Anna1234 skrev 2017-12-19 21:38:44 följande:
Jag har aldrig förstått varför man vill ljuga för sina barn. Varför kan du inte svara ärligt?
Jag har sett många barn bli bortgjorda i skolan för att de insisterar på att tomten finns eftersom mamma och pappa har sagt det (och mamma skulle aldrig ljuga för mig!) när majoriteten vet att det inte stämmer, framför allt i tvåan-trean.
Konstigt hur olika vi respekterar våra barn...
Eftersom jag själv jobbar i skolvärlden, med barn i lågstadieåldern, har jag aldrig upplevt att det skulle vara något problem med att några barn tror på tomten medan andra barn inte gör det. Som du själv skriver så vet barnen oftast i tvåan eller trean att han inte finns på riktigt. Men i förskoleklass och ettan brukar det vara lite blandat hur man tror.
Varför inte bevara lite av magin med tomten så länge barnen tror. Ser absolut inget fel i det. Sagor och magi är underbart att förkovra sig i, samt att kunna drömma sig bort i fantasins värld ibland. Och det blev ingen stor sak av det när barnen förstod att påskharen och tandfen inte fanns, och tror inte det blir så stort när de förstår magin runt tomten. Det blir vad man själv gör det till. Vi läser ofta sagor om tomtar, troll, häxor, prinsessor mm, och det är underbart att få tro så länge man vill. Och ja, jag respekterar mina barn och deras tro om det så är på tomtar eller någon Gud de vill tro på.