De kan inte ta hand om hunden
Ett par äldre släktingar till min man köpte för 6 år sedan en hundvalp. Rasen är generellt ganska hårt drabbad av sjukdomar.
Väldigt snart blev hunden överviktig. Den åt dåligt av vanligt hundfoder så de började mata den ur hand med annat. Typ korv, bullar, kött mm.
De var de första åren ganska aktiva med promenader så även om hunden var överviktig märktes ingen påverkan på hundens allmäntillstånd.
Det senaste året har både husse och matte varit svårt sjuka. Något som gått ut över hunden. Har inte träffat dem ofta men i våras möttes vi på ett kalas och jag blev besvärad av hundens tillstånd. Väldigt långa klor och ovårdad päls. Rinnande ögon (iofs vanligt för rasen men det luktade illa och pälsen hade börjat lossna. Typiskt svampinfektion) Samt att hunden var ruskigt fet. Jag erbjöd mig att ta med hunden ut på promenader regelbundet och att köra dem till veterinären. Promenader accepterade dem, men inte behövde hunden gå till veterinären tyckte de.
Så jag har gått med hunden 5-6 gånger i veckan. Med redan efter ett par hundra meter känns det som att han ska falla ihop och dö. Han ser svimfärdig ut och är beredd att krypa ur halsbandet för att komma undan. Så vi har fått långsamt och ökat sträckan successivt. Jag har tagit med klotång och borste på promenaderna och köpte servetter att torka med kring ögon och nos. Han är i bättre skick men fortfarande fet. Dessutom misstänker jag starkt att han har epilepsi. Har själv haft hund med EP som vid mindre fokala anfall uppträdde på exakt samma sätt med skakningar, smackande i luften och ögonrullningar.
Jag har påtalat det för ägarna och sa att han måste till veterinären men de vägrar. De är rädda för att de ska säga att han är för fet och att de ska bli fråntagna honom. Nu vill de inte längre att jag promenerar honom. Matte har blivit dement och har haft en stor psykos. Husse är hjärtsjuk och kan inte gå med hunden så han kommer inte ut annat än på tomten.
Idag har jag ringt och anmält och de har ett hembesök att vänta sig. Jag vill ju inte göra det för att vara taskig. Jag förstår att de har det svårt nog nu, men någonstans måste man ju komma ihåg att de faktiskt har ansvar över ett levande djur.
Min man är rasande på mig och även hans föräldrar. Berättade för min man att jag skulle anmäla varpå han såklart skvallrade för sina föräldrar.
Vill bara att det ska bli bra för hunden. De klarar ju inte av att ta hand om den. Samtidigt känner jag mig så dum och elak mot dem och det gör det inte lättare att mina närmaste inte tycker att det är rätt sak att göra.