• waattos

    Ammar och går inte ner i vikt!

    Hej,

    Som rubriken lyder... och göra en lång berättelse kort.. Har en 3,5 månaders bebis som jag helammar. Jag har totalt gått ner 6kg!

    En vecka efter förlossningen hade jag gått ner 10kg, när amningen kom igång gick jag upp 3-4kg igen... Och här står jag och stampar!

    Jag var vältränad innan graviditeten och har en väldigt bra relation till mat och kost. Nu tränar jag 2ggr i veckan och promenerar minst 4km varje dag. Äter bra och inge socker. Står STILL!!!

    Läste på lite om det, de finns tydligen ett hormon, prolaktin, som gör förbränningen långsammare. Är det fler som haft/har detta problem? Har ni märkt skillnad sen när ni slutat amma?

    Ge mig lite inspiration och bolla idéer.

  • Svar på tråden Ammar och går inte ner i vikt!
  • Pimpinellan

    Gick ner massor direkt och sen ingenting nästan. Några kg på ett halvår. Prolaktinet som sätter stopp för en del.

  • meicc

    Jag gick inte heller ner i vikt. Men sen när alla hormoner gick ur kroppen så försvann det illa kvickt utan att jag gjorde några livsstilsförändringar. Då hade jag ändå MYCKET extra kilon. Ta det lugnt och försök skita i det, vet att det är jättesvårt. Men det kommer lösa sig efterhand!

  • waattos

    Tack :) Javisst är det svårt, man står mellan gravidkläderna som är för stora och vanliga kläderna som är för små :O

Svar på tråden Ammar och går inte ner i vikt!