blomman 2 skrev 2017-11-18 13:17:55 följande:
Ja jag tror att Tjockis är ett värre skällsord än glasögonorm. För HUR många vuxna talar inte om sin vikt,bantning mm som något negativt över huvudet på barnen,som de vuxna inte tror att barnen hör eller blir påverkad av. Inte alls samma snack kring glasögon eller linser mm. Bara att slå upp vilken tidning som helst så ser vi hur kroppsfixerad vårt samhälle är. Jag hör och ser detta även i fikarummet på jobbet. ALLA pratar om utseendet och vikten. Ingen talar om hälsoeffekterna. Det kommer liksom i andra hand,på köpet,fastän det borde vara det viktigaste. Jag tycker att det ÄR ok att föräldrar blir varsel om att barn ligger i riskzonen för övervikt och att man kartlägger familjens vanor och ovanor och eventuella psykiska hinder i att leva hälsosamt i familjen. Men hålla barnen utanför detta. Det ÄR föräldrarna som väljer,handlar och lagar maten,inte barnen. Barn har aldrig ett ansvar för vikten i min mening.
Det är två helt olika saker att vuxna talar om vikt, bantning mm än om en skolsköterska säger det. Vuxna som talar så pratar om sitt utseende, inte sin hälsa.
Jag har aldrig sagt att barnet ska ta ett ansvar, vad får du det ifrån? Däremot ska man som sagt inte ljuga för barnet, det kan vara bra med begränsningar som att man bara tar en bit tårta på kalaset och så vidare, man kan inte hålla koll på barnet dygnet runt. Viktnedgång ska vara ett samarbete, inte något man smusslar med, då blir det ett ännu större stigma och barnet är inte dum i huvudet, han kommer fatta vad föräldrarna sysslar med förr eller senare. Då man inte säger som det är till barn drar de sina egna slutsatser och de slutsatserna är inte särskilt hälsosamma.