• Mackapacka

    Ni som fött stora barn vaginalt!

    Födde mitt andra barn för snart 4 månader sedan. Fick en grad två bristning och bebisen vägde 4,4 kg (tog 2,5 h). Blev helt förfärad när jag fick höra vikten inne i förlossningsrummet. Med nr 1, som vägde 3700 gr, fick jag bara en grad 1 bristning (tog 19 h). Nu har jag problem med att det kommer luft in i slidan när jag sätter mig på huk eller går in och ut ur bilen. Luften ligger och känns obehaglig där inne tills jag trycker ut den genom att sätta mig. Gör knipövningar dagligen.

    Har någon annan haft detta problem med luft som läcker in i slidan efter att ha fått ett stort (eller för den delen litet/normalstort) barn? Försvinner det? Har googlat men hittar knappt något på svenska sidor. Rynkar på näsan Så tacksam för lite input från er som har/har haft samma problem. 

  • Svar på tråden Ni som fött stora barn vaginalt!
  • Anonym (K)

    Jag födde mitt andra barn för 1,5 år sedan. Han var 9 dagar tidig och vägde 4600 g. Alla var förvånade utom jag som kände på mig att barnet var stort men min oro togs aldrig på allvar. Jag fick en total sfinkterruptur grad 4. För ett par veckor sedan fick jag komma till Bäckenbottencentrum för undersökning och tack och lov är sfinkter hel och har läkt bra men min bäckenbotten är fortfarande uttöjd och ett muskelfäste har lossnat. Jag hade också problem i början, bl a med luft som kom in, men även att jag läckte urin. Problemet med luften blev bättre efter typ 6 månader och urinläckaget blev bättre efter ett år. Jag känner mig fortfarande väldigt stor inuti (vilket undersökningen alltså visade stämmer) så jag kan inte använda menskopp, tampong och p-ring för de åker ut eller sitter inte på plats. Du är fortfarande rätt nyförlöst så det är inte så konstigt att bäckenbotten inte har dragit ihop sig ordentligt än. Om du inte kniptränar så börja med det. Appen Tät är väldigt bra och där kan du ställa in alarm också så du kommer ihåg att knipa. Förhoppningsvis blir det bättre om några månader annars får du söka hjälp.

  • Anonym (K)

    Såg nu att du kniptränar, bra! Jag kan också rekommendera knipkon. Den kan man öppna och lägga vikter i så man verkligen känner att knipet blir bättre. Till skillnad mot knipkulor (som faktiskt kan lägga sig tillrätta i slidan så de inte hjälper knipet) sitter knipkonen långt ner precis ovanför bäckenbotten. Om du har svårt att känna om du kniper rätt finns det en del fysioterapueter som är inriktade på kvinnohälsa och som kan hjälpa en rätt. Eller gå till en gynekolog som kan känna på knipet.

Svar på tråden Ni som fött stora barn vaginalt!