• Lilla Götet

    Hur vet man om ens barn är begåvat?

    Hej

    Jag har misstänkt att det är något särskilt med min dotter sen hon var ca 9 månader och man sa att maten var varm så blåste hon på den. Hon kunde runt 1 års ålder gå fram och trösta när någon var ledsen och be om ursäkt om hon slagit någon. Det var lite sånna signaler nu är hon 1 1/2 år och har ett stort ordförråd för sin ålder (ett par hundra ord tror jag till skillnad på min son som kanske kunde 12 ord i den åldern). Men allt man kan läsa på nätet om begåvade barn stämmer inte inte in på henne, hon säger inte så många 2 ords meningar än till exempel. Men jag märker iallafall att hon är väldigt skärpt för sin ålder. Idag sa dagis att hon kan namnen på alla barn och fröknar, runt 20 st och hon började dagis i november. Jag undrar om det finns något mer man kan göra för att stötta henne? Annat än att läsa dagligen.

  • Svar på tråden Hur vet man om ens barn är begåvat?
  • Lilla Götet
    viseversa skrev 2017-12-22 09:26:49 följande:

    Hon har MILJONER leksaker men just nu är det mest rita som gäller för henne. Eller skriva. På förskolan är hon enligt dom väldigt duktig och alltid en bra och omtänksam vän. Hjälper sina kompisar med det dom itne kan själva. Hon är en väldigt kavat framåt tjej. Att susselsätta sig själv har aldrig varit några problem för henne.


    Vet inte om det är en fördom men känns som tjejerna är lite lättare? Min son är oftast duktig säger dom men han hittar på hyss och bus ganska ofta med sin bästis. Mycket bus hela tiden tycker jag. Hoppas att tösen blir lite mer ordentlig. Haha
  • nytt eller gammalt
    Amidina skrev 2017-12-22 09:17:16 följande:

    Egentligen är det ju bara att ge henne vad hon behöver utvecklingsmässigt, alltså böcker, utmaningar mm, anpassat till hennes nivå. Som man gör med alla barn.  Det är viktigt att man inte bromsar dem, utan stöttar och uppmuntrar på de vis man kan.

    Jag räknas in bland högbegåvade och stötte på vägg efter vägg i skolan, och hamnade till sist efter då jag blev tvingad att anpassa mig efter alla andras takt trots att jag egentligen låg långt före.

    Det ledde till att jag tappade intresset för skolan helt, och än idag klarar jag inte av skolmiljöer för att de är för begränsande. Plugga på distans eller av eget privat intresse går alldeles strålande för att jag äntligen fått kläm på det där med studieteknik och jag har väldigt lätt för att lära.

    Lite mer handfasta råd: ge henne saker som kanske egentligen är anpassade för lite lite äldre barn, och kolla hur hon tar sig an dem. Alltid under översyn såklart, och funkar det inte så är det inte hela världen. Hon kommer dit.


    Ja som förälder kan jag intyga att lärarna är begåvade barns värsta fiende. Det finns mycket de kan göra - om de vill. För att vilja måste de förstå de särskilda behov som dessa barn har, vilket få lärare gör. Men det håller på att förändras som tur är. Vi var okunniga och det gick långt innan vi började kämpa på rätt sätt för sonen. Han har mått dåligt under hela sin skoltid i princip.

    Vill även hålla med i övrigt här- lyssna på vad barnet vill ha och ge hen det. Det svåra kan vara att hitta rätt saker...har själv spenderat oräkneliga timmar på nätet för att finna bra material till sonens olika projekt och experiment när han var mindre.
  • viseversa
    Lilla Götet skrev 2017-12-22 09:36:45 följande:
    Vet inte om det är en fördom men känns som tjejerna är lite lättare? Min son är oftast duktig säger dom men han hittar på hyss och bus ganska ofta med sin bästis. Mycket bus hela tiden tycker jag. Hoppas att tösen blir lite mer ordentlig. Haha
    Nja min 9 åring(också flicka) var INTE ett lätt barn=)
  • Lilla Götet
    nytt eller gammalt skrev 2017-12-22 09:12:09 följande:

    Min son (nu tonåring) är så kallat särskilt begåvad. Det som var tydligt från att han var väldigt liten (mindre än 6 mån) var ett helt enormt intresse för saker inom hans "begåvningsområden". Han lekte väldigt lite med vanliga leksaker när han var 1-2 år utan ville hålla på med annat.

    Han var väldigt intresserad av böcker från bara några månaders ålder -att jag skulle läsa med honom i knät. Han ville aldrig suga eller tugga på böcker som många små barn gör. Just detta har jag läst nånstans är typiskt för begåvade barn.

    Han skiljde sig rejält från andra barn i samma ålder, vilket skapat massor av tråkigheter under uppväxten. Framförallt har vuxna haft svårt att bemöta honom på ett ok sätt. Det finns tillfällen där jag trott att andra barn varit lågbegåvade eller haft någon lindrig form av utvecklingsstörning för att jag trodde min son var helt vanlig. Haha, jag kan skratta åt det i efterhand...som tur är, är jag en taktfull person som tycker om alla barn så jag har inte sårat nån förälder.

    Jag skulle inte önska någon att vara särskilt begåvad. Det bästa för ett enkelt och lyckligt liv i vårt samhälle är att vara medelmåttig på alla vis.


    Shit läste det sista du skrev om att vara medelmåttig för att vara lycklig. Och det är så jäkla sant egentligen hahaha. Många gånger jag och min man tänker om vi bara hade varit liiite dummare så hade vi varit mycket lyckligare. Alla verkar vara så jäkla lyckliga, helt ovetande om alla problem och all idioti i det här landet.
  • LejonSa

    Jag tänker att barn är olika med olika intressen och snappar upp och lär sig därefter. Dessutom är ditt barn yngre syskon och har ett äldre syskon att härma/ta efter, vilket är väldigt vanligt och ger en extra boost i utvecklingen än ensambarn eller äldre syskon som inte får den stimulansen dagligen i sitt hem.

    Tycker det låter framåt att veta att man ska blåsa på maten vid 9 mån ålder. Och trösta också! Språket låter normalt. Finns ett stort spann där.

    Min son är nog ganska framåt språkligt. Han är förvisso 2 år 2 mån nu men har sedan ca 1 års ålder varit väldigt framåt i språket. Och då var han ändå inte bland de första bland hans jämnåriga kompisar att babbla och sa mamma/pappa sent i jämförelse. Men en dag bara lossnade det. Kunnat räkna till 10 klanderfritt sen han var ca 1,5 år. Sa och kunde peka ut siffror (inte alla) vid 1 års ålder, kunde peka ut och benämna vissa färger vid 1,5 års ålder. Talar idag i främst 3 ords meningar men inte sällan i 4-5 ords meningar. Kan räkna till 20 (missar nr 13 o ibland 14 dock). Kan benämna ca 20-25 ord på engelska (lampa, bord, anka, hund, äpple, apelsin osv).

    Säger alfabetet nästan helt. Men i sång. Säger bokstäverna a, b, c, d, e, f, g med ?engelsk? accent. Kan former och kunnat dom sen ca 1 års ålder. Kunde inte benämna dom då men om jag frågade efter cirkel så pekade han på cirkel t ex. Benämner sen strax innan 2 års ålder olika känslor. Typ; mamma är glad/ledsen och kan imitera dessa känslor.

    Alltid gillat böcker. Och som en ovan nämnde aldrig suttit och bitit i dom eller slitit i dom utan genuint tittat, pekat, bläddrat och kollat nyfiket på oss föräldrar så vi kan berätta vad det är osv. Först nu som böcker inte är lika intressanta som annat som upptäckts men älskar att hoppa

    Upp i soffan med 2-3 böcker innan läggdags som vi ska läsa.

    Däremot är min son något sen grovmotoriskt. Började gå sent och är väl än inte ikapp sina jämnåriga där. Klättrar inte så mkt t ex. Springer inte, även om han är väldigt snabb i sin gångstil osv. Har fått inlägg nu i skor och inneskor pga plattfothet. Får se om det hjälper.

    Allt har sin tid. De fokuserar på olika saker tänker jag.

    Men jag är också en sån som försöker fånga upp mitt barns nyfikenhet och anpassa därefter. Mkt böcker, mkt med siffror och alfabet osv då han gillar det och jag märker att han snappar upp det. Så det är mitt råd till dig, fånga upo hennes intresse och spinn vidare på det.

    Lycka till. Det är kul och spännande med dessa små och deras utveckling

  • Amidina
    viseversa skrev 2017-12-22 09:26:49 följande:
    Hon har MILJONER leksaker men just nu är det mest rita som gäller för henne. Eller skriva. På förskolan är hon enligt dom väldigt duktig och alltid en bra och omtänksam vän. Hjälper sina kompisar med det dom itne kan själva. Hon är en väldigt kavat framåt tjej. Att susselsätta sig själv har aldrig varit några problem för henne.
    Var beredd på att om hon är hög/särskilt begåvad så kan det komma tvära kast mellan intresseområden. ;) Man snöar in på något ett tag, lär sig i princip allt om det, och sen hittar man nåt annat spännande, gör samma sak där och "glömmer bort" det första.. 

    Det absolut viktigaste är som sagt att hon får uppmuntran och stöd, det värsta som kan hända är att hon blir bromsad och tillsagd att vänta, det tar död på lärandelusten helt..
    Tror dock det kommer spela in mest när det blir dags för skolan, prata mycket med henne om hur hon känner att det fungerar i skolan och om hon säger att det är tråkigt eller går för sakta så ta itu med det direkt!
    Ofta finns det möjlighet att få läsa "extra" under lektioner, eller tom gå upp i årskurs på vissa ämnen om det behövs. Något jag önskar hade erbjudits mig under låg- och mellanstadiet (sen började det bli för sent för åtgärder i mitt fall)..
    Framförallt är lärarna och skolan skyldiga att anpassa undervisningen för alla elever, inte bara de som inte hänger med (vilket ofta var fallet förr iaf).
  • Lilla Götet
    LejonSa skrev 2017-12-22 10:04:37 följande:

    Jag tänker att barn är olika med olika intressen och snappar upp och lär sig därefter. Dessutom är ditt barn yngre syskon och har ett äldre syskon att härma/ta efter, vilket är väldigt vanligt och ger en extra boost i utvecklingen än ensambarn eller äldre syskon som inte får den stimulansen dagligen i sitt hem.

    Tycker det låter framåt att veta att man ska blåsa på maten vid 9 mån ålder. Och trösta också! Språket låter normalt. Finns ett stort spann där.

    Min son är nog ganska framåt språkligt. Han är förvisso 2 år 2 mån nu men har sedan ca 1 års ålder varit väldigt framåt i språket. Och då var han ändå inte bland de första bland hans jämnåriga kompisar att babbla och sa mamma/pappa sent i jämförelse. Men en dag bara lossnade det. Kunnat räkna till 10 klanderfritt sen han var ca 1,5 år. Sa och kunde peka ut siffror (inte alla) vid 1 års ålder, kunde peka ut och benämna vissa färger vid 1,5 års ålder. Talar idag i främst 3 ords meningar men inte sällan i 4-5 ords meningar. Kan räkna till 20 (missar nr 13 o ibland 14 dock). Kan benämna ca 20-25 ord på engelska (lampa, bord, anka, hund, äpple, apelsin osv).

    Säger alfabetet nästan helt. Men i sång. Säger bokstäverna a, b, c, d, e, f, g med ?engelsk? accent. Kan former och kunnat dom sen ca 1 års ålder. Kunde inte benämna dom då men om jag frågade efter cirkel så pekade han på cirkel t ex. Benämner sen strax innan 2 års ålder olika känslor. Typ; mamma är glad/ledsen och kan imitera dessa känslor.

    Alltid gillat böcker. Och som en ovan nämnde aldrig suttit och bitit i dom eller slitit i dom utan genuint tittat, pekat, bläddrat och kollat nyfiket på oss föräldrar så vi kan berätta vad det är osv. Först nu som böcker inte är lika intressanta som annat som upptäckts men älskar att hoppa

    Upp i soffan med 2-3 böcker innan läggdags som vi ska läsa.

    Däremot är min son något sen grovmotoriskt. Började gå sent och är väl än inte ikapp sina jämnåriga där. Klättrar inte så mkt t ex. Springer inte, även om han är väldigt snabb i sin gångstil osv. Har fått inlägg nu i skor och inneskor pga plattfothet. Får se om det hjälper.

    Allt har sin tid. De fokuserar på olika saker tänker jag.

    Men jag är också en sån som försöker fånga upp mitt barns nyfikenhet och anpassa därefter. Mkt böcker, mkt med siffror och alfabet osv då han gillar det och jag märker att han snappar upp det. Så det är mitt råd till dig, fånga upo hennes intresse och spinn vidare på det.

    Lycka till. Det är kul och spännande med dessa små och deras utveckling


    Vilken duktig kille! Han kan mycket mer än de flesta 4-5 åringar jag känner!

    Ni har inspirerat mig nu så jag ska ta henne till bibblan själv idag utan storebror så vi i lugn och ro kan klura ut tillsammans vad hon vill lära sig mer om!
  • Cala

    Vet inte om det är något som är utmärkande för särskilt begåvade barn. Hur vet man? Har en 3-åring som tdigt verkat förstå och snappat upp mycket från omgivningen. Även där blåsa på maten och trösta och liknande från tidig ålder. Hon pratade tidigt och mycket, "läste" för oss vuxna från ca 1,5 år(alltså memorerade böcker och återberättade med boken i knäet). Idag bokstaverar och skriver hon sitt namn, vet vad som är vänster och höger (utan något hjälpmedel), verkar kunna läsa vissa ord(eller om det är att hon känner igen dem), får ihop väldigt enkla additioner och subtraktioner.

    Har alltid tänkt att hon möjligen är lite tidigare med vissa saker än andra, men inte mer än så.

  • Lilla Götet
    Cala skrev 2017-12-22 10:55:39 följande:

    Vet inte om det är något som är utmärkande för särskilt begåvade barn. Hur vet man? Har en 3-åring som tdigt verkat förstå och snappat upp mycket från omgivningen. Även där blåsa på maten och trösta och liknande från tidig ålder. Hon pratade tidigt och mycket, "läste" för oss vuxna från ca 1,5 år(alltså memorerade böcker och återberättade med boken i knäet). Idag bokstaverar och skriver hon sitt namn, vet vad som är vänster och höger (utan något hjälpmedel), verkar kunna läsa vissa ord(eller om det är att hon känner igen dem), får ihop väldigt enkla additioner och subtraktioner.

    Har alltid tänkt att hon möjligen är lite tidigare med vissa saker än andra, men inte mer än så.


    Det låter absolut som att din dotter är begåvad! Det är extremt ovanligt att kunna läsa och matte vid 3 års ålder!
  • Amidina
    Cala skrev 2017-12-22 10:55:39 följande:

    Vet inte om det är något som är utmärkande för särskilt begåvade barn. Hur vet man? Har en 3-åring som tdigt verkat förstå och snappat upp mycket från omgivningen. Även där blåsa på maten och trösta och liknande från tidig ålder. Hon pratade tidigt och mycket, "läste" för oss vuxna från ca 1,5 år(alltså memorerade böcker och återberättade med boken i knäet). Idag bokstaverar och skriver hon sitt namn, vet vad som är vänster och höger (utan något hjälpmedel), verkar kunna läsa vissa ord(eller om det är att hon känner igen dem), får ihop väldigt enkla additioner och subtraktioner.

    Har alltid tänkt att hon möjligen är lite tidigare med vissa saker än andra, men inte mer än så.


    Här finns lite om just kännetecken: http://www.begavadebarn.nu/kaumlnnetecken.html
    Sen vet jag att just när det gäller små barn så kan det vara väldigt utmärkande med hur de ritar, de visar en annan förståelse för hur saker hänger ihop. Istället för streckgubbar är det mer substans i deras ritade människor. :)

    Generellt så tror jag inte det är något man behöver tänka speciellt på (innan skolåldern), det här med särskild begåvning, så länge man stöttar och uppmuntrar barnet i dess intressen.
    Med alla barn är det väl så att man inte ska hänga sig fast i vad de "borde" kunna (om det inte uppenbart ligger väldigt efter i utveckling) utan bara följa med och njuta av att se dem växa. :)
  • AndreaBD
    Lilla Götet skrev 2017-12-22 09:09:57 följande:

    Anledningen till att jag ställer frågan är självklart inte för att skryta om min dotter som begåvad utan för att jag vill veta hur jag bäst ska hjälpa henne i hennes utveckling. Min son är ett helt vanligt barn så det har aldrig varit några frågetecken där.


    Det kan vara ganska stor skillnad mellan pojkar och flickor. Flickor är ofta tidigare och mer sociala och verbala, så den skillnaden kan vara väldigt könstypisk.
  • cosinus

    Har fyra barn.

    Min tvåa skulle jag säga är begåvad. Det sa redan på dagis att de sällan stött på ett barn med sån kognitiv förmåga. Tyckte man märkte det mest när han blev lite äldre än pyttis (då var han inte tidig med tal och sånt). Men han drar slutsatser, räknar ut saker och annat som inte syskonen gör. Tror han gick i ettan när han frågade hur många minuter innebandymatcherna var tillsammans och då sa jag att det fick han räkna ut själv (3x24) och då kom det direkt "Det är 72, man tar bara 10+10+10+20+20+2". Exakt hur han bröt isär det där förstod jag aldrig riktigt men det är mycket sånt och det har kommit tidigt, från 4 års ålder. Att han räknat och delat upp saker på sätt ingen lärt honom. Och rätt blir det, alltid.

    Han har aldrig gått att lura med omvänd psykologi eller andra tricks. Han har genomskådat allt. 

    Han ifrågasätter allt, det är inte bara för att vara trotsig (vilket han också kan vara) utan för att han vill förstå och se om det finns ett bättre sätt.

    Yngsta är lite som sin bror. Men ist för att fokusera på att räkna ut hur allt fungerar så sorterar hon allt. Hon vill hitta mönster i allt och blev från typ 2 års ålder helt lycklig om tjejerna satt på samma sida i bilen, om de med mörkt hår bildade ett mönster eller liknande. Hon var väldigt liten när hon listade ut att man kunde gå till pappa och säga att mamma lovat något (och tvärtom). Så liten att det inte ens gick bli arg, vi blev bara förvånade att hon listat ut det 2 år före alla andra syskon. En bekant som jobbade som bvc-psykolog trodde hon var ett år äldre än vad hon var baserat på hennes utv när hon var 2.5. Hon är ff för liten för att säga hur skolgången är men jag tror hon kommer ha det lätt men inte på något sätt blända sin omgivning.

    Övriga två syskon sticker inte ut. Ettan är i framkant i skolan för hon är ambitiös och inte har det svårt men inte heller extremt lätt. Trean har det ganska tungt. Både p g a att han inte får något gratis och inte är intresserad alls.

  • lillterror
    Amidina skrev 2017-12-22 10:42:00 följande:

    Var beredd på att om hon är hög/särskilt begåvad så kan det komma tvära kast mellan intresseområden. ;) Man snöar in på något ett tag, lär sig i princip allt om det, och sen hittar man nåt annat spännande, gör samma sak där och "glömmer bort" det första.. 

    Det absolut viktigaste är som sagt att hon får uppmuntran och stöd, det värsta som kan hända är att hon blir bromsad och tillsagd att vänta, det tar död på lärandelusten helt..

    Tror dock det kommer spela in mest när det blir dags för skolan, prata mycket med henne om hur hon känner att det fungerar i skolan och om hon säger att det är tråkigt eller går för sakta så ta itu med det direkt!

    Ofta finns det möjlighet att få läsa "extra" under lektioner, eller tom gå upp i årskurs på vissa ämnen om det behövs. Något jag önskar hade erbjudits mig under låg- och mellanstadiet (sen började det bli för sent för åtgärder i mitt fall)..

    Framförallt är lärarna och skolan skyldiga att anpassa undervisningen för alla elever, inte bara de som inte hänger med (vilket ofta var fallet förr iaf).


    Blev så fel för mig under skolgången! När jag började ettan var jag så ivrig att lära och gick då i en klass där års 1-3 var blandade. Gav mig möjlighet att avancera snabbt och älskade skolan.

    Sedan flyttade vi och nya skolan var varje årskurs för sig, gick andra terminen i ettan och kunde redan "allt"). Ingen utmaning, inget nytt att lära sig och jag började känna mig uttråkad över att behöva "vänta in" resten av klassen. Skönt att det är bättre anpassat nu!
  • nytt eller gammalt
    lillterror skrev 2017-12-23 08:18:11 följande:

    Blev så fel för mig under skolgången! När jag började ettan var jag så ivrig att lära och gick då i en klass där års 1-3 var blandade. Gav mig möjlighet att avancera snabbt och älskade skolan.

    Sedan flyttade vi och nya skolan var varje årskurs för sig, gick andra terminen i ettan och kunde redan "allt"). Ingen utmaning, inget nytt att lära sig och jag började känna mig uttråkad över att behöva "vänta in" resten av klassen. Skönt att det är bättre anpassat nu!


    Nej man kan inte alls räkna med anpassning nu heller. Det är helt upp till läraren! Min son mådde så dåligt av att inte få någon stimulans i skolan. Skolsköterskan försökte få till en lösning att han fick vara med en klass tre år över i vissa ämnen, men sonens lärare sa blankt NEJ. Där borde vi föräldrar börjat vår kamp mot skolan, men vi förstod inte _hur_ dålig situationen var för sonen, vi hade båda två minnen av att man ju kunde allt de första åren i skolan. Vi föräldrar är dock inte särskilt begåvade - det är så uppenbart att sonens hjärna funkar lite annorlunda liksom. Det gick mycket långt i hans mående innan vi fick till riktig action, detta kommer jag ångra hela livet. Att jag var så mesig. Men jag gör mitt bästa för att ta igen det nu.
  • sonnyy

    Det låter mer som om du önskar att ditt barn är begåvat. Det du beskriver är inte särskillt speciellt, det är exakt samma som min yngsta är nu.

  • gammelget

    Mina föräldrar (med stöd/ved på brasan från min mellanstadielärare) fick för mig att jag var något slags språkgeni för att jag hade ett så stort ordförråd på svenska och engelska och för att jag lärde mig engelska så fort.

    Så jag skulle lära mig en massa språk tyckte de och skickade mig på språkkurser i tyska, spanska, franska som 11:åring. Men nej, jag var inget språkgeni-tvärtom jävligt obildbar, jag lärde mig aldrig spanska, tyska eller franska. Jag var helt enkelt duktig på engelska och svenska, inte något språkgeni.

    Så deras drömmar om en son som talade fjorton språk gick i kras. 

  • Inge Naning

    Tycker det låter som ett manus, typ delar lånade från filmer så som Gifted från 2017.

  • Amidina
    gammelget skrev 2017-12-24 07:45:22 följande:

    Mina föräldrar (med stöd/ved på brasan från min mellanstadielärare) fick för mig att jag var något slags språkgeni för att jag hade ett så stort ordförråd på svenska och engelska och för att jag lärde mig engelska så fort.

    Så jag skulle lära mig en massa språk tyckte de och skickade mig på språkkurser i tyska, spanska, franska som 11:åring. Men nej, jag var inget språkgeni-tvärtom jävligt obildbar, jag lärde mig aldrig spanska, tyska eller franska. Jag var helt enkelt duktig på engelska och svenska, inte något språkgeni.

    Så deras drömmar om en son som talade fjorton språk gick i kras. 


    Det låter verkligen som intensivt önsketänkande från de vuxnas sida. :P Hade du själv ett intresse för att lära dig flera språk eller var du nöjd med livet som det var?
  • Lilla Götet
    sonnyy skrev 2017-12-23 11:30:09 följande:

    Det låter mer som om du önskar att ditt barn är begåvat. Det du beskriver är inte särskillt speciellt, det är exakt samma som min yngsta är nu.


    Jag önskar henne absolut brains och all lycka i livet! Det gör väl alla föräldrar! =D men jag är lycklig över att se hennes utveckling.
Svar på tråden Hur vet man om ens barn är begåvat?