• Alexi

    Leker alla barn med vapen av typen NERF?

    Ni med barn i 5-10-årsåldern, leker alla numera med vapen av typen NERF, maskingevär och liknande? Hur ser ni på det? Känns det ok? Varför/Varför inte?

    Om de leker med sådana, HUR leker de? Prickskjuter mot ett träd, leker krig inne mot kompisarna osv osv??

    Är de helt ofarliga, om man tex träffar någon i ögat?

  • Svar på tråden Leker alla barn med vapen av typen NERF?
  • konichiwa

    Mina barn har önskat sig nerf länge. Nu har jag gått med på att morfar ska få köpa var sin i julklapp. Vi har pratat mycket om det, om att krig är dåligt och att man bara får skjuta prick på saker, inte människor. Tänker ändå att det är bra med en dialog och att man inte bara förbjuder. Vi lät inte barnen få sjörövarsvärd, men då blev ju varenda pinne/sticka/träslev/vad som helst som är långt ett svärd :) Så vi köpte mindre farliga skumgummisvärd, sedan var det inte så spännande längre.

    Innan jag fick barn var jag HELT säker på att jag skulle totalförbjuda alla typer av leksaksvapen ;)

  • Aikido

    Ungarna är för gamla men deras far ger sig gärna ut och tar en omgång. Ögon är förbjudet utom vid förhör av krigsfångar. Allt annat är ok. Extra poäng för bakhuvud och skrev.

  • Fritidsmamman

    Det skulle ALDRIG falla mig in att köpa ett vapen till mitt barn.
    Själv äger jag en Sig Sauer, av typen Soft Air Gun, vilken mitt barn får skjuta prick med på sommarstället - i sällskap av mig.
    Men jag skulle aldrig låta barnet springa omkring med den och "leka krig" med kompisar.

  • Fru Ve
    Fritidsmamman skrev 2018-05-14 12:08:00 följande:

    Det skulle ALDRIG falla mig in att köpa ett vapen till mitt barn.

    Själv äger jag en Sig Sauer, av typen Soft Air Gun, vilken mitt barn får skjuta prick med på sommarstället - i sällskap av mig.

    Men jag skulle aldrig låta barnet springa omkring med den och "leka krig" med kompisar.


    Fast soft airgun är ju inte samma sak som nerf....
  • Fritidsmamman
    Fru Ve skrev 2018-05-14 16:54:00 följande:
    Fast soft airgun är ju inte samma sak som nerf....
    Nej, inte alls. Men jag anser inte att barn bör springa omkring med vapen - oavsett om det är skumgummipilar eller hårda plastkulor.
  • Aikido
    Fritidsmamman skrev 2018-05-14 17:04:16 följande:
    Nej, inte alls. Men jag anser inte att barn bör springa omkring med vapen - oavsett om det är skumgummipilar eller hårda plastkulor.
    Trams! Vi kastade dartpilar på varandra i en minnesvärd skärmytsling från barndomen. Inte tog man skada av det.
  • Fritidsmamman
    Aikido skrev 2018-05-14 17:10:49 följande:
    Trams! Vi kastade dartpilar på varandra i en minnesvärd skärmytsling från barndomen. Inte tog man skada av det.
    Nuförtiden finns det ju sjukare vuxna i samhället, än vad det någonsin gjort. Fler psykiska sjukdomar och allmänt sjuka beteenden. Så jo, nog fan tog några skada av "lekarna" förr.
  • Mandelskorpan
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-18 21:49:51 följande:

    Inte alla barn men alla småkillar .....


    Sonen på 6 är totalt ointresserad då det är nog olika.
  • Aikido
    Fritidsmamman skrev 2018-05-14 17:15:49 följande:
    Nuförtiden finns det ju sjukare vuxna i samhället, än vad det någonsin gjort. Fler psykiska sjukdomar och allmänt sjuka beteenden. Så jo, nog fan tog några skada av "lekarna" förr.
    Bah! Några blev nog som de blev på grund av sina överbeskyddande hönsmammor också.
  • Fritidsmamman
    Aikido skrev 2018-05-14 17:23:16 följande:
    Bah! Några blev nog som de blev på grund av sina överbeskyddande hönsmammor också.
    Ja, det är klart att det var mammornas fel.
  • Tramptass

    Sonen har en liten NERF som var rolig i typ en halv dag. Präntade in att man absolut inte fick skjuta på människor, bara träd och liknande.

    Hemskheter, vapen och krig finns i världen, och barn behöver bearbeta detta. De bearbetar genom lek. Får de inte leksaksvapen (vilket man såklart inte behöver köpa) kommer de att leta upp närmsta pinne och ha detta som gevär. Behovet av att bearbeta hemska saker försvinner inte genom vuxnas förbud.

  • Fru Ve
    Fritidsmamman skrev 2018-05-14 17:04:16 följande:

    Nej, inte alls. Men jag anser inte att barn bör springa omkring med vapen - oavsett om det är skumgummipilar eller hårda plastkulor.


    Jag tänker inte så. Tror det blir mer spännande om det är förbjudet. Barn leker för att bearbeta saker också. Jag förbjuder sällan eller aldrig specifika lekar men vi pratar ofta om svåra saker som krig och vad det är i verkligheten. Så mina får leka fritt med sina nerf.
  • Fru Ve
    aerial skrev 2018-05-14 19:26:14 följande:

    Nej. Har en femåring, skulle aldrig köpa vapenliknande leksaker till honom.


    Ni som är väldigt emot vapen, hur gör ni om ert barn ska leka hos en vän som har tex nerf? Säger ni till innan eller låter ni barnet leka med dessa saker där?
  • Fritidsmamman

    Mitt barns skulle självmant föreslå en annan lek. Vill kompisen leka krig så skulle mitt barn välja att leka med ngn annan.


    Fru Ve skrev 2018-05-14 19:28:01 följande:

    Ni som är väldigt emot vapen, hur gör ni om ert barn ska leka hos en vän som har tex nerf? Säger ni till innan eller låter ni barnet leka med dessa saker där?


  • Fru Ve
    Fritidsmamman skrev 2018-05-14 19:40:05 följande:

    Mitt barns skulle självmant föreslå en annan lek. Vill kompisen leka krig så skulle mitt barn välja att leka med ngn annan.


    Ok. För mina barn har en del vänner med lite ängsligare föräldrar och jag upplever att de barnen gärna leker nerf-krig här även om de inte får göra detta hemma. Jag tänker dock att dessa föräldrar i så fall får ha barnen lekande bara hemma hos dem om det inte är ok, att mina barn bara är där och de aldrig är här i så fall. Det är svårt att förbjuda vissa lekar som barnen annars vill leka för att kompisen inte får.
  • Anna1234

    Här hemma leks det massor med Nerf, inget barn har någonsin fått ont/börjat gråta av ett Nerfskott, så det är nog ingen fara med det.

    De leker helst i skogen där de kan springa runt och gömma sig, uppdelade i lag.

    Vår son, som gärna leker krigslekar, är världens snällaste och empatiska son som är mycket noga med mobbning och om någon blir retad i klassen...

  • modsey

    Jodå för full. Och känner inte att det står i motsats till att uppfostra dem till att krig och våld är fel....

  • Fru Ve
    Anna1234 skrev 2018-05-14 20:31:23 följande:

    Här hemma leks det massor med Nerf, inget barn har någonsin fått ont/börjat gråta av ett Nerfskott, så det är nog ingen fara med det.

    De leker helst i skogen där de kan springa runt och gömma sig, uppdelade i lag.

    Vår son, som gärna leker krigslekar, är världens snällaste och empatiska son som är mycket noga med mobbning och om någon blir retad i klassen...


    Samma här. Jag har aldrig fått ett enda samtal från varken förskola eller skola om att någon av sönerna varit taskig eller slagits. Men det leks jämt med Nerf eller andra typer av krigslekar.
  • Krokodilmajonnäs

    Skulle aldrig falla mig in att förbjuda mina barn att leka med leksaker. Mina barn är 3 och 2 och älskar att leka krig och skjuta varandra och oss. Jag jagar dem (och deras mamma) med nerfpilar runt i huset minst en gång i veckan. 

    Det är ju för bövelen skumgummi, helt ofarligt. Slappna av lite :)

Svar på tråden Leker alla barn med vapen av typen NERF?