• jeanettenettan

Natta 3mån? :O

Hej,
    Min son är nu 3månader om några dagar. Och han har verkligen blivit mer klängigare och sover dåligt. Har sovit så bra förut. Har de göra med denna tillväxtfas de kommer i som 3mån?

Sen vill jag ha tips på hur sluta man att nattamma?
    Min son är  van sova med tutten i munnen men vill sluta med de.

Jag har börjat med när jag ser han somna och suger mindre så tar jag bort tutten.
    Vi samsover. Men problem jämt när han vaknar tro han behöver tutten för sova, men märkt flera gånger om jag bara gå på toan o låter  han ligga sj någon minut så har han somnat om innan jag tillbaka.

Läser boken somna utan gråt.

Vi har en rutin med byta kläder, smörja o massera o byta blöja.¨ungefär vid 20.00.
    Men oftast kan de ta till 22-23 innan han somnat djup.

Hur gör ni? med att inte söva med amning? när kunde ni flytta till egen säng? hur lärde ni era barn själv somna?

Alla får skriva och säga hur ni har de med era 3mån :)

• Svar på tråden Natta 3mån? :O
  • Lena

Vår ena kunde vi lägga ner i en uppvärmd säng efter matning vid 21-22 tiden. Vi försökte inte natta tidigare. Vår andra kunde vi inte lägga ifrån oss utan hon sov i soffan med oss tills vi allihopa la oss.

Ingen av dem försökte vi natta tidigare innan det var dags att vänja in inför förskolestart

• Jemp

Tar han napp?

Nu kommer jag inte ihåg specifika åldrar men när det varit svårt att söva i sängen har jag haft honom i bärsele i soffan. Somna själv gör han fortfarande inte vid 2 år, inget vi har "tränat" på heller. Lyfter över till egen säng när han sover. Det har gått bättre och sämre i perioder under de här två åren.

Utvecklingssprång kan generellt göra att de behöver mer trygghet och närhet, ja.

Din son är ju jätteliten, de flesta ammar nog fortfarande nattetid vid den åldern.

• phillipha

Har aldrig förstått mig på det här med att natta spädbarn? När mina var små fick de amma så mycket de ville i soffan och oftast somnade dom där. Sen la jag ner dom på soffan där dom sov tills jag la mig och tog med bebisen till sägen där dom sov bredvid mig med fri tillgång till tutt på natten. Mina har slutat amma efter ett par månader och gått över till flaska men då var gjort precis samma.

Än idag så somnar inte mina barn själv,dom är nu 7, 4,2 och vi ligger i sängen med dom tills dom sover.

• Snuttis2

Säkert inte vad du vill höra men tänker säga det ändå!

Han är fortfarande super liten o har ett enormt behov av trygghet, närhet o mat! Tycker inte du ska stressa fram andra sömnvanor, han är för liten för att lära ännu. Maten behöver han också fortfarande på natten. Det är först runt 5 månader som de rent fysiologiskt inte behöver äta nattetid.

Har själv en son på 4,5 månad som är exakt likadan och behöver just nu mer av allt än när han var två månader. Det är två intensiva utvecklingsfaser nu som gör att de registrera omvärlden på helt nytt sätt.

Hade själv tanke om spjälsäng o egen säng men vi samsover o det lär få pågå ett antal månader till som det ser ut nu. Han är inte redo än o jag tror vi märker mär det ändrar sig så småningom,

• jeanettenettan

Tro mig de där ville jag höra. För mig har de funkat sovit med honom. Men få hör från min omgivning du måste lära honom sova själv snart och sluta med nattamma. Kommer snart bara somna till ammning.

Och vissa säger min 2-3 mån sover hela natten i sin spjällsäng...bli så stressad av allt och tänker om jag gör fel

• phillipha
    jeanettenettan skrev 2017-12-21 09:18:10 följande:

Tro mig de där ville jag höra. För mig har de funkat sovit med honom. Men få hör från min omgivning du måste lära honom sova själv snart och sluta med nattamma. Kommer snart bara somna till ammning.

Och vissa säger min 2-3 mån sover hela natten i sin spjällsäng...bli så stressad av allt och tänker om jag gör fel

Du gör inte fel! Du gör helt rätt, du lyssnar till ditt barn och följer hens signaler vilket är precis vad man ska göra. Låt din pyttelilla bebis vara där hen är mest trygg - nära sina föräldrar!
  • Lena

Sluta med nattamning innan du blir tokig av sömnbrist ;) försök ordna dygnsrytm och nattning innan föräldraledigheten tar slut. Ta det lugnt du har inte bråttom och alla barn är olika.

• Seven Costanza
    Lena skrev 2017-12-21 10:07:11 följande:

Sluta med nattamning innan du blir tokig av sömnbrist ;) försök ordna dygnsrytm och nattning innan föräldraledigheten tar slut. Ta det lugnt du har inte bråttom och alla barn är olika.

Vill bara kolla så att du inte läste fel nu - bebisen är alltså TRE månader... knappast vanligt att man hunnit bli tokig av sömnbrist ännu och varför skulle man sluta nattamma så tidigt när du själv konstaterar att TS inte har bråttom. Hon lär hinna gott och väl med dygnsrytm och nattning utan att börja nu vid tre månaders ålder.
  • Jemp
    jeanettenettan skrev 2017-12-21 09:18:10 följande:

Sånt där verkar jättevanligt att få höra. Men barn blir trygga av att veta att de får sina behov tillgodosedda och med trygghet blir de (när de är redo) snarare mer självständiga. Barnen strular inte för att jäklas utan för att de i perioder har ännu större behov av närhet och trygghet än annars.

Sen är det klart att man får anpassa efter vad som fungerar för en själv och hur man mår. Vi har överlag kört på "minsta möjliga motstånd". Det som gör att alla får sova så mycket som möjligt, och även i övrigt må så bra som möjligt, är det bästa. När vi vuxna har mått för dåligt (tex snutta genom hela nätterna vid 11 mån) har det varit värt att försöka göra något åt det förutsatt att det inte krävde alltför mycket "strider" med barnet.
  • Jemp
    Seven Costanza skrev 2017-12-21 10:17:09 följande:

Vill bara kolla så att du inte läste fel nu - bebisen är alltså TRE månader... knappast vanligt att man hunnit bli tokig av sömnbrist ännu och varför skulle man sluta nattamma så tidigt när du själv konstaterar att TS inte har bråttom. Hon lär hinna gott och väl med dygnsrytm och nattning utan att börja nu vid tre månaders ålder.

För att inte tala om att bebisens nattliga vanor oavsett lär hinna ändras flera gånger om närmsta halvåret.
  • Seven Costanza
    Jemp skrev 2017-12-21 11:13:37 följande:

För att inte tala om att bebisens nattliga vanor oavsett lär hinna ändras flera gånger om närmsta halvåret.

Ja precis. Jag tänker nu att jag hoppas att Lena menar att NÄR man håller på att blir tokig av sömnbrist kan man sluta nattamma men att det inte betyder att hon menar att TS ska sluta redan nu.
  • emc85

Min son är 7 månader och jag har följt och följer hans vilja vad gäller sömn och närhet, minst skrik och mest sömn är mitt måtto. Höll dock på och bli galen när han endast sov om jag satt upp med han på amningskudde i knät under natten, i ungefär en månads tid, men det gick över som allt annat. Lyssna inte på omgivningen utan gör som du känner är bäst för dig och ditt barn. När du är så trött på nattamningen att du kan spy på det, då är det dags att göra något åt det. Det du kan svara de som hävdar att en bebis behöver lära sig sova i egen säng är att det inte finns någon frisk tonåring som frivilligt sover i föräldrarnas säng ;).

• jeanettenettan

Just nu har vi rutin mellan 19-19.30 byter blöja, ibland bada(märker han somna fortare då, men jag kan ju inte bada varje dag) massera smörjer o byter kläder sen lägger vi oss i sängen och ammar.jag och sambo slå på en serie lr film och myser med lillen. Ibland somnar han till ammningen ibland vaggning ligger på någons bröstkorg. Men sen vakna upp mellan 30min-1tim o då svårt få han somna om. Men oftast innan 23 har han somnat djupt efter mer ammning och jag kan flytta han till sin sida av säng(samsover) då kan sova 3-4tim innan vill äta igen 2-3ggr vakna bara under natt

Tycker ni ngt jag kan ändra på lr tipsa om?

• emc85
    jeanettenettan skrev 2017-12-21 13:14:31 följande:

Just nu har vi rutin mellan 19-19.30 byter blöja, ibland bada(märker han somna fortare då, men jag kan ju inte bada varje dag) massera smörjer o byter kläder sen lägger vi oss i sängen och ammar.jag och sambo slå på en serie lr film och myser med lillen. Ibland somnar han till ammningen ibland vaggning ligger på någons bröstkorg. Men sen vakna upp mellan 30min-1tim o då svårt få han somna om. Men oftast innan 23 har han somnat djupt efter mer ammning och jag kan flytta han till sin sida av säng(samsover) då kan sova 3-4tim innan vill äta igen 2-3ggr vakna bara under natt

Tycker ni ngt jag kan ändra på lr tipsa om?

Jag tycker det låter som en väldigt mysig och bra kvällsrutin för hela familjen. Trivs ni med det så ändra inte (han kommer troligtvis somna djupare lite tidigare när han blivit lite äldre, det gjorde min son automatiskt utan någon insats från oss).
  • jeanettenettan
    emc85 skrev 2017-12-21 13:25:15 följande:

Jag tycker det låter som en väldigt mysig och bra kvällsrutin för hela familjen. Trivs ni med det så ändra inte (han kommer troligtvis somna djupare lite tidigare när han blivit lite äldre, det gjorde min son automatiskt utan någon insats från oss).

Ja vi trivs med de älska vår mys stund den tiden ser alltid fram emot den ????
  • jeanettenettan
    jeanettenettan skrev 2017-12-21 13:32:37 följande:

Blev fel skulle inte vara ?? Där utan en glad gubbe :)
  • emc85
    jeanettenettan skrev 2017-12-21 13:32:37 följande:

Va härligt! Då tycker jag verkligen att du ska slå dövörat till när någon kommer med råd du inte har frågat efter.
  • Snuttis2

Tycker det låter som ni har en jättefin rutin för kvällen! Fortsätt så o lyssna visare på ditt barn o skippa omgivningen .

Vi körde kvällsrutin från ca 19:30 lite liknande med tvätt, pyjamas , släkta lampor o någon nattvisa, sen amning o sömn. Funkade super under månad 2-3, sen började han stöka runt super mkt o vara vaken till midnatt .... mkt mer kvällsoro och snuttande... men nu är han runt 4,5 mån o närmar sig 5 och nu börjar han sakta bli tryggare igen o somnar runt kl 21 med liknande rutin som ovan. Skulle han stöka runt så är det lite vyssande, lugna sånger , mys i famnen o amning som vi kör på!

• Lena

Precis jag menade inte att hon skulle sluta nu för det finns ingen anledning att sluta så tidigt

• Seven Costanza
    Lena skrev 2017-12-21 16:26:58 följande:

Precis jag menade inte att hon skulle sluta nu för det finns ingen anledning att sluta så tidigt

Aha ja jag tänkte väl att jag hade missförstått dig.
Svar på tråden Natta 3mån? :O