• Fenestra

    Varför kan inte du gå ner i vikt?

     Viktigt att skriva i början att denna diskussion inte är något påhopp på dem som kämpar med sin vikt (eller get upp)!

    Jag bara undra, på riktigt...
    När började ni gå upp i vikt? Hur gick det till? Och varför, när vågen började visa 5, 7, 10 kilo plus, fortsatt ni med viktuppgången?
    Det är ju alltid lättare att gå ner 10 än 30 kg?

    Finns det någon som trivs med sin övervikt och tycker att det är inte något större besvär alls?

    Ps. Hade jag varit yngre så hade jag valt ett helt annat yrke idag, blivit dietist och livsstilsrådgivare istället. Hade velat på riktigt och ärligt hjälpa dem som VILL gå ner i vikt men klarar inte av det.

    Mvh

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-11-22 18:59
    Vill tacka alla som har svarat och delat med sig. Har lite bättre förståelse nu kring övervikt och vad som kan ligga bakom den. Tänker avsluta diskussionen och önskar alla lycka till!
    MVH

  • Svar på tråden Varför kan inte du gå ner i vikt?
  • Anonym (Veronica)

    Varför jag inte kan gå ner i vikt? - för att jag är sockerberoende. Jag måste ha 200g chokladkaka varenda jävla kväll och jag är så arg på mig själ så om du bara visste, TS.

    Om jag inte äter nåt på hela dagen så har jag inget godisbehov alls. När jag sen äter middag så hinner jag inte ens lägga ner kniv och gaffel förrän kroppen skriker efter choklad. Fast jag är proppmätt. Hjälp! Vad ska jag ta mig till? Om jag inte äter alls så kommer inte godisbehovet men jag kan ju inte sluta äta.

    Åhh, vad jag önskar att man kunde ta ett piller ist för att äta. Jag kommer inte ur det här.....

  • Fenestra
    Anonym ( ) skrev 2017-11-19 22:54:31 följande:
    Jo jag jobbar på att försöka äta tidigare och mer regelbundet . Alltså jag lagar lite allt möjligt tog bara kyckling som ett mängdexempel

    Ikväll blev de Flankstek med broccolisallad och ugnsstekt potatis tex

    Mest att jag tycker hela grejen med mat är dryg, du ska komma på vad du ska äta, handla de, laga de, äta de o sen disk o mock

    Lite därför jag sökte hjälp av dietist, hade jag kunnat få hjälp med ett matschema för hela dagen hade det hjälpt mig mycket men som sagt dom jobbar inte så.

    Vi har bestämt oss jag o sambon nu att vi ska köra två veckor sockerfritt nu för att försöka bryta suget och komma igång.

    Ska även hjälpas åt med veckomatsedel för att få lite struktur på det hela
    Hur är din sambos vikt, hur mår han? Han kanske kan hjälpa dig mera än du tror.

    Har jag förstått rätt så behöver du en matschema, vart och när du skall äta?  Det hade underlättat för dig att planera dina dagar gällande måltider? Stämmer det? 

    Grejen med mat är drygt på ett sätt. Man behöver variation och INPIRATION. Dessutom behöver man att se resultat...
    Vem fasen vill käka rotfrukter om man kan aldrig se resultat!? Eller hur?

  • Anonym (y)
    Anonym (Veronica) skrev 2017-11-20 08:52:31 följande:

    Varför jag inte kan gå ner i vikt? - för att jag är sockerberoende. Jag måste ha 200g chokladkaka varenda jävla kväll och jag är så arg på mig själ så om du bara visste, TS.

    Om jag inte äter nåt på hela dagen så har jag inget godisbehov alls. När jag sen äter middag så hinner jag inte ens lägga ner kniv och gaffel förrän kroppen skriker efter choklad. Fast jag är proppmätt. Hjälp! Vad ska jag ta mig till? Om jag inte äter alls så kommer inte godisbehovet men jag kan ju inte sluta äta.

    Åhh, vad jag önskar att man kunde ta ett piller ist för att äta. Jag kommer inte ur det här.....


    Och hur är det om du äter regelbundet? Känner igen mig i ditt ätmönster delvis. För min del hjälper det i alla fall enormt om jag äter frukost, lunch, middag, istället för att bara äta en gång om dagen. Det kanske inte hjälper första dagen, men efter ett tag har det varit som om min kropp lär sig att jo, det kommer näring, jag behöver inte skrika efter godis. Men så behöver det ju inte vara för alla förstås, bara en tanke...
  • Fenestra
    Anonym (Veronica) skrev 2017-11-20 08:52:31 följande:

    Varför jag inte kan gå ner i vikt? - för att jag är sockerberoende. Jag måste ha 200g chokladkaka varenda jävla kväll och jag är så arg på mig själ så om du bara visste, TS.

    Om jag inte äter nåt på hela dagen så har jag inget godisbehov alls. När jag sen äter middag så hinner jag inte ens lägga ner kniv och gaffel förrän kroppen skriker efter choklad. Fast jag är proppmätt. Hjälp! Vad ska jag ta mig till? Om jag inte äter alls så kommer inte godisbehovet men jag kan ju inte sluta äta.

    Åhh, vad jag önskar att man kunde ta ett piller ist för att äta. Jag kommer inte ur det här.....


    Du kan komma ur det här...
    Vi hjälps åt!

    Men först ska du sluta var arg på dig själv...
    Du skall börja med acceptans.
    Insikt har du redan - att du är sött beroende (vem fasen är inte det egentligen, det är ju så gott!). Men du måste acceptera det också. 
    Du är arg på dig själv och i och med det kommer bestraffning. 
    Du tänker: "nu har jag för hundra femtionde gången sabbat mina planer på att inte äta choklad, lika bra att jag fortsätter resten av kvällen!"

    Du själv beskriver så klockrent ditt problem "Om jag inte äter nåt på hela dagen"!
    Där har vi det... 
    Du svälter och under tiden känner dig duktig. "Tänk jag har klarat mig så bra i 12 timmar!"...
    Sedan kommer smällen - psykologiska och fysiologiska effekter av hunger.
    Kroppen tar över, sundförnuft får vika...

    Men du kan lura kroppen och få sött ändå efter maten. Inte i form av helt värdelösa chokladkakor. Finns helt fantastiska alternativ.

    Men först du skall sluta vara arg.. Ingenting görs bra på ilska varken i ett förhållande, i relation till sina barn eller på jobbet och definitivt inte vad gäller övervikt/mat/kropp.

    Är jag fel ute?


  • Anonym (Veronica)
    Fenestra skrev 2017-11-20 09:05:43 följande:

    Du kan komma ur det här...

    Vi hjälps åt!

    Men först ska du sluta var arg på dig själv...

    Du skall börja med acceptans.

    Insikt har du redan - att du är sött beroende (vem fasen är inte det egentligen, det är ju så gott!). Men du måste acceptera det också. 

    Du är arg på dig själv och i och med det kommer bestraffning. 

    Du tänker: "nu har jag för hundra femtionde gången sabbat mina planer på att inte äta choklad, lika bra att jag fortsätter resten av kvällen!"

    Du själv beskriver så klockrent ditt problem "Om jag inte äter nåt på hela dagen"!

    Där har vi det... 

    Du svälter och under tiden känner dig duktig. "Tänk jag har klarat mig så bra i 12 timmar!"...

    Sedan kommer smällen - psykologiska och fysiologiska effekter av hunger.

    Kroppen tar över, sundförnuft får vika...

    Men du kan lura kroppen och få sött ändå efter maten. Inte i form av helt värdelösa chokladkakor. Finns helt fantastiska alternativ.

    Men först du skall sluta vara arg.. Ingenting görs bra på ilska varken i ett förhållande, i relation till sina barn eller på jobbet och definitivt inte vad gäller övervikt/mat/kropp.

    Är jag fel ute?


    Nej, du har inte fel, du har precis rätt. Nu går jag och tar ett glas nyponsoppa med en skopa linfrö i så får vi se hur det fortsätter idag....

    Tack för att du svarar och stöttar mig. Bara det gör ju att jag vill försöka.

    Jag har alltid varit liten och nätt, vägde strax över 50 ända tills jag va 45, men nu väger jag 72....... usch..
  • Anonym (PCOS+diabetes)

    PCOS och diabetes verkar hjälpas åt att hålla min vikt uppe, fick förklarat för mig att PCOS påverkar metabolismen och överskottet av insulin påverkar kroppens fettinlagring.

    Jag väger 63 kg till mina 158 cm, skulle gärna komma ner under 60 kg och hoppas att det går vägen när vi fått bukt med mitt blodsocker.

  • Fenestra
    Anonym (Veronica) skrev 2017-11-20 09:11:14 följande:
    Nej, du har inte fel, du har precis rätt. Nu går jag och tar ett glas nyponsoppa med en skopa linfrö i så får vi se hur det fortsätter idag....

    Tack för att du svarar och stöttar mig. Bara det gör ju att jag vill försöka.

    Jag har alltid varit liten och nätt, vägde strax över 50 ända tills jag va 45, men nu väger jag 72....... usch..
    Det var så lite så.

    Är det din lunch? Ett glas nyponsoppa?
    Var medveten redan nu att sockerbehovet kommer ikväll. Eller när den nu brukar komma. Tänk redan nu att detta är bara kroppens sätt att lura i sig snabba kolhydrater, en kick med en kortvarig effekt.
    Du vet att det kommer eller hur. Så var inte arg eller ångestfylld utan beredd.

    Och om och när den kommer så försök att kontrollera första impulsen i 5 minuter. Sätt äggklocka på fem minuter och under tiden försök att tänka ut vad du skulle kunna äta istället för 200 g chokladkaka. Kanske en knäckesmörgås med keso och jordgubbssylt på, eller några dadlar (de är söta) med lite nötter. 

    Under den tiden (i början i alla fall) när det värsta suget kommer är det ingen idé att försöka låta bli att ta något, begäret är starkare än vi tror. Du kan dock kompromissa och välja ANNAT istället. Annat som inte är rena rama 200 gram onyttig skräp.
    Du lurar ditt sockersug med andra ord.
  • Fenestra
    Anonym (PCOS+diabetes) skrev 2017-11-20 09:22:43 följande:

    PCOS och diabetes verkar hjälpas åt att hålla min vikt uppe, fick förklarat för mig att PCOS påverkar metabolismen och överskottet av insulin påverkar kroppens fettinlagring.

    Jag väger 63 kg till mina 158 cm, skulle gärna komma ner under 60 kg och hoppas att det går vägen när vi fått bukt med mitt blodsocker.


    Du har det riktigt kämpigt.
    Hur länge har du haft diabetes?

  • Anonym (Veronica)
    Fenestra skrev 2017-11-20 10:48:54 följande:

    Det var så lite så.

    Är det din lunch? Ett glas nyponsoppa?

    Var medveten redan nu att sockerbehovet kommer ikväll. Eller när den nu brukar komma. Tänk redan nu att detta är bara kroppens sätt att lura i sig snabba kolhydrater, en kick med en kortvarig effekt.

    Du vet att det kommer eller hur. Så var inte arg eller ångestfylld utan beredd.

    Och om och när den kommer så försök att kontrollera första impulsen i 5 minuter. Sätt äggklocka på fem minuter och under tiden försök att tänka ut vad du skulle kunna äta istället för 200 g chokladkaka. Kanske en knäckesmörgås med keso och jordgubbssylt på, eller några dadlar (de är söta) med lite nötter. 

    Under den tiden (i början i alla fall) när det värsta suget kommer är det ingen idé att försöka låta bli att ta något, begäret är starkare än vi tror. Du kan dock kompromissa och välja ANNAT istället. Annat som inte är rena rama 200 gram onyttig skräp.

    Du lurar ditt sockersug med andra ord.


    Jag har inte köpt hem nåt godis och kommer inte att göra det. Hoppas jag.... jo men jag har bestämt mig. Tar ett knäcke sen
  • Anonym (M)

    För mig så handlar det om psykologiska orsaker som har hindrat mig (som så många andra i denna tråden). Det går tillbaka till min barndom då jag började redan som 9-10 åring att smygäta sötsaker så fort jag var ensam i huset. Anledningen till det kan debateras, och är något som jag sedan 6 månader bakåt har börjat berarbeta ordentligt. Jag drabbades även av en depression i ungefär samma veva, mest troligt sammankopplat.
    Det var dock inget som syntes utanpå kroppen då jag tränade 7 dagar i veckan. Slalom, fotboll, löpning, längdskidor, ridning osv. Innan och efter det så spelade jag hockey, volleyboll, tennis osv med min storebror och hans kompisar.
    Mitt självhat för min kropp började i mellanstadiet. Jag tyckte jag var jättetjock, att jag vägde på tok för mycket (nu efteråt så har jag insett att jag inte var tjock, men då jag tränade extremt mycket så vägde jag mer än de andra tjejerna i klassen, 165cm och runt 60 kilo vid 11 års ålder).
    I högstadiet slutade jag träna då det inte fanns lag för äldre tjejer där jag växte upp. Jag rasade i vikt då mycket av muskelmassan försvann. Vid det sista besöket till skolsköterskan i 9an så uppmärksammades detta ganska starkt. Hon uttryckte det ungefär som att hon måste boka in ett möte med mig, mina föräldrar och en läkare för att diskutera min anorexia. Detta var alltså en kvinna som hade träffat mig en hand full gånger under en 10års period. Jag blev flyförbannad, vilket jag fortfarande blir när jag tänker på det där mötet med henne. Jag var då 169cm och vägde 55 kilo.
    Det i samband med att jag smygåt/hetsåt sötsaker sedan tidigare, och att jag började få kommentarer från släktingar osv om att jag var mager satte sig på hjärnan ordentligt. Jag flyttade hemifrån när jag började gymnasiet, hade de sämsta möjliga matvanorna du kan tänka dig, festade mycket, och gissningsvis gick jag upp ungefär 20 kilo under de tre åren.
    I vuxen ålder så har jag fortsatt med hetsätandet/smygätandet, även om jag har haft bättre matvanor. Jag har pendlat mycket i vikt, haft två problematiska graviditeter, där jag gick upp 30 kilo under den senare. Jag väger idag på tok för mycket, men det är ingenting jag tänker på direkt. Jag blir ledsen då jag ser kort på migsjälv över att jag har låtit det gå så långt. Men när jag inte ser kort på mig själv så har jag inget problem med min övervikt. Jag har gått hos psykolog för att få ordning på min underliggande depression, som aldrig riktigt lämnat mig (är 36 år idag), men inte riktigt lyckats sätta fingret på vad det var som var fel. Efter att ha gått större delen av sitt liv och känt att något är fel så är det svårt att sätta fingret på vad, och tillslut så tog jag en random tragisk händelse i mitt liv som var ungefär i den åldern för att komma med någonting som "anledning".

    Först för ett halvår sedan, då jag sökte information och hjälp för att hantera min dotter (7 år), och se till att hon inte hamnade i samma onda cirkel som mig, så hittade jag vad jag tror var den utlösande faktorn. Till både depressionen och hetsätandet/smygätandet.

    Jag har slutat gömma godis och chips överallt, och har börjat prata mer öppet om mina känslor. Men det som framförallt hjälpet är att fortsätta läsa om andra som genomgått samma som jag har, och vad man kan göra för att förhindra att ens barn går igenom samma saker.

    Jag har nu gått ner ca 7 centimeter i midjan sedan i juni, och sedan jag vägde mig för första gången på länge i slutet av september, så har jag gått ner 4 kilo. Jag försöker att inte fokusera på "gå ner i vikt" utan fokusera på att äta bra, att dra ner på hetsätandet. Smygätandet har jag mer eller mindre slutat med. Men jag har en lång väg att gå innan jag skulle kalla mig för frisk.

  • Anonym (PCOS+diabetes)
    Fenestra skrev 2017-11-20 10:49:58 följande:

    Du har det riktigt kämpigt.

    Hur länge har du haft diabetes?


    Relativt nyupptäckt, gick till VC för antibiotika för en seg UVI, troligen har jag dock gått med den länge, har i många år dragits med återkommande svampinfektioner och UVI utan att man tagit blodsocker på mig av någon anledning.

    Fortfarande lite osäkra på vilken typ jag har då jag har både insulinresistensen och lite nedsatt insulinproduktion. Har precis kommit upp i rätt dos på min metformintabletter då de har ställt till problem med magen och behövts trappas upp långsamt.

    Men det är ok, många får ju betydligt svårare med vikten än jag har, jag är inte tjock, men skulle gärna tappa nåt kilo både för hälsans och utseendets skull.

    Tills vidare fortsätter jag kämpa med att inte gå upp mer iaf.
  • Anonym (:-()
    Fenestra skrev 2017-11-20 08:54:59 följande:

    Hur är din sambos vikt, hur mår han? Han kanske kan hjälpa dig mera än du tror.

    Har jag förstått rätt så behöver du en matschema, vart och när du skall äta?  Det hade underlättat för dig att planera dina dagar gällande måltider? Stämmer det? 

    Grejen med mat är drygt på ett sätt. Man behöver variation och INPIRATION. Dessutom behöver man att se resultat...

    Vem fasen vill käka rotfrukter om man kan aldrig se resultat!? Eller hur?


    Min sambo är stooooor men det är inte mycket som är fett, han har lite mage bara. Han tränar strongman så han behöver äta massor. Han väger 140, jag gissar att ca 10 kilo är nog hans övervikt.

    Han har ett motsatt problem jag känner inte hunger och han känner inte mättnad så han tar en portion sen får det vara bra även om han hade kunnat äta säkert det femdubbla. Vi är nog lika duktiga på att hjälpa varandra som att stjälpa Hahaha men har bestämt nu att köra samma bögga två för att inte en ska sitta och äta ledan den andra knaprar morötter.

    Det är ett problem att jag har blivit så kräsen sen jag var liten, svårt att laga nyttig mat känns det som eller snarar svårt att komma på vad man ska laga. Blir oftast kött potatis, kött och nån ugnsstekt pot,lök kombo och pasta med köttfärs.

    Äter inga tillagade grönsaker utom pot, lök och svamp det går inte jag kräks. Råa grönsaker äter jag jättegärna men inte tillagade usch

    Ja precis ett matschema hade varit guld! Ett schema för hela dagen/veckan

    Hade underlättat hela vägen från tanke till handling men som sagt det fick jag ingen hjälp med och jag vet att dom tjänster jag har sett man kan få hjälp med det kostar för mycket . Jag har ju bara min sjukpension på 9700 så har liksom inte råd med fler utgifter

    Blir så jäkla arg på mig själv att jag inte bara kan få det att funka och att jag inte kan träna som förr. Det är på ett sätt en sorg mär man går från fitnes smal vältränad och stark till värkbruten fet och svag men man får gilla läget

    Jag promenerar med hunden det är ungefär vad min kropp går med på just nu. Tänkte jag skulle försöka styrketräna lite igen.

    Klarar det bättre än kardio med värken. Vet inte om det har med min kroniska feber att göra men all kardio gör att jag blir jättedålig i flera dagar och jag får fruktansvärt ont, alltså kan inte komma ur sängen ont.
  • Fenestra
    Anonym (M) skrev 2017-11-20 11:01:57 följande:

    För mig så handlar det om psykologiska orsaker som har hindrat mig (som så många andra i denna tråden). Det går tillbaka till min barndom då jag började redan som 9-10 åring att smygäta sötsaker så fort jag var ensam i huset. Anledningen till det kan debateras, och är något som jag sedan 6 månader bakåt har börjat berarbeta ordentligt. Jag drabbades även av en depression i ungefär samma veva, mest troligt sammankopplat.
    Det var dock inget som syntes utanpå kroppen då jag tränade 7 dagar i veckan. Slalom, fotboll, löpning, längdskidor, ridning osv. Innan och efter det så spelade jag hockey, volleyboll, tennis osv med min storebror och hans kompisar.
    Mitt självhat för min kropp började i mellanstadiet. Jag tyckte jag var jättetjock, att jag vägde på tok för mycket (nu efteråt så har jag insett att jag inte var tjock, men då jag tränade extremt mycket så vägde jag mer än de andra tjejerna i klassen, 165cm och runt 60 kilo vid 11 års ålder).
    I högstadiet slutade jag träna då det inte fanns lag för äldre tjejer där jag växte upp. Jag rasade i vikt då mycket av muskelmassan försvann. Vid det sista besöket till skolsköterskan i 9an så uppmärksammades detta ganska starkt. Hon uttryckte det ungefär som att hon måste boka in ett möte med mig, mina föräldrar och en läkare för att diskutera min anorexia. Detta var alltså en kvinna som hade träffat mig en hand full gånger under en 10års period. Jag blev flyförbannad, vilket jag fortfarande blir när jag tänker på det där mötet med henne. Jag var då 169cm och vägde 55 kilo.
    Det i samband med att jag smygåt/hetsåt sötsaker sedan tidigare, och att jag började få kommentarer från släktingar osv om att jag var mager satte sig på hjärnan ordentligt. Jag flyttade hemifrån när jag började gymnasiet, hade de sämsta möjliga matvanorna du kan tänka dig, festade mycket, och gissningsvis gick jag upp ungefär 20 kilo under de tre åren.
    I vuxen ålder så har jag fortsatt med hetsätandet/smygätandet, även om jag har haft bättre matvanor. Jag har pendlat mycket i vikt, haft två problematiska graviditeter, där jag gick upp 30 kilo under den senare. Jag väger idag på tok för mycket, men det är ingenting jag tänker på direkt. Jag blir ledsen då jag ser kort på migsjälv över att jag har låtit det gå så långt. Men när jag inte ser kort på mig själv så har jag inget problem med min övervikt. Jag har gått hos psykolog för att få ordning på min underliggande depression, som aldrig riktigt lämnat mig (är 36 år idag), men inte riktigt lyckats sätta fingret på vad det var som var fel. Efter att ha gått större delen av sitt liv och känt att något är fel så är det svårt att sätta fingret på vad, och tillslut så tog jag en random tragisk händelse i mitt liv som var ungefär i den åldern för att komma med någonting som "anledning".

    Först för ett halvår sedan, då jag sökte information och hjälp för att hantera min dotter (7 år), och se till att hon inte hamnade i samma onda cirkel som mig, så hittade jag vad jag tror var den utlösande faktorn. Till både depressionen och hetsätandet/smygätandet.

    Jag har slutat gömma godis och chips överallt, och har börjat prata mer öppet om mina känslor. Men det som framförallt hjälpet är att fortsätta läsa om andra som genomgått samma som jag har, och vad man kan göra för att förhindra att ens barn går igenom samma saker.

    Jag har nu gått ner ca 7 centimeter i midjan sedan i juni, och sedan jag vägde mig för första gången på länge i slutet av september, så har jag gått ner 4 kilo. Jag försöker att inte fokusera på "gå ner i vikt" utan fokusera på att äta bra, att dra ner på hetsätandet. Smygätandet har jag mer eller mindre slutat med. Men jag har en lång väg att gå innan jag skulle kalla mig för frisk.


    Tack för ditt känslofyllda inlägg!
    Många kommer säkert att uppskatta din berättelse och känna igen sig själv i en rad situationer som du har varit med om.
    En sorglig och en modig historia du berättar...
    Jag börjar förstå mer och mer att övervikt är i de flesta fall ett resultat av så många komplicerade och svårt hanterade händelser.

    Om någon frågade dig vad du skulle behöva (vad som helst) för att jobba med både de yttre och inre faktorer som gör att du skall slippa bli ledsen över din situation, vad skulle du önska dig mest av allt?
  • Fenestra
    Anonym (Veronica) skrev 2017-11-20 10:53:27 följande:
    Jag har inte köpt hem nåt godis och kommer inte att göra det. Hoppas jag.... jo men jag har bestämt mig. Tar ett knäcke sen
    Det är aalltid första dagen som är svårast. Sedan kommer dagen nr 2 och nr 3 och så plötsligt inser man att en hel vecka har gått... Hoppas du kan fortsätta att positivt uppmuntra dig själv. Uteslut ingenting ur din kost bara är olika mycket av olika saker. Sötsaker tex på lördag kväll och då får du önska dig vad som helst och få det. Men på söndag går du tillbaka till det "vanliga"... 

    Ta två knäcke sedan
  • Anonym (numera spolformad)

    Jag har varit normalviktig i många år men pga överarbetning, orkeslöshet och sen sjukskrivning = ingen träning och kroppen skriker efter socker så har jag nu gått upp säkert 5-6 kilo mer än jag vill, på bara ett år.

    Jag har gjort två större viktjusteringar i livet, vid 30 samt efter graviditet, och det var inga problem då. Men det är svårare att ta tag i sig efter 40 också, dvs jag gör samma saker men får mindre effekt av dem än förut.

    Ibland känns det som om det är klimakteriehormoner som konspirerar för att göra en till en stor soffpotatis.

  • Anonym (M)
    Fenestra skrev 2017-11-20 16:22:07 följande:
    Tack för ditt känslofyllda inlägg!
    Många kommer säkert att uppskatta din berättelse och känna igen sig själv i en rad situationer som du har varit med om.
    En sorglig och en modig historia du berättar...
    Jag börjar förstå mer och mer att övervikt är i de flesta fall ett resultat av så många komplicerade och svårt hanterade händelser.

    Om någon frågade dig vad du skulle behöva (vad som helst) för att jobba med både de yttre och inre faktorer som gör att du skall slippa bli ledsen över din situation, vad skulle du önska dig mest av allt?
    Om jag fick välja en sak så skull det vara ett långvarigt samtalsstöd. Problemet med det är nog att jag har lite svårt att lita på folk, och att verkligen öppna upp sig när det är IRL,någon man kanske springer in i på affären eller liknande.
    Det går även det tillbaka till samma grundproblem.

    Det i sin tur har lett att jag har haft svårt att släpa in folk, och har en ganska begränsad umgängeskrets. Vilket gör att jag inte har så stort samtalsstöd i det dagliga som jag egentligen har behov av. Jag har min man, 2 riktigt nära vänner som jag kan prata med om allt, samt en handfull kompisar som jag hittar på saker med lite nu och då. Plus att jag försöker släppa in mina föräldrar och syskon mer.

    Jag tror också att det är många som kommer känna igen sig i mycket av det jag berättar, och jag hoppas att det kan ge någon annan lite styrka att granska sig själv ordentligt. Annars så skulle jag inte skriv det här...
  • Anonym (Blipp)

    Jag är normalviktig men hade gärna tappat ca3 kg, för att passa i kläderna jag hade innan jag blev mamma. Varför jag inte går ner? Jag är tvåbarnsmamma och orkar inte göra någon livsstilsförändring. Det får vänta tills de är större. Jag har en skada som hindrar mig från att promenera, hoppa, springa etc. Och gymträning är sååååå tråååååkigt!!!

  • Fenestra
    Anonym (Blipp) skrev 2017-11-20 19:55:01 följande:

    Jag är normalviktig men hade gärna tappat ca3 kg, för att passa i kläderna jag hade innan jag blev mamma. Varför jag inte går ner? Jag är tvåbarnsmamma och orkar inte göra någon livsstilsförändring. Det får vänta tills de är större. Jag har en skada som hindrar mig från att promenera, hoppa, springa etc. Och gymträning är sååååå tråååååkigt!!!


    Håller där med dig. Att gå på gymmet är inte alla gånger förknippad med glädje, inte för alla i alla fall.
    Se till att inte överskrida dessa 3 kg så klarar du dig galant tror jag.
    Den dagen kommer!
  • Fenestra
    Anonym (M) skrev 2017-11-20 19:49:40 följande:
    Om jag fick välja en sak så skull det vara ett långvarigt samtalsstöd. Problemet med det är nog att jag har lite svårt att lita på folk, och att verkligen öppna upp sig när det är IRL,någon man kanske springer in i på affären eller liknande.
    Det går även det tillbaka till samma grundproblem.

    Det i sin tur har lett att jag har haft svårt att släpa in folk, och har en ganska begränsad umgängeskrets. Vilket gör att jag inte har så stort samtalsstöd i det dagliga som jag egentligen har behov av. Jag har min man, 2 riktigt nära vänner som jag kan prata med om allt, samt en handfull kompisar som jag hittar på saker med lite nu och då. Plus att jag försöker släppa in mina föräldrar och syskon mer.

    Jag tror också att det är många som kommer känna igen sig i mycket av det jag berättar, och jag hoppas att det kan ge någon annan lite styrka att granska sig själv ordentligt. Annars så skulle jag inte skriv det här...
    Jag tror precis som du, att ditt inlägg känns bekant för många som har läst det.
    Att "lita på en främling" är ingenting man gör spontant tror jag (om man inte är ett litet barn). För att kunna göra det måste man fatta ett beslut. Sedan bara följa det beslutet stenhårt. Se det som en träning. 
    Ibland har jag fått mer hjälp av en främling än av bästa kompis. Det beror ju alltid på ens egen inställning...
    Hoppas hoppas att du gör dina små men säkra framsteg!
  • Fenestra
    Anonym (numera spolformad) skrev 2017-11-20 18:17:48 följande:

    Jag har varit normalviktig i många år men pga överarbetning, orkeslöshet och sen sjukskrivning = ingen träning och kroppen skriker efter socker så har jag nu gått upp säkert 5-6 kilo mer än jag vill, på bara ett år.

    Jag har gjort två större viktjusteringar i livet, vid 30 samt efter graviditet, och det var inga problem då. Men det är svårare att ta tag i sig efter 40 också, dvs jag gör samma saker men får mindre effekt av dem än förut.

    Ibland känns det som om det är klimakteriehormoner som konspirerar för att göra en till en stor soffpotatis.


    Jag har alltid tyckt att plus 5 kilo är bättre än plus 10. 
    Tappa inte motivationen bara.
    Lätt att göra det när vikten inte "rör på sig åt rätt håll"...Skrikandes
    Nyfiken bara hur ser din dag ut, den vanliga vardag? Motionerar du någonting eller är du, som du skriver, en soffpotatis?

Svar på tråden Varför kan inte du gå ner i vikt?