• Josse78

Behöver råd (snart singelpappa)

Hej!

Det är så att min fru och jag ska skiljas, ingen lust att gå in på några direkta detaljer mer än att jag vill hellre att vi försöker jobba på vårt äktenskap men hon är inte intresserad av det. Vi har båda skuld i att det gått så här långt dock ena parten mer än den andra(nä för en gång skull är det inte mannen)

Till problemet hör att vi har en 2 årig dotter tillsammans, och att hon är från England och inga vänner här i Sverige. Så hennes plan är väl att flytta hem till sina föräldrar.

Jag har skitsvårt att komma fram till vad som är bäst för vår dotter? Hon behöver ju sin mamma men även sin pappa! Hon har gått på dagis här sen hon var 1 år, hon älskar sin farfar som hon träffar varje vecka.

Min frus föräldrar har hon inte träffat så ofta alls, samt att vi pratar i princip bara svenska med vår dotter. Eller ja min fru försöker att komma ihåg och prata engelska med henne!

Jag tycker (med risk för att låta självisk) att hon ska stanna hos mig för att:

1. Hon går på dagis hon har kompisar där

2. Jag har ett fast mycket bra jobb (min fru har inget jobb eller inkomst i England får bo hos sina föräldrar)

3. Hon känner sig hemma här med mig vårt hem hennes farfar och mina släktingar

Ska man verkligen låta en 2 åring flyga mellan England och Sverige 1-2 ggr i månaden?

Jag förstår att hennes mamma kommer sakna henne jättemycket, men jag tycker och känner bara att hon skulle känna sig mest trygg och säker här hemma.

Jag hoppas ni kan förstå mitt svammel (skriver på telefonen) och jättetacksam för alla råd!

Kom gärna med frågor om ni undrar något!

/Johan

• Svar på tråden Behöver råd (snart singelpappa)
  • AnnaSthlm

Släpp absolut inte iväg dottern. Flyttar de till UK har du ingen chans att få henne till Sverige om mamman vägrar. Dottern har anknytning till Sverige och så länge ni har gemensam vårdnad finns det ingen möjlighet för mamman att föra henne ur landet utan ditt godkännande. Mamman får välja mellan att fortsätta att bo i Sverige och ha dottern hos sig varannan vecka, eller flytta till UK själv.

• Josse78
    AnnaSthlm skrev 2017-10-12 21:10:50 följande:

Släpp absolut inte iväg dottern. Flyttar de till UK har du ingen chans att få henne till Sverige om mamman vägrar. Dottern har anknytning till Sverige och så länge ni har gemensam vårdnad finns det ingen möjlighet för mamman att föra henne ur landet utan ditt godkännande. Mamman får välja mellan att fortsätta att bo i Sverige och ha dottern hos sig varannan vecka, eller flytta till UK själv.

Vi är inte ovänner på nåt sätt. Hon vill inte ta min dotter från mig och jag vill självklart inte ta henne från min fru. Men att som ett exempel frun flyttar hem till UK till sina föräldrar, inget jobb inget dagis bla. jag flyger över med dottern sen hem igen. Dottern är i UK 1 månad sen tillbaka till Sverige, går på dagis 1 månad sen tillbaka till UK, osv osv. Jag känner bara att det är ingen bra miljö alls för vår dotter.
  • Anonym (Sandra)

Stackars barnet att få leva utan sin mamma om hon ska flytta hem.Hoppas hon vill stanna med sin dotter.

• NELJ

Jag tycker att du ska stå på sig. Dottern lär knappast må bra av att hatta mellan Sverige och England och att vara utan ena föräldern i en månad i taget låter heltokigt. Man rekommenderar ju kortare byten än veckor för så små barn för att inte skada anknytningen. (Jag och barnens pappa körde 2-2-3 första tiden vi var skilda och vår minste var två...).

Rent krasst känner jag att barnets mamma tog en stor risk som blev gravid i ett annat land och nu får hon ta konsekvenserna av det. Antingen genom att stanna i Sverige (vilket vore det ansvarsfulla att göra) eller släppa dottern.

• cosinus

Ska ni bo i olika länder kommer det ju tyvärr bli så att barnet bara träffar sin ena förälder på lov när det kommer upp i skolåldern.

Ett så litet barn som ni har nu är det i mitt tycke en riktigt dålig idé att flytta mellan på månadsbasis och när barnet är större kommer snart skolan i vägen.

Det bästa vore ju om mamman kunde tänka sig att bo kvar i Sverige tills barnet är större. Tills det förstår att räkna ner tills de ska ses igen och varför mamma är borta. Men väljer hon att flytta kommer hon automatiskt att få mindre tid med barnet under dess uppväxt. Såvida hon inte får med sig barnet, då drar du den nitlotten.

• Anonymmmmm1
    Josse78 skrev 2017-10-12 21:04:14 följande:

Hej!

Det är så att min fru och jag ska skiljas, ingen lust att gå in på några direkta detaljer mer än att jag vill hellre att vi försöker jobba på vårt äktenskap men hon är inte intresserad av det. Vi har båda skuld i att det gått så här långt dock ena parten mer än den andra(nä för en gång skull är det inte mannen)

Till problemet hör att vi har en 2 årig dotter tillsammans, och att hon är från England och inga vänner här i Sverige. Så hennes plan är väl att flytta hem till sina föräldrar.

Jag har skitsvårt att komma fram till vad som är bäst för vår dotter? Hon behöver ju sin mamma men även sin pappa! Hon har gått på dagis här sen hon var 1 år, hon älskar sin farfar som hon träffar varje vecka.

Min frus föräldrar har hon inte träffat så ofta alls, samt att vi pratar i princip bara svenska med vår dotter. Eller ja min fru försöker att komma ihåg och prata engelska med henne!

Jag tycker (med risk för att låta självisk) att hon ska stanna hos mig för att:

1. Hon går på dagis hon har kompisar där

2. Jag har ett fast mycket bra jobb (min fru har inget jobb eller inkomst i England får bo hos sina föräldrar)

3. Hon känner sig hemma här med mig vårt hem hennes farfar och mina släktingar

Ska man verkligen låta en 2 åring flyga mellan England och Sverige 1-2 ggr i månaden?

Jag förstår att hennes mamma kommer sakna henne jättemycket, men jag tycker och känner bara att hon skulle känna sig mest trygg och säker här hemma.

Jag hoppas ni kan förstå mitt svammel (skriver på telefonen) och jättetacksam för alla råd!

Kom gärna med frågor om ni undrar något!

/Johan

Hej ! Är i en liknande sits som din, Jag vet ej hur dålig er relation är eller så men utifrån min egen erfarenhet kan det gå från 0 till 100 väääldigt snabbt när det är barn inblandade. mitt tips är att INTE vara naiv och slåss för din dotter med allt du har. Om du väl låter henne återvända med henne till england öppnar du upp en långsam död för din och din dotters relation med största sannolikhet, du får träffa henne mindre och mindre och tillslut kommer mamman förmodligen övertala henne att hon behöver inte åka till dig för det är jobbigt osv osv... mitt råd mer konkret är att börja spela in allting som har med dotterns situation att göra som ni diskuterar ( berätta ej att du gör det ) det är lagligt sålänge du också pratar på samtalet och jag förstår om du tycker det är ett löjligt råd men du kommer att ångra att du inte gjort absolut allting om det inte går din väg. lycka till.
  • Anonymmmmm1
    Josse78 skrev 2017-10-12 21:36:25 följande:
    Vi är inte ovänner på nåt sätt. Hon vill inte ta min dotter från mig och jag vill självklart inte ta henne från min fru. Men att som ett exempel frun flyttar hem till UK till sina föräldrar, inget jobb inget dagis bla. jag flyger över med dottern sen hem igen. Dottern är i UK 1 månad sen tillbaka till Sverige, går på dagis 1 månad sen tillbaka till UK, osv osv. Jag känner bara att det är ingen bra miljö alls för vår dotter.
    Ni är inte ovänner nu men när du säger till henne att hon inte får ta med sig dottern hem kan du vara säker på att hon kommer göra ALLT för att förstöra ditt liv och ta med sig dottern hem. Förbered dig på krig.
  • Josse78
    NELJ skrev 2017-10-12 21:53:06 följande:

Jag tycker att du ska stå på sig. Dottern lär knappast må bra av att hatta mellan Sverige och England och att vara utan ena föräldern i en månad i taget låter heltokigt. Man rekommenderar ju kortare byten än veckor för så små barn för att inte skada anknytningen. (Jag och barnens pappa körde 2-2-3 första tiden vi var skilda och vår minste var två...).

Rent krasst känner jag att barnets mamma tog en stor risk som blev gravid i ett annat land och nu får hon ta konsekvenserna av det. Antingen genom att stanna i Sverige (vilket vore det ansvarsfulla att göra) eller släppa dottern.

Absolut är kortare byten det bästa, men jag har inte råd att flyga till UK varannan vecka även om Ryanair är billigt, än mindre min fru utan jobb i UK.Vi har varit gifta i 6 år. Jag håller med det allra bästa vore att hon stannar i Sverige! Som du säger 1 månad mellan besöken är långt. Jag tycker det är skitsvårt, jag älskar fortfarande min fru och vill jobba på vårt förhållande till största del för vår dotters skull, men hon är inte intresserad alls av det. Jag menar inte att vara tillsammans endast för barnets skull är en bra ide, brukar snarare bli sämre..
  • Anonym (Yes)
    Anonymmmmm1 skrev 2017-10-12 22:01:15 följande:

Ni är inte ovänner nu men när du säger till henne att hon inte får ta med sig dottern hem kan du vara säker på att hon kommer göra ALLT för att förstöra ditt liv och ta med sig dottern hem. Förbered dig på krig.

Kan bara instämma.

Behöver inte bli så, men av egen erfarenhet så...ja. Eftersom hon vill flytta till UK ligger det i farans riktning att hon inte tänker på barnet om man säger så. Och då kan hon lätt börja använda barnet som redskap

En tror en känner sin partner, men ibland kan en inte ha mer fel.

Har barnet ett pass?
  • Anonym (Nej nej nej nej nej!)

Om du låter henne ta med dottern till UK så har du inga rättigheter alls kvar, för där är det praxis att barnen stannar hos mamman om hon inte är direkt olämplig som förälder.
    Så länge barnet är kvar i Sverige så har hon chansen kvar att få växa upp med båda sina föräldrar, men det enda sättet det kommer att hända på är om mamman också stannar i Sverige.
    Svensk lag gör att ni föräldrar inte kan flytta barnet utan varandras godkännande, inte välja skola, ingenting. Brittisk lag ger mamman total kontroll över barnet, och eftersom du inte bor där har du absolut ingenting att säga till om. Vi vet inte heller vad som händer efter Brexit, tänk om det blir svårare för svenskar att komma dit?

Säg åt henne att hon får ta konsekvenserna av att ha valt att skaffa barn i ett annat land, barnet stannar här (och helst mamman med)!

• Ess

Jag håller med övriga som skriver i tråden. Du har två val.
    1. Låta dottern flytta med mamman, och då har du blivit av med henne för gott.
    2. Stå på dig att hon stannar i Sverige där hon är rotad, och då får mamman stanna kvar på platsen där hon valt att skaffa barn, eller blir det hon som får ta beslutet att ge upp dottern och flytta tillbaks.

• Josse78

Tack för alla svar! Ni har väl egentligen bekräftat hur mina tankar och funderingar har gått. Men samtidigt vill jag ju inte "beröva" min dotter hennes mamma. Men som ni säger och jag tycker väl egentligen samma är att min dotter kommer må bäst av att bo kvar i Sverige och hos mig. För tanken på att hon ska säg gå på dagis här 1 månad, sen dagis 1 månad i UK tillbaka till Sverige sen rinse and repeat, det kan aldrig bli bra för henne. Det bästa så klart vore att min fru kunde bo kvar här i sverige, men eftersom en av anledningarna är att hon saknar sin familj (mor&far) så mycket vet jag inte hur det skulle funka.

Det är inte ingen som sagt att det skulle vara enkelt!

Svar på tråden Behöver råd (snart singelpappa)