• EnLitenTrea

Förtvivlad 1:2 på kub, finns det hopp?

Som rubriken lyder fick vi sämsta tänkbara resultat på Kub, 1:2 för trisomi 13 & 18, nackspalten var bra 1,9 mm så på trisomi 21 fick vi 1:528. Det var mina blodprover som drog ner, och min ålder, 39 år.

Skulle gjort mkp i fredags med då låg moderkakan i bakvägg och läkaren kunde inte ta provet. Fått ny tid nästa v men troligtvis kan inget göras då heller och jag måste vänta till v 15 & Fvp. Jag tycker även att barnet är lite litet mot vad det borde vara, v 13+3 men enligt sista mens borde jag vara v 15.

Snälla ge mig era historier om ni fått 1:2 på kub, hur har det gått? Vad drog ner era resultat? Om det gick bra på fosterdiagnostiken fick ert barn andra komplikationer? Fick ni svar på varför resultaten blev så dåliga, om det gick bra?

• Svar på tråden Förtvivlad 1:2 på kub, finns det hopp?
  • EnLitenTrea
    Vickan I skrev 2017-11-21 20:36:04 följande:

EnLitenTrea - hur är det med dig? Var det på tors ni skulle göra fvp? Förstår att det är oerhört tungt just nu. Ovetskapen tär något oerhört. Tänker på dig!

På torsdag är det dags för Fvp
  • Vickan I
    EnLitenTrea skrev 2017-11-21 21:17:08 följande:

Tack för omtanken Vickan1, ja det ör helt hemsk med denna väntan. Vi har ju gått nästan 3 veckor med denna vetskap, 2 misslyckade mkp. Plus att jag känner att det inte är någonting som växer, magen är som vanligt, lite större på kvällen.

Enligt mina beräkningar borde jag vara i v 17 men enligt ul går jag in i v 15 nu. Känns som dåliga odds med dålig tillväxt & 1:2 på kub :(

Längtar så till att få ett svar så vi kan gå vidare, just nu känns det som att vi går som i ett vakum.

Hur känns det för er? Har ni kunnat ta in det fantastiska beskedet, måste kännas helt otroligt :)

Får ni extra kontroller eller rullar allt på enligt vanlig rutin?

Lider så med er. Vet precis vilket vakum du menar och dessutom gå i det så länge. Men den hade väl växt bra senaste kontrollen? Men förstår det tröstar klent nu. Men jag känner inte heller något som växer. Precis som vanligt här med. Ovetskapen är ju helt klart värst. Då finns det liksom inte ens något att bearbeta eller ev sörja för att sedan på något sätt få komma vidare. Man fastnar och det är tungt. Hoppas ni får svar på snabbanalysen fort iaf. Hoppas så innerligt att det går bra.

Fortfarande overkligt här. Allt ska egentligen bara rulla på, men det går ju inte. Inte för mig. För mkt frågor. Så idag var jag på ett privat ul som jag bokade och bekostade själv för att få se att allt såg ok ut efter mkp. Det gjorde det tack och lov och imorgon ska vi få träffa en genetiker på KS som förhoppningsvis kan svara lite på varför och hur det kan bli falska positiva svar på nipt. Läser man om det står det tex för att kvinnan har cancer och sådant?! Nu tror jag ju inte det, men man undrar ju varför? Kan det betyda att det är ngt annat tokigt osv?! Efter det kanske man vågar släppa in lite glädje bland all livrädsla.
  • EnLitenTrea
    Vickan I skrev 2017-11-21 21:32:34 följande:

Lider så med er. Vet precis vilket vakum du menar och dessutom gå i det så länge. Men den hade väl växt bra senaste kontrollen? Men förstår det tröstar klent nu. Men jag känner inte heller något som växer. Precis som vanligt här med. Ovetskapen är ju helt klart värst. Då finns det liksom inte ens något att bearbeta eller ev sörja för att sedan på något sätt få komma vidare. Man fastnar och det är tungt. Hoppas ni får svar på snabbanalysen fort iaf. Hoppas så innerligt att det går bra.

Fortfarande overkligt här. Allt ska egentligen bara rulla på, men det går ju inte. Inte för mig. För mkt frågor. Så idag var jag på ett privat ul som jag bokade och bekostade själv för att få se att allt såg ok ut efter mkp. Det gjorde det tack och lov och imorgon ska vi få träffa en genetiker på KS som förhoppningsvis kan svara lite på varför och hur det kan bli falska positiva svar på nipt. Läser man om det står det tex för att kvinnan har cancer och sådant?! Nu tror jag ju inte det, men man undrar ju varför? Kan det betyda att det är ngt annat tokigt osv?! Efter det kanske man vågar släppa in lite glädje bland all livrädsla.

Förstår precis, jag hade inte kunnat släppa alla oroskänslor om att något är fel med tanke på resultaten.

Vad bra att du får träffa genetiker idag, hoppas att du får lite svar. Antar att du oxå får en organscanning snart.

Så härligt att ditt ul såg bra ut :)

Nu är det nedräkning till imorgon...

hur många dagar fick du vänta på provsvaret från Mkp?
  • Vickan I
    EnLitenTrea skrev 2017-11-22 12:25:35 följande:

Förstår precis, jag hade inte kunnat släppa alla oroskänslor om att något är fel med tanke på resultaten.

Vad bra att du får träffa genetiker idag, hoppas att du får lite svar. Antar att du oxå får en organscanning snart.

Så härligt att ditt ul såg bra ut :)

Nu är det nedräkning till imorgon...

hur många dagar fick du vänta på provsvaret från Mkp?

Vi fick lite svar idag. Hon var fantastisk och tog sig tid och det finns helt enkelt ingen orsak till att nipt gett utslag i vårt fall. För somliga blir det så helt enkelt och testet är inte helt tillförlitligt. Bara acceptera att det inte finns några mer svar än så. Bara för att testet gett utskag på trisomi 18 och mkp nu bekräftat att det inte är det så betyder inte det att ?något annat? måste vara fel istället. Testet fungerar inte så. Hon visade massor av siffror och statistik och det känns bättre iaf.

De slår ihop rul och ett sk riktat ultraljud (organscanning/screeningk) i slutet av december på fostermedicin på kS. De vill vänta tills den är större och allt syns ännu bättre.

Förstår att du fasar men samtidigt vill att dagen bara ska komma. Så kände jag iaf. Vilken tid ska du vara där? De gjorde endast snabbanalys på mig. De tyckte det räckte eftersom trisomi 18 ingår där och ingen misstanke om annat fanns. Det gick fort med det provsvaret. Gjorde provet på en måndag vid 11:00 och 15:32 på onsdagen fanns svaret på patientportalen. De sade fre till mig och jag gissade tors då jag hört att de säger ngn dag längre än de tror. Men gick ännu fortare.
  • EnLitenTrea
    Vickan I skrev 2017-11-23 20:41:04 följande:

Hoppas allt gått bra för dig idag.

Hej, det gick tyvärr inte så bra, på ul såg dom för lite fostervatten så inget fvp kunde dom ta samt att bebis mått inte var bra. Huvudet var i v 15 & kroppen v 13, vilket är förenligt med kromosomavvikelser.

Dock kunde läkare ta ett mkp så på tisdag får vi svaret, men vi vet ju redan vad det kommer att visa. Nu vill vi bara ha beskede så vi kan gå vidare ...
  • Vickan I
    EnLitenTrea skrev 2017-11-24 06:29:20 följande:
    Hej, det gick tyvärr inte så bra, på ul såg dom för lite fostervatten så inget fvp kunde dom ta samt att bebis mått inte var bra. Huvudet var i v 15 & kroppen v 13, vilket är förenligt med kromosomavvikelser.

Dock kunde läkare ta ett mkp så på tisdag får vi svaret, men vi vet ju redan vad det kommer att visa. Nu vill vi bara ha beskede så vi kan gå vidare ...
    Men nej, nej, nej så skulle det ju inte bli. Så hemskt ledsen. Usch finns liksom inget bra att skriva, allt känns så fjuttigt. Vad bra att det i alla fall gick att göra ett mkp denna gång så att ni oavsett besked kan få ett avslut på denna terror. Det behöver ni nu. Det har varit en lång ångestfylld väntan för er. Önskar det fanns något man kunde göra.Tänker på dig.
  • evve88
    EnLitenTrea skrev 2017-11-24 06:29:20 följande:

Vilken mardröm :-/ beklagar verkligen. Kan inte ens föreställa mig :/ massor med kramar <3
  • Anonym (Så tråkigt)

Hoppas på ett mirakel :(.

• EnLitenTrea

Tack för er omtanke, jag ringde upp läkaren från igår och sa att vi bestämt att vi vill avsluta. Jag fick hennes bedömning igen och hon hade även sett markörer i hjärnan. Så även om det inte visar något på dom tre trisomierna som snabbtester visar kommer vi att avsluta då det är något som är fel. Dom kommer ev att göra en obduktion på barnet så vi får klara besked vad det är, om det är något med oss eller om det var slumpen. så vi vet om vi vill göra fler försök på att få vår efterlängtade sladdis.

Så nu hoppas jag innerligt att dom har tid nästa vecka för ett avslut, känner att jag inte orkar vänta mer...

• evve88
    EnLitenTrea skrev 2017-11-24 10:48:25 följande:

Tack för er omtanke, jag ringde upp läkaren från igår och sa att vi bestämt att vi vill avsluta. Jag fick hennes bedömning igen och hon hade även sett markörer i hjärnan. Så även om det inte visar något på dom tre trisomierna som snabbtester visar kommer vi att avsluta då det är något som är fel. Dom kommer ev att göra en obduktion på barnet så vi får klara besked vad det är, om det är något med oss eller om det var slumpen. så vi vet om vi vill göra fler försök på att få vår efterlängtade sladdis.

Så nu hoppas jag innerligt att dom har tid nästa vecka för ett avslut, känner att jag inte orkar vänta mer...

All kärlek till er <3
  • Vickan I

Vad bra att du ringde och fick prata med läkaren igen. Kan föreställa mig att det är ett oerhört tungt, men ändå klart beslut att ta. Vi hade beslutat likadant innan mkp. Om läkaren kunde se avvikelser så hade vi också avbrutit och inte inväntat analyssvaret. Det är så mycket väntan ändå. Hoppas ni får en tid snabbt och att de tar hand om er bra på sjukhuset. Tror säkert det var en olycklig slump denna gång, men skönt få svar för framtiden kanske. Det kanske hjälper i bearbetningen också. Stor kram.

• Jsv17
    EnLitenTrea skrev 2017-11-24 10:48:25 följande:

Det finns inga bra, tillräckliga ord här, men jag hoppas ni får en tid snabbt, att du läker fort kroppsligt, att du tar den tid du behöver att återhämta dig själsligt och att ni tar hand om varandra. Önskar er att det bara var slumpen, att ni så snart som det är möjligt, och ni orkar, blir gravida igen och får er lilla sladdis <3
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • EnLitenTrea

Vi fick som tur är hjälp av läkaren från igår att ringa och hjälpa till med en akuttid, vi fick den sista tiden dom hade kvar nästa vecka annars hade vi fått vänta ytterligare minst en vecka. Så nu vill vi bara få det gjort...

er omtanke värmer ...

• Vickan I

Ts - Tänker på dig denna vecka. Så sorgligt. Men kan föreställa mig att man ändå vill ha ett avslut en gång för alla när man varit med om något sådant här tungt. Hoppas ni får bra stöttning genom det hela.

Svar på tråden Förtvivlad 1:2 på kub, finns det hopp?