Simon92 skrev 2017-12-22 23:25:03 följande:
Hej allihopa och stort tack för alla svar och att ni sätter er in i våran situation. Vi har nu kunnat prata lite med varandra angående detta och det känns som en sten lyftes från bröstet, dock så hamnar vi där igen varje kväll märker vi (nu sover hon med lilla lucia gossen på bröstet)
Jag läste alla era tips och jag tänker föreslå lite planer för oss två om att typ låta våra föräldrar/syskon ta hand om grabben någon dag/kväll så kan vi få typ bara äta en middag ute eller ta in på hotell för en hel natt sömn etc, jag känner att vi behöver varandra mer än någonsin just nu. Promenader känns som en väldigt bra idé :)
Får man fråga er föräldrar hur ni gjorde sen när sambo börjar jobba? Vi jobbar i butik o jag måste tyvärr börja jobba v1(testat att prata med chefen o han löste några dagar i december slutet) så vi förstår nu att jag måste tillbaka snart. Min sambo är nu livrädd för att jag ska börja jobba snart, o jag med. Hon säger att hon inte kommer klara det fastän jag vet att hon är stark kvinna som klarar allt. Hur gjorde ni vid den delen? Vi tänkte praktiskt att jag kanske kan gå ut med barnvagn när jag e hemma o så men jag vet inte om jag ska förvänta mig att det kommer bli tufft med jobb heltid och ta hand om barnet o sambon som mår dåligt.
Hur tänker ni som bör funka mest praktiskt?
Jag tyckte det var jättetufft när min sambo började jobba igen. Är gravid med nr två nu o denna gång har han tagit ledigt 5 veckor efter förlossningen för att stötta.
För mig här hemma funkade det bäst med RUTINER. Gå upp ungefär samma samma tid varje dag, gå en långpromenad en viss tid, äta, vila middag osv.
Jag fick lägga alla krav på disk/dammsugning åt sidan. När min sambo kom hem tog han barnet en timme så jag bara kunde ha armarna fria och känna mig som en egen person igen. Sen delade vi på hushållssysslorna och barnet på kvällar o nätter.
Har ni någon som kan hälsa på på dagtid? Min svärfar kom ibland när jag var riktigt trött och gick en lång runda med vagnen så jag kunde sova middag. Mat och sömn är SÅ viktigt för att hamna i balans och man måste lära sig att sova när bebisen sover. Hur jobbig än sömnbristen känns så klarar man det.
Du får försöka hitta ditt andrum på jobbet, och försöka vara positiv när du kommer hem. Små saker som gör skillnad, att ge komplimanger för vad hon gjort under dagen, kanske har du handlat under lunchen, vara lyhörd för vad hon behöver. Vissa VÄGRAR ju fysisk kontakt för de varit klistrade vid barnet hela dagen, medan andra verkligen behöver kramar och att snacka med en vuxen person.
Bebistiden går fort även om det inte känns så när man är i det, och det blir så mycket lättare med just dem bitarna senare.