IVF Umeå uppstart dec 2017
Har just idag fått datum och tid för uppstart av IVF i Umeå ????
Många känslor i omlopp.
Någon fler som ska påbörja detta?
Har just idag fått datum och tid för uppstart av IVF i Umeå ????
Många känslor i omlopp.
Någon fler som ska påbörja detta?
När det är landstinget som betalar försöken i Västerbotten. Visst är det tre gratisförsök? Hur fungerar det? Någon som vet?
Åh känner igen exakt de känslorna!
De är nog just vetskapen att jag snart kanske har en liten krabat som både skrämmer mig och glädjer mig i samma anda.
Jag hade otur att få mensen dagen efter besöket och eftersom jag har en rätt så regelbunden mens så lär den komma igen om cirka 30 dagar vilket är nyårsafton. Då de har stängt fram till och med 9 januari, tror jag det var, så kan jag inte börja ta sprutorna på mensen i slutet av december eftersom de är ingen på plats att ta emot ultraljudsbesked och blodprovsbeskedet från mitt landsting.
Så vi måste vänta på min mens som beräknas komma nån gång i slutet av januari innan vi kan börja hela karusellen med sprutor, äggplock och återförning av ägg. Så förhoppningsvis har jag en livs levande liten krabat i magen under februari!
Tre fullskaliga försök enligt vad jag hört och det jag hittar på 1177
Vi har inte heller något svar på varför de blivit som de blivit för oss men de misstänker att sambon han nån infektion som gör att min kropp sen stöter bort embryot. Vi blir ibland gravida men de resulterar i missfall eller missed abortion för oss. Det vill säga vi kommer till vecka 7-8 och vid ultraljud finns inga hjärtslag.
Så vi for se om första IVF behandlingen fungerar alls för oss när vi har sperma från han och ägg från mig eller om vi måste få donerat för att de skall fungera.
Vi får se hur vi gör men om de har rätt med infektion och med tanke på hur länge vi har försökt så är det nog knappt någon idé att prova. Visserligen kan man väll ha de trevligt tills slutet av januari och skadar ju aldrig prova på. Eller så vilar man och bara försöker motivera och vila upp sig inför månader med känslor åt alla håll.
Just IVF känns just nu känns värre nu när jag vet att jag kommer få in ett embryo men även om jag testar mig när de säger lär jag inte kunna slappna av förrän om 9 månader. Går alltid på ett tidigt ultraljud privat och kollar runt vecka 7-8 för att se om hjärtat slår eller inte. Jag tror inte vi behöver göra något alls mer än betala patientavgiften (om man då inte har frikort då går ju patientavgiften på den, tag med frikortet om ni nu inte tillhör Västerbottens landsting).
Jag tror mycket av stressen och oron släpper om jag bara får se ett hjärta slå på tidigt ultraljud! Sen lär man ha en oro som ligger jämt hela vägen tills förlossning och sen börjar en ny typ av oro efter det...
Nå de enda jag önskar nu är att det skall fungera och gärna på första försöket!
Jag undrar om man anses om högrisk graviditet eller vanlig efter ett IVF?
Hej allihopa!
Jag och min man genomförde en IVF på IVF kliniken i våras. Så jag kanske kan svara på någon av era frågor.
Vi gjorde vår utredning i Skellefteå efter upprepade missfall och långt mellan våra graviditeter. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Utredningen visade toppsimmare och massor av ägg hos mej. Minns inte mitt AMH, men det var en ganska hög siffra. Inte pcos-högt, men högt. Vi skickades på remiss så vårt landsting betalade kalaset. Vi behövde inte fylla i nåt papper eller så för detta, det går automatiskt.
Vi gjorde vår utredning på hösten och fick tid på kliniken i december. I januari vart det uppstart.
24 ägg plockade man ut, befruktade dessa genom vanlig IVF. På dygn två var 18 befruktade, och de delade sej som de skulle. Då vi haft upprepade missfall ville både vi och kliniken långtidsodla, alltså så embryot blir en blastocyst vilket inträffar ca dygn fem. Då kan man se lite mer vilka som är med i matchen så att säga. Fick en fruktansvärd översstimulering efter äggplocket och i och med detta valdes totalfrys på våra 10 blastocyster som höll "fryskvalite".
Kliniken ville att jag skulle ha en naturlig mens mellan översstimulering och återförande så det vart bara till att vänta. Och sen två månader senare var det dags. Man tinade en liten eskimå och denna klarade upptiningen fint och återfördes sex dagar efter min ägglossning. Och vet ni vad? Den där lilla nerfrysta eskimåblastisen sparkar just i skrivande stund i min mage. Och i februari tittar vår dotter ut! Och i frysen ligger kanske ett litet syskon bland de andra nio och väntar på "varmare tider".
Lycka till nu, nu har en fantastisk och stundvis kämpig tid framför er!
Hej allihopa!
Jag och min man genomförde en IVF på IVF kliniken i våras. Så jag kanske kan svara på någon av era frågor.
Vi gjorde vår utredning i Skellefteå efter upprepade missfall och långt mellan våra graviditeter. Ingen av oss har barn sedan tidigare. Utredningen visade toppsimmare och massor av ägg hos mej. Minns inte mitt AMH, men det var en ganska hög siffra. Inte pcos-högt, men högt. Vi skickades på remiss så vårt landsting betalade kalaset. Vi behövde inte fylla i nåt papper eller så för detta, det går automatiskt.
Vi gjorde vår utredning på hösten och fick tid på kliniken i december. I januari vart det uppstart.
24 ägg plockade man ut, befruktade dessa genom vanlig IVF. På dygn två var 18 befruktade, och de delade sej som de skulle. Då vi haft upprepade missfall ville både vi och kliniken långtidsodla, alltså så embryot blir en blastocyst vilket inträffar ca dygn fem. Då kan man se lite mer vilka som är med i matchen så att säga. Fick en fruktansvärd översstimulering efter äggplocket och i och med detta valdes totalfrys på våra 10 blastocyster som höll "fryskvalite".
Kliniken ville att jag skulle ha en naturlig mens mellan översstimulering och återförande så det vart bara till att vänta. Och sen två månader senare var det dags. Man tinade en liten eskimå och denna klarade upptiningen fint och återfördes sex dagar efter min ägglossning. Och vet ni vad? Den där lilla nerfrysta eskimåblastisen sparkar just i skrivande stund i min mage. Och i februari tittar vår dotter ut! Och i frysen ligger kanske ett litet syskon bland de andra nio och väntar på "varmare tider".
Hej allihopa!
Tack tjejer! Hoppas snart det är eran tur.
Själva ÄP (Äggplocket) gick bara bra. Har hört att det kan göra mindre ont om man har mycket ägg, vilket gör att äggstockarna är väldigt stora. Då är det tydligen så svullet och lättplockat. Men har inte fått detta bekräftat av ngn med utbildning utan bara läst här på FL.
Jag tyckte mer att hela grejen var jobbig.
Vårt IVF gick till så här:
Började spruta med bemfola, minns inte vilket dygn efter mens men kanske tre?
Efter några dagar var det besök och VUL för att kolla till äggmognaden. Under detta besök kan man se om man ska fortsätta på samma dos eller sänka/höja för att få fram rätt antal ägg.
Tror även att vi var på två sådana VUL, kanske även blodprov? Minns inte riktigt faktiskt.
Sedan när äggblåsorna såg bra ut började vi spruta orgalutan, vilket är en spruta som förhindrar ÄL. Så då var det två sprutor varje kväll.
ÄP bokades in och vi gjorde ett uppehåll i sprutandet dagen innan ägglossningsprutan. Ja jag vill minnas att det var så. Sedan var det dags för ovitrellsprutan, tror det var 24h innan ÄP. Då mognar äggen till. Den måste tas på exakt klockslag.
Sedan var det ÄP. Då kommer man dit på morgonen. Mannen lämnar "bidrag" och själv får man vackert vänta på sin tur. Ni kommer få byta om till sexiga landstingskläder bestående av skorta, mössa, blåa plastsockar och lårhöga vita strumpor. Eran partner måste också bära operationsmössa. Mycket snyggt! Innan ingreppet får ni en infart i armvecket, där igenom får ni morfin och lugnande. Innan vill jag minnas att man även fick Alvedon. Ni ska även kissa innan.
Dela rum får ni räkna med också, dock skynke mellan.
ÄP görs i ett annat rum, typ operationsrum med en gynstol, här görs även återförandet. Man kan se in till embryologerna genom en glasruta. Det är där inne magin sker. Ingreppet gick ganska fort, en kvart kanske. Man får bedövning i slidväggen med sprutor, vill minnas att det var två stycken. Efteråt får ni fika och ligga kvar på rummet om ni vill. Man kan blöda, men det gjorde inte jag. Och även känna sej öm.oxh uppblåst, vilket man kan göra.även innan Äp. Hur många ägg man fått ut får man veta efter en stund och även vilket befruktningsätt som kommer användas. Detta hänger på spermierna om jag förståt det rätt, vilket alltid är dagsform. Sen är det bara att fara hem och hålla tummarna. Efter ett dygn vet man hur många som befruktats. Och då tror jag även man får veta insättningsdag. Många befruktade ägg brukar betyda långtidsodling alltså dygn fem. Färre embryon brukar sättas in dygn två eller tre. De embryon som inte används vid återförandet långtidsodlar man eller fryser in, men det är inte alla som får till frysen. Under återförandet får ni ta på er samma sexiga utstyrsel och vänta i rummet ni väntade inför ÄP. Nu ska ni även vara kissnödiga, det underlättar ÅF. Detta går snabbt och gör inte ont. Som ett vanligt VUL typ. Efteråt går man bara hem. Nu är ni s.k ruvare. Man kan dock känna sej lite öm och uppblåst efter ÄP men efter återförandet känner ni ingenting. Testdag samt gravtest får ni av kliniken.
Är det positivt meddelar ni detta till kliniken via telefon. Då får ni ett VUL i ca vecka 7. Vi fick runt vecka 11 då det var semestertider. Vid VUL ska det finnas ett pickade litet hjärta. Efter detta är eran tid på kliniken över för denna gång. Nu skriver ni in er hos mödravården och behandlas som vilken graviditet som helst. Men jag har vart öppen med att vi gjort IVF,.vilket egentligen inte påverkar annat än möjligtvis KUB och NUPP. Då måste ni säga till annars kan siffrorna bli fel.
Kom även ihåg att kraftigare överstimulering så som jag fick är ovanligt. Så.der är inget jag tycker ni ska oroa er över.
Har ni några fler fundering kanske jag kan.svara på dem.. Så fråga på.
Själva ÄP (Äggplocket) gick bara bra. Har hört att det kan göra mindre ont om man har mycket ägg, vilket gör att äggstockarna är väldigt stora. Då är det tydligen så svullet och lättplockat. Men har inte fått detta bekräftat av ngn med utbildning utan bara läst här på FL.
Efter några dagar var det besök och VUL för att kolla till äggmognaden. Under detta besök kan man se om man ska fortsätta på samma dos eller sänka/höja för att få fram rätt antal ägg.
Tror även att vi var på två sådana VUL, kanske även blodprov? Minns inte riktigt faktiskt.
Sedan när äggblåsorna såg bra ut började vi spruta orgalutan, vilket är en spruta som förhindrar ÄL. Så då var det två sprutor varje kväll.
ÄP bokades in och vi gjorde ett uppehåll i sprutandet dagen innan ägglossningsprutan. Ja jag vill minnas att det var så. Sedan var det dags för ovitrellsprutan, tror det var 24h innan ÄP. Då mognar äggen till. Den måste tas på exakt klockslag.
Sedan var det ÄP. Då kommer man dit på morgonen. Mannen lämnar "bidrag" och själv får man vackert vänta på sin tur. Ni kommer få byta om till sexiga landstingskläder bestående av skorta, mössa, blåa plastsockar och lårhöga vita strumpor. Eran partner måste också bära operationsmössa. Mycket snyggt! Innan ingreppet får ni en infart i armvecket, där igenom får ni morfin och lugnande. Innan vill jag minnas att man även fick Alvedon. Ni ska även kissa innan.
ÄP görs i ett annat rum, typ operationsrum med en gynstol, här görs även återförandet. Man kan se in till embryologerna genom en glasruta. Det är där inne magin sker. Ingreppet gick ganska fort, en kvart kanske. Man får bedövning i slidväggen med sprutor, vill minnas att det var två stycken. Efteråt får ni fika och ligga kvar på rummet om ni vill. Man kan blöda, men det gjorde inte jag. Och även känna sej öm.oxh uppblåst, vilket man kan göra.även innan Äp. Hur många ägg man fått ut får man veta efter en stund och även vilket befruktningsätt som kommer användas. Detta hänger på spermierna om jag förståt det rätt, vilket alltid är dagsform. Sen är det bara att fara hem och hålla tummarna. Efter ett dygn vet man hur många som befruktats. Och då tror jag även man får veta insättningsdag. Många befruktade ägg brukar betyda långtidsodling alltså dygn fem. Färre embryon brukar sättas in dygn två eller tre. De embryon som inte används vid återförandet långtidsodlar man eller fryser in, men det är inte alla som får till frysen. Under återförandet får ni ta på er samma sexiga utstyrsel och vänta i rummet ni väntade inför ÄP. Nu ska ni även vara kissnödiga, det underlättar ÅF. Detta går snabbt och gör inte ont. Som ett vanligt VUL typ. Efteråt går man bara hem. Nu är ni s.k ruvare. Man kan dock känna sej lite öm och uppblåst efter ÄP men efter återförandet känner ni ingenting. Testdag samt gravtest får ni av kliniken.
Är det positivt meddelar ni detta till kliniken via telefon. Då får ni ett VUL i ca vecka 7. Vi fick runt vecka 11 då det var semestertider. Vid VUL ska det finnas ett pickade litet hjärta. Efter detta är eran tid på kliniken över för denna gång. Nu skriver ni in er hos mödravården och behandlas som vilken graviditet som helst. Men jag har vart öppen med att vi gjort IVF,.vilket egentligen inte påverkar annat än möjligtvis KUB och NUPP. Då måste ni säga till annars kan siffrorna bli fel.
Kom även ihåg att kraftigare överstimulering så som jag fick är ovanligt. Så.der är inget jag tycker ni ska oroa er över.
Hittade en rolig lista från en äldre tråd där man kan följa vart alla är i tråden :). Är ju sedan bara att kopiera listan och ändra eftersom
Väntrummet
* Kokonattsu, första IVF info samtal 6/12
Sprayar
Sprutar
Väntar på ÄG/ET
Ruvar
Gravida
Det blir spännande att höra när vi ska börja på onsdag.
Det var en del sprutor man skulle ta. Är inte helt förtjust i sprutor. Är de små och upplevde du det enkelt att ta de?
Görs VUL i vecka 7 på IVF kliniken eller kan man göra det på sin egen vårdcentral?
Nu när du har ägg frysta och det funkade på första försöket försöket. Räknas det som ert andra försök om ni vill ha ett syskon? Visst är det fem år man kan ha de frysta? Måste man betala det ur egen ficka? Det är som bra att veta om vi får den möjligheten.
Hur har din graviditet varit i övrigt? Vet att det är så olika, men roligt att höra bara. Ni måste ju verkligen se fram emot februari :).
Ok, funderar på om min sambo får göra samma sak. Beror väl på det här med tiderna. Som jag läst ska det tydligen tas samma tid.
Jag tänkte bara om den möjligheten fanns. Vi har inte så långt, drygt 6 mil.
Ok, det är bra att veta om man vill ha ett till barn. Men ni behöver inte betala något för frysningen under de där fem åren även om ni har första barnet på g?
Vi jobbar så att vi alltid är hemma samma tider på kvällen. Sprutorna bör ju tas på kvällstid. Om jag inte minns fel. Ovitrelle, äl-sprutan är ju den som är absolut viktigaste att ta i exakt tid. Tror det var runt 19 för oss.
Nä, vi har inte betalt något för frysningen. Och kliniken sa då inget om det när vi var in för VUL i vecka elva. Bara att dem ville vi skulle titta förbi efter BB och visa upp tössabiten.