• Anonym (Bo)

Namnet Astrid?

Vad tycker ni om namnet Astrid? Jag tycket det är fint men undrar om det är krångligt att säga?  Vilka liknande namn finns annars?

• Svar på tråden Namnet Astrid?
  • fluu
    iMitera skrev 2017-12-26 14:32:53 följande:
    Ok. Jag har bara hört namn som Astrid, Ingrid, Sigrid bland äldre, hade flera äldre släktingar med de namnen. Aldrig stött på någon yngre med de namnen, förutom senaste generationen.
    De namnen du nämner har varit tillbaka länge, började komma ordentligt på 90-talet. Speciellt Astrid är väldigt vanligt på barn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • iMitera
    fluu skrev 2017-12-26 15:50:35 följande:

De namnen du nämner har varit tillbaka länge, började komma ordentligt på 90-talet. Speciellt Astrid är väldigt vanligt på barn.

Precis som jag sa, Astrid är väldigt vanligt på barn. De födda på 90-talet är ju vuxna, men de kanske är vanliga namn, har jag missat i så fall.
  • trollhona
    Anonym (Bo) skrev 2017-12-23 20:36:47 följande:

Vad tycker ni om namnet Astrid? Jag tycket det är fint men undrar om det är krångligt att säga?  Vilka liknande namn finns annars?

Vackert.
    På vilket sätt är Astrid krångligt att säga? Hela svenska folket känner till Astrid Lindgren och en hel del utanför landets gränser också.
    Ser inte några problem alls med det och uttalet.

Liknande namn:
    Asta
    Alice
    Alva
    Alma
    Ester
    Estrid
  • Anonym (Alicia)

Älskar namnet Astrid. Vad valde du för namn ts?

• Anonym (Lärare)

Det är inget större fel på namnet, men det har blivit så vanligt att det börjar förlora sin charm. Min erfarenhet är att namnet dessutom kan vara svårt att uttala bland barn i förskoleålder, vilket är ett minus. Andra fina namn i samma stil är Alma, Alva, Sigrid, Ylva.

• Anonym (X)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-07-26 11:17:19 följande:

Det är inget större fel på namnet, men det har blivit så vanligt att det börjar förlora sin charm. Min erfarenhet är att namnet dessutom kan vara svårt att uttala bland barn i förskoleålder, vilket är ett minus. Andra fina namn i samma stil är Alma, Alva, Sigrid, Ylva.

Tråden är från 2017 så det kan ju vara därför..............
  • Anonym (Nja)

Tycker personligen inte det är så fint och gillar inte den gammaldagsa klangen

• Anonym (Sophie)
    Anonym (Lärare) skrev 2021-07-26 11:17:19 följande:

Fast många ord är svåra för förskolebarn att uttala. Det är knappast ett så stort minus eller problem att man ska styra vad flickan ska heta hela livet utifrån vad hon kan eller inte kan uttala när hon är tre.
Svar på tråden Namnet Astrid?