• Anonym (Less...)

Får jag ställa honom på gatan?

Hej!

Jag och min sambo separerade för 3 månader sen. Hyreslägenheten är min, den hade jag redan 2 år innan vi träffades, han står dock skriven hos mig sen något år tillbaka.

Jag har gett honom fram till jul att han ska flytta, detta sa jag redan då. Om han inte skulle finna någonstans att bo efter dessa snart 4 månader han haft på sig, har jag rätt att ställa honom på gatan och byta lås? Alla hans tillhörigheter kommer packas i lådor och om han inte tar med sig det åker det ner i förrådet då jag inte vill råka ut för böter o sånt för egenmäktigt förfarande eller vad det heter... och hur lång tid har han på sig att hämta detta? Jag kan ju inte behöva ha det hos mig i 2 år tänker jag...

begår jag ett BROTT om jag bara ställer honom ute och byter lås??

Mvh Så less på gubbfan!

• Svar på tråden Får jag ställa honom på gatan?
  • Åsa

Föreslår att du för tillfället ställer mindre ägodelar som är viktiga för dig i tryggt förvar hos släkting/kompis ifall ditt ex skulle få spel och få för sig att förstöra eller stjäla prylar som hämnd eller utpressning.

• Anonym (Less...)
    Åsa skrev 2017-11-29 18:30:42 följande:

Föreslår att du för tillfället ställer mindre ägodelar som är viktiga för dig i tryggt förvar hos släkting/kompis ifall ditt ex skulle få spel och få för sig att förstöra eller stjäla prylar som hämnd eller utpressning.

Det är verkligen en sak jag tänkt på! Tänk om han förstör lägenheten eller har sönder min bil osv..! Bara saker, men ändå
  • Anonym (kjhgfdcv)
    Anonym (Gult ansikte med leende mun) skrev 2017-11-28 23:48:28 följande:
    Sökruta uppe till höger :) ? I lagboken, eller?

Som sagt. Jag har utvecklat min teori, och ingen har ännu framför något som talar emot den. Jag betvivlar starkt att sambos står i någon slags hyresförhållande till varandra. Det finns inget i hyreslagen (12 kap. jordabalken) som talar emot det (det finns regler som gäller om sambo säger upp lägenhet för avflytt och vid dödsfall och i några andra fall). Ni som ändå benhårt håller fast vid det: kan det vara 22 § sambolagen ni tänker på? Den paragrafen skulle kunna vara tillämplig i teorin men inte i praktiken.

Det sunda förnuftet talar också emot att man står i ett hyresförhållande till sin sambo. Skulle ts ha rätt att kräva tre månaders hyra av sambon om han flyttar, trots att han inte har rätt att säga upp lägenheten?
    På nätet givetvis. 
  • Anonym (kjhgfdcv)
    Anonym (undrar) skrev 2017-11-29 07:40:33 följande:
    Anonym (kjhgfdcv) skrev 2017-11-28 22:44:28 följande:

Han är inte gäst. Han BOR där som flera har skrivit till dig. Han är skriven där och har därför rätt till skälig tid att hitta ny bostad. Tre månader brukar räknas som skälig tid.

Det där säger du bara för att du tycker synd om honom.

Mannen har ingen juridisk rätt att vistas i "sitt hem". Han äger inte bostaden. Och har aldrig ingått i något hyresavtal med någon part, varken ts eller hyresbolaget, som skulle gett honom rätt att vistas där mer än tillfälligt och på andras nåder.
    Varför skulle jag tycka synd om honom? Jag tycker lagen är skit i såna här fall, men bra när det kommer till såna som försöker kicka ut sitt ex på dagen. 
    Du svamlar i nattmössan här. 

Orkar inte försöka få dig att förstå, du får läsa dig till rättigheterna på annan plats istället. Lycka till. 
  • Anonym (kjhgfdcv)
    Anonym (Less...) skrev 2017-11-29 09:10:19 följande:

Okej okej okej okej, jag har hajat att han EVENTUELLT kan klamra sig fast en tid till.....

om nu ett det skulle bli aktuellt och allt går åt skogen och ett avtal MÅSTE skrivas fr.o.m NU..... om han vägrar skriva på??? Vad gör jag DÅ?! Kan jag inte på nåt sätt anmäla honom?? Jag vill inte ha honom i min lgh, jag vill inte SE honom!!!

Asså jag har inte sovit inatt, så jag börjar bli lite knäpp........

TS, jag hittade en text där det står att du bara behöver kunna påvisa att han mottagit uppsägningen så spela du lugnt in ett samtal er emellan så gäller det. Man får spela in samtal som man själv är delaktig i utan att behöva tala om det för övriga deltagare.
    Dock kan du ändå behöva begära handräckning om han vägrar flytta. Kolla upp det genast så du är förberedd om detta sker. 
  • Anonym (Gult ansikte med leende mun)
    Anonym (kjhgfdcv) skrev 2017-11-30 06:54:10 följande:

På nätet givetvis. 

;)
  • Anonym (kjhgfdcv)
    Anonym (Less...) skrev 2017-11-29 16:00:45 följande:
    Jag ensam kan nog inte hantera det! Varken fysiskt el psykiskt. Tyvärr. Han kommer åt mg på de mest elaka sätt, sen är jag 158, 58 kg.. han är 185, 109 kg.... inte fett då inte.. jösses.

Men jag kommer om det behövs fylla min lgh med folk, både vänner och grannar kommer att ställa upp om det behövs.

För övrigt har jag på röstinspelning nu ;) 23/12 ska han ut. Där hörs även hur han gormar o svär.. tummen upp för den!
    Ah, såg detta i efterhand, scrollade för snabbt igenom allt  

Då har du bevis på att du har sagt upp honom och att han vet att det är den 23 som gäller, då kan du lugnt boka låsbyte till det datumet i värsta fall. 

Sakerna är en annan fråga, han har rätt att komma in och hämta dem om han inte gjort det redan den 23, men inte på vilka villkor som helst. Boka isf en tid där du har med dig andra personer. 

Ang dina saker, ta bort sådant som har affektionsvärde så att han inte förstör dem. 

När min man hade inneboende som vägrade flytta ut och sedan vägrade hämta sina saker så fick vi beskedet att vi behövde stå ut med sakerna i minst 6 månader innan vi kunde begära handräckning av KFM för att få bort grejorna. Dock är det få personer som vet om detta så ge ditt ex ett datum som grejorna ska vara borta på om han inte tar bort dem senast den 23. 
  • Anonym (Less...)
    Anonym (kjhgfdcv) skrev 2017-11-30 07:39:48 följande:

Ah, såg detta i efterhand, scrollade för snabbt igenom allt  

Då har du bevis på att du har sagt upp honom och att han vet att det är den 23 som gäller, då kan du lugnt boka låsbyte till det datumet i värsta fall. 

Sakerna är en annan fråga, han har rätt att komma in och hämta dem om han inte gjort det redan den 23, men inte på vilka villkor som helst. Boka isf en tid där du har med dig andra personer. 

Ang dina saker, ta bort sådant som har affektionsvärde så att han inte förstör dem. 

När min man hade inneboende som vägrade flytta ut och sedan vägrade hämta sina saker så fick vi beskedet att vi behövde stå ut med sakerna i minst 6 månader innan vi kunde begära handräckning av KFM för att få bort grejorna. Dock är det få personer som vet om detta så ge ditt ex ett datum som grejorna ska vara borta på om han inte tar bort dem senast den 23. 

Ja, hans prylar ska jag packa ner i 7000 lådor. Att jag inte får göra mig av med dem, eller sälja, det har jag förstått

Inga problem med det, jag har ett ganska stort förråd och skulle det vara så att det inte får plats så kan jag säkert ställa något hos någon vän! Jag ska ringa till bostadsbolaget idag, och kolla vad som gäller med lås bytet!

Nu börjar jag se en ljusning äntligen

Om det är möjligt, skulle jag kunna skicka röstmeddelandet till dig? Så får du höra hur han låter? Och om det räcker som bevis?
  • Anonym (kjhgfdcv)
    Anonym (Less...) skrev 2017-11-30 09:05:21 följande:
    Ja, hans prylar ska jag packa ner i 7000 lådor. Att jag inte får göra mig av med dem, eller sälja, det har jag förstått

Inga problem med det, jag har ett ganska stort förråd och skulle det vara så att det inte får plats så kan jag säkert ställa något hos någon vän! Jag ska ringa till bostadsbolaget idag, och kolla vad som gäller med lås bytet!

Nu börjar jag se en ljusning äntligen

Om det är möjligt, skulle jag kunna skicka röstmeddelandet till dig? Så får du höra hur han låter? Och om det räcker som bevis?
    Jag är inte så teknisk att jag vet hur man gör med sånt. Men hörs det tydligt vilket datum det gäller och att han förstår vilket datum det är så borde det räcka. 
  • Anonym (Less...)
    Anonym (kjhgfdcv) skrev 2017-11-30 14:46:15 följande:

Jag är inte så teknisk att jag vet hur man gör med sånt. Men hörs det tydligt vilket datum det gäller och att han förstår vilket datum det är så borde det räcka. 

Haha nej och jag kom på att jag ville vara anonym

Det jag säger på inspelningen, i korta drag är ?det är snart december nu... jag har gett dig till den 23e och jag tänker inte ge dig mer, det vet du! ? då börjar han skrika om att han ska ha tillbaka pengar av mig och jag ska ?tänka på vad jag säger o gör när jag tar hyra? och helvete, jag orkar inte, jag vill inte ha det här nu! ...vilket resulterar i att jag blir tyst några sekunder, men sen fattar jag mig och börjar säga att man inte kan bo gratis hos någon men han avbröt mig med att skrika än en gång att han inte orkar höra.. till slut hann jag iaf säga det jag då ville ha sagt- sen stack jag in i ett annat rum.. hela samtalet var i typ 1 minut.. räcker det att jag sa så i början nu då??
  • Anonym (kjhgfdcv)
    Anonym (Less...) skrev 2017-11-30 16:36:05 följande:

Det jag säger på inspelningen, i korta drag är ?det är snart december nu... jag har gett dig till den 23e och jag tänker inte ge dig mer, det vet du! ? då börjar han skrika om att han ska ha tillbaka pengar av mig och jag ska ?tänka på vad jag säger o gör när jag tar hyra? och helvete, jag orkar inte, jag vill inte ha det här nu! ...vilket resulterar i att jag blir tyst några sekunder, men sen fattar jag mig och börjar säga att man inte kan bo gratis hos någon men han avbröt mig med att skrika än en gång att han inte orkar höra.. till slut hann jag iaf säga det jag då ville ha sagt- sen stack jag in i ett annat rum.. hela samtalet var i typ 1 minut.. räcker det att jag sa så i början nu då??
    Ja det bör det göra. 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (kjhgfdcv) skrev 2017-11-30 07:01:33 följande:

Varför skulle jag tycka synd om honom? Jag tycker lagen är skit i såna här fall, men bra när det kommer till såna som försöker kicka ut sitt ex på dagen. 

Du svamlar i nattmössan här. 

Orkar inte försöka få dig att förstå, du får läsa dig till rättigheterna på annan plats istället. Lycka till. 

Vilken lag?
  • Anonym (.)
    Anonym (Less...) skrev 2017-11-30 16:36:05 följande:

Tveksamt om det är nog, sådär skulle min tjej låta om jag bad henne flytta ut till jul också.
  • Anonym (Less...)
    Anonym (.) skrev 2017-11-30 21:17:13 följande:

Tveksamt om det är nog, sådär skulle min tjej låta om jag bad henne flytta ut till jul också.

Efter 4 års jävla lögn och svek så ruttnar man. Dessutom respektlösheten och elakheten, vafan!
  • Anonym (.)
    Anonym (Less...) skrev 2017-11-30 21:53:01 följande:
    Efter 4 års jävla lögn och svek så ruttnar man. Dessutom respektlösheten och elakheten, vafan!
    Var han bra i sängen i alla fall?
  • Anonym (kjhgfdcv)
    Anonym (Less...) skrev 2017-11-30 21:53:01 följande:
    Packa grejerna, fråga om han tänker ta allt med sig direkt när han flyttar och om inte hur han tänker göra med det. Påpeka att om du ska förvara dem kommer du att ta en kostnad för detta (om du vill, bara så du inte blir sittandes med grejerna) och att du efter en viss tid (sex månader har jag för mig man måste vänta) kommer att göra dig av med dem. 

Sedan tar du dig ett glas vin om du gillar det och njuter av att det snart är över! 
  • Läs vad som står och inget annat

Då du bor i hyresrätt så är det hyresgästföreningen du ska vända dig till. Dessutom får du gratis jurist om det skulle behövas. Är du inte själv medlem hör med nån bekant om denne e det eller alt bli medlem så får du hjälp nästa dag.

Svar på tråden Får jag ställa honom på gatan?