• Anonym (S)

    konstiga regler till tonåring?

    Jag vill veta om andra tycker det är konstigt att ha regler till en tonåring, inte vissa självklara menar jag såklart men jag tycker iallafall vissa jag fått är väldigt konstiga. Plus att det är väldigt många, känns mer som typ ett behandlingshem och jag är inte stökig och tror inte dom gjorde dom till just mig för det står (regler tonåring) Jag skriver inte alla för det är väldigt många men dom jag tycker är konstiga (finns tusen andra men som är självklara, iaf för mig som att tex inte röka etc)

    *Fråga om du ska gå ut.

    *Vara hemma innan kl 22:00 på vardagen och

    23:00 på helger.

    *Fråga om du vill ta något att äta utöver frukost, lunch och middag.

    *Följa med på aktiviteter

    *Vara med och laga mat 2 dagar i veckan och ansvara för maten 1 dag i veckan.

    Det är många fler men om jag väljer ut är det nog dom konstigaste eller tycker ni som har tonåringar att dom är normala? (Jag är 14 år) Jag har aldrig varit med om att få en lista på typ minst 30 regler förut.

  • Svar på tråden konstiga regler till tonåring?
  • Egon den stora
    Anonym (S) skrev 2017-10-21 00:05:50 följande:

    Nej dom antog att jag ljög när jag sov borta när jag missa bussen. om man går till skolan finns det ingen anledning att inte kunna sova borta även när det är skola. sova borta betyder inte att man är uppe hela natten och festar och dricker alkohol etc om det är vad ni tror. varför tror ni att dom bryr sig pga alla regler, regler betyder att den som gör dom vill kontrollera någon och vi lär ändå inte känna varandra på natten.


    Dom vill lära dig att leva ett normalt liv med rutiner. Inga konstiga krav alls.
  • EmberEyes

    TS, jag hoppas för din egen skull att du kan förstå att de regler (eller avsaknad av regler) du vuxit upp med och är van vid inte är vare sig vanliga eller normala i svenska samhället idag. Vad de flesta av oss i tråden försöker säga är att du har hamnat i ett familjehem där de ger dig mer eller mindre samma regler som vilken svensson-familj som helst hade givit sitt barn, bortsett från att fråga om man kan ta en frukt eller en macka, och de flesta hade inte tillåtit sitt barn vara ute såpass sent som du får om vardagarna.

    Jag förstår att det är väldigt frustrerande för dig som är van vid att få göra lite som du vill, lite hur du vill, men det betyder inte att det du är van vid har varit vare sig rätt för ett barn, eller bra för ett barn. Du är 14 år gammal! Din omgivning har en skyldighet att ge dig den omsorg och trygghet och skydd du behöver, även om det inte är vad du vill ha.

  • Anonym (Jenny)

    Barn som får vara ute på kvällen, natten etc råkar givetvis i mycket större utsträckning ut för problem... Om föräldrar har regler (och är konsekventa med dem) så att det undviks istället för att låta barnet, tonåringen, gör som denna vill är det ett sätt att visa att man bryr sig på.

  • neverpreggo
    Anonym (S) skrev 2017-10-21 01:05:36 följande:

    vadå för tonåringar som bor i familjehem? Jag känner till många som dricker alkohol och är ute på natten osv som inte bor i familjehem och jag flytta till familjehem när jag var 10 år, inte pga att jag var ute på natten...


    Rörig bakgrund ger ofta rörigt liv. Struliga tonåringar finns det även i hem med mer regler eller mindre regler för den delen. Du har fått många svar om att dina regler inte är orimliga och du slår ifrån dig allt fastän vi vill dig väl. En så pass ung tonåring ska inte vara ute sent, du ska få bra förutsättningar för skolan etc. Det är så jäkla lätt att spåra ur och snabbt går det.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (S) skrev 2017-10-21 01:39:36 följande:

    Nej när jag missa bussen gick jag tillbaka till dom jag var med innan men vi gick in innan 24. ibland kommer inte ens bussen när den borde och det konstiga är att jag bara missat den 1 gång.


    Ringde du familjen när du missade bussen?
  • TigerLilySwe

    Mina barn har aldrig fått sova borta mitt i veckan undantagsvis från något särskilt tillfälle kopplat till en aktivitet eller om de haft en stadigvarande flickvän i övre tonåren. Då kan jag medge övernattning här eller hos flickvän nån gång i veckan. Liksaså får barnen inte sova borta hos kompisar hela helger, varje helg, en natt är ok. Ja, TS, så är livet.

  • Jemp

    Ditt familjehem har ansvar för dig. Det innebär dels att de ska se till att du inte råkar illa ut, dels att du inte kommer hem full etc, dels har de ansvar för att du inte hittar på skit (skadegörelse etc) när du är ute.

    Även om de säkert vet mer om din bakgrund än vi i tråden gör, så känner ni inte varandra och de vet inte ifall de kan lita på dig än. Att inte komma hem är inte ett sätt att få mer tillit och få dem att släppa på reglerna.

    Det är också ditt hem, där du bör sova som standard.

  • Anonym (Från andra sidan)

    Att vara familjehem åt en tonåring är inte så lätt precis som det inte är lätt att vara tonåring. Att vara familjehem är att ha ett uppdrag och en uppdragsgivare och ställas till svars när du inte sköter det bra.

    För att sköta uppdraget bra ska tonåringen som är placerad hos dig känna sig som en i familjen, ha rutiner, få stimulans, må så bra som det är möjligt fysiskt och psykiskt och sköta skolan.

    Detta krockar naturligtvis med en tonåring som helst vill spendera så lite tid som möjligt med familjen. Vilket inte heller är konstigt.

    Knepig ekvation helt enkelt.

  • Anonym (L)

    Hej ts.
    Jag har 4 barn, alla vuxna nu.
    Och jag tänker att dina regler är inte så konstiga. 
    Tiderna du har fått låter helt rimliga och var ungefär såna som mina barn hade när dom var 14. 
    Mina barn har aldrig behövt be om lov för att få ta något att äta, däremot så har dom vetat att snacks, godis eller annat som är köpt för att ha senare är förbjudet, till vardags. 
    Följa med på aktiviteter har varit lite varierande, om dom har visat mig att dom kan klara av att vara ensamma på ett bra sätt så har dom kunnat slippa om dom velat, men i regel har vi haft så kul att dom velat följa med, har dom velat har dom också alltid kunnat ta med en vän då. 
    Att behöva delta i matlagningen 3 dagar i veckan kan jag tycka låter lite mycket.
    En dag har mina barn varit helt köksansvariga för middagen, det betyder allt från att planera den, inhandla dom varor som behövs, (för mina pengar), laga maten, duka, och städa upp och diska efteråt.
    Plus att dom självklart ska hålla rent på sina rum så har dom haft ett ytterligare ansvarsområde i hemmet som är deras att sköta som dom vill, sålänge det sköts. 

    Frihet får man när man har visat att man är pålitlig och klarar av ansvaret som alltid följer med frihet. 
    Visa dina vuxna det först, sen kan du be om eftergifter.
    Inte tvärtom. 

  • Jemp
    Anonym (Från andra sidan) skrev 2017-10-24 10:45:43 följande:

    Att vara familjehem åt en tonåring är inte så lätt precis som det inte är lätt att vara tonåring. Att vara familjehem är att ha ett uppdrag och en uppdragsgivare och ställas till svars när du inte sköter det bra.

    För att sköta uppdraget bra ska tonåringen som är placerad hos dig känna sig som en i familjen, ha rutiner, få stimulans, må så bra som det är möjligt fysiskt och psykiskt och sköta skolan.

    Detta krockar naturligtvis med en tonåring som helst vill spendera så lite tid som möjligt med familjen. Vilket inte heller är konstigt.

    Knepig ekvation helt enkelt.


    Viktig poäng.

    Nästan lika vanligt som det är att ha liknande regler, är det nog att vara missnöjd med dem.
  • Plupp73

    För mina barn som är tjejer på 15, 13 och 8 låter det som fullt normala regler som man har i en familj. Möjligen hade 8-åringen inte behövt ha matdelen, och att hjälpa till med mat 3ggr/v är lite mycket.

  • Anonym (Njaae)

    Tja jag tycker det är för sent annars inget konstigt. Det skulle vara att behöva fråga för att ta något att äta.

Svar på tråden konstiga regler till tonåring?