• Anonym (Elev)

Kommer vi nånsin kunna träffas öppet?

Om man har ett förhållande med sin lärare och man av uppenbara skäl inte kan ?umgås? öppet, blir det nån skillnad efter man slutat skolan eller kan han ändå straffas på grund av det?

• Svar på tråden Kommer vi nånsin kunna träffas öppet?
  • Anonym (Md)
    Anonym (Elev) skrev 2017-12-02 21:10:00 följande:

Aja ok, vill inte bli igenkänd, men ok.

Jag är 27 och han är 31. Han undervisar nu, sen i september.

Vi träffades i somras efter att ha pratat online i flera månader. Tappade kontakten i början av juli nån gång och så blev han min lärare i september och därefter föll jag för honom. Läser på komvux, ska ha honom i 1,5 år, men kan ju hoppa av och söka till en annan skola..

Då har han alltså inte hunnit betygsätta dig alls eller i bara någon enstaka kurs än så länge? Det bästa vore isåfall för dig att byta lärare inför kommande kurser, eller skola om det inte går. Han kan be en kollega sätta betyg på dig istället i kursen du har nu så har ni det på det torra på den delen. Har han redan satt betyg på dig i en kurs kan det bli aktuellt att en annan lärare tar del av vad du har gjort i kursen och bedöma om du fick ett rimligt betyg. Efter det är det helt fritt fram, ingen som kommer bry sig.
  • Anonym (mor)

Så du tänker att en lärare förbinder sig att på livstid ALDRIG dejta en fd elev?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Elev) skrev 2017-12-02 20:39:56 följande:
    Och då på vilka elever de haft eller vadå? Hur ska det komma fram menar du?
    Du säger att du är 27 och han 31 och din förklaring låter plausibel, tills man läser sådana här saker som gör att det låter som om du knappt är byxmyndig. Fattar du inte hur referenser fungerar?? De kollar naturligtvis med hans senaste arbetsgivare, däribland där han jobbar nu! Har du någonsin sökt jobb själv eller har du lyckats missa totalt hur det går till?

Sedan en annan sak, du föll för honom i september och inom tre månader har han lyckats göra dig på smällen? Starkt jobbat PG.... Ännu en sån sak som gör att man undrar över din ålder om du inte har vett att använda kondom.

Btw, precis alla som läste din senaste kommentar vet ju nu vilka ni är ändå så kanske lika bra att gå ut med det ändå... Du kan iaf ge dig fan på att ungefär hälften av dina klasskamrater vet att ni ligger med varandra, sånt brukar vara rätt tydligt.
  • Anonym (Elev)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-03 09:11:32 följande:

Du säger att du är 27 och han 31 och din förklaring låter plausibel, tills man läser sådana här saker som gör att det låter som om du knappt är byxmyndig. Fattar du inte hur referenser fungerar?? De kollar naturligtvis med hans senaste arbetsgivare, däribland där han jobbar nu! Har du någonsin sökt jobb själv eller har du lyckats missa totalt hur det går till?

Sedan en annan sak, du föll för honom i september och inom tre månader har han lyckats göra dig på smällen? Starkt jobbat PG.... Ännu en sån sak som gör att man undrar över din ålder om du inte har vett att använda kondom.

Btw, precis alla som läste din senaste kommentar vet ju nu vilka ni är ändå så kanske lika bra att gå ut med det ändå... Du kan iaf ge dig fan på att ungefär hälften av dina klasskamrater vet att ni ligger med varandra, sånt brukar vara rätt tydligt.

Klart jag vet hur referenser fungerar, det jag ville ha fram var varför han skulle kunna glömma att jobba som lärare igen när ingen vet om vår relation.

Okej, så vem är jag då, om nu alla vet? Kan lova dig att ingen vet om vår relation.

Du vet att inget skydd är 100% va?
  • Kjell2
    Anonym (Elev) skrev 2017-12-03 09:17:29 följande:

Klart jag vet hur referenser fungerar, det jag ville ha fram var varför han skulle kunna glömma att jobba som lärare igen när ingen vet om vår relation.

Okej, så vem är jag då, om nu alla vet? Kan lova dig att ingen vet om vår relation.

Vet ingen om er relation kan ni självklart fortsätta som vanligt

Blir er relation känd och när den startade kan det bli jobbigt för honom.

Med tanke på att du väntar hans barn är sannolikheten att ni kan hålla er relation och starttidpunkten dolt låg.

Bästa rådet är nog att han berättar för arbetsgivaren, begär ny klass eller du byter klass. Med tanke på att det gäller komvux och att du inte är 17 år så finns det nog visst överseende hos arbetsgivaren.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Elev) skrev 2017-12-03 09:17:29 följande:

Du minns ju inte ens vad du själv skriver, det jag kommenterade var att du undrade om framtida arbetsgivare skulle prata med hans f.d. elever.

Nej, inget skydd är 100% men jag kan sätta hela min framtida inkomst på att du inte hade blivit gravid om ni hade använt kondom.

Du är så fruktansvärt omogen, inte konstigt att han utnyttjar dig för sex. När han tröttnar kommer han att släppa dig som en rutten frukt.
  • Anonym (Elev)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-03 09:31:39 följande:

Du minns ju inte ens vad du själv skriver, det jag kommenterade var att du undrade om framtida arbetsgivare skulle prata med hans f.d. elever.

Nej, inget skydd är 100% men jag kan sätta hela min framtida inkomst på att du inte hade blivit gravid om ni hade använt kondom.

Du är så fruktansvärt omogen, inte konstigt att han utnyttjar dig för sex. När han tröttnar kommer han att släppa dig som en rutten frukt.

Jag var sarkastisk om du helt missade det.

Jag är allt annat än omogen, men du är däremot elak.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Elev) skrev 2017-12-03 09:36:29 följande:

Sarkasm översätts inte bra på internet, du framstår i tråden bara som fruktansvärt omogen och kanske lite dum i huvudet. Elak? Det kan nog kännas så när man får motstånd. Lycka till med din kk, hur länge det nu varar.

Är han glad över graviditeten förresten? Ska ni bli ett par offentligt nu då eller? Svaren på de frågorna avslöjar väldigt mycket av hur han ser dig. Om han inte är beredd att ta sitt ansvar i båda dessa så utnyttjar han dig helt enkelt. Ja, det finns fina killar där ute även om de är lärare som ligger med sina elever MEN om de har ärliga avsikter så står de också för förhållandet inför både arbetsgivare och andra. Är det svar nog för dig? Som sagt.... Rutten frukt...
  • Anonym (C)

Om vi bortser från det som redan är sagt av andra, vet han ens om att du är gravid? Hur seriösa är ni med er relation? Och då menar jag, har ni pratat om hur seriösa ni är, eller är det bara lite kul? För vad jag ser nämner du inte något alls om huruvida han är glad för bebisen och ni vill ha en framtid ihop. Får mer intrycket att det mest är du som upptäckt du är gravid och nu vill veta vad som kan hända med honom om det kommer ut, men inget säger om hur ni själva diskuterat och resonerat kring ev scenarion eller lösningar. Vad är hans tankar kring det hela?

• taquine

TS att du är vuxen och inte en förvirrad och osäker liten gymnasiebrud som blir utnyttjad av något gubbsjukt lärarslisk  känns betryggande.
    Men... det är inte ok han sätter betyg på dig eller du går kvar på hans kurser . Det bästa är du byter skola om det går. 

Goodness me
  • Emmacecilia

Du är ju tvungen att ange honom som pappa inför socialtjänsten när du går dit för att få faderskapet bekräftat. Då är det en socialsekreterare plus en till socialsekreterare som vittnar att han är fadern. Så då är det ute.

En lärare som ligger med sin elev, har gjort det förut. Han kommer också att göra det i framtiden. Särskilt om du nu blivit gravid så snabbt. Han kommer ju att börja titta på andra tjejer på skolan medan du blir tjockare och mer osexig alltmer graviditeten framskrider. Och sedan efteråt när du har blödningar, avslag, i sex veckor och trasigt underliv och hemorrojder så kommer han inte direkt att tända på dig. Du kommer ju att vara upptagen av att ta hand om ett barn som kräver din uppmärksamhet varje stund på dygnet.

I och med att han har sex med dig så vet du ju hans karaktär, vad han är för slags människa. Han tänker med sin p?-s, och han klarar inte av att vara professionell och hålla sina lustar utanför klassrummet. Har du kollat honom på lexbase? Det kan vara så att han åkt dit tidigare.

• Kirenaj68
    Anonym (Elev) skrev 2017-12-02 21:10:00 följande:

Aja ok, vill inte bli igenkänd, men ok.

Jag är 27 och han är 31. Han undervisar nu, sen i september.

Vi träffades i somras efter att ha pratat online i flera månader. Tappade kontakten i början av juli nån gång och så blev han min lärare i september och därefter föll jag för honom. Läser på komvux, ska ha honom i 1,5 år, men kan ju hoppa av och söka till en annan skola..

Ni är vuxna, så jag kan inte se några problem här. Möjligen ändrade studieplaner för din del om du skulle visa dig vara gravid. Hade du varit tonårstjej hade det så klart varit en annan femma. 
  • Mortiscia
    Kirenaj68 skrev 2017-12-03 13:31:21 följande:
    Ni är vuxna, så jag kan inte se några problem här. Möjligen ändrade studieplaner för din del om du skulle visa dig vara gravid. Hade du varit tonårstjej hade det så klart varit en annan femma. 
    Läraren kan fortfarande tappa jobbet. Det har inte med åldern att göra.
  • Kirenaj68
    Mortiscia skrev 2017-12-03 13:44:22 följande:
    Läraren kan fortfarande tappa jobbet. Det har inte med åldern att göra.
    Av vilka skäl då? Risk för favorisering?
  • Mortiscia
    Kirenaj68 skrev 2017-12-03 13:51:09 följande:
    Av vilka skäl då? Risk för favorisering?
    Nej, därför att det går emot professionaliteten. Man anses inte lämplig som lärare om man har förhållanden med sina elever.
  • EnAnonumius
    Och du verkar ju ha helt missat att ironi/sarkasm är svårt i text.
    Jasså om du nu är allt annat än omogen, så kan man ju undra om din fysiska ålder har sprungit om din mentala ålder. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kirenaj68
    Mortiscia skrev 2017-12-03 15:14:02 följande:
    Nej, därför att det går emot professionaliteten. Man anses inte lämplig som lärare om man har förhållanden med sina elever.
    Är man en professionell lärare ska inte det vara ett problem. Varför inte ge det en chans? Även om du anser att åldern inte spelar roll är det trots allt två vuxna det handlar om. Inte lärare-tonårstjej.
  • Kjell2
    Kirenaj68 skrev 2017-12-05 14:07:17 följande:
    Är man en professionell lärare ska inte det vara ett problem. Varför inte ge det en chans? Även om du anser att åldern inte spelar roll är det trots allt två vuxna det handlar om. Inte lärare-tonårstjej.
    Då borde man som professionel lärare ta upp det med chefen och höra vad som gäller.

Då t ex betygssättning är myndighetutövning kan det pga jäv ses som olämpligt att man sätter betyg på sin partner. Ibland går detta att lösa på något bra sätt om det gäller vuxna och komvux.

• Mortiscia
    Kirenaj68 skrev 2017-12-05 14:07:17 följande:
    Så här resonerar iaf facket, det är dessutom en lärare som inte ens undervisar eleven ifråga: "Enligt Skolverket är det inte olagligt för en lärare att inleda ett förhållande med en elev, så länge eleven är 15 år gammal. Men fackförbunden har etiska riktlinjer, som kan tolkas som att det är mycket olämpligt.  ? Ur yrkesetisk synvinkel är det i princip helt omöjligt att ha det och samtidigt kunna göra ett proffessionellt jobb, säger Åsa Elfving som är distriktsordförande i Lärarnas Riksförbund".

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4683896

Förstår du bättre nu?
  • Kirenaj68
    Mortiscia skrev 2017-12-05 14:22:28 följande:
    Så här resonerar iaf facket, det är dessutom en lärare som inte ens undervisar eleven ifråga: "Enligt Skolverket är det inte olagligt för en lärare att inleda ett förhållande med en elev, så länge eleven är 15 år gammal. Men fackförbunden har etiska riktlinjer, som kan tolkas som att det är mycket olämpligt.  ? Ur yrkesetisk synvinkel är det i princip helt omöjligt att ha det och samtidigt kunna göra ett proffessionellt jobb, säger Åsa Elfving som är distriktsordförande i Lärarnas Riksförbund".

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4683896

Förstår du bättre nu?
    Så det är alltså det allvetande facket som bestämmer om det är lämpligt eller ej? Inte skolan som har daglig kontakt med läraren och som borde kunna bedöma det bättre? Urlöjligt enligt min mening.
Svar på tråden Kommer vi nånsin kunna träffas öppet?