• Anna1234

Tror era 8-åringar på tomten?

Min 8-åring har aldrig trott på tomten. Troligtvis för att vi aldrig har velat fara med osanning för honom, oavsett anledning, och därför hela tiden pratat om tomten som någon som är utklädd.

Han berättade idag att vid lunchen i skolan hade tre av fem barn runt hans bord sagt att de tror på tomten vilket jag reagerade på. Är inte barnen lite för gamla för att fortfarande tro att tomten finns på riktigt? Att man spelar med och tycker att det är mysigt och spännande på julafton är något annat, då kan man ändå veta att det är på låtsas.

Tror era 8-åringar på tomten?

• Svar på tråden Tror era 8-åringar på tomten?
  • Ann-Louise
    Anna1234 skrev 2017-12-19 21:38:44 följande:
    Jag har aldrig förstått varför man vill ljuga för sina barn. Varför kan du inte svara ärligt?
    Jag har sett många barn bli bortgjorda i skolan för att de insisterar på att tomten finns eftersom mamma och pappa har sagt det (och mamma skulle aldrig ljuga för mig!) när majoriteten vet att det inte stämmer, framför allt i tvåan-trean.

Konstigt hur olika vi respekterar våra barn...
    Eftersom jag själv jobbar i skolvärlden, med barn i lågstadieåldern, har jag aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att några barn tror på tomten medan andra barn inte gör det. Som du själv skriver så vet barnen oftast i tvåan eller trean att han inte finns på riktigt. Men i förskoleklass och ettan brukar det vara lite blandat hur man tror.

Varför inte bevara lite av magin med tomten så länge barnen tror. Ser absolut inget fel i det. Sagor och magi är underbart att förkovra sig i, samt att kunna drömma sig bort i fantasins värld ibland. Och det blev ingen stor sak av det när barnen förstod att påskharen och tandfen inte fanns, och tror inte det blir så stort när de förstår magin runt tomten. Det blir vad man själv gör det till. Vi läser ofta sagor om tomtar, troll, häxor, prinsessor mm, och det är underbart att få tro så länge man vill. Och ja, jag respekterar mina barn och deras tro om det så är på tomtar eller någon Gud de vill tro på.
  • elyse

Att tro på tomtar och andra mytomspunna väsen innebär ju inte att man tror att tomten på julafton är "på riktigt". Hur en åttaåring tolkat kompisarnas svar skulle jag ta med en nypa salt.

• Stårschan
    Ann-Louise skrev 2017-12-19 21:05:06 följande:
    7-åringen kom faktiskt hem från skolan för en vecka sedan och sa att hennes kompisar hade sagt att tomten inte fanns på riktigt. Hon tittade undrande på mig och sa:
    - Men mamma, visst finns tomten på riktigt?
    Jag kunde inte mer än bekräfta att visst finns han på riktigt.
    Har inte upplevt det som besvärligt för dem att tro på tomten bland sina kompisarna. Verkar som flera av kompisarna är lite osäkra på vad de ska tro.
    Tror dock inte det dröjer länge till förrän de förstår myten kring honom. Själv trodde jag på tomten fram till 10-årsåldern. Då kom tomten på besök med min simring runt halsen. Och naturligtvis insåg jag då att han inte fanns på riktigt. ( Eller det kanske han gör????)
    Varje år har vi haft en inhyrd tomte så barnen har ju aldrig upplevt att någon i sällskapet försvunnit eller att de kunnat känna igen personen bakom masken.
    Så då går sjuåringen tillbaka till skolan och berättar att tomten visst finns, för det har hans mamma sagt, och från den dagen får han dessutom leva med stämpeln att hans mamma tydligen inte är riktigt klok - hon tror ju på tomten!

I det här fallet tycker jag att du gjorde ditt barn en ordentlig björntjänst, och dessutom gav du förtroendet er emellan en riktig känga.
  • Anna1234
    Ann-Louise skrev 2017-12-19 22:01:51 följande:
    Eftersom jag själv jobbar i skolvärlden, med barn i lågstadieåldern, har jag aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att några barn tror på tomten medan andra barn inte gör det. Som du själv skriver så vet barnen oftast i tvåan eller trean att han inte finns på riktigt. Men i förskoleklass och ettan brukar det vara lite blandat hur man tror.

Varför inte bevara lite av magin med tomten så länge barnen tror. Ser absolut inget fel i det. Sagor och magi är underbart att förkovra sig i, samt att kunna drömma sig bort i fantasins värld ibland. Och det blev ingen stor sak av det när barnen förstod att påskharen och tandfen inte fanns, och tror inte det blir så stort när de förstår magin runt tomten. Det blir vad man själv gör det till. Vi läser ofta sagor om tomtar, troll, häxor, prinsessor mm, och det är underbart att få tro så länge man vill. Och ja, jag respekterar mina barn och deras tro om det så är på tomtar eller någon Gud de vill tro på.
    Jag jobbar också i skolan. Att barn i f-klass och kanske åk1 är lite osäkra om tomten känns inte så konstigt men i åk 2 börjar fantasivärlden släppa och man vill veta hur det egentligen är.

Jag tycker att det är stor skillnad på att svara om Gud, att man inte vet om han finns (religioner i allmänhet), men vad det gäller tomten, påskharen mm är det tämligen säkert att det är en påhittad figur som du väljer att ljuga för ditt barn om. Du vet att han inte finns men lurar ditt barn. Att behålla mystiken/magin är något helt annat, det kan man göra för att det är lite roligt att låtsas tillsammans.
  • Anna1234
    elyse skrev 2017-12-19 22:32:48 följande:

Att tro på tomtar och andra mytomspunna väsen innebär ju inte att man tror att tomten på julafton är "på riktigt". Hur en åttaåring tolkat kompisarnas svar skulle jag ta med en nypa salt.

Ja, det kanske är som du säger. Jag hoppas det inte finns många 8-åringar som på riktigt tror att tomten finns.
  • Skaz
    Stårschan skrev 2017-12-20 08:06:49 följande:

Så då går sjuåringen tillbaka till skolan och berättar att tomten visst finns, för det har hans mamma sagt, och från den dagen får han dessutom leva med stämpeln att hans mamma tydligen inte är riktigt klok - hon tror ju på tomten!

I det här fallet tycker jag att du gjorde ditt barn en ordentlig björntjänst, och dessutom gav du förtroendet er emellan en riktig känga.

Det står sig såklart fritt att tycka vad du vill; själv tycker jag att du ger intryck av att vara mer än lovligt dömande och självgod.

Det är klart man ljuger för sina barn, de behöver inte känna till allt här i världen och om lögnen om tomten är så världsomstörtande att det påverkar relationen kanske det är lite väl skyddad verkstad...
  • Stårschan
    Skaz skrev 2017-12-21 12:27:16 följande:
    Det står sig såklart fritt att tycka vad du vill; själv tycker jag att du ger intryck av att vara mer än lovligt dömande och självgod.

Det är klart man ljuger för sina barn, de behöver inte känna till allt här i världen och om lögnen om tomten är så världsomstörtande att det påverkar relationen kanske det är lite väl skyddad verkstad...
    Du tycker inte att det är skillnad på att ljuga för en treåring, och att ljuga för en tvivlande skolpojke som kommer hem och ifrågasätter sanningshalten i det föräldrnarna tutade i honom när han var liten?

Må vara att jag är självgod och dömande, för det tycker jag att jag har rätt att vara i det här fallet.

Skulle det vara lika OK för dig att ljuga för barn i den åldern om att det är storken som kommer med småbarn? Att människor som äter griskött hamnar i helvetet? Att jorden är platt? Att lura i dem att de är allergiska mot godis för att få dem att sluta tjata? Jag tycker att barn är värda mer respekt än så.
  • Terabyte

Hahha konstig men helt ok min åsikt är dock att barnen ska får tro på tomten om de vill och jaadå 8 åringar kan självklart tro på tomten har set t.o.m. 11 åringar pojkar som trott på tomten

• Terabyte
    blomman 2 skrev 2017-12-18 21:34:30 följande:

Japp, min 8-åring trodde på tomten tills hon var 8 1/2 år. Sedan frågade hon mig rätt ut efter att en kompis berättat att tomten inte finns. Jag frågade henne...- tror du att påskhaten finns? Hon -näää...Jag - tanden få..? Hon - näää...okej,vad tror FU om tomten då..? Hon - Jag VISSTE det!!

Äntligen någon som skriver lika som jag. Stavfel har du mycket det har jag också men jag brukar rätta till dem så när jag skriver så får jag använda backspace helatiden på telefonen för att rätta till allt jag skriver
  • Carro9009

Min bonus dotter, 11 år tror både och. Hon säger att tomten inte är på riktigt

Men när julstrumpan är fylld så har tomten varit här.

Även när påskharen tappat egg ute.

Men det kommer en kommentar ibland att det är ni som gör det.

Vet inte om hon tror på det, eller om hon inte vill att vi ska veta att hon inte tror.

Lika med tandfeen. Den är mycket snällare hos den ena för där får man mkt pengar.

Inte bara en guldpeng.

(Å för mig så tycker jag att de förstör. Tandfeen har alltid gett 10kr

Inte 50kr eller 100kr för En tand. Min åsikt. )

• fluu

Dottern är 7,5 år och tror behårt på allt magiskt i tillvaron, Tack och lov. 

Själv tror jag på tomten för att jag har bestämt mig för att göra det. Men på riktigt så trodde jag på tomten tills jag var 11 år. I ett par år innan dess hade jag ifrågasatt rimligheten i tomtens existens, men jag trodde ändå. Så julen när jag var 11 år så råkade jag se när morbror klädde om till tomte och jag blev lite krossad faktiskt. Så jag tror ändå, men tänker att tomten har en massa medhjälpare

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Tror era 8-åringar på tomten?