• Anonym (Stackars barn!)

Drick inte alkohol, om det finns små/ stora barn i närheten!

Just nu undrar jag bara hur många små/ stora barn, som i detta nu, får se sina föräldrar lite fulla, eller kanske mycket fulla?

Jag bara relaterar till min egen barndom. Det var en lång väntan på "fredagsmyset", till chipsen kom upp i den lilla skålen, och godispåsarna blev utdelade. Sen var det film! Alltså: Vi barn blev satt fram för en LÅÅÅÅÅÅng film, med godis, chips och läsk. Det var fredagsmys?

Nej, Mamma och pappa drack sig fulla, och lämnade os där med vårt "fredagsmys".

Så, fick det vara genom hela barndomen. Fredagsmys är inte från hjärtat, det är en ursäkt för att man födde barn, som man inte orkar att ta hand om? Barnbidraget går inte till barnen, inte till mig. Inte till os, som var barn..

Det går till alkohol, cigaretter, och en oförlåtlig egoism. Så känner jag det. Att jag är et offer av just det! Men jag måste ju gå vidare eller hur?

Min slutsats är: Jag vill inte föda några barn, som skall få uppleva samma sak. Så mina alkoholälskande föräldrar, kan säga hej till vinet, och hejdå till barnbarn...Ledsen, men så känns det just nu.

• Svar på tråden Drick inte alkohol, om det finns små/ stora barn i närheten!
  • Anonym (jill)

Jag har alkoholproblem, har två barn, min man dricker också för mycket men han ser inte problemet lika mycket som jag gör. För mig är det så viktigt att läsa din historia, så där vill inte jag vara. Fiskögonen, jag vet vad du menar, min man får de där när han druckit för mycket. När vi träffades drack vi mycket tillsammans. Det är ju inte ens kul även fast man inte har barn. Vi har ändrat mycket på hur vi dricker men det är något vi måste tänka på att hålla våra gränser. Om man blir lite glad och avslappnad, visst, men om man blir irriterad, trött och får mindre tålamod, inte okej.

Snälla berätta mer?! Mina föräldrar drack aldrig men hade en kompis vars pappa söp men jag var så liten då att jag inte förstod.

• Anonym (Lova)
    Anonym (Stackars barn!) skrev 2017-10-13 21:57:50 följande:

Just nu undrar jag bara hur många små/ stora barn, som i detta nu, får se sina föräldrar lite fulla, eller kanske mycket fulla?

Jag bara relaterar till min egen barndom. Det var en lång väntan på "fredagsmyset", till chipsen kom upp i den lilla skålen, och godispåsarna blev utdelade. Sen var det film! Alltså: Vi barn blev satt fram för en LÅÅÅÅÅÅng film, med godis, chips och läsk. Det var fredagsmys?

Så, fick det vara genom hela barndomen. Fredagsmys är inte från hjärtat, det är en ursäkt för att man födde barn, som man inte orkar att ta hand om? Barnbidraget går inte till barnen, inte till mig. Inte till os, som var barn..

Det går till alkohol, cigaretter, och en oförlåtlig egoism. Så känner jag det. Att jag är et offer av just det! Men jag måste ju gå vidare eller hur?

Min slutsats är: Jag vill inte föda några barn, som skall få uppleva samma sak. Så mina alkoholälskande föräldrar, kan säga hej till vinet, och hejdå till barnbarn...Ledsen, men så känns det just nu.

Du verkar inte ha kommit så långt i din bearbetning kring din uppväxt. Känner att du fortfarande är väldigt sårad, arg och berörd över allt du har varit med om och du befinner dig definitivt i den fas där du är bitter och samtidigt skuldbelägger dina föräldrar för allt.

Hoppas du förstår hur smart och senare givande det skulle va för dig om du började bearbeta din barndom. Så att du kan komma till den punkten dör du kan separera dina föräldrars handlingar till den vuxna människa du är idag, som förtjänar att leva.

Förtjänar att ta ansvar för sig själv och forms sitt liv precis så som du vill!

Livet, världen ser ut som det gör med mörker och ljus. Men vi har inget val än att leva i denna värld om vi inte beslutar oss för att ta våra liv.

Så hur det än ser ut så måste man försöka ta sin plats, leva Sitt liv fullt ut osv osv
  • Anonym (Lova)

Du förtjänar verkligen att må bra ts. Va snäll mot barnet i dig som inte ännu fått upprättelse, ge den plats och tid att läka och bli tröstad. Och ta hand om dig!

Blir berörd av att skriva till dig eftersom jag själv gjort min resa och det tog Många år innan jag kunde vara så pass trygg i mig själv som människa idag. Men tyvärr, vi maskrosbarn blir nog aldrig riktigt hela men vi har en styrka och visdom som få och vi Kan leva lyckligt och trygga.

Våga bara kämpa för det!!!

<3

• Anonym (Hm)
    Anonym (Johanna) skrev 2017-10-14 00:01:24 följande:
    Vad vill du med tråden, TS?
    Din uppmaning att inte dricka alkohol i närheten av barn baseras på din upplevelse av alkoholiserade föräldrar.
    Beklagar detta, men de flesta kan dricka med måtta, även i närheten av barn..
    Håller med
  • Anonym (sorg)

Jag beklagar att din uppväxt var sån på grund av alkohol och att dina föräldrar inte fungerade som föräldrar.

Dock är alkoholintag inte alltid samma sak som fylla eller bristande föräldraskap. Jag är uppvuxen med föräldrar som gärna tog ett glas vin, öl eller en drink. Men jag har aldrig någonsin sett dem fulla eller ens lite lätt berusade. De har aldrig betett sig illa på grund av alkohol eller gjort slut på pengarna för att köpa alkohol. De har haft en normal och okomplicerad relation till alkohol.

Jag är vuxen nu och mamma och dricker på ungefär samma sätt. Våra barn vet att vi dricker vin och annat ibland men de verkar inte bry sig alls eftersom det aldrig påverkar dem mer än att vi dricker en god dryck som de inte får smaka. Jag tror inte att de märker på vårt beteende om vi druckit vin eller inte.

Om du väljer att ändå bli förälder så kan du ge dina barn en helt annan uppväxt än den du själv fått. Vad dina föräldrar gör eller inte gör behöver du inte ta hänsyn till. Du kan bryta med dem, eller minimera kontakten med dig och ditt eventuella barn.
  • John22

"Kör inte bil, när jag var liten blev jag påkörd av en bil"

"Ta inte med barnen på vattenland, min lillebror blev antastad på ett vattenland"

"Fira inte jul, när jag var liten var jag den enda juden i klassen"

"Ät inte morötter, min kusin satte en morot i halsen en gång"

Jag såg mina föräldrar dricka vin/öl/whatever när jag var liten och for aldrig illa av det, precis som min son inte far illa av att se mig dricka en öl eller två. Trist att du haft dåliga erfarenheter av detta, men det rör sig inte om en universell sanning att barn far illa av att se andra dricka alkohol.

• klyban

Det är bra ett problem, det finns massor som ser på det precis tvärtom.
    Där alkohol inte orsakar de problem du säger.

Och sen ska dina föräldrar säga hejdå till barnbarn, bara för dom dricker alkohol.
    Och jag som inbilla mig att man skaffade barn för man SJÄLV vill ha dom, men ack vad man bedrog sig.

hur många meter var det?
  • Aniiee
    Anonym (jill) skrev 2017-10-19 09:32:54 följande:

Snälla berätta mer?! Mina föräldrar drack aldrig men hade en kompis vars pappa söp men jag var så liten då att jag inte förstod.

Jag kan berätta om min barndoms två alkohol-världar. Lite kort i alla fall.... Jag har nämligen växt upp med en förälder som inte kunde hantera alkohol alls om en som kunde ahantera alkohol utan problem.

Min mamma och min mormor hade ett väldigt avslappnat förhållande till alkohol, på det sättet att de inte gjorde en grej av att någon tog en drink på ålandsbåten (familjetradition att åka ålandsbåt varje sommar....), drack en öl eller ett glas whiskey på fredagkvällen eller tog en nubbe till både påsk- midsommar- och julsillen. Även på större fester (som alla agusti-brakkalas) visste min mamma att dricka vad hon klarade av. EN gång har jag sett/uppfattat henne onykter. Onykter, alltså, lite mer än salongsberusad, men absolut inte full, men trots det tog det mig ganska hårt. Det bara kändes fel, det var inte trygga mamma som doftade whiskey, det var något annat, som kanske inte är så superenkelt att förklara. en del var säkert att hon kom hem onykter och jag hade inte varit med under processen, men hon hade säkert varit lika onykter vid andra tillfällen, på fester där jag varit med.

Pappa å andra sidan, han var enkel att förklara. han var nämligen stupfull i princip 24/7 sen jag var 10-11. Han var väldigt "duktig" på att dricka innan också, men det var från och med då det var riktigt illa. han kunde vara nykter i några timmar om mammas jobb krävde det (representation osv), men sen lockade alkoholen igen. Han kunde inte ta hand om sig själv pga alkoholen. När min mamma blev sjuk igen så tog jag på mig själv att städa upp efter pappa, för att skydda mina syskon från spektaklet. Det var ett evighetsgöra att torka spyor och gömma och hälla ut flaskor, dra in honom i dushen eller ett rum där han fick sova ruset av sig (tacka gudarna för alla våra små rum....), hålla hans händer borta från vissa av mina kroppsdelar (nej, min pappa var inte pedofil, han var full....) och hitta på ursäkter och förklaringar för diverse saker som berodde på att pappa inte kunde hantera alkohol. Ja, på sätt och vis skyddade jag säkert pappa, men framför allt skyddade jag mina syskon, vilket också har gjort att de i viss mån inte förstår varför jag hatar våran (nu sedan länge bortgångne) pappa. Eller, hatar är ett starkt ord. Inte bryr mig om att minnas är väl mer rätt....

Två olika alkoholvanor under samma tak.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Katten)
    Anonym (Man) skrev 2017-10-13 23:41:24 följande:

Mina föräldrar dricker nog minst dubbelt så mycket som jag gör, även om jag bara minns att de var fulla eller bakfulla en handfull gånger i barndomen, men det fanns alltid lite öl eller vin där.

Jag och frun har alltid resonerat som att nån av oss måste alltid vara i skick nog att ta sig till akuten med bilen om något skulle hända (framför allt för barnens skull) så vi dricker aldrig samtidigt, och vi dricker väldigt sällan mer än motsvarande en stor starköl. Jag blir sällan full, klart mindre än 1 gång per år. Minns inte när frun blev full sist,.det var nog mer än 10år sedan.

Fredagsmys för oss med barnen är just att vara med barnen, chips eller popcorn och att de väljer ut en film so passar dem. Vi sitter med och pratar med varandra. Sen när barnen somnat kanske man öppnar en öl och har lite mer vuxet fredagsmys med frun. Men i stort håller jag med dig, alkohol är en drog, och mina barn ser oss extremt sällan dricka alkohol. Skulle man "uppfunnit" alkohol idag skulle den nog varit förbjuden.

Oj min man reser mycket och jag har inte körkort ska jag inte har barn då eller ska vi bo på sjukhuset när han är borta
  • Anonym (Man)
    Anonym (Katten) skrev 2017-10-19 18:22:55 följande:

Oj min man reser mycket och jag har inte körkort ska jag inte har barn då eller ska vi bo på sjukhuset när han är borta

Riktigt tramsig.

Om du hade suttit i min sits, med långt till sjukhus och barn som emellanåt akut behöver åka in till sjukhuset (av medicinska skäl som jag inte tänker redogöra för) så hade du nog tänkt annorlunda.

Men med tanke på att du inte har körkort så antar jag att du bor i en stad, rätt nära sjukhuset. Det ser inte ut så i hela Sverige. Alla bor inte som du.
  • Anonym (Katten)
    Anonym (Man) skrev 2017-10-19 18:40:08 följande:
    Riktigt tramsig.

Om du hade suttit i min sits, med långt till sjukhus och barn som emellanåt akut behöver åka in till sjukhuset (av medicinska skäl som jag inte tänker redogöra för) så hade du nog tänkt annorlunda.

Men med tanke på att du inte har körkort så antar jag att du bor i en stad, rätt nära sjukhuset. Det ser inte ut så i hela Sverige. Alla bor inte som du.
    Möjligt men jag är så trött på "bilochsjukabarn argumentet"
  • Anonym (Jul)

Jag tror att det här är ett väldigt känslig ämne för vissa. Och känner man sig träffad så kommer dem här löjliga komentarerna. Men det är för att man skäms och vill inte erkänna. Ja det kan va jätte jobbigt att veta att på julafton kommer mamma och pappa vara dygn råka igen. Även fast vi har små barn. Alkohol problem är något man måste få hjälp med. Men nr 1 man måste vilja själv ha hjälp.

• Anonym (gul o ful, gullefull)
    Anonym (Katten) skrev 2017-10-19 21:02:45 följande:
    Möjligt men jag är så trött på "bilochsjukabarn argumentet"
    Håller med.
    Ungefär som att man måste ha körkort och bil annars ska man inte få ha ungar.

Jisses så mycket job soc skulle ha att åka runt och kidnappa ungar från föräldrar utan körkort/bil!

Äsch, skål tamigfan! Skål
  • Anonym (Katten)
    Anonym (Jul) skrev 2017-10-20 05:24:00 följande:

Jag tror att det här är ett väldigt känslig ämne för vissa. Och känner man sig träffad så kommer dem här löjliga komentarerna. Men det är för att man skäms och vill inte erkänna. Ja det kan va jätte jobbigt att veta att på julafton kommer mamma och pappa vara dygn råka igen. Även fast vi har små barn. Alkohol problem är något man måste få hjälp med. Men nr 1 man måste vilja själv ha hjälp.

Syftar du bl.a. på min löjliga kommentar?
  • Frontline
    Anonym (Man) skrev 2017-10-14 00:50:27 följande:
    Och vi vet hur stor skillnad några minuter gör när man blöder som en stucken gris eller inte kan andas ordentligt.

Jag drack också lite ikväll, jag uppskattar alkohol helt klart.
    Hur ofta blöder barnen som en stucken gris?
    Har 3 barn varav äldsta är 10 år och om jag skulle ha samlat allt blod som dom har blödigt under dessa år så tror jag att det skulle rymma i en matsked.
    Olyckor händer det vet jag med men varför sluta leva för?

Har förövrigt flera kompisar med barn framförallt ett par av våra kompisar dom har 6 barn men ingen av föräldrarna har körkort hur tror du dom gör om det skulle hända barnen nåt?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • klyban
    Anonym (Man) skrev 2017-10-19 18:40:08 följande:
    Riktigt tramsig.

Menar du att du har ett barn som är sjukhuskrävande?
    hur många meter var det?
Svar på tråden Drick inte alkohol, om det finns små/ stora barn i närheten!