägget: Grejen är att hennes starka sidor lyser upp hennes dåliga och jag kan verkligen tänka mig spendera 24/24 timmar av dagen med henne.
  • lukasandersson22
    Kjell2 skrev 2017-10-13 15:23:56 följande:

Då så. Saken avgjord

En stor del av mig vet att du har rätt. Jag tror att jag försökt trycka undan faktumet eftersom att jag har starka känslor för henne. Men när det kommer från dig, ett neutralt perspektiv, får det mig att inse det kanske är bäst så. Det är väldigt tufft val och jag vet inte om jag kommer göra så direkt. Snarare avvakta och se hur tiden vägleder mig haha.

Tack för ditt svar, hjälpte verkligen.
  • ststst
    Hej!

Jag har heller aldrig skrivit på familjeliv men blev så fascinerad av ditt inlägg så jag var tvungen att svara. Om det stämmer att du bara är 17 år så tycker jag verkligen inte att du ska vara så dömande och utforska situationen lite mer istället. Dels för att det känns jättetrist att du eventuellt förvägrar dig själv att uppleva och känna något för att tänka rationellt. Du kommer hinna vara rationell tusen gånger om i livet, och ni är ju unga och det verkar ju som att ni bara pratat lite smått. Så jag förstår i själva verket inte ens vad det är du vill ta ett beslut om?Om du gillar henne är det väl bara att försöka snacka lite och se vad som händer. Man vet aldrig heller vad en person har för bagage och vad i livet som har lett till den situation den befinner  sig i. Det kan vara så enkelt som att ni har helt olika klassbakgrund och har olika hjälp och stöd hemifrån samt blivit uppväxta med olika förväntningar. Detta är mest troligt, men det kan ju också varit något jobbigt. Anledningen till att hon skickar mixade signaler kan ju också vara för att hon är osäker, hon kanske känner sig dålig för att hon varit tvungen att gå om och har det svårt i skolan, plus det är ju säkert tufft att börja i en helt ny klass där alla andra känner varandra. 
    Lycka till! Och jag tycker inte du ska lyssna på Kjell2.
  • lukasandersson22
    ststst skrev 2017-10-13 19:59:56 följande:

Hej!Jag har heller aldrig skrivit på familjeliv men blev så fascinerad av ditt inlägg så jag var tvungen att svara. Om det stämmer att du bara är 17 år så tycker jag verkligen inte att du ska vara så dömande och utforska situationen lite mer istället. Dels för att det känns jättetrist att du eventuellt förvägrar dig själv att uppleva och känna något för att tänka rationellt. Du kommer hinna vara rationell tusen gånger om i livet, och ni är ju unga och det verkar ju som att ni bara pratat lite smått. Så jag förstår i själva verket inte ens vad det är du vill ta ett beslut om?Om du gillar henne är det väl bara att försöka snacka lite och se vad som händer. Man vet aldrig heller vad en person har för bagage och vad i livet som har lett till den situation den befinner  sig i. Det kan vara så enkelt som att ni har helt olika klassbakgrund och har olika hjälp och stöd hemifrån samt blivit uppväxta med olika förväntningar. Detta är mest troligt, men det kan ju också varit något jobbigt. Anledningen till att hon skickar mixade signaler kan ju också vara för att hon är osäker, hon kanske känner sig dålig för att hon varit tvungen att gå om och har det svårt i skolan, plus det är ju säkert tufft att börja i en helt ny klass där alla andra känner varandra. Lycka till! Och jag tycker inte du ska lyssna på Kjell2.

Tack bästa du! Uppskattar att du tog din tid.

Jag får avvakta och lära känna henne lite mer och sen får jag se vart det leder oss. Du har en poäng i att jag inte borde vara "för rationell". Det är förrvirrande och begränsar mig, det håller jag med om.
  • UniformYankie
    lukasandersson22 skrev 2017-10-13 14:32:24 följande:
    Jag ser absolut inte ner på rökare. Jag förstår att de är individer och vet att absolut inte alla rökare är "dåliga" personer, precis som det finns folk som inte röker och fortfarande gör dåliga saker. Men jag som kommer ifrån en familj där en del röker vet hur det är och vilka konsekvenser det ligger i att röka, därav mitt småhat gentemot rökning.

Gällande det med att få ett rakt svar (även om det vore ett nej) håller jag absolut med dig. Då kan jag jobba på att gå vidare istället för att försöka lista ut vart jag har henne hela tiden. Det kan mycket möjligt vara så att hon ser mig som en vän men då kommer frågan, hur kommer det sig att hon försöker undvika kontakt med mig i skolan? Jag menar med folk hon ser som vänner är hon hur normal som helst med. Det enda jag kan tänka mig är att det finns lite känslor som gör det pinsammt mellan oss och därför anledningen till att hon gör som hon gör.

Tack så jättemycket för din tid och ditt svar! Uppskattas mycket.
    Jag förstår det. Och jag förstår att vi alla är uppfostrade med vissa principer och regler, som t.ex att överviktiga personer alltid äter för mycket, eller att smala personer alltid äter för lite, eller så... men ibland är det nog bra om man kan se förbi dessa fördomar. 

Ni är inte tillsammans, hon vet inte ens att du gillar henne än... ser du problemet i det du säger? Det går inte att förvänta sig sådant... även fast man givetvis kan och får ha förhoppningar så kan man inte förvänta sig sånt, du blir tillsammans med någon för att du tycker om personen för den som den är, om du tänker att du ska bli tillsammans med henne och gilla henne för att hon blir bättre så kommer det kanske bli bra för dig, men hur bra kommer hon må av att veta att du inte är nöjd med henne så som hon är?
    Skriver inte detta irriterat eller aggressivt, men vill be dig att tänka efter ordentligt här. Är detta verkligen ett förhållande du vill gå in i eller är du bara attraherad av henne? Att bli nekad är tufft, men att gå in i ett förhållande med någon och att det sedan tar slut är värre... 

Exakt, skönt att veta liksom. Ja, det kan man undra, har ju själv varit i den sitsen där jag undvikit kontakt i skolan, då för att jag antingen inte velat att folk ska veta och börja lägga sig i och sprida rykten så som folk ofta gör i skolan, eller för att jag blir osäker, blyg och fundersam, eller för att jag faktiskt inte riktigt gillat personen så som den gillat mig. Many ways to go. Dock aldrig ignorerat. Men fråga! Det är det bästa sättet att få ett svar. 

Lugnt, hoppas inte jag låter dömande eller så, känner bara att det kanske inte är bra att vara "för snäll" utan faktiskt ställa frågor du kanske inte ställer dig själv. Skönt att kunna se saker på fler än ett sätt. Hoppas det slutar bra iaf! Glad
  • jrockyracoon
    ststst skrev 2017-10-13 19:59:56 följande:
    Hej!

Jag har heller aldrig skrivit på familjeliv men blev så fascinerad av ditt inlägg så jag var tvungen att svara. Om det stämmer att du bara är 17 år så tycker jag verkligen inte att du ska vara så dömande och utforska situationen lite mer istället. Dels för att det känns jättetrist att du eventuellt förvägrar dig själv att uppleva och känna något för att tänka rationellt. Du kommer hinna vara rationell tusen gånger om i livet, och ni är ju unga och det verkar ju som att ni bara pratat lite smått. Så jag förstår i själva verket inte ens vad det är du vill ta ett beslut om?Om du gillar henne är det väl bara att försöka snacka lite och se vad som händer. Man vet aldrig heller vad en person har för bagage och vad i livet som har lett till den situation den befinner  sig i. Det kan vara så enkelt som att ni har helt olika klassbakgrund och har olika hjälp och stöd hemifrån samt blivit uppväxta med olika förväntningar. Detta är mest troligt, men det kan ju också varit något jobbigt. Anledningen till att hon skickar mixade signaler kan ju också vara för att hon är osäker, hon kanske känner sig dålig för att hon varit tvungen att gå om och har det svårt i skolan, plus det är ju säkert tufft att börja i en helt ny klass där alla andra känner varandra. 
    Lycka till! Och jag tycker inte du ska lyssna på Kjell2.
    Hej ststst! Kul att du skriver då för första gången, och hoppas att du fortsätter delge oss dina åsikter. Nu kommer jag att tycka tvärtom än dig, men det ska du inte låta dig nedslås av :)

Jag tänker att åldern har lite med saken att göra om man ska gå vidare eller inte när det gäller en relation. När TS skriver att han aldrig känt såhär förut, så är det säkert sant, men inte något som ger mig ett argument för något särskilt. Känslor är något som kommer och går, och det är fullt möjligt att själv t.ex. uppmuntra dem genom att tillåta sig själv tänka saker, eller tvärtom inte tillåta sig själv tänka något.

Det enkla är att gå vidare när man har starka känslor, men det finns risker med det. Det är ibland bättre att inte ge sig in i något som man på förhand vet är lönlöst av en eller annan orsak. Det är en viktig fråga som TS ställer och kanske kan beslutet han tar nu kan bli vägledande för hans återstående liv.

Jag tycker att TS ska analysera varför han har blivit intresserad av den här tjejen. Ofta kan man få känslor för någon som uppfyller egenskaper som man själv inte har, men kanske egentligen önskar eller tycker ger insyn till en annan spännande värld. Kanske står den här tjejen för Ts vilja att kunna "vara social och prata med alla". Eller också är det rebellen i TS som söker något spännande och normbrytande.

Samtidigt så tycks TS själv ha svaret på sin egen fråga, och när man har det är det ett förnuftsskäl som är värt att ta hänsyn till. Han skriver att han har vissa principer, och att han egentligen vill ta hänsyn till en persons karaktär när han bedömer en människa. Kvinnan han är intresserad av röker, har ett jobbigt bagage, är mindre intresserad av studier och verkar ta dagen lite som den kommer. Samtidigt är hon social och trevlig. 

Givetvis tycker TS att tjejen är social och trevlig, för annars hade han inte blivit intresserad. Men de negativa egenskaper han uppger är faktiskt adekvata skäl till varför han ska tveka lite innan han inleder ett förhållande med denna person. Hon har säkert utstrålning och charm men räcker det verkligen om man är ute efter ett långsiktigt förhållande? 

Mitt råd till TS är att i relationer inte i alltför hög grad se till enbart attraktion och utstrålning för som han så klokt är inne på är själva karaktären väldigt viktig för att en relation ska kunna utvecklas och växa sig ännu starkare. Är han ute efter äventyr, kanske han ändå ska pröva lyckan, men om han är ute efter något mer långsiktigt så kan det vara en bra plan att leta på lugnare vatten.

Svar på tråden ÅNGEST PÅ GRUND AV MIXADE SIGNALER, SNÄLLA HJÄLP