Jag ammar min 6 mån son, har aldrig erbjudit napp och han har sovit hela nätter sen han var två månader gammal (från kl 19- kl 4 el 5, amning, sen somnar han om till kl 7-kl 8).
Han sov i spjälsäng i vårt rum första månaderna, ville amma varje/varannan timme och jag gjorde en grej av att alltid kliva upp och amma honom i totalt mörker första månaderna - för att hjälpa honom få in rätt dygnsrytm. Det var väldigt jobbigt i början och var frestande att ta ner honom i vår säng men visste att det lätt blir att han ligger och snuttar då. Jag föredrog att gå till honom och amma honom i en fåtölj bredvid hans säng, i mörkret. Bu somnar han nästan så fort vi går in i hans mörka sovrum på kvällen.
Det som fungerar för oss är att jag äter ordentligt ('riktigt' fett i maten - smör, grädde etc) och att han får amma riktigt länge innan läggdags så att han riktigt mätt inför natten. Han har aldrig fått skrika sig till sömns utan tvärtom har jag alltid erbjudit bröstet så fort han gnytt - min tanke har varit att på så sätt känner han sig trygg att mat alltid finns till hands och att han därför inte behöver äta sig genom natten.
Från 4 månader har jag även gett lite gröt och/eller ersättning vid kvällsamningen för stt hjälpa honom sova genom natten.
Han sover nu i eget rum, utan napp eller snuttefilt och vaknar glad o go.
Det var min historia :)