• Anonym (?)

Är infertilitet vanligare i västvärlden?

Jag har länge funderat över en sak och det är att utländska kvinnor verkar ha lättare för att bli gravida än västerländska kvinnor, det är inte ovanligt att utländska kvinnor får barn på löpande band medans västerländska kvinnor kan behöva kämpa i flera år för att bli gravida, jag drar inte alla över en kam men det verkar som det är vanligt att det är så. Är det någon mer som lagt märke till det?

• Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?
  • Meriall
    FVsvdbdsn skrev 2017-11-07 15:24:18 följande:

Jag tror faktiskt att du har rätt TS, ser också sambandet MEN många faktorer spelar ju in. Och många aspekter spelar in och behöver man ha i åtanke när man kollar på detta.

I Sverige har det ju blivit en stigande ålder hos förstföderskor, än vad som finns och förekommer i andra länder. Kvinnan har fått en starkare roll vilket fått fler kvinnor att prioritera karriär framför familjeliv, och när de väl är redo så kan det vara i de senare 30:års åldern eller till och med i början på 40:års åldern... och även om många vill blunda för naturenslagar, så är det ju inte konstigt att det blir svårare att få barn då, ellr hur?

Sen är vi ju väldigt upplysta på preventiv medels fronten OCH har flera olika alternativ och metoder att tillgodose. Och förutom det så har vi fri rätt att utföra in princip hur många aborter vi vill, och in princip av vilka skäl vi vill. Det kanske låter hemskt, men en skrapning eller ett piller som får kroppen att stöta bort ett foster... är det så konstigt om kroppen senare har svårt att behålla ett foster? Varför skulle inte det kunna vara en bidragande orsak till antalet minskade graviditeter? Och försvårningar att bli gravid.

Jag säger inte att det ena eller det andra är fel, men jag tror absolut att det kan vara en bidragande orsak till att det är svårare att bli gravid.

Det finns ju ingen/väldigt lite forskning, men om man börjar fråga. Vad många som gjort en skrapning som senare har svårt att bli gravida finns det inte? Kanske livmodern tar större skada än man tror, och att den får svårare att bygga upp ?rätt? slemhinna för bästa optimala chans...

Men läs vad jag skrev. Infertilitet är MINDRE vanligt i västvärlden.
  • VourinVour
    Meriall skrev 2017-11-07 16:08:40 följande:
    Men läs vad jag skrev. Infertilitet är MINDRE vanligt i västvärlden.
    Har du källa på det? Gärna vetenskaplig publicerad studie.
  • Anonym (mamsi)
    Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:08:23 följande:

Även jag har tänkt på detta gällande infertila som ändå med hjälp av skattepengar? Får föra sina av naturen dåliga gener vidare gällande nedsatt fertilitet. Jag kan förstå dem med förvärvade sjukdomar pga osunt leverne gällande könssjukdomar osv som inte är medfött. Men dessa människor som bär på anlag för endometrios och sjukdomar som påverkar fertiliteten. ingen som räknat på konsekvenserna för framtida generationer med fertilitetsproblem? Är det en rättighet att få egna biologiska barn? Detta verkar ju värdesättas av politikerna framför adoptionsmöjligheter, annars hade skattepengar aldrig tillåtits finansiera detta.

Det är vi medborgarna som valt våra politiker. De gör bara vad de ska göra. De verkställer den allmänna viljan. Tror man får utgå ifrån att gemene man vill att infertilitetsbehandling ska ingå i den allmänna sjukvården.
  • Meriall
    VourinVour skrev 2017-11-07 16:52:38 följande:

Infertility på wiki... de brukar ha bra källor men du kan ju kolla om du inte tror mig. Minns att det stod att flera vetenskapliga studier låg bakom det med männen iaf.
  • Anonym (?)
    Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:20:09 följande:

En annan tråd?

Då vi i det västerländska samhället har ökade möjligheter till ivf så blir en följd av detta att anlag för fertilitetsrelaterade sjukdomar förs vidare i kommande generationer. En konsekvens av detta är att det kommer bli vanligare med infertilitet i samhällen som bekostar ivfbehandlingar.

Låter märkligt.
  • Meriall
    VourinVour skrev 2017-11-07 16:52:38 följande:

Här får du:

Mascarenhas M.N.; Flaxman S.R.; Boerma T.; Vanderpoel S.; Stevens G.A. (2012). "National, Regional, and Global Trends in Infertility Prevalence Since 1990: A Systematic Analysis of 277 Health Surveys".PLOS Med. 9 (12): e1001356.doi:10.1371/journal.pmed.1001356.
  • Anonym (?)
    Filipfilipsson skrev 2017-11-07 12:08:23 följande:

Även jag har tänkt på detta gällande infertila som ändå med hjälp av skattepengar? Får föra sina av naturen dåliga gener vidare gällande nedsatt fertilitet. Jag kan förstå dem med förvärvade sjukdomar pga osunt leverne gällande könssjukdomar osv som inte är medfött. Men dessa människor som bär på anlag för endometrios och sjukdomar som påverkar fertiliteten. ingen som räknat på konsekvenserna för framtida generationer med fertilitetsproblem? Är det en rättighet att få egna biologiska barn? Detta verkar ju värdesättas av politikerna framför adoptionsmöjligheter, annars hade skattepengar aldrig tillåtits finansiera detta.

Dom har ju börjat med så kallade "lämplighetsutredningar" innan ivf påbörjas dom senaste åren...
  • Anonym (M)
    Anonym (?) skrev 2017-11-07 02:16:33 följande:
    Fast jag syftar på när man försöker skaffa barn? Och jag menar inte så, utan tillexempel en västerländsk kvinna i 25års åldern kan ha jätte svårt för att bli gravid men en utländsk kvinna i samma ålder blir gravid hur lätt som helst det är så jag menar.
    Hur tänker du här? 

Du tar ett exempel på två (2!) kvinnor och har det som grund för ditt argument. 
    Vilken slutsats drar du om det är tvärtom, en västerländsk kvinna på 25 år som blir gravid, medan en utländsk kvinna inte blir det?
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2017-11-07 20:31:35 följande:

Hur tänker du här? 

Du tar ett exempel på två (2!) kvinnor och har det som grund för ditt argument. 

Vilken slutsats drar du om det är tvärtom, en västerländsk kvinna på 25 år som blir gravid, medan en utländsk kvinna inte blir det?

Nej jag menar självklart flera kvinnor än 2.Det där va bara ett exempel, jag har faktiskt aldrig hört talas om det.Jag vet inte om det kanske pratas mindre om infertilitet utomlands? Spekulerar fortfarande
  • Åsa
    Anonym (?) skrev 2017-11-06 21:31:02 följande:
    Inte bara det, många föder barn efter barn även upp i åldrarna. Jag har faktiskt aldrig hört om någon utomlands som haft svårt att bli gravid..
    Selektiv perception förmodligen. Ju mer främmande och långt bort, desto mer tenderar vi att generalisera. Man ser att det föds många barn i ett land eller av folk med visst utseende och ser inte individen som med personer där du differentierar mer. Barnlöshet finns överallt. Indien står för de flesta IVF i världen har jag för mig. Jämför med Sverige längre tillbaka. Det föddes många fler barn i förhållande till befolkningen, men av jämförelsevis färre kvinnor än idag; de som fick barn fick desto fler generellt sett. Kanske inte pga infertilitet /bara/ iofs; många hade helt enkelt inte råd att gifta sig/bilda familj i bondesamhället.

Visst finns vissa samband med samhälle. Även lågfertila personer tenderar att få fler barn i samhällen där man gifter sig ung och/eller inte har preventivmedel. Trettiofem år med oskyddat sex innan kvinnans klimakterium ger helt enkelt fler chanser för lågfertila än de år man har att försöka på om man bildar familj vid trettio och slutar med p-piller vid 35. För den som är högfertil spelar ju detta mindre roll; då kan man som någon kvinna jag såg få tre barn på fyra år efter fyrtio om det vill sig.

Viss typ av infertilitet/lågfertilitet som ger problem att få barn har ökat här i modern tid - sammanväxningar till följd av klamydia t ex, men man får väl utgå från att andra typer har minskat.
  • Åsa
    Anonym (?) skrev 2017-11-07 20:56:33 följande:
    Jag vet inte om det kanske pratas mindre om infertilitet utomlands? Spekulerar fortfarande
    I min begränsade erfarenhet talas det betydligt mer om barnlöshet "utomlands" än här. Kanske för att man ännu mer än här utgår från att familjer "ska" ha barn och ser det som ett ännu större problem att inte få dem.  De barnlösa jag stött på i annat land och med ickenordisk bakgrund i Sverige har fått sin situation stött och blött  av släkt och vänner helt öppet i åratal, på ett för ett för svensk medelklass väldigt gränslöst sätt.
  • Anonym (M)
    Åsa skrev 2017-11-07 22:08:28 följande:
    I min begränsade erfarenhet talas det betydligt mer om barnlöshet "utomlands" än här. Kanske för att man ännu mer än här utgår från att familjer "ska" ha barn och ser det som ett ännu större problem att inte få dem.  De barnlösa jag stött på i annat land och med ickenordisk bakgrund i Sverige har fått sin situation stött och blött  av släkt och vänner helt öppet i åratal, på ett för ett för svensk medelklass väldigt gränslöst sätt.
    Håller med. I vissa länder är ju kvinnans huvuduppgift (och kanske enda uppgift) att föda barn, och kan man då inte det, så spekuleras/pratas det ju om det. Samtidigt är det ett kvinnoproblem, alltså är det ofta inget som uppmärksammas av de styrande, dvs männen.
  • Anonym (..)
    Anonym (Bm) skrev 2017-11-07 12:05:06 följande:
    Det är inte så märkligt om man tänker efter. Är man normal i hullet och snabbt hamnar på svältläge blir kroppen i obalans och bl.a. Mens uteblir. Redan svältande kvinnor får inte den förändringen i kroppen.

Min erfarenhet är att det är lika många utländska som svenskfödda kvinnor som har problem med infertiliteten. Min högst personliga erfarenhet utifrån mitt jobb och ingen vetenskaplig fakta. Var får du din teori ifrån ts? På vilket sätt tror du att du skulle få vetskap om kvinnors fertilitet i u-länder? Och tror du att de är lika benägna att söka hjälp?
    Hur förklarar du att dom någonsin får mens, om dom svälter konstant? 
    Anonym (1) skrev 2017-11-07 14:30:19 följande:
    Jag kan inte se att det är etiskt och moraliskt försvarbart att låta människor lida (för infertilitet skapar enormt lidande för de drabbade) när det finns behandling tillgänglig. För vad? Att de kanske möjligtvis får barn med liknande problem i framtiden? I så fall kan ju den motiveringen göras för alla medicinska behandlingar. Alla som är sjuka får överleva bäst de kan på egen hand eller självdö. Föds/blir de sjuka eller skadade och inte klarar sig så var de inte värda att leva ändå. Cancer? Synd. Lunginflammation? Well, hoppas på det bästa. Född med hjärtfel? Ledsen lille vän men dina gener var inte bra nog, du kommer lämnas att dö så att du inte i framtiden får barn med liknande problem. Behöver du kejsarsnitt för att du och ditt barn inte ska dö? Nja nej, vi har tekniken men vi kommer låta er dö för bebisen kanske får samma problem om hon skaffar barn i framtiden. Förstår du inte själv att man inte kan ha ett civiliserat samhälle byggt på det viset? 
    Hur kan du jämföra cancer och andra dödliga sjukdomar med att inte ha barn? Det finns ingen som dör pga att man inte har barn.

En del diskuterar ålder här, men jag tycker inte att det går att jämföra riktigt. I vissa länder är medellivslängden under 35-40, och dom som föder barnen är själva barn.
  • Rikard

Generellt sett får kvinnor i välfärdsländer färre barn än de som kommer från fattigare länder. När ekonomin förbättras i de fattiga länderna, får även kvinnor där färre barn. Det är naturligtvis inte så att god ekonomi gör människor infertila. Istället handlar det om att ett ökat välstånd ökar valmöjligheterna, tryggheten och levnadssättet. I ett tryggt välfungerande samhälle behöver människor inte försäkra sig själva genom att skaffa många barn. Dessutom ökar kunskaperna och möjligheterna att skydda sig mot oönskade graviditeter.

Att västerländska kvinnor föder förre barn beror dels på västerlänningar aktivt väljer att ha små familjer. En annan faktor, som faktiskt har med själva fertiliteten att göra, är att många västerlänningar väljer att försöka få barn när de är något äldre. Då är kvinnor mindre fertila. Detta gäller med all sannolikhet kvinnor från alla länder, men man tänker inte på kvinnor i 30-årsåldern som infertila om de har skaffat barn sedan långt tidigare.

Svar på tråden Är infertilitet vanligare i västvärlden?