Jemp skrev 2017-12-19 11:24:33 följande:
Ja med inhägnad trädgård är ju inte ansvaret så stort. Att gå ut med en femmånadersvalp i samma storlek är något helt annat. Både att kunna hålla den och att hantera eventuella incidenter.
Däremot är jag tveksam till delen med att ta sig hem (beroende på omgivningar) och vara ensam fortfarande.
Jag hade dryga kilometern att gå hem genom ett ensligt bostadsområde längst med en inte jätte trafikerad men ändock trafikerad väg. Hade även 2 övergångsställen över högtrafikerade vägar på vägen. Var inga problem. Sommartid cyklade jag.
Att vara hemma ensam var heller inget problem. Jag fixade som sagt maten, sen hade jag mina läxor, lekte med kompisar (andra som också var "nyckelbarn"), såg på tv och spelade tv-spel... Kan väl erkänna att det första gjordes minst och de andra sakerna mycket mer :-P
I vilket fall som helst så var det standard för 30 år sedan. Idag är föräldrarna så mycket mer nervösa och misstror sina barn så mycket mer... Att tro att barnen inte klarar av att göra något är att såga av dem benen för framtiden! Låt de försöka klara sig själva! Det är bra för dem så länge det sker under ordnade former...
Jag hade regler om att ringa mamma direkt när jag kom hem (man hade ju inte mobil då så var nog nervösare egentligen) och att berätta om jag inte var inne. Hon ringde nog ca en gång i timmen och kollade, om jag inte sa till att jag gått ut. Men då ringde jag när jag kom in igen. Mina föräldrar kom hem kl 18.30-19
Mitt ex lät sin 8 åring gå hem själv också. 800 meter kanske. Ute på landet. De kom överens om att att hon skulle ringa när hon kom hem samt att hon visste att han kunde följa hennes mobil och därmed se var hon var.
Mat klar i kylen med tydliga instruktioner om hur man värmde i mikron...
Man behöver inte göra en så stor grej av det. En 8 åring klarar det oftast utan problem och växer med erfarenheten!