• fnissel

Få mitt barn att sova själv och hela nätter

Hej

Som rubriken lyder, hur gör man?

Våran tjej är nu 9 månader, hon har sovit i en bedside crib nästan från start brevid våran säng.

När hon blev förstor för den bytte vi ut den mot en spjälsäng brevid vår säng.

Vi har alltid nattat i vår säng sen lyft över.

Men sen har hon vaknat i panik kl 04 och velat bli överlyft till oss. (Vaknar för Matning runt 02 som hon sover igenom)

Det har kännts okey och flyttade därför in henne till sitt rum för att jag trott att hon störs av min makes gigantiska snarkande och hans väckaklocka tidigt på morgonen plus att jag verkligen sover kasst när hon ligger i vår säng.

På dagarna somnar hon i vår säng sen får jag helt enkelt ligga kvar brevid..vilket ger mig stress när jag har massor med andra saker jag skulle vilja hinna med att göra och jag lämnat såklart henne inte där eftersom hon både kryper och är snabb som blixten. Försöker jag lägga över henne vaknar hon direkt eller inom15-30 min. Ligger hon i vår säng kan hon sova 2 timmar.

Men sen en vecka tillbaka har vi nattat henne som vanligt i vår säng,(försöker vi natta henne i spjälsängen slutar det med massor av tårar.) lyft över henne sen har det tagit 30 min så vaknar hon och är ledsen och då går det inte få henne att somna om i hennes säng utan måste natta om henne i våran.

Hjälp. Kom med tips! Hur ska vi få henne att sova i sin säng hela natten. (Bvc sa att barn i denna åldern inte ska äta under natten)

• Svar på tråden Få mitt barn att sova själv och hela nätter
  • Wolfie13
    fnissel skrev 2017-11-01 19:09:03 följande:

Problemet är väll att jag inte kan sova ett dugg när hon ligger i vår säng.

Köper ändå inte riktigt det där, känns som det är nåt som de, som helt enkelt inte vill ha barnen i sängen, säger.
    Självklart stökar ett barn runt lite men det går ju ändå att lösa med antingen större säng eller nästen, kuddar och dylikt. Min dotter ligger exempelvis vid min huuvdkudde, där jag har ordnat en säng i sängen, så jag inte rullar på henne och hon håller sig mer på plats.
    Om ett barn blir ledsen för att det behöver sin mamma eller pappa på natten, får man hitta lösningar.
  • fnissel
    Wolfie13 skrev 2017-11-01 21:11:57 följande:

Köper ändå inte riktigt det där, känns som det är nåt som de, som helt enkelt inte vill ha barnen i sängen, säger.

Självklart stökar ett barn runt lite men det går ju ändå att lösa med antingen större säng eller nästen, kuddar och dylikt. Min dotter ligger exempelvis vid min huuvdkudde, där jag har ordnat en säng i sängen, så jag inte rullar på henne och hon håller sig mer på plats.

Om ett barn blir ledsen för att det behöver sin mamma eller pappa på natten, får man hitta lösningar.

Ja att jag sover kasst är tyvärr den bittra sanningen och inget annat.

Förstår inte varför det skulle vara något jag bara skulle säga.

Märkligt tänk du har! Jag får väll inte ut ett dugg av att skriva något annat än hur det är?
  • Wolfie13
    fnissel skrev 2017-11-01 21:26:40 följande:

Ja att jag sover kasst är tyvärr den bittra sanningen och inget annat.

Förstår inte varför det skulle vara något jag bara skulle säga.

Märkligt tänk du har! Jag får väll inte ut ett dugg av att skriva något annat än hur det är?

Jo för även det där du skriver om att du måste ligga och vakta henne vid dagsvilan låter märkligt. Man vet väl ungefär hur länge ens barn sover? Man får ju titta till ibland, bunkra upp med "skydd" mm. Min son har sovit sina dagsvilor i vår säng och överlevt och mer än det.

Förstår inte riktigt hur det kan vara sådana problem med att möta sitt barns behov på ett sätt som funkar för alla.
  • Jemp

Min son sover överlag bra men har haft perioder han behöver mer närhet och då tex inte sovit hela nätter i egen säng. Vid 9 mån har de en fas som ofta innebär separationsångest, kan ju vara därför det kommer nu. Ge så mycket närhet du kan (överlag under dygnet) så blir barnet tryggare överlag.

9 månaders behöver generellt inte äta på natten för näringens skull, men det är inte fel om de gör det.

• fnissel
    Wolfie13 skrev 2017-11-01 21:48:13 följande:

Jo för även det där du skriver om att du måste ligga och vakta henne vid dagsvilan låter märkligt. Man vet väl ungefär hur länge ens barn sover? Man får ju titta till ibland, bunkra upp med "skydd" mm. Min son har sovit sina dagsvilor i vår säng och överlevt och mer än det.

Förstår inte riktigt hur det kan vara sådana problem med att möta sitt barns behov på ett sätt som funkar för alla.

Jag vill väll för tusan inte att hon trilla ur sängen! Vet inte hur litet du bor men om jag står i mitt kök och ser på monitorn att hon vaknar är det ganska långt att springa till mitt sovrum och då har hon nog troligtvis krypit ur sängen. Skydd? Kuddar menar du? Hahahaha sen när klättrade inte kidsen över sånna "skydd"?

Jag undrar hur du gör med dagsvilan? Klockar din unge vilan? Låter fantastiskt!

Det är inget problem kag hade en fråga, jag undrade hur andra gjorde och om jag kunde få tips. Jag gör allt för mitt barn..= jag sover som en kratta.

Men när du säger att jag ska möta mitt barns behov är det just det gör jag... men inte funka för just mig.
  • Jemp

Spjälsängen som "staket" på ena sidan sängen. Andra pallade vi upp med täcken och kuddar. Barnet ligger/låg oftast hyfsat Still när han vaknar, låter och väntar på oss. Lärde sig också tidigt hur man tar sig ner från säng/soffa så största faran var när han inte var vaken ordentligt och för det duger en täckeshög, iaf för vårt barn.

Ta bort benen på sängen och/eller ha en madrass under var andra lösningar vi diskuterade.

• Wolfie13
    fnissel skrev 2017-11-01 22:57:56 följande:

Jag vill väll för tusan inte att hon trilla ur sängen! Vet inte hur litet du bor men om jag står i mitt kök och ser på monitorn att hon vaknar är det ganska långt att springa till mitt sovrum och då har hon nog troligtvis krypit ur sängen. Skydd? Kuddar menar du? Hahahaha sen när klättrade inte kidsen över sånna "skydd"?

Det är inget problem kag hade en fråga, jag undrade hur andra gjorde och om jag kunde få tips. Jag gör allt för mitt barn..= jag sover som en kratta.

Men när du säger att jag ska möta mitt barns behov är det just det gör jag... men inte funka för just mig.

fnissel skrev 2017-11-01 22:57:56 följande:

Men hur hög säng har ni... och om det inte funkar på sängen, kan du inte natta henne på en madrass bredvid på golvet då, eller nåt?

Min son hatade sin spjälsäng, på riktigt! Så vi blev ju tvungna hitta på något annat.

Kan inte pappan, snarkaren, ligga närmast barnet eftersom han ju verkar sova gott??

Ja, jag förstår faktiskt inte hur det här med närheten kan vara så svårlösligt..
  • fnissel
    Jemp skrev 2017-11-01 23:02:47 följande:

Spjälsängen som "staket" på ena sidan sängen. Andra pallade vi upp med täcken och kuddar. Barnet ligger/låg oftast hyfsat Still när han vaknar, låter och väntar på oss. Lärde sig också tidigt hur man tar sig ner från säng/soffa så största faran var när han inte var vaken ordentligt och för det duger en täckeshög, iaf för vårt barn.

Ta bort benen på sängen och/eller ha en madrass under var andra lösningar vi diskuterade.

Tack för konkreta tips!!
  • fnissel
    Wolfie13 skrev 2017-11-01 23:08:50 följande:

Men hur hög säng har ni... och om det inte funkar på sängen, kan du inte natta henne på en madrass bredvid på golvet då, eller nåt?

Min son hatade sin spjälsäng, på riktigt! Så vi blev ju tvungna hitta på något annat.

Kan inte pappan, snarkaren, ligga närmast barnet eftersom han ju verkar sova gott??

Ja, jag förstår faktiskt inte hur det här med närheten kan vara så svårlösligt..

Ska på riktigt försöka med en madrass i morgon! Tack för ett bra konkret tips

Närhet är absolut inte svårlöst, närhet är absolut det vackraste jag vet inte bara när det kommer till min dotter, och jag tackar aldrig nej till det...men med brist på sömn är det inte alltid så lätt.
  • Wolfie13
    fnissel skrev 2017-11-01 23:14:17 följande:
    Ska på riktigt försöka med en madrass i morgon! Tack för ett bra konkret tips

Närhet är absolut inte svårlöst, närhet är absolut det vackraste jag vet inte bara när det kommer till min dotter, och jag tackar aldrig nej till det...men med brist på sömn är det inte alltid så lätt.
    Självklart, det var inte meningen att låta för hård :) Sömn är viktigt för att orka vara förälder, hoppas det funkar bättre med madrass till att börja med!

• konichiwa

Vi hade också problem med att jag var rädd att vår son skulle ramla ur sängen. Han ville inte sova i spjälsängen en enda natt :) Vi tog bort benen på sängen och skaffade en tredje 90-säng så att vi hade en 270cm bred säng :) hela rummet var en säng typ, haha. Ett tips är att en av sängarna är lite lägre och står mot väggen, då rullar barnet inte över till de övriga sängarna.

Vi ställde även in en vanlig säng i barnets rum så att man kunde sova där ibland när man ville sova själv. Barnet valde själv att sova i sin säng när han var 3 år och då var den vanliga sängen som redan stod i hans rum perfekt att ha.

• MissHelene

Min Tös var likadan när hon var liten lr är fortfarande kan man söga. Det går jättebra att lägga över henne i hennes säng efter hon somnat i vår säng men nu har vi det på paus o hon får sova mellan oss som förr. Jag är gravid o foglossningen gör att lyfta henne o bära henne till sin säng e i jobbigaste laget, pappan brukar somna vid nattningen så nu ligger vi här alla tre :D ha ha!

Hon är 1 åt o 9 månader nu och har alltid haft stort närhetsbehov. Första månaderna (bra många månader) sov hon på mig o vaknade så fort jag hostade lr ngt. Jag hatar att sova på rygg o har alltid gjort. Nu sover hon iaf i mitten och vi har köpt större säng så det händer att man har en decimeter att röra sig på ibland ^^ man vänjer sig vid samsovningen. Ge det lite tid så ska du se att det går över när barnet är redo :) lycka till!

• MissHelene

hon vill också ha sällskap under sina tupplurer o jag som du blev lite stressad av det i början men intalade mig att lite vila bara gör en gott så nu tycker jag d e helt ok, tid till den här sidan, kolla mailan o annat smått o gott som beställa hem matleveranser i lugn o ro :)

• Pappaknut1985

Varför är vissa emot att man kanske vill sova utan barnet i ens säng?

jag har ett barn på 5 år och har ALDRIG haft hen i sängen. Barnet sov hela nätterna och vilade i barnvagnen på dagarna första 1 året sen blev det eget rum och då flyttades spjälsängen dit. Var inga problem där heller utan sov hela nätterna och gör det än idag. 

Vet andra som har barn i 4-5 års ålder som fortfarande sover i mamma och pappas säng för att dom inte kan sova själva. Inte så konstigt heller när man vänjer dem vid det från början. Vårt barn tog aldrig skada av att inte sova med oss och sover som en gris idag. Prövat dammsuga hens rum medan sovandet är igång. Fick en blick som att "vad gör du riktigt?" somnade om och sov genom natten utan bekymmer. 

Det jag skulle föreslå är bara ett jävlar anamma och vaknar barnet, ja då är det bara att hänvisa till sängen igen och när dom väl somnat om. gå och lägg dig igen. Inom en snar framtid så sover barnet gott i egen säng och som jag uppfattade det, i eget rum. 

• konichiwa
    Pappaknut1985 skrev 2017-11-08 12:37:28 följande:

Varför är vissa emot att man kanske vill sova utan barnet i ens säng?

jag har ett barn på 5 år och har ALDRIG haft hen i sängen. Barnet sov hela nätterna och vilade i barnvagnen på dagarna första 1 året sen blev det eget rum och då flyttades spjälsängen dit. Var inga problem där heller utan sov hela nätterna och gör det än idag. 

Vet andra som har barn i 4-5 års ålder som fortfarande sover i mamma och pappas säng för att dom inte kan sova själva. Inte så konstigt heller när man vänjer dem vid det från början. Vårt barn tog aldrig skada av att inte sova med oss och sover som en gris idag. Prövat dammsuga hens rum medan sovandet är igång. Fick en blick som att "vad gör du riktigt?" somnade om och sov genom natten utan bekymmer. 

Det jag skulle föreslå är bara ett jävlar anamma och vaknar barnet, ja då är det bara att hänvisa till sängen igen och när dom väl somnat om. gå och lägg dig igen. Inom en snar framtid så sover barnet gott i egen säng och som jag uppfattade det, i eget rum. 

Barn är olika. Mitt ena barn har varit helt ok med att sova själv från början, han vill inte ens sova i vår säng. Försökte få honom att göra det när vi renoverade hans rum, han blev jättearg och ville sova i sitt rum. Mitt andra barn älskade att sova hos oss, men nu när han är större klarar han att somna själv fastän vi samsov i 3 år.

Ibland klaffar det med de vuxnas önskan och ibland inte. Ni vill inte sova med barnet och barnet vill inte sova med er, toppen! Jag älskar att sova jämte mina barn, den ena vill, den andra vill inte :) Barn är olika, vuxna är olika.
Svar på tråden Få mitt barn att sova själv och hela nätter