mso skrev 2017-11-20 19:54:02 följande:
Dela um ä ganska vanligt, och inte så farligt tycker jag. Förutsatt att det visas respekt åt båda hållen. Besök kan hålla sig i dagrummet, Snarka kan man inte göra så mkt åt, men förkylda personer borde personalen tänka på att försöka hålla borta från övrig på avdelningen.
Det beror väl alldeles på vilka du delar rum med. Första barnet och jag fick dela rum med en mamma som fått barn för ett par dagar sen och som jag inte kunde kommunicera alls med då hon inte kunde någon svenska. Hennes bebis skrek flera timmar första natten när jag varit vaken 1,5 dygn och genomgått en förlossning. Endast ett tyg oss emellan. När bebisen tillslut tystnade så låg mamman och hyperventilerade.. Fick inte åka hem då sonen bajsat i fostervattnet. Andra natten hade min son sovit sitt första dygn och var vaken många timmar och däremellan stördes jag av den andra. Mardröm för mig och det var nog inte långt ifrån att jag började hallucinera. Förlöstes i Örebro.
Andra gången valde jag pga den erfarenheten att förlösas i Karlsskoga då de är kända för att man ofta får eget rum och att pappan får vara kvar. En dröm i jämförelse. Så lugnt och skönt där och barnmorskan som förlöste mig kom in på rummet och gick igenom hela förlossningen med mig innan vi skulle åka hem.