• Anonym (Mia)

Är detta olagligt på något sätt?

Om man i dagsläget jobbar på ett mindre företag, med hög position, vad skulle hända om man själv plus fyra andra på avdelningen tillsammans startar eget under tiden de ännu jobbar där för att sen sluta när de känner att de är redo att satsa?

Är det straffbart på något sätt?

• Svar på tråden Är detta olagligt på något sätt?
  • Anonym (X)
    Anonym (Mia) skrev 2017-12-18 12:29:17 följande:
    Och om kunderna kommer till en på eget bevåg?
    Är kunderna på ditt nuvarande jobb intresserade av ditt nya men det är ändå inget konkurrerande?
  • Kjell2
    Anonym (Mia) skrev 2017-12-18 12:29:17 följande:
    Och om kunderna kommer till en på eget bevåg?
    Om nya verksamheten inte är konkurerande finns det väl knappt några kunder som kan gå över?

Hinder kan finnas i anställningsavtal kring bisysslor, konkurerande verksamhet, sekretes mm. Men i grunden är det ok att bryta sig ur och starta eget.

• Anonym (Häpp)

Det som är olagligt är stöld av affärshemligheter, kundregister eller i vissa fall att använda resurser från arbetsgivare.

Om ni tar med er affärshemligheter, kundregister eller avtal kan det räknas som stöld enligt lagen.

Om ni använder material, utrustning eller liknande från er nuvarande arbetsgivare frö en framtida arbetsgivare kan det räknas som stöld eller bedrägeri.

• Anonym (oops)
    Anonym (Mia) skrev 2017-12-18 12:45:15 följande:
    De är väl fullt kapabla att söka upp en tjänst de önskar själva?
    Ingen kan hindra en kund att vara kund på flera ställen! Självklart är det så. Men du får inte aktivt använda ditt gamla kundregister för att ragga kunder till din nya verksamhet. Och absolut inte om det är en konkurrerande verksamhet.
  • Anonym (oops)

TS, hade jag varit du så hade jag anlitat en affärsjurist för en timmes samtal. Faktiskt. De flesta har en halvtimmes fri rådgivning, men inte alla. Du bör ha ryggen fri. Dina frågor hör inte riktigt hemma här. Det krävs fingertoppskänsla och mycket kunskap för att svara på dina frågor.

Hade jag varit du hade jag skrivit ner mina frågor. Och du bör också veta exakt vilken sorts affärsverksamhet du går in i. Och om du vill sno kunder från gamla firman så finns säkert kryphål att utnyttja. Men sånt vet en affärsjurist, inte folk på Föräldraliv.se

• Anonym (Mia)

Som sagt, ingen konkurrent, men samma område.

Tanken är ju inte att nuvarande chefen ska få veta något, så ville veta hur riskerna ser ut i efterhand.

• Anonym (Erik)
    Anonym (Mia) skrev 2017-12-18 12:45:15 följande:
    De är väl fullt kapabla att söka upp en tjänst de önskar själva?
    Visst är dom, men det är inte säkert att ni får sälja till dom.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Erik) skrev 2017-12-18 19:20:19 följande:

Visst är dom, men det är inte säkert att ni får sälja till dom.

Men är ju omöjligt att veta alla som varit företagets kunder.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Mia) skrev 2017-12-18 19:16:45 följande:

Som sagt, ingen konkurrent, men samma område.

Tanken är ju inte att nuvarande chefen ska få veta något, så ville veta hur riskerna ser ut i efterhand.

Om det inte är en konkurrerande verksamhet, så kan det ju inte vara samma område. Varför skulle era kunder komma till er om ni inte har samma produkt/tjänst som er fd arbetsgivare?
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Mia) skrev 2017-12-18 19:21:53 följande:
    Vad säljer ni?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Erik) skrev 2017-12-18 19:22:00 följande:

Om det inte är en konkurrerande verksamhet, så kan det ju inte vara samma område. Varför skulle era kunder komma till er om ni inte har samma produkt/tjänst som er fd arbetsgivare?

Samma branch, men inte samma vara. För att de vill ha det vi säljer också?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Erik) skrev 2017-12-18 19:22:26 följande:

Vad säljer ni?

Vill inte gå in på såna detaljer med risk för igenkänning.
  • Anonym (...)
    Anonym (Mia) skrev 2017-12-18 19:21:53 följande:

Du ska se att din arbetsgivare har ganska bra koll på nuvarande och tidigare kunder/klienter. Om du inte tror att er verksamhet är ett problem för din arbetsgivare varför hålla det hemligt?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (...) skrev 2017-12-18 19:24:55 följande:

Du ska se att din arbetsgivare har ganska bra koll på nuvarande och tidigare kunder/klienter. Om du inte tror att er verksamhet är ett problem för din arbetsgivare varför hålla det hemligt?

För att det knappast skulle uppskattas att vi bara är kvar för lönen såklart.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (...) skrev 2017-12-18 19:24:55 följande:

Och jag syftar på för OSS, vi har ju ingen total inblick i alla kunder, bara de just vi hanterar.
  • Kjell2

Det första jag skulle göra är att lusläsa arbetsplatsregler, anställningsavtal och kollektivavtal för att få koll på allt som rör bisysslor, konkurrensklausuler, uppsägningstid, karens odyl. Förstår jag inte skulle jag ta hjälp av ett proffs.

Bara detta att kunder skulle kunna byta gör att man bör vara försiktig.

Vill ni vara mera på den säkra sidan säger ni upp er först och börjar sen.

• Anonym (Abc)

På samtliga arbetsplatser jag varit på har man varit skyldig att redovisa och få godkänt om man startar eget på sidan om. Detta oavsett tjänst, är väl just för att företaget ska kunna bedöma om det är något som inte påverkar negativt på något sätt.

• Anonym (Retur of the elfiol)

Ur ett ekonomiskt perspektiv kan man vara konkurrenter eller sälja kompletterande produkter. I det första fallet kommer kunden bara att behöva välja mellan er verksamhet och det företag ni arbetar åt för närvarande. 

Om produkterna är komplement finns det ett positivt samband mellan efterfrågan på båda produkterna, dvs efterfrågan är sammankopplad och kunden har behov av båda produkterna (till exempel en bilmekaniker och en biltvätt).

Som flera sagt är det som utgångspunkt fritt fram att konkurrera med sin förra arbetsgivare och huruvida man kan ta med sig sina klienter brukar nog vanligtvis lösas genom avtal (till exempel då en partner bryter sig ur en konsultfirma med sitt team). I övrigt måste en noggrann genomgång göras av det som följer av anställningen och anställningsavtalen. En konkurrensklausul kan till exempel förhindra er från att bedriva konkurrerande verksamhet under en övergångsperiod (upp till två år). Men det kan gå att jämka vissa konkurrensklausuler.

Man bör också göra en noggran bedömning av om er nya verksamhet är kompletterande eller konkurrerande. Det kan ju hävdas från arbetsgivarens sida att den behöver ett utrymme att expandera och att ni därmed blir potentiella konkurrenter. Huruvida det kan förhålla sig så kan inte avgöras generellt utan kräver en bedömning av verksamheten i det enskilda fallet. 

Det som inte får förekomma är att ni tar med några som helst kundregister eller annat material som arbetsgivaren behöver hålla hemlig för sin konkurrenssituation. Ni får inte göra några som helst kopior av sådant material och använda er av det. 

Lojalitetsplikten gäller också, men så länge ni sköter arbetet ser jag inga problem med att ni på er fritid förbereder er nya verksamhet. 

Min rekommendation är nog ändå att ni inte håller detta hemligt för arbetsgivaren. Kanske finns det möjlighet att utveckla verksamheten i samarbet med denne?

Annars är det som flera nämnt nog en mycket god rekommendation att kontakta en advokat som har erfarenhet av sådana frågor. Ni kan leta er fram till en lämplig advokat genom advokatsamfundets hemsida som har en sökfunktion för sådant. 

Lycka till!

• tyckerdettaärfel
    hej.jag har en kompis som levt på soc i 6 år hon har fått lägenhet genom soc och hennes kille som hon förlovat sig med har bott där hela tiden sedan 2014.han har inte haft fast lön och hon har försörjt han i ca 2 år.nu fick han jobb och har jobbat i 3 månader och har nu den 28 november fått 25 000 i lön och dom shoppade som galna och nu innan jul får han ut 25 000 igen och dom ska shoppa järnet igen.och hon får från soc också och dom fick barn runt den sista november så barnbidrag för nya och hennes barn som är 7 år och bostadsbidrag får hon och soc plus hans nu 50 000.
    hon säger att soc godkänt det så länge han inte betalar hennes räkningar men det gör han ju indirekt då han shoppar som en galen till hemmet och köper iphones och tv apparater x-box pizza varje kväll sprillans ny barnvagn och soc tro hon är ensamståend emed sitt barn och har så dåligt med pengar :/
  • Anonym (sammanhang?)
    tyckerdettaärfel skrev 2017-12-21 10:50:30 följande:
    hej.jag har en kompis som levt på soc i 6 år hon har fått lägenhet genom soc och hennes kille som hon förlovat sig med har bott där hela tiden sedan 2014.han har inte haft fast lön och hon har försörjt han i ca 2 år.nu fick han jobb och har jobbat i 3 månader och har nu den 28 november fått 25 000 i lön och dom shoppade som galna och nu innan jul får han ut 25 000 igen och dom ska shoppa järnet igen.och hon får från soc också och dom fick barn runt den sista november så barnbidrag för nya och hennes barn som är 7 år och bostadsbidrag får hon och soc plus hans nu 50 000.
    hon säger att soc godkänt det så länge han inte betalar hennes räkningar men det gör han ju indirekt då han shoppar som en galen till hemmet och köper iphones och tv apparater x-box pizza varje kväll sprillans ny barnvagn och soc tro hon är ensamståend emed sitt barn och har så dåligt med pengar :/
    Och detta har med TS tråd att göra för att??? Har du tagit fel tråd eller har du inte ens läst denna? Tips denna tråd handlar INTE om soc.. utan om att starta eget bakom sin arbetsgivares rygg...
Svar på tråden Är detta olagligt på något sätt?