• Sidy

Väger min 7-åriga son för mycket? Vad väger Era söner?

Känner mig både ledsen och upprörd efter dagens besök hos skolsköterskan!

Min son blev mätt och vägd bl.a.

Han är 7 år om ett par månader och är 131 cm. läng och väger 31,5 kg.

En pigg och aktiv pojk med flera sport aktiviteter i veckan.

Ganska "tränad" (gillar egentligen inte att beskriva en 7 åring på det sättet), rejäl i kroppen om man säger så och inga tecken på övervikt enligt mig.

Men sköterskan tyckte vi gemensamt skulle ta tag i detta med hans vikt?!

Först ett enskilt samtal utan min son och sedan ett möte tillsammans med honom!

Är detta verkligen riktigt?

Vad väger Era 7 åriga söner och hur långa är dom?

• Svar på tråden Väger min 7-åriga son för mycket? Vad väger Era söner?
  • blomman 2
    Glinda från Oz skrev 2017-11-18 00:46:49 följande:
    Han väger 1,1 kilo för mycket (han fyller 7 om några månader och borde vara 6,5 nu) 1,1 kilo är ganska mycket i den åldern. BMI tar hänsyn till muskler och kraftig benstomme. Ätstörningar får man om folk pratar om utseende INTE vanlig normal hälsa.
    Fast en 7-åring förstår mer än vad man tror. Och de tolkar övervikt med något dåligt. Vilket barn har inte hört ett annat barn kommentera ett barn med skällsord " tjockis" mm och förstått att det är något dåligt. Och nu är man själv " den där tjockisen". Barn vill inte vara annorlunda,så är det. Självklart kan detta leda till en matstörning. Så unga barn förstår inte riktigt vad hälsa betyder och de orkar i många fall inte heller ta ansvar över att förstå det,vilket de heller inte ska behöva. Min dotter är snart 10 år och vi har pratat hälsa i den bemärkelsen varför jag inte kan äta vissa saker pga intoleransen,hon vet att jag måste hålla den kosten för att inte bli sjuk. Det är först nu som hon verkligen förstår helheten. Så det var HELT fel av skolsköterskan att prata om detta inför barnet. Jag var själv överviktig i en period på lågstadiet pga mobbing då jag började att tröstäta...och blev skickad till skolsköterskan...för vägning och kostråd. Inte ens mina föräldrar var närvarande!! Det sarkastiska i detta var att det var SKOLSKÖTERSKANS SON som var mobbaren!!! För att hålla till ämnet så var detta starten på en mycket allvarlig ätstörning hos mig som jag först i vuxen ålder kunde ta mig ur.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Trötter) skrev 2017-11-18 09:08:50 följande:

Det står att han fyller 7 om "ett par" (2) månader, alltså närmare 7 än 6.5 om man nu skall vara petig.

Förklara gärna för mig hur en matematisk formel som enbart innehåller massa och längd tar hänsyn till muskler och kraftig benstomme.

Att använda BMI som en exakt vetenskap på individnivå känns oseriöst. Dels kan många som har rätt BMI och låg muskelmassa komma undan med för mycket fett och dels klassas mycket vältränade som feta.

Hur vet du att det är två månader? BMI är uträknat av läkare och forskare som har kommit fram till det. Är man muskelbyggare räknas inte BMI men tränar man normalt ska man ligga inom spannet. Kraftig benstomme är en myt, det väger i princip inte mer.
  • Glinda från Oz
    blomman 2 skrev 2017-11-18 09:48:40 följande:

Fast en 7-åring förstår mer än vad man tror. Och de tolkar övervikt med något dåligt. Vilket barn har inte hört ett annat barn kommentera ett barn med skällsord " tjockis" mm och förstått att det är något dåligt. Och nu är man själv " den där tjockisen". Barn vill inte vara annorlunda,så är det. Självklart kan detta leda till en matstörning. Så unga barn förstår inte riktigt vad hälsa betyder och de orkar i många fall inte heller ta ansvar över att förstå det,vilket de heller inte ska behöva. Min dotter är snart 10 år och vi har pratat hälsa i den bemärkelsen varför jag inte kan äta vissa saker pga intoleransen,hon vet att jag måste hålla den kosten för att inte bli sjuk. Det är först nu som hon verkligen förstår helheten. Så det var HELT fel av skolsköterskan att prata om detta inför barnet. Jag var själv överviktig i en period på lågstadiet pga mobbing då jag började att tröstäta...och blev skickad till skolsköterskan...för vägning och kostråd. Inte ens mina föräldrar var närvarande!! Det sarkastiska i detta var att det var SKOLSKÖTERSKANS SON som var mobbaren!!! För att hålla till ämnet så var detta starten på en mycket allvarlig ätstörning hos mig som jag först i vuxen ålder kunde ta mig ur.

Övervikt är dåligt så de tolkar det helt rätt. Tjockis är ett skällsord, ts får givetvis förklara vad skolsköterskan menade om hon inte gjorde det själv. Hade du reagerat likadant om skolsköterskan hade sagt att barnet hade dålig syn? Glasögonorm är också ett skällsord. Jag tror inte på att stoppa huvudet i sanden i ljuga för barnet, övervikt är västvärldens största hälsoproblem.
  • Anonym (Trötter)
    Glinda från Oz skrev 2017-11-18 12:05:24 följande:
    Hur vet du att det är två månader? BMI är uträknat av läkare och forskare som har kommit fram till det. Är man muskelbyggare räknas inte BMI men tränar man normalt ska man ligga inom spannet. Kraftig benstomme är en myt, det väger i princip inte mer.
    "Han är 7 år om ett par månader och är 131 cm. läng och väger 31,5 kg."

Jag antog att "ett par" syftade på siffran två vilket jag trodde oftast var fallet. Ett par handskar, ett par skor etc.

• blomman 2
    Glinda från Oz skrev 2017-11-18 12:10:43 följande:
    Övervikt är dåligt så de tolkar det helt rätt. Tjockis är ett skällsord, ts får givetvis förklara vad skolsköterskan menade om hon inte gjorde det själv. Hade du reagerat likadant om skolsköterskan hade sagt att barnet hade dålig syn? Glasögonorm är också ett skällsord. Jag tror inte på att stoppa huvudet i sanden i ljuga för barnet, övervikt är västvärldens största hälsoproblem.
    Ja jag tror att Tjockis är ett värre skällsord än glasögonorm. För HUR många vuxna talar inte om sin vikt,bantning mm som något negativt över huvudet på barnen,som de vuxna inte tror att barnen hör eller blir påverkad av. Inte alls samma snack kring glasögon eller linser mm. Bara att slå upp vilken tidning som helst så ser vi hur kroppsfixerad vårt samhälle är. Jag hör och ser detta även i fikarummet på jobbet. ALLA pratar om utseendet och vikten. Ingen talar om hälsoeffekterna. Det kommer liksom i andra hand,på köpet,fastän det borde vara det viktigaste. Jag tycker att det ÄR ok att föräldrar blir varsel om att barn ligger i riskzonen för övervikt och att man kartlägger familjens vanor och ovanor och eventuella psykiska hinder i att leva hälsosamt i familjen. Men hålla barnen utanför detta. Det ÄR föräldrarna som väljer,handlar och lagar maten,inte barnen. Barn har aldrig ett ansvar för vikten i min mening.
  • No Logo
    Glinda från Oz skrev 2017-11-18 12:05:24 följande:

Kraftig benstomme är ingen myt och är extra synligt på vikten hos icke överviktiga barn och vuxna (däremot kan det inte användas som ursäkt för vuxna som väger 30 kg för mycket). Du kanske tänker på det fakta att vikten hos själva skelettet inte skiljer sig så mycket mellan de som har kraftig respektive tunn benstomme.
  • Trader1

www.internetmedicin.se/page.aspx

Ni glömmer att pojken i ts också är väldigt lång för sin ålder. Detta för att vikten driver upp längden i ett slags hypertillväxt. När den antar återstår bara övervikten.

Det är inte särskilt bra för kroppen att växa så snabbt innan puberteten. Hela förloppet med tillväxt hamnar fel och det kan leda till insulinresistens med diabetes typ 2.

Läs sista stycket i länken här ovan.

Och för er som tror att övervikt och fetma växer bort av sig självt:

www.janusinfo.se/Nyheter/Evidens-medicin-lakemedel/Evidens-tidigare-nummer/Nr-5-2016/Barnfetma-vaxer-inte-bort/

• Trader1
    JagSägerDåDet skrev 2017-11-17 13:45:33 följande:

Har inga barn, men jag tycker vikthets bland barn är så fel. Faktum är att ofta brukar pojkar som är lite knubbiga men äter bra och rör på sig växa så att det knakar i puberteten, och då löser sig viken. Så länge barnet har bra mat- och motionsvanor så ordnar sig allt i puberteten, man ska inte vara på barn för mycket med vikt... Har själv flera manliga barndomsvänner till mig som var knubbiga när vi var små och lekte, men som växte mycket i puberteten och är idag alla långa och smala (alla runt 25). Strunta i vad skolsköterskan sa, inte alls värt att ta upp med tanke på att din pojke är sund och att diskutera vikt kan bara ge honom dåligt självförtroende och i värsta fall ätstörningar.

Faktum är att det inte alls brukar lösa sig av sig själv. Det vet forskningen idag.

Och barnet som har övervikt eller fetma i ung ålder får sin tillväxtspurt förvtidigt. Det beror på att övervikten, vikten drar med sig länden. I puberteten växer de sen långsammare men behåller övervikten.

Det är ett mycket dåligt råd att gmfamiöjer med överviktiga barn ska strunta i det. Mycket mycket dåligt och farligt råd.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Trötter) skrev 2017-11-18 12:38:04 följande:

"Han är 7 år om ett par månader och är 131 cm. läng och väger 31,5 kg."

Jag antog att "ett par" syftade på siffran två vilket jag trodde oftast var fallet. Ett par handskar, ett par skor etc.

Ett par kan betyda lite vad som helst, jag känner ingen som använder det uttrycket för bara och endast två månader, vill man vara så exakt skriver man exakt antal månader.
  • Glinda från Oz
    No Logo skrev 2017-11-18 13:38:24 följande:

Kraftig benstomme är ingen myt och är extra synligt på vikten hos icke överviktiga barn och vuxna (däremot kan det inte användas som ursäkt för vuxna som väger 30 kg för mycket). Du kanske tänker på det fakta att vikten hos själva skelettet inte skiljer sig så mycket mellan de som har kraftig respektive tunn benstomme.

Då vet du mer än både läkare och forskare. Du säger också själv att vikten inte skiljer sig åt beroende på hur kraftig benstomme man har.
  • Glinda från Oz
    blomman 2 skrev 2017-11-18 13:17:55 följande:

Ja jag tror att Tjockis är ett värre skällsord än glasögonorm. För HUR många vuxna talar inte om sin vikt,bantning mm som något negativt över huvudet på barnen,som de vuxna inte tror att barnen hör eller blir påverkad av. Inte alls samma snack kring glasögon eller linser mm. Bara att slå upp vilken tidning som helst så ser vi hur kroppsfixerad vårt samhälle är. Jag hör och ser detta även i fikarummet på jobbet. ALLA pratar om utseendet och vikten. Ingen talar om hälsoeffekterna. Det kommer liksom i andra hand,på köpet,fastän det borde vara det viktigaste. Jag tycker att det ÄR ok att föräldrar blir varsel om att barn ligger i riskzonen för övervikt och att man kartlägger familjens vanor och ovanor och eventuella psykiska hinder i att leva hälsosamt i familjen. Men hålla barnen utanför detta. Det ÄR föräldrarna som väljer,handlar och lagar maten,inte barnen. Barn har aldrig ett ansvar för vikten i min mening.

Det är två helt olika saker att vuxna talar om vikt, bantning mm än om en skolsköterska säger det. Vuxna som talar så pratar om sitt utseende, inte sin hälsa.

Jag har aldrig sagt att barnet ska ta ett ansvar, vad får du det ifrån? Däremot ska man som sagt inte ljuga för barnet, det kan vara bra med begränsningar som att man bara tar en bit tårta på kalaset och så vidare, man kan inte hålla koll på barnet dygnet runt. Viktnedgång ska vara ett samarbete, inte något man smusslar med, då blir det ett ännu större stigma och barnet är inte dum i huvudet, han kommer fatta vad föräldrarna sysslar med förr eller senare. Då man inte säger som det är till barn drar de sina egna slutsatser och de slutsatserna är inte särskilt hälsosamma.
  • No Logo
    Glinda från Oz skrev 2017-11-18 16:59:41 följande:

Då vet du mer än både läkare och forskare. Du säger också själv att vikten inte skiljer sig åt beroende på hur kraftig benstomme

[quote=78202251][quote-nick]Glinda från Oz skrev 2017-11-18 16:59:41 följande:[/quote-nick]Då vet du mer än både läkare och forskare. Du säger också själv att vikten inte skiljer sig åt beroende på hur kraftig benstomme man har.

Det inte är läkare och forskare som säger att det är en myt, möjligtvis bloggare och kåsörer.

Jag repeterar: det är skillnad i vikt beroende på om man har kraftig benstomme eller inte, men skillnaden beror inte främst på skillnaden i vikt på själva skelettet, eftersom den är marginell.
  • Sidy

Anonym (Trötter)

Du har helt rätt!

När jag skrev ett par månader menade jag precis som Du skriver 2 månader!

Jag vill återigen förtydliga att jag aldrig påstått att jag känner mig kränkt!!

Självklart är detta med vikten en otroligt viktig del när det gäller ett barns hälsa och bra att man reflekterar över det i tidig ålder.

Vad jag reagerade över var att ssk. tog upp det när min son sitter med.

Jag tycker att det i första hand skulle diskuteras med mig som vårdnadshavare utan min son.

Självklart är det mitt ansvar som förälder att se till att mitt barn får näringsrik och nyttig mat som han mår bra av. Även mitt ansvar att ha koll på socker och fett intag.

Jag arbetar själv som ssk. där stor del av mitt arbete omfattar just matintag.

Någon undrade hur vi som föräldrar "ser ut", längs och vikt?

Både jag och sonens pappa är långa, jag är 1.77 och hans pappa är 1.88.

När det gäller vår vikt är jag på gränsen till att väga för lite (enligt BMI) och pappan väger nog precis som han bör till sin längd men uppfattas "större" pga mycket styrketräning och bollsport.

Tanken med mitt inlägg var att få veta hur Era 7-åringar väger i förhållande vis till deras längd.

Tack alla Ni som svarat och lagt Er tid på att kommentera mitt inlägg????????

• Nelehellstrom

Jag tycker själv så här att man Borde inte meddela detta så länge det inte är på gränsen till sjuklit Övervikt. Dessutom Väger muskler 10x mer än fett Så det kan också vara så. Jag väger liksom 70kg och är 13 år

Svar på tråden Väger min 7-åriga son för mycket? Vad väger Era söner?