• anonym80008

    Berätta att man är gravid på intervju ?

    Hej 

    Jag har sökt ett jobb och varit på intervju. Den första intervjun hölls med ett rekryteringsföretag. Jag vet att jag har gått vidare till nästa urval och står nu mot 2 andra kandidater. 

    Jag är i vecka 29+3 och det syn inte speciellt mycket, då jag redan är överviktig. På första intervjun fick jag frågan: Har du barn? Jag svarade: Inte än. 

    På den andra intervjun kommer jag att få träffa chefen på företaget. 

    Ska jag i berätta på intervjun att jag är gravid eller ska jag avvakta till de har tagit ett beslut om vem dem ska anställa? Hur hade ni gjort? HJÄLP! 

  • Svar på tråden Berätta att man är gravid på intervju ?
  • Anna60

    Hade du varit i vecka 7-8 hade jag kanske tipsat om att inte berätta ("jag visste inte"). Men i vecka 29 hade jag sett det som bedrägeri. Lögn. Jag skulle inte vilja ha en lögnare i min stab. Så du hade inte fått behålla jobbet om jag anställt dig. Inte för att du var gravid och snabbt skulle på föräldraledighet, utan för att du inte var ärlig.

  • pandoraDiem

    Är i liknande sits, men har beräknad förlossning i maj. Jag hade berättat innan, men jag inser ju att det kan bli betydligt svårare att få en anställning. Jag kommer själv aldrig klara av att ljuga om det. Men det är klart att du måste få söka jobb fastän du är gravid. För mig är det dessutom ett krav för att jag ska få akassa.

  • Anonym (V)
    Anonym (Meen) skrev 2017-11-10 13:01:09 följande:

    Jahaaa haha hon menade att hon var beräknad o januari, inte tjänsten haha så tokigt det kan bli med uteblivande av kommatecken eller punkt


    Tycker det var rätt uppenbart..
  • Anonym (Meen)
    Anonym (V) skrev 2017-11-10 15:37:42 följande:

    Tycker det var rätt uppenbart..


    Uppenbarligen var det ju inte det för alla.

    Vad är det ens att komma med en besserwisserkommentat på?

    Bara gå vidare
  • Anonym (...)

    Berätta!

    Provanställning har företaget rätt att inte förlänga utan att ange anledning så det skulle aldrig gå igenom som diskriminering även om de helt uppenbart sa upp dig p.g.a. att du blev föräldraledig.

    Alltså är dina bästa chanser antingen att de vill ha dig ändå (och då är det lika bra att vara ärlig) eller att du ger ett ärligt intryck och kan vara intressant för företaget senare.

  • Anonym (V)
    Anonym (Meen) skrev 2017-11-10 15:54:12 följande:

    Uppenbarligen var det ju inte det för alla.

    Vad är det ens att komma med en besserwisserkommentat på?

    Bara gå vidare


    Det var ju du som började vara dryg som fan. Problem?
  • Anonym (V)
    Anonym (Meen) skrev 2017-11-10 12:59:00 följande:

    Inte så nödvändigt att hänga upp sig på just det nu kanske...

    Men

    En fast tjänst är tillsvidare, på obestämd tid.

    Hon skriver klart och tydligt att det är ett tidsbegränsat arbete, då heter det tidsbegränsad anställning eller visstidsanställning men kan vara tex ett vikariat.


    Besserwissersvar om något. Och tack snälla snälla du för förklaringen vad en fast tjänst och vikariat är :D. Behövde verkligen den förklaringen. Och nej. Hon skrev inte klart och tydligt att det är en tidsbegränsad anställning. Hon skrev klart och tydligt att det var en fast tjänst och att hon är beräknad i januari. Fan för dryga människor som inte bara kan ta att de hade fel.
  • viseversa
    Anna60 skrev 2017-11-10 14:10:28 följande:
    Det får dom visst det! Vad är det för trams.
    Nej det får dom inte. Dom får iunte fråga om man har barn om man är gravid eller planerar barn. Då det enbart är frågor som kan innebära diskriminering och då främst bland kvinnor. Sen om man själv väljer att berätta är en sak men arbetsgivaren har inte ett skit att göra med mitt liv utanför jobbet.
  • Anonym (Meen)
    Anonym (V) skrev 2017-11-10 16:42:43 följande:

    Besserwissersvar om något. Och tack snälla snälla du för förklaringen vad en fast tjänst och vikariat är :D. Behövde verkligen den förklaringen. Och nej. Hon skrev inte klart och tydligt att det är en tidsbegränsad anställning. Hon skrev klart och tydligt att det var en fast tjänst och att hon är beräknad i januari. Fan för dryga människor som inte bara kan ta att de hade fel.


    Men herregud jag skrev ju inlägget under att jag förstod fel..... vad har DU för problem? Vem är det som är dryg? Det jag skrev om kommatecken osv var med glimten i ögat men folk nuför tiden överanalyserar allt och måste ha allting förklarat in i minsta detalj för att förstå. Alla vet inte hur anställningsformer ser ut, och eftersom jag missuppfattade i lägger så trodde jag att hon missuppfattat anställningsformen. så förklaringen var i all välmening, men som sagt skrev direkt att det blev ett missförstånd från första början. På vilket sätt var det fel av mig?

    Är det något mer vi behöver reda ut eller ni känner att ni behöver förklarat?

    Men ska vi ta vad som är korrekt och inte så läste jag hennes mening helt rätt utifrån hur hon utformade den. För att vara som hon ville ha den till så skulle där finnas en punkt eller kommatecken för att skilja två saker åt.

    Hade jag kunnat hade jag gjort en smilgubbe eller flera så att ni inte ser att jag är på dåligt humör eller så, för tydligen så behövs såna i text idag för att folk inte ska tro att man sitter och är sur. Men jag kan tyvärr inta göra dom, det blir bara frågetecken då
  • Anonym (Kvinna)

    Du behöver informera din chef minst två månader innan BF för att vara garanterad föräldraledighet. Så ja, du behöver berätta det.

Svar på tråden Berätta att man är gravid på intervju ?