• Elvipe

Få ner blodtrycket?

Jag är idag i vecka 14+3 och hade ett blodtryck på 139/80. Fick höra att det var normalt, men när jag söker och läser lite så låter det ändå som ganska högt? Är väldigt orolig inför just blodtrycket då vi har sjukdomsfall i familjen. Förra grav låg jag på gränsen i slutet ca 140/90, när jag inte är gravid ligger jag vanligtvis kring 120/65. Hade ni oroat er för mitt tryck? Tips på att få ner det?

• Svar på tråden Få ner blodtrycket?
  • Mascaraklumpar

Nej, enstaka höga värden är absolut inget att oroa sig för. Ligger du normalt i tryck annars så var du nog bara stressad eller kanske hade druckit eller ätit annorlunda.

Med förändring av levnadsvanor (minska saltintag, motionera, sluta röka osv) kan man sänka blodtrycket med ca 10 enheter i genomsnitt. Det gäller dock de personer som har högt blodtryck, dvs över 140/90 vid upprepade tillfällen, men givetvis gynnas alla av motion, rökstopp och att äta rätt och det kan även minska risken för högt blodtryck i framtiden (när det gäller saltintag under graviditeten behöver man dock inte vara allt för extrem, eftersom risken ökar att man får i sig för lite jod om man helt försöker utesluta salt ur kosten).

• dagg88

Nej det blodtryck du har nu är inte högt. När det gäller graviditet är det dessutom undertrycket som har störst betydelse.

• tvillingmammaVastmanland

Jag blev sjukskriven när jag var gravid med 150/90. Då gick trycket ner. Var gravid med tvillingar, då blir man lättare sjukskriven. Så mycket vila är mitt råd.

• Elvipe

Tack för era svar! Saken är den att jag tänker att jag vill träna och hålla igång just för blodtryckets del men överallt står de att dem med högt blodtryck blir ombedda att vila istället? Nu är jag såklart ingen expert men att bara äta och vila känns ju som att det borde ha motsatt effekt. Ska försöka att inte stressa upp mig.

• tvillingmammaVastmanland
    Elvipe skrev 2017-12-29 15:33:19 följande:

Tack för era svar! Saken är den att jag tänker att jag vill träna och hålla igång just för blodtryckets del men överallt står de att dem med högt blodtryck blir ombedda att vila istället? Nu är jag såklart ingen expert men att bara äta och vila känns ju som att det borde ha motsatt effekt. Ska försöka att inte stressa upp mig.

Vila imotsats till att stressa. Lugn motion tror jag är bra men kanske inte hård motion. Lugna promenader är utmärkt.
  • Mascaraklumpar

Har du googlat på "högt blodtryck gravid" så har du antagligen hittat råd riktade till kvinnor som har eller är på väg att utveckla havandeskapsförgiftning. Det är inget du behöver oroa dig för i nuläget. För att förebygga eller behandla vanligt högt blodtryck så är motion bra. 
  • Mascaraklumpar

Har du googlat på "högt blodtryck gravid" så har du antagligen hittat råd riktade till kvinnor som har eller är på väg att utveckla havandeskapsförgiftning. Det är inget du behöver oroa dig för i nuläget. För att förebygga eller behandla vanligt högt blodtryck så är motion bra. 
Svar på tråden Få ner blodtrycket?