• MammaBella

Frysrens

I min lilla frys är det fullt och börjar ju närma sig jul så det är ju hög tid att äta ur den...

Hjälp mig med inspiration. Vi är två vuxna och två barn. Inga problem att komplettera med annat.

1kycklingfilé
    1 laxportionsbit
    0,5pkt riven skinka
    0,5pkt vitlökssalami
    lite mindre än 0,5 fiskpinnspkt
    Färdig köttfärssås två påsar ca 7-portioner totalt
    Färdigstekt tacofärs ca 3-portioner
    5prinskorvar
    15-20st felix köttbullar

wokgrönsaker 2påsar
    0,5påse spenat
    broccoli 1påse
    haricot verts 1påse
    pommes 1,5påse
    fryst  persilja och dill

• Svar på tråden Frysrens
  • Aniiee

Kycklingfilén och skinkan slänger du ner med wokgrönsakerna.

Laxen steker du upp och lägger i en pah tillsammans med spenaten

Tacofärsen gör du pizza på.

Broccoli kör du ner i en potatismos, krydda upp köttfärssås och gör en potatis-broccolimmosgratinerad låda.

på rak arm, så där....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • MammaBella
    Aniiee skrev 2017-12-04 18:14:41 följande:

Kycklingfilén och skinkan slänger du ner med wokgrönsakerna.

Laxen steker du upp och lägger i en pah tillsammans med spenaten

Tacofärsen gör du pizza på.

Broccoli kör du ner i en potatismos, krydda upp köttfärssås och gör en potatis-broccolimmosgratinerad låda.

på rak arm, så där....

Tack för tipsen

Tacofärsen och köttfärsåsen är ju minst problem med då det räcker till hela familjen. Vill gärna göra mat som räcker till alla fyra och det har jag svårt att få till med de andra ingredienserna.
  • Stårschan

Lax- och spenatpaj tänker jag direkt. Kanske med lite fetaost i också. Det borde räcka till fyra trots att det bara är en laxbit och en halv spenatpåse.

• FuckGoggleAskMe

Smörgåsbord med köttbullar, prinskorv, fiskpinnar, skinka, salami, broccoli och haricot verts. Servera ris och tomatsås till. Eller kalla det mixed grill. Eller mexikanskt smörgåsbord, som ovan fast tacos/tortillas isf ris och små grillade laxbitarna isf fiskpinnar, kryddig avocadosås till. Plus lax och spenatsoppa.

• MammaBella

Pga noll matlagningsork så blev det fiskpinnar med stuvad spenat idag. Men insåg att de inte räckte så en person fick lax. Sen fick vi extrabarn så steker köttbullar med..

• nnnnnnnn

Paj är ju en superbra idé, du kan ha i vad som helst!
    Skär kycklingfilén i strimlor och stek, i slutet kan du slänga ner salamin och skinkan med - stek någon minut till och ha sedan ner i det förgräddade pajskalet.
    I med lite tinade grönsaker + äggstanning. 15-20 min i ugnen så är det klart.

• MammaBella
    nnnnnnnn skrev 2017-12-05 18:37:24 följande:

Paj är ju en superbra idé, du kan ha i vad som helst!
    Skär kycklingfilén i strimlor och stek, i slutet kan du slänga ner salamin och skinkan med - stek någon minut till och ha sedan ner i det förgräddade pajskalet.
    I med lite tinade grönsaker + äggstanning. 15-20 min i ugnen så är det klart.

Bra tips med paj.

Slängde ihop en tacopaj till middag ikväll. Blev smarrigt som bara den. 
  • klyban
    MammaBella skrev 2017-12-06 18:28:17 följande:
    Bra tips med paj.

Slängde ihop en tacopaj till middag ikväll. Blev smarrigt som bara den. 

Gratäng är bra också, brukar vara med potatis och rester, som tacoköttfärs, skinka som behöver åka bort och annat smått och gott man vill bli av med.
    Sen nån mejeri och avsluta med ost av nått slag och passande.

Och har man köttfärssås, så kan man inte låta bli och säga lasagne.

hur många meter var det?
Svar på tråden Frysrens