• jessica g

Skydda SGI med lägstanivå eller ej?

Hej, jag har börjat jobba 80% från och med 1 september i år. Jobbar deltid utan föräldrapenning.

Nu funderar jag på om jag ska nyttja mina lägstanivå dagar för att fylla ut resterande 20% för att skydda SGI (så den baseras på 100% och inte 80% som den gör idag). Det blir en lägstanivå per vecka, 4 st/mån. Har inga med sjukpenningnivå kvar.

Jag är dock lite tveksam. Frågan är om jag ska nyttja mina lägstanivå, har 45 sådana dagar och då räcker de i ca 1 år ( om jag vill fylla ut mina resterande 20%). Eller ska jag istället spara dessa dagar och nyttja vid ex studiedagar eller ledighet, har ju ändå dessa dagar tills dess att vår son är 8 år väl? Kanske inte gör så mkt att min SGI baseras på 80% eller?

Mvh

Jessica

• Svar på tråden Skydda SGI med lägstanivå eller ej?
  • Seven Costanza

Arbetade du heltid under perioden direkt innan du gick ned i tid? Annars (om du t ex var föräldraledig) är troligen din SGI redan sänkt till 80% nu. Du kan alltså inte börja skydda den nu genom att ta ut en lägstanivådag utan då måste du börja jobba heltid igen ett tag (fråga FK om hur länge, kanske sex månader) och sedan gå ned till 80% och då ta ut en lägstanivådag för att skydda din heltids-SGI. Men ring FK och diskutera.

• jessica g

Jag arbetade heltid innan jag gick ned till 80% i början av september. Så jag kan säkert gå in och ansöka om föräldrapenning resterande 20% då med lägstanivå dagar.

Frågan är bara om jag ska nyttja dessa dagar eller om jag ska spara på dem och istället använda vid ex studiedagar längre fram? Annars kommer mina lägstanivå vara slut på typ ett år, om jag fyller ut mina 80% men en lägstanivå per vecka. Tänker att de kanske är bra att ha men samtidigt kanske det är dumt att min SGI sänks

• Seven Costanza
    jessica g skrev 2017-10-13 20:58:55 följande:

Jag arbetade heltid innan jag gick ned till 80% i början av september. Så jag kan säkert gå in och ansöka om föräldrapenning resterande 20% då med lägstanivå dagar.

Frågan är bara om jag ska nyttja dessa dagar eller om jag ska spara på dem och istället använda vid ex studiedagar längre fram? Annars kommer mina lägstanivå vara slut på typ ett år, om jag fyller ut mina 80% men en lägstanivå per vecka. Tänker att de kanske är bra att ha men samtidigt kanske det är dumt att min SGI sänks

Om du jobbat heltid perioden före så har du tre månaders ?efterskydd? där du kan jobba deltid eller vara helt ledig utan att ta ut FP utan att SGI:n sänks (dubbelkolla dock med FK). Dvs du borde kunna jobba deltid september, oktober, november utan att fylla upp med FP och sedan bestämma dig hur du vill göra. Jag känner mig också lite kluven i samma fråga men man får väl försöka bedöma hur mkt man kommer behöva vabba, hur sannolikt det är att man blir sjuk mer än 14 dagar osv. Men du kan också söka deltidsstudier senast nu på måndag och skydda din SGI den vägen utan att ta ut FP, så behöver du bara ta ut FP tills vårterminen börjar.
  • Anotherone

De perioder jag har jobbat deltid valde jag att inte skydda sgi"n.

Främst för att jag hellre ville använda dem till att förlänga ledigheten vid loven.

Men jag räknade också kallt med att inte bli långtidssjuk (vilket jag inte blivit) samt att jag har en man som tagit 99% av all vab.

Men det måste man ju avgöra själv hur viktig ens sgi är och hur det slår vid tex långvarig sjukdom.

• Mandelkanel

Jag är i samma sits. Jobbar 80% och skyddar inte sgi:n mer nu. Jag vill använda föräldradagarna till mer ledighet vid jul, somrar, studiedagar osv. Der är mer värt för mig men är ju en ekonomisk fråga. Har man två inkomster och en buffert så inte allt står och faller med att man får in en viss samma varje månad så klarar man sig även om man måste vabba eller är sjuk. Föräldradagarna tar slut till sist och då är man ändå i denna sits om man inte vill jobba heltid. Så småningom går man antagligen upp i tid och höjer sin sgi igen.

Svar på tråden Skydda SGI med lägstanivå eller ej?