• Svartajägaren

Råkat ta ut halvdagar av misstag

Fick ett brev från försäkringskassan där de skriver att de inte vill betala ut nå mer föräldrapenning åt mig då jag mellan 26 april - 1 maj tagit ut halvdagar utan att ha sökt jobb dessa dagar (är arbetslös). Dottern är född 26 april förra året så för att behålla SGI måste man ta ut heldagar efter ett år vilket jag vet. Men planerar alltid min föräldrapenning månadsvis och dessa dagar har då blivit på 50% av bara farten. Vad ska jag göra? Kan man förklara för dem att de skett ett misstag? Är ju bara 4 dagar det handlar om?!

Får jag inte utbetalt något från dem den här månaden står jag helt utan pengar. Hjälp!!!

• Svar på tråden Råkat ta ut halvdagar av misstag
  • cosinus

Jag missade med 5 dagar för två år sen och de var stenhårda. SGI sänktes direkt och jag fick jobba heltid ett halvår för att få tillbaka den.

• Svartajägaren

MEn va??? Hur kan de vara så jävliga?? Det är ju inte ens mycket! ???? Så sjukt. Om man bara missat så lite borde man ju få rätta till det tycker man

• cosinus

Jag missade 4 eller 5 st 1/8 dagar (jag jobbade alltså 87,5 %) samma månad hade jag övertid så totalt hade jag jobbat mer än 100 % den månaden men det hjälpte föga då jag inte hade extra-tiden just de rätta dagarna

• Svartajägaren

Nämen det är ju helt sinnessjukt!!! Hur tänker dom? Ringde du dom och pratade med dem? Vad sa de? Att det inte gick att rätta till?

• Jemp

Nollas SGIn helt då eller minskar den "bara"?

(Om den nollas får du 250kr/dag så helt utan är du inte, men jag förstår absolut att det blir problem).

• Svartajägaren

Okej får jag ut 250kr/dag resten av mima föräldradagar då?

På mitt papper stod det att den skulle nollas. :( är så ledsen för jag har verkligen inte upptäckt detta förrän nu.

• cosinus
    Svartajägaren skrev 2017-12-05 21:58:16 följande:

Nämen det är ju helt sinnessjukt!!! Hur tänker dom? Ringde du dom och pratade med dem? Vad sa de? Att det inte gick att rätta till?

Japp jag ringde, skrev skriftliga överklagan och bråkade tills nästa steg var tingsrätten. Insåg rätt snabbt att de inte skulle ge sig men var rätt arg för jag hade från början fått ett felaktigt besked när jag ringde direkt jag insåg att det blivit fel. Hade han direkt gett mig korrekt info hade jag för all de fått sänkt SGI men det hade varit mindre pengar att betala tillbaka och jag hade kunnat börja arbeta upp min SGI 2 månader tidigare vilket påverkat mycket för barnen.

Så jag blev tjurig och drev det så långt jag kunde utan tingsrätt. Tänkte att de måste iaf behandla mina överklagan så då kostar det resurser även för dom :) men rätt fick jag inte.
  • Svartajägaren

Men så jäkla sjukt!!! Det är ju helt stört. Jag fattar knappt hur dom tänker! Alla kan väl göra fel? Jag blir så arg!!!

• Cala
    Svartajägaren skrev 2017-12-05 22:15:23 följande:

Men så jäkla sjukt!!! Det är ju helt stört. Jag fattar knappt hur dom tänker! Alla kan väl göra fel? Jag blir så arg!!!

Hur dom tänker? Det är ju du som har gjort fel. Det är ett halvår sen, du borde ju ha sett detta tidigare exempelvis på mina sidor.
  • IsabelleLi
    Svartajägaren skrev 2017-12-05 22:08:00 följande:

Okej får jag ut 250kr/dag resten av mima föräldradagar då?

På mitt papper stod det att den skulle nollas. :( är så ledsen för jag har verkligen inte upptäckt detta förrän nu.

Det står förmodligen att din SGI kommer att nollas, och den som har 0 kr i SGI får 250 kr/dag i föräldrapenning.
Svar på tråden Råkat ta ut halvdagar av misstag