• sannatherese

Vad har jag för rättigheter?

Hej !

Jag har lite funderingar. Det är så att jag och mitt ex har en dotter ihop (han är ej biologisk pappa) vi gjorde slut för 1 1/2 år sedan. Jag har alltid haft dottern mellan söndag till torsdag/fredag.

Då han har jobbat borta. Hon är skriven på mig.

Jag har träffat en ny man och mitt ex en ny kvinna. Jag vill inget hellre än att flytta in hos min man, dottern säger också att hon vill bo här då ingen av oss trivs i lägenheten. Det är 7 mil mellan där min nya bor och där exet bor. Exet vill inte att dottern ska flytta med mig. För då missar han så mycket av hennes skolgång hon är snart 3. Han har aldrig velat hämta henne på dagis utan bara hos mig.

Jag har pratat med soc och dem säger att han inte har rätt att hålla oss kvar där.

Säkert nån av er som varit med om liknande.

Hur har ni gått tillväga?

• Svar på tråden Vad har jag för rättigheter?
  • Anna60

Han är inte biologisk pappa. Men har han adopterat henne? Har han inte gjort det så har han inga som helst rättigheter what so ever. Det är helt upp till dig hur umgänget skall se ut. Om du vill flytta så gör du det, MED dottern. Han har inga juridiska rättigheter alls om han inte har adopterat henne.

• Anonym (c)

Vad menar du med att ni "har en dotter ihop" om han inte är den biologiska pappan? Innebär det att ni har skrivit honom som far till barnet?

• Seven Costanza

Frågan är om du TS var gift med mannen när barnet föddes? Då krävs det ingen adoption utan barnet förutsätts vara barn till exet så då har han lika rättigheter som dig trots att han inte är biologisk pappa. Så har ni gemensam vårdnad behöver du hans medgivande för att få flytta med barnet.

• sannatherese

Hon kom till med donerade spermier då de visade sig att han var steril. Vi har inte varit gifta heller.

• sannatherese

Hon kom till med donerade spermier då de visade sig att han var steril. Vi har inte varit gifta heller.

• Anna60
    sannatherese skrev 2017-11-02 10:01:18 följande:
    Är han skriven som pappa i faderskapspapperen? Då anses han vara far till barnet och har samma rättigheter som du.
  • Kjell2
    sannatherese skrev 2017-11-01 13:36:16 följande:

Hej !

Jag har lite funderingar. Det är så att jag och mitt ex har en dotter ihop (han är ej biologisk pappa) vi gjorde slut för 1 1/2 år sedan. Jag har alltid haft dottern mellan söndag till torsdag/fredag.

Då han har jobbat borta. Hon är skriven på mig.

Jag har träffat en ny man och mitt ex en ny kvinna. Jag vill inget hellre än att flytta in hos min man, dottern säger också att hon vill bo här då ingen av oss trivs i lägenheten. Det är 7 mil mellan där min nya bor och där exet bor. Exet vill inte att dottern ska flytta med mig. För då missar han så mycket av hennes skolgång hon är snart 3. Han har aldrig velat hämta henne på dagis utan bara hos mig.

Jag har pratat med soc och dem säger att han inte har rätt att hålla oss kvar där.

Säkert nån av er som varit med om liknande.

Hur har ni gått tillväga?

Står han som far i folkbokföringen?
    Hur är vårdnaden?
Svar på tråden Vad har jag för rättigheter?