• Jolielm

8 åring som måste gå på fritids?

Jag har en syster som är 8 år och hon vill åka hem efter skolan, hon slutar väldigt tidigt och vi har en hund som hon gärna vill vara med och jag tycker också det hade varit bra om hon åkte hem efter skolan men hon får inte, hon måste gå på fritids. Borde hon inte ha rätt att bestämma själv eftersom fritids är efter skolan/frivilligt?

• Svar på tråden 8 åring som måste gå på fritids?
  • Darimna
    Kusin Krakel skrev 2017-12-19 08:47:49 följande:
    Du menar att fritids får släppa iväg en 8åring som har fritidsplats mot föräldrarnas vilja?
    Nej såklart inte om föräldrarna sagt åt dem att inte göra det. Det är först vid 16 år som man själv tar fullt ansvar för vart man är någonstans. 

Det jag menar är att fritids inte kan hålla kvar en åttaåring mot föräldrarnas vilja. Vilket är vad tråden  handlade om
  • Kusin Krakel
    Darimna skrev 2017-12-19 08:54:40 följande:

Nej såklart inte om föräldrarna sagt åt dem att inte göra det. Det är först vid 16 år som man själv tar fullt ansvar för vart man är någonstans. 

Det jag menar är att fritids inte kan hålla kvar en åttaåring mot föräldrarnas vilja. Vilket är vad tråden  handlade om

Jaha, det fattade inte jag. Jag trodde att frågan gällde om 8åringen själv kunde bestämma det. Men tack för förtydligandet.
  • Kusin Krakel

Tillägg - det står ju i ts " borde hon inte ha rätt att bestämma själv", avses inte 8-åringen som hon alltså? Känns som att jag har missat nån info.

• Stårschan
    Darimna skrev 2017-12-19 08:54:40 följande:

Vid 16 år? Var kommer den gränsen ifrån?
  • Vildvittran85
    Stårschan skrev 2017-12-19 09:03:46 följande:
    Gissar att hon syftar på skolplikten fram till åk9. Men rätta mig om jag har fel.
  • Vildvittran85
    Kusin Krakel skrev 2017-12-19 09:01:22 följande:

Tillägg - det står ju i ts " borde hon inte ha rätt att bestämma själv", avses inte 8-åringen som hon alltså? Känns som att jag har missat nån info.

Uppfattade det också som att barnet hade velat vara hemma själv med hunden. Inte att föräldrarna vill det. Fritids håller knappast barnet emot föräldrarnas vilja!
  • Darimna
    Stårschan skrev 2017-12-19 09:03:46 följande:
    Vildvittran85 skrev 2017-12-19 09:16:33 följande:
    Gissar att hon syftar på skolplikten fram till åk9. Men rätta mig om jag har fel.
    Ja, dels skolplikten, gymnasiet är ju frivilligt och det är eleven som bestämmer om hen ska gå, inte föräldrarna. Det är också så att om föräldrarna är skilda och inte kommer överens om boende brukar man säga att barnet får vara med och påverka vart hen vill bo från 12år, men från 16 brukar de få bestämma helt själv, så länge deras beslut accepteras av den förälder de vill bo hos förstås.. 

Enligt lag får man från 16år själv bestämma över sina egna pengar och sin egen tid. Föräldrarna kan t ex inte tvinga dig att följa med på familjens gemensamma semesterresa om du inte vill utan man får stanna hemma. 

• Darimna
    Vildvittran85 skrev 2017-12-19 09:17:36 följande:
    Uppfattade det också som att barnet hade velat vara hemma själv med hunden. Inte att föräldrarna vill det. Fritids håller knappast barnet emot föräldrarnas vilja!

Var det inte barnets förälder som skrivit inlägget alltså? 

I så fall har jag missuppfattat allting. Jag trodde det var föräldern som skrev och klagade på att fritids inte lät barnet gå hem..

• Stårschan
    Darimna skrev 2017-12-19 09:28:38 följande:
    Vildvittran85 skrev 2017-12-19 09:16:33 följande:
    Enligt lag får man från 16år själv bestämma över sina egna pengar och sin egen tid. Föräldrarna kan t ex inte tvinga dig att följa med på familjens gemensamma semesterresa om du inte vill utan man får stanna hemma. 

Vad skönt! Då gjorde jag rätt gentemot min 16-åring angående sportlovet. Hon meddelade lite skyggt att hon hade lite egna planer och kanske inte ville vara med oss i fjällen hela lovet, varpå jag svarade att "Du är 16 år nu, och det är helt i sin ordning att du bestämmer själv vad du vill göra på loven. Bra att du har egna planer!" Det är så skönt när det äntligen kommer lite egna initiativ och lite egen styrfart! Att ungdomarna inte bara gnäller och säger "vill inte", utan kommer med ett "det här vill jag göra istället", och ser till att det blir så.
  • Kusin Krakel
    Darimna skrev 2017-12-19 09:31:44 följande:

I så fall har jag missuppfattat allting. Jag trodde det var föräldern som skrev och klagade på att fritids inte lät barnet gå hem..

Systern står det
  • Vildvittran85
    Darimna skrev 2017-12-19 09:31:44 följande:

"Jag har en syster som..." skriver TS. Glad
  • Jemp

Nej, det är dina föräldrar som bestämmer eftersom de har ansvaret för henne. De flesta 8åringar kan/bör inte ta sig hem själva och sen vara ensamma i flera timmar. Och bör inte heller ha ansvar över en hund.

• Coccolina
    Tow2Mater skrev 2017-11-30 21:09:26 följande:

En 8-åring kan inte vara ensam hemma, än mindre komma hem och ensam ta ansvaret over en hund.

Det var jag... Gick utmärkt! Ensam hemma och ansvar för en hund. Det var en Golden som vi hade, vilket skulle kunna vara en för stor hund om jag hade behövt gå ut och gå i koppel men vi hade en inhägnad gård som han inte kunde smita från så jag behövde bara springa runt med honom i den Fick lära mig laga mat också. Först i mikron men sakta men säkert guidade mamma mig över telefon för att koka makaroner och steka köttbullar :-P 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Jemp
    Coccolina skrev 2017-12-19 11:19:27 följande:

Det var jag... Gick utmärkt! Ensam hemma och ansvar för en hund. Det var en Golden som vi hade, vilket skulle kunna vara en för stor hund om jag hade behövt gå ut och gå i koppel men vi hade en inhägnad gård som han inte kunde smita från så jag behövde bara springa runt med honom i den Fick lära mig laga mat också. Först i mikron men sakta men säkert guidade mamma mig över telefon för att koka makaroner och steka köttbullar :-P 

Ja med inhägnad trädgård är ju inte ansvaret så stort. Att gå ut med en femmånadersvalp i samma storlek är något helt annat. Både att kunna hålla den och att hantera eventuella incidenter.

Däremot är jag tveksam till delen med att ta sig hem (beroende på omgivningar) och vara ensam fortfarande.
  • Coccolina
    Jemp skrev 2017-12-19 11:24:33 följande:
    Ja med inhägnad trädgård är ju inte ansvaret så stort. Att gå ut med en femmånadersvalp i samma storlek är något helt annat. Både att kunna hålla den och att hantera eventuella incidenter.

Däremot är jag tveksam till delen med att ta sig hem (beroende på omgivningar) och vara ensam fortfarande.

Jag hade dryga kilometern att gå hem genom ett ensligt bostadsområde längst med en inte jätte trafikerad men ändock trafikerad väg. Hade även 2 övergångsställen över högtrafikerade vägar på vägen. Var inga problem. Sommartid cyklade jag. 

Att vara hemma ensam var heller inget problem. Jag fixade som sagt maten, sen hade jag mina läxor, lekte med kompisar (andra som också var "nyckelbarn"), såg på tv och spelade tv-spel... Kan väl erkänna att det första gjordes minst och de andra sakerna mycket mer :-P 

I vilket fall som helst så var det standard för 30 år sedan. Idag är föräldrarna så mycket mer nervösa och misstror sina barn så mycket mer... Att tro att barnen inte klarar av att göra något är att såga av dem benen för framtiden! Låt de försöka klara sig själva! Det är bra för dem så länge det sker under ordnade former... 

Jag hade regler om att ringa mamma direkt när jag kom hem (man hade ju inte mobil då så var nog nervösare egentligen) och att berätta om jag inte var inne. Hon ringde nog ca en gång i timmen och kollade, om jag inte sa till att jag gått ut. Men då ringde jag när jag kom in igen. Mina föräldrar kom hem kl 18.30-19

Mitt ex lät sin 8 åring gå hem själv också. 800 meter kanske. Ute på landet. De kom överens om att att hon skulle ringa när hon kom hem samt att hon visste att han kunde följa hennes mobil och därmed se var hon var. 

Mat klar i kylen med tydliga instruktioner om hur man värmde i mikron... 

Man behöver inte göra en så stor grej av det. En 8 åring klarar det oftast utan problem och växer med erfarenheten! 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Darimna

Jag var också nyckelbarn från klass1, alltså nyss fyllda 7år.

Det var buss till skolan och bussen gick 5 kvarter bort i liten stad. Inga jättestora vägar att korsa, men några små. Från det jag fyllde 9 flyttade vi till Stockholm och det var buss, tunnelbana och gång över flera vägar till skolan. 

Det är bara 20 år sedan och då var det självklart att en 7-åring klarar att ta sig till och från skolan själv, låsa dörren efter sig och vara ensam några timmar tills föräldrarna slutat jobbet, det var många som hade det så.

Nu verkar folk av någon anledning underskatta sina barns förmåga något helt otroligt. Och det trots att det finns mobiltelefoner mm nu.. 

Konstigt tycker jag. 

• Stårschan
    Jemp skrev 2017-12-19 11:24:33 följande:

Vad är det du tycker är så hemskt med att vara ensam? För introverta barn kan det vara betydligt mer påfrestande att tvingas fortsätta dagen i en stojig och stimmig miljö flera timmar efter skoldagens slut, istället för att få varva ner hemma i lugn och ro.
Svar på tråden 8 åring som måste gå på fritids?