• LillaMO

Utredning Asbergers, vad säger du till ditt barn innan mötet.

Vi ska iväg på ett första möte med barnläkare om några dagar för att utreda om min som som är 7 år möjligtvis har Asbergers eller annan diagnos.

Jag är helt kluven i vad jag ska säga till honom att vi ska göra. Rutin läkar tid!? Är det någon här som har nån bra idé om hur jag kan lägga fram vad det är vi ska göra.

Tacksam för förslag!

• Svar på tråden Utredning Asbergers, vad säger du till ditt barn innan mötet.
  • Anonym (Ud)
    LillaMO skrev 2017-10-25 18:20:53 följande:

Vi ska iväg på ett första möte med barnläkare om några dagar för att utreda om min som som är 7 år möjligtvis har Asbergers eller annan diagnos.

Jag är helt kluven i vad jag ska säga till honom att vi ska göra. Rutin läkar tid!? Är det någon här som har nån bra idé om hur jag kan lägga fram vad det är vi ska göra.

Tacksam för förslag!

Asperger finns inte som diagnos att ge längre. Det kallas autistiskt spektrum. Jag skulle säga att det var rutinkoll.

Se dokumentären "diagnos" innan. Finns på SVT Play.
  • Glinda från Oz

Det stavas Asperger.

Jag skulle säga att läkaren ska hjälpa honom med de problemen han har, men först måste de göra en utredning för att se vilken hjälp han behöver. Då han väl har fått diagnosen/diagnoserna kan du säga deras namn och låna böcker på hans nivå om det som ni kan läsa tillsammans.

• Anonym (Ud)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-25 18:24:29 följande:

Det stavas Asperger.

Jag skulle säga att läkaren ska hjälpa honom med de problemen han har, men först måste de göra en utredning för att se vilken hjälp han behöver. Då han väl har fått diagnosen/diagnoserna kan du säga deras namn och låna böcker på hans nivå om det som ni kan läsa tillsammans.

Mycket bra råd!
  • Glinda från Oz
    Anonym (Ud) skrev 2017-10-25 18:24:14 följande:

Asperger finns inte som diagnos att ge längre. Det kallas autistiskt spektrum. Jag skulle säga att det var rutinkoll.

Se dokumentären "diagnos" innan. Finns på SVT Play.

Asperger finns visst som diagnos, det är i DSM (som används i USA) som Asperger har tagits bort, i ICD finns diagnosen fortfarande kvar.

Jag tycker inte man ska ljuga, det slår tillbaka senare.
  • Anonym (Ud)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-25 18:25:59 följande:

Asperger finns visst som diagnos, det är i DSM (som används i USA) som Asperger har tagits bort, i ICD finns diagnosen fortfarande kvar.

Jag tycker inte man ska ljuga, det slår tillbaka senare.

De som redan har Asperger behåller sin diagnos men du får inte asperger diagnosen längre, utan autismsoektrum.

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/09/Autismspektrumsyndrom-ersatter-Aspergers-syndrom-och-autism/
  • pyssel
    Anonym (Ud) skrev 2017-10-25 18:33:50 följande:

De som redan har Asperger behåller sin diagnos men du får inte asperger diagnosen längre, utan autismsoektrum.

www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/09/Autismspektrumsyndrom-ersatter-Aspergers-syndrom-och-autism/

I DSM-5 ja. Och troligtvis ICD-11 som kommer snart. Men eftersom ICD-10 används parallellt med DSM så sätts diagnosen fortfarande. (Och alla DSM-diagnoser kodas dessutom om enligt ICD för nationell statistik till WHO).
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ud)
    pyssel skrev 2017-10-25 18:42:44 följande:

I DSM-5 ja. Och troligtvis ICD-11 som kommer snart. Men eftersom ICD-10 används parallellt med DSM så sätts diagnosen fortfarande. (Och alla DSM-diagnoser kodas dessutom om enligt ICD för nationell statistik till WHO).

Får man fråga vad du fått den indonesiska från.

Jag är uppriktigt nyfiken då jag hört mängder av sakinsatta påstå något annat. Fast de kan naturligtvis ha fel.
  • Anonym (.)

Låt honom slippa utredning och en ev diagnos. Vill du att han ska dömas resten av livet samt känna att det är något fel på honom, för ett beslut du tar åt honom? Jag hoppas svaret är nej.

• pyssel
    Anonym (Ud) skrev 2017-10-25 18:48:01 följande:

Jag är uppriktigt nyfiken då jag hört mängder av sakinsatta påstå något annat. Fast de kan naturligtvis ha fel.

Genom att själv ha blivit rättad för många år sedan när förarbetet till DSM-5 diskuterades. Sedan "djupinsatte" jag mig i frågan. 2018 ska ICD-11 komma, om inget nytt sagts om det. Du n förväntas "följa efter" DSM-5:s ändring av autismdiagnoserna. Det är ju inte vara Asperger som försvunnit som diagnos inom området utan även PDD-NOS.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ud) skrev 2017-10-25 18:48:01 följande:

Läs "indonesiskan" själv också I respektive diagnosmanual. Svårare än så är det inte.
    Alla hästar hemma
  • AndreaBD

Säg att läkaren ska kolla lite om man kan hjälpa honom med vissa problem som han har. Försök att hitta något ganska harmlöst exempel på problem (och då menar jag förstås problem som han faktiskt har), så att han inte får intrycket att det är något allvarligt "fel". Kanske bör man inte heller säga "problem".

Om du ger något exempel på vilka svårigheter han har så kan jag kanske komma på ännu bättre råd. :)

• Anonym (Emma)

Säg att ni ska söka hjälp för att förstå hans svårigheter och hur ni tillsammans ska göra honom starkare på dessa områden.

Min dotter fick för övrigt diagnosen Asberger 2016.

• Geraldes
    Anonym (Ud) skrev 2017-10-25 18:25:13 följande:
    ????? ??????? ?????!

Helt enig med dig!
  • Anonym (A)

DSM hittar på massa diagnoser.

Svar på tråden Utredning Asbergers, vad säger du till ditt barn innan mötet.