• kuopl

Tystnadsplikt lärare

Min son går i klass 2.
    Dom hade en vikarie en dag som skulle jobba under dagen i deras klass.
    Det var den värsta dagen i en klass hon någonsin varit.
    Denna vikarie känner min fru så hon ringer henne och talar om hur dagen har varit och att vi kanske till och med borde tänka på att flytta vår son till en annan skola.
    Det har varit kränkanden, fula ord, slagsmål, ja ett fullständigt kaos hela dagen.
    Lärarna vet inte vad dom ska göra.
    Vår son är duktig i skolan men i denna miljö går det inte att lära sig något vettigt anser hon.
    Vi föräldrar vet inget om hur det går till i klassen, vi frågar vår son ibland och säger bara att det är bra.
    Vi är jätteglada att hon har hört av sig och vi mailade skolan om detta och ifrågasatte vad som egentligen händer.
    Fick ett spydigt svar tillbaka från rektorn och hon kallade in vikarien till möte och kallade henne en massa saker bla att hon var kriminell.

Min fråga är, har hon vikarien gjort fel som ringde oss och talade om detta eller vad gäller i tystnadsplikten?
    Tänkte fronta denna rektor nämligen.

Tobias Hansson
  • Svar på tråden Tystnadsplikt lärare
  • Anonym (Spec. Lärare)
    kuopl skrev 2017-10-30 14:28:58 följande:

Det var faktiskt så att dom hade ett möte efter sista lektionen och där sa dom rätt upp och ner att dom visste inte vad dom skulle göra. Dom kände en hopplöshet.

Vi vet allt nämligen som hände under denna dagen.

Men då gör ju faktiskt lärarna någonting! Dom hade ett möte! Och dom sätter in många extrapersonal. Som vikarie är det väldigt lätt att dyka upp, påstå att ingen vet vad dom ska göra och gnälla på lärare o rektor. Men vikarien vet ingenting egentligen. Kanske är det en extra besvärlig period? Lyckligtvis så får vikarien inte veta mer än absolut nödvändigt om eleverna. Ofta blir det struligt när någons hemförhållanden förändras. Då berättar man inte detta fö vikaren. Jag vet att vi fick kaos i klassen när en elev gick genom en rättegång som offer för sexuella övegrepp i hemmet samtidigt som en annans mamma låg för döden. Men det berättade vi inte för föräldrar och vikarier. Vi satt däremot på möten och var frustrerade. Bland kollegor så tror man att man kan få andas ut, dela sin frustration i ett slutet sällskap och sedan ta nya tag ( men sånt blir ju omöjligt för era lärare med en vikarie som er vän)Vi sa ofta att vi inte visste vad vi skulle höra, att läget var omöjligt osv. Vi visste ju innerst inne att det vara var att hålla ut och försöka ge eleverna extra stöd men vi kan aldrig påverka hemmiljön. Hemmiljön påverkar dock alltid eleverna.

Det är lätt för vikarien att ringa runt och gnälla. Det är svårare att vara en bra och ansvarstagande lärare som ofta arbetar med elever i omöjliga hemförhållanden. Förstår att rektorn blev arg när någon som inte vet någonting ringer runt och gnäller.
  • Anonym (nja)
    kuopl skrev 2017-10-30 14:08:18 följande:

Min son går i klass 2.
    Dom hade en vikarie en dag som skulle jobba under dagen i deras klass.
    Det var den värsta dagen i en klass hon någonsin varit.
    Denna vikarie känner min fru så hon ringer henne och talar om hur dagen har varit och att vi kanske till och med borde tänka på att flytta vår son till en annan skola.
    Det har varit kränkanden, fula ord, slagsmål, ja ett fullständigt kaos hela dagen.
    Lärarna vet inte vad dom ska göra.
    Vår son är duktig i skolan men i denna miljö går det inte att lära sig något vettigt anser hon.
    Vi föräldrar vet inget om hur det går till i klassen, vi frågar vår son ibland och säger bara att det är bra.
    Vi är jätteglada att hon har hört av sig och vi mailade skolan om detta och ifrågasatte vad som egentligen händer.
    Fick ett spydigt svar tillbaka från rektorn och hon kallade in vikarien till möte och kallade henne en massa saker bla att hon var kriminell.

Min fråga är, har hon vikarien gjort fel som ringde oss och talade om detta eller vad gäller i tystnadsplikten?
    Tänkte fronta denna rektor nämligen.

Jag tror inte att hon brutit mot tystnadsplikten. Hon har inte lämnat ut ett enskilt barn utan pratat om gruppen som helhet och stämningen i klassen.

Om inte annat så har ordinarie lärare och rektor brustit i att hantera klassen och informera er föräldrar om vad som pågår. Det kan vara så att ett eller ett par barn är utåtagerande och påverkar gruppen, då får skolan inte lämna ut annat än generell info till andra föräldrar. Däremot kan de meddela föräldrar att det finns oro i klassen, ett eller flera barn är i en svår situation och skolan arbetar med det på det här och det här sättet. 

Att rektor kallar vikarien för kriminell är däremot helt oacceptabelt. En rektor måste veta att välja sina ord både mot sina anställda och mot föräldrar och barn. Det rektor borde gjort är att berätta för er att man vet om problemen i klassen och arbetar med dem, eller att man inte visste om problemen och tackar för informationen och kommer att påbörja arbete för att lösa dem. 
  • Jw83
    Anonym (nja) skrev 2017-10-30 15:26:20 följande:

Jag tror inte att hon brutit mot tystnadsplikten. Hon har inte lämnat ut ett enskilt barn utan pratat om gruppen som helhet och stämningen i klassen.

Om inte annat så har ordinarie lärare och rektor brustit i att hantera klassen och informera er föräldrar om vad som pågår. Det kan vara så att ett eller ett par barn är utåtagerande och påverkar gruppen, då får skolan inte lämna ut annat än generell info till andra föräldrar. Däremot kan de meddela föräldrar att det finns oro i klassen, ett eller flera barn är i en svår situation och skolan arbetar med det på det här och det här sättet. 

Att rektor kallar vikarien för kriminell är däremot helt oacceptabelt. En rektor måste veta att välja sina ord både mot sina anställda och mot föräldrar och barn. Det rektor borde gjort är att berätta för er att man vet om problemen i klassen och arbetar med dem, eller att man inte visste om problemen och tackar för informationen och kommer att påbörja arbete för att lösa dem. 

På många skolor så skriver man på ett eget avtal om tystnadsplikt. Denna skola kanske har skrivit att personalen INTE får lov att ringa runt till utomstående och återberätta vad alla lärare sagt på deras slutna möten. Då är det ju ett brott mot avtal.

Sen har vikarien varit där en dag. Vi vet alla hur lätt det är för en entusiastisk vikarie att tro sig veta allt efter EN dag. Det händer inte bara i skolan.
  • Anonym (Fghjh)

Som lärare hade jag mycket väl kunnat tala med föräldrar om att det är stökigt. Det är inget brott i sig, men jag hade varit försiktig med hur jag uttryckte mig eftersom det är en känslig situation med flera andra lärare och elever inblandade, och ingen bör pekas ut innan saken utretts. Det låter som vikarien talade lite väl öppet, antagligen för att hon var vän till er och inte räknade med att ni skulle föra saken vidare. Olämpligt men troligen inte olagligt, om hon inte angav namn.

Lämpligt hade varit att vända sig till rektorn först, men antagligen reagerade hon som privatperson och räknade med att ni som vänner inte skulle hänga ut henne inför rektorn.

• Jw83
    Anonym (Fghjh) skrev 2017-10-30 16:10:16 följande:

Som lärare hade jag mycket väl kunnat tala med föräldrar om att det är stökigt. Det är inget brott i sig, men jag hade varit försiktig med hur jag uttryckte mig eftersom det är en känslig situation med flera andra lärare och elever inblandade, och ingen bör pekas ut innan saken utretts. Det låter som vikarien talade lite väl öppet, antagligen för att hon var vän till er och inte räknade med att ni skulle föra saken vidare. Olämpligt men troligen inte olagligt, om hon inte angav namn.

Lämpligt hade varit att vända sig till rektorn först, men antagligen reagerade hon som privatperson och räknade med att ni som vänner inte skulle hänga ut henne inför rektorn.

Men Ts skriver att hon återberättat vad som sagts på mötet och att ts vet allt som hände denna dagen. Så vikarien har sagt mer än ?det är stökigt?. Att återberätta allt vad lärare säger under deras möten är fel.
  • Anonym (Per)
    Anonym (Lärare) skrev 2017-10-30 14:25:37 följande:

Jag förstår att vikarien ville prata med din fru om detta, men hon har gjort fel och skulle lyft problemen med rektor istället. Om hon dessutom bara varit inne vid något tillfälle så ger ju inte det någon rättvis bild av hur det brukar se ut i skolan/klassen. Skulle det finnas problem så ska självklart skolan arbeta för att fixa dessa, men om ni inte reagerat på något och ert barn inte sagt något så tror jag att ni kan ta det lite lugnt (men prata gärna med rektorn om det så att ni får höra flera sidor och kan lyfta eventuella frågor som ni har).

Tyvärr tror jag att vikarien kan få svårt att jobba något mer på skolan och det kan ju även, i värsta fall, sprida sig till andra skolor att det är en vikarie som inte håller på tystnadsplikten.

Som vanligt alltså. Den som larmar om att något är fel, är den som ska straffas.

• Anonym (Per)
    Anonym (är lärare) skrev 2017-10-30 14:18:27 följande:

Hur vet hon att "lärarna vet inte vad de ska göra"? Har de sagt det uttryckligen till vikarien eller är det bara vad vikarien tror? Om det nu är så där dåligt lär de tvinnas en handlingsplan sedan tidigare. 
    Om det inte finns det och det verkligen är så illa, DÅ har ni något att pressa rektorn med. 

Med tanke på det bemötande TS fick av rektorn, så görs inte något för att förbättra läget. Då hade ju rektorn berättat det för TS och lärarvikarien istället för att bemöta oroliga föräldrar så är:

• Anonym (Olika saker)
    Anonym (Per) skrev 2017-10-30 16:20:42 följande:

Som vanligt alltså. Den som larmar om att något är fel, är den som ska straffas.

Att larma om fel eller ringa och skvallra till sin kompis är olika saker.

Om jag ex har ett möte med en förälder så har jag inte rätt att ringa mina vänner och berätta om vad föräldrarna sagt. Inte ens om jag anser att föräldern har fel. Om ett barn råkar illa ut så ringer jag soc, inte min kompis. Om jag ser att det är stökigt i en klass så kontaktat jag rektor eller skolverket. Jag ringer inte min kompisar och berättar vad eleverna gjort och vad lärarna sagt under sina möten.

Självklart ska man larma när något är fel. Men att skvallra vitt och brett och att kontakta rätt personer är helt olika saker.
  • Anonym (Olika saker)
    Anonym (Per) skrev 2017-10-30 16:25:43 följande:

Med tanke på det bemötande TS fick av rektorn, så görs inte något för att förbättra läget. Då hade ju rektorn berättat det för TS och lärarvikarien istället för att bemöta oroliga föräldrar så är:

Rektorn kanske var arg för att vikarien ringde och berättade vad lärarna sagt under deras möten? För vikarien drar egna slutsatser efter en dag? För att lärarna inte längre kan prata fritt med varandra utan att det sprids. Tänk vilken fruktansvärd arbetsmiljö lärarna får om dom inte kan söka stöd eller uttrycka frustration inom arbetslaget utan att det skvallras om?
  • Anonym (Olika saker)

Sen tycker jag självklart att det vore ok om vikarien bara sa att hon upplevde att det var stökigt. Det jag är upprörd över är att en vikarie ringer runt och återberättar vad som sägs på mötena.

• Anonym (Per)
    Anonym (Olika saker) skrev 2017-10-30 16:30:59 följande:
    Att larma om fel eller ringa och skvallra till sin kompis är olika saker.

Om jag ex har ett möte med en förälder så har jag inte rätt att ringa mina vänner och berätta om vad föräldrarna sagt. Inte ens om jag anser att föräldern har fel. Om ett barn råkar illa ut så ringer jag soc, inte min kompis. Om jag ser att det är stökigt i en klass så kontaktat jag rektor eller skolverket. Jag ringer inte min kompisar och berättar vad eleverna gjort och vad lärarna sagt under sina möten.

Självklart ska man larma när något är fel. Men att skvallra vitt och brett och att kontakta rätt personer är helt olika saker.
    Konstigt, alla dina exempel skiljer sig från TS. Nej, man ringer inte och skvallrar till sina kompisar. Men nu ringde vikarien till barnets föräldrar och berättade vad som hänt i skolan. Det är inte skvaller. Vikarien hade ett ärligt uppsåt.

Och rektorns reaktion visar ju att vikarien gjorde rätt. Föräldrarna har inte fått veta vad som pågår i klassen.
  • Anonym (Per)
    Anonym (Olika saker) skrev 2017-10-30 16:34:38 följande:
    Rektorn kanske var arg för att vikarien ringde och berättade vad lärarna sagt under deras möten? För vikarien drar egna slutsatser efter en dag? För att lärarna inte längre kan prata fritt med varandra utan att det sprids. Tänk vilken fruktansvärd arbetsmiljö lärarna får om dom inte kan söka stöd eller uttrycka frustration inom arbetslaget utan att det skvallras om?
    Och då är man spydig mot föräldern?  Nej, mer professionalitet måste man kunna begära av en rektor, än att kalla folk för kriminella om de agerar på ett sätt som rektorn inte gillar.
  • Annita

Nu är det ju försent, men jag tänker att ni kanske skulle varit lite listigare än att påtala det som vännen sagt för rektorn, rakt upp och ner. Till exempel sett till att vara med en dag i skolan, för att ha egna upplevelser att prata om. Eller tagit upp med klassläraren att sonen berättat om att det är stökigt.

Er vän vikarien gjorde måhända formellt fel, kanske även moraliskt, men jag kan förstå att hon ville informera er så att ni kunde gå vidare på lämpligt sätt. Tråkigt att fokus nu istället hamnar på hennes agerande istället för på läget i klassen...

• Anonym (Per)

TS, jag skulle rekommendera att du eller din fru är med i klassen under en eller några dagar, för att själva se vad som pågår.

Har själv kompisar som varit med om att det var kaos på lektionerna, men alla i skolan förnekade det. Sedan var de med under några dagar. De flyttade sin dotter till en annan skola.

• got
    Anonym (Per) skrev 2017-10-30 16:42:55 följande:

Och då är man spydig mot föräldern?  Nej, mer professionalitet måste man kunna begära av en rektor, än att kalla folk för kriminella om de agerar på ett sätt som rektorn inte gillar.

Fast att bryta mot sekretessen, som vikarien eventuellt gjorde, är kriminellt.
  • Anonym (Per)
    got skrev 2017-10-30 17:15:05 följande:
    Fast att bryta mot sekretessen, som vikarien eventuellt gjorde, är kriminellt.
    Varför skriver du eventuellt?
  • got

Jag har svårt att få ihop det hela?

1. TS barn har gått i skolan över ett åter men det har aldrig nämnts på något föräldramöte, utvecklingssamtal eller i veckobrev att något skulle vara fel i klassen.

2. TS barn säger själv ingenting om att något skulle vara fel i klassen.

3. Vännen säger att "i denna miljö går det inte att lära sig något vettigt". Ändå beskriver TS sitt barn som duktigt. Har hen lärt sig Bokstäverna, att läsa och grundläggande grundläggande matematik osv hemma?

Var med i skolan en dag och bilda er egen uppfattning. Utgå sedan från det i er kontakt med rektorn.

• Anonym (cadcas)
    Anonym (är lärare) skrev 2017-10-30 14:19:13 följande:
    Nej vår tystnadsplikt är inte lika stark men är man vikarie ska man verkligen kolla upp först hur man ska bete sig. Det handlar inte bara om att inte nämna någons namn. 
    Det är väl jävligt bra att det kommer fram! Bättre det än att barnen förstör hela sin skolgång, och som det ser ut i skolorna nu för tiden. Vilket jävla helvete!

TS, anmäl skolan. Gör dom inget så anmäl igen, säger dom att dom jobbar på situationen så ska du begära att få vara med  på lektionerna. Kan dom inte erbjuda det så anmäl igen och igen!

Händer inget så ska du byta skola för ditt barn! Låt inte ditt barns uppväxt smulas sönder av en skola som inte bryr sig!
  • Anonym (Skolförälder)
    Anonym (cadcas) skrev 2017-11-07 16:54:14 följande:

Det är väl jävligt bra att det kommer fram! Bättre det än att barnen förstör hela sin skolgång, och som det ser ut i skolorna nu för tiden. Vilket jävla helvete!

TS, anmäl skolan. Gör dom inget så anmäl igen, säger dom att dom jobbar på situationen så ska du begära att få vara med  på lektionerna. Kan dom inte erbjuda det så anmäl igen och igen!

Händer inget så ska du byta skola för ditt barn! Låt inte ditt barns uppväxt smulas sönder av en skola som inte bryr sig!

Ja, skolor tar inget som helst ansvar för barnen idag, man får ta allt ansvar själv. Det gäller som förälder att hela tiden vara engagerad och kolla att skolan fungerar, ofta blir man tvungen att byta.
Svar på tråden Tystnadsplikt lärare